Verslag Brickshow Baarn 2023

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Dit weekend was de eerste Brickshow Baarn, waar een flinke Lowlugdelegatie aanwezig was, en waar ik zelf mede organisator was. Ik kijk zeer tevreden terug op een geslaagd evenement.

Het hele gebeuren in Baarn is in principe opgezet door Herobricks, de stichting van Baarnse Lego-enthousiast Renevanhelden, die in Baarn Legoclubs voor kinderen en volwassen, een Lego-uitleen en wat Mindstorms- en BSO-projecten runt. Ik kwam hem toevallig op het spoor omdat ik in de buurt woon, en was met Mociain wezen kijken op zijn vorige evenement. Gratis toegang, bouwtafels, setjes om te bouwen, treintjes om mee te rijden - alleen weinig mocs, wel wat tentoongestelde sets en wat verkoop. We zijn aan de praat geraakt en hij had best interesse om ook eens iets met mocs te doen. Ik wilde dat best proberen te organiseren en zou eens gaan kijken of er Lowluggers voor te porren waren.

Een evenement in een sporthal is dit jaar nog niet gelukt. Het was waarschijnlijk te kortdag om dat te regelen (maar het regelen van accommodatie, catering, meubilair is allemaal Rene's ding, daar brand ik me verder niet aan...), maar we konden wel in dezelfde kleine zaal waar ook dat vorige evenement gehouden was. 

Dit kwam neer op een klein sportzaaltje (ca. 20 x 8 meter) van een tafeltennisclub, plus een ruimte met nog een zaaltje en een cafégedeelte. Er waren gelukkig aardig was lowluggers enthousiast, plus een paar niet-lowlug afols, we zaten tegen de 20! Misschien zelfs daarover, maar de club met de treinenbaan haakte af toen de sporthal niet doorging. Logisch: Voor hun was geen plek in dit zaaltje. De GBC was gelukkig wel bereid te komen met een kleiner circuitje.

Met nog één afmelding en het weekend zelf helaas twee zieken hadden we al met al 16 exposanten. Van Lowlug Vortexico, Mociain, Samthechemist, Griffon, Peet, Mama's bricks, Legomathijs, ikzeidegek, Jaap Xaap, Raven, Sparhawk, NDL-GBC, en verder nog drie afols die mijn weten niet bij lowlug zitten en het zoontje van Renevanhelden. En oké, met Mama's bricks' dochter erbij 17 exposanten!

Met nog wat last minute meegenomen mocs om de plekken van de zieken op te vullen wisten we het sporzaaltje goed te vullen met mooie mocs. Ikzelf met Soropolis, verder de space-layout van vier lowluggers, en allerlei andere mocs zoals een groot Rock Raiders-landschap van Legmathijs, een middeleeeuwsdorp met een Stargatetwist van Raven, en verder van alles van vrachtwagen tot bloementuin. Een tentoonstelling die er mocht zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Heel veel bezoek van andere afols was er niet, ik geloof zelfs dat er niet één lowlugger langs geweest is. Allemaal niet heel vreemd want omdat het zo'n klein zaaltje is mogen er maar 150 bezoekers tegelijk binnen zijn. Het event is dus niet echt gepromoot in de afolwereld, maar meer in Baarn zelf.

Voor de bezoekende gezinnen was er veel meer te doen dan alleen de tentoonstelling bekijken. Je kon setjes lenen om in elkaar te zetten, er waren bouwtafels met bouwwedstrijden, en ook waren de bouwwerken van de kinderlegoclubs in Soesterberg (van Mociain en mij) en in Baarn (van Renevanhelden) en van de Baarnse BSO te zien.

Afbeelding

En er waren workshops - daarvoor konden we in een kleedkamer een halve tafeltennistafel plaatsen. Dat paste precies, er kon ca. 10 man omheen zitten op de kleedkamerbankjes... Jaap Xaap heeft een bouwwedstrijdje gehouden, en ikzelf heb 2x een workshop Soropolishuisjes bouwen gegeven. 

Afbeelding

Duidelijk anders dan op veel andere evenementen was dus de grote hoeveelheid kinderactiviteiten. Dat houden we er ook in - die dingen doet Herobricks al langer, en het is een sterk punt. Wat nu nog ontbrak - en dit dus ook omdat we niet op een grotere locatie - was verkoop. Er werden alleen wat zakjes onderdelen en polybags verkocht aan de bar.

Voor de afols was de catering uitstekend geregeld door Renevanhelden, die een groot netwerk aan familie en vrijwilligers om zich heen heeft. 's Morgens gratis ontbijt, zondagavond broodjes, en tegen betaling een dinerbuffet op zaterdag en twee keer een erg goeie lunch. Koffie en fris waren voor ons gratis. Bier mocht niet geschonken worden, maar op de afolavond was er ineens van mysterieuze herkomst zowel bier als bitterballen aanwezig!

Die afolavond was mijn afdeling (evenals de werving van afols en indeling van de zaal, overigens). Renevanhelden had mij van tevoren gevraagd wat voor dingen er door afols op prijs gesteld worden op zo'n beurs - nou ja, koffie was wel nummer 1, en ook een event brick (die hebben we ook gekregen). En een gezellig samen eten met iets van een spelletje na wordt ook wel gewaardeerd, zei ik.

Zo zaten we dus zaterdag van circa half acht tot half tien quizvragen in te vullen en bouwspelletjes te doen. Ik deed zelf niet mee, want ik was de quizmaster. Ik had vier rondes vragen bedacht. Plaatjes van sets herkennen bleek redelijk te doen, met het invullen van woorden in de audioronde had men meer moeite (de tekst van Van Lego kan je alles maken kende dus echt niemand), het precies noteren van Bricklinknamen van onderdelen was ook wel een dingetje - de aanwezige kinderen en opa hebben bonuspunten gekregen voor creatieve antwoorden - maar het herkennen van elkaars mocs was dan weer heel makkelijk. Daarna volgde nog een bouwwedstrijd met het '2 minuten' spel, waar iedereen eerst 100 stukjes uitkiest van de bouwtafels en er daarna creationary-kaarten getrokken worden om te bepalen wát je moet bouwen. De topvier van de bij elkaar opgetelde punten van quiz en bouwwedstrijd speelde een shootoutronde, waarna Jaap Xaap  als nr. 2 en Mociain als winnaar uit de bus kwam. 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor mij persoonlijk was het nieuw om de werving van afols, zaalindeling en afolavond te doen, maar ik heb het idee dat echt iedereen heel tevreden was over het evenement en zich prima heeft gemaakt. De goede sfeer in het door Renevanhelden en zijn legertje vrijwilligers soepel georganiseerde geheel droeg daar ook erg aan bij. Ook hadden we het bij mij thuis erg gezellig 
omdat er een aantal exposanten (door omstandigheden nog meer dan gepland) bij mij logeerde (en 's nachts door de kat gepest werd).

Nu gaan we voor een groter evenement volgend jaar! Het lijk erop dat we dan wél de sporthal kunnen krijgen, en dat houdt in dat het een wat traditioneler Legobeurs gaat worden met ook een stuk verkoop. We willen het dan ook meer bekendheid gaan geven in de afolwereld. Maar we willen er ook voor waken dat het niet zo'n beurs wordt met bijna alleen maar verkoop! Wat mij betreft houden mocs wel de overhand, en waar Herobricks zo sterk in is - spelletjes en activiteiten - blijft zeker ook een belangrijk onderdeel. De workshops zullen waarschijnlijk wat prominenter worden omdat we daar dan niet mee in een klein kleedkamertje hoeven...

Al met al kijk ik heel tevreden terug op een zeer geslaagd weekend (o ja, 700 bezoekers. We waren tevreden met alles boven de 500) met heel veel gezelligheid. Ik hoop dat we dit volgend jaar kunnen herhalen, hopelijk met nog meer lowluggers en/of andere afol-exposanten - en graag ook de treinenclub, voor wie we dan wel plek hebben!
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Leuk verslag, 700 bezoekers klinkt als een prima aantal. Ik hoop er volgend jaar bij te zijn :duim:
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Dat klinkt allemaal als leuk & gezellig!
renevanhelden
Premium
Berichten: 2
Lid geworden op: zo nov 06, 2022 9:00 am

Het was de eerste keer dat ik samen met lowluggers mocht samenwerken. Maar wat een leuke groep exposanten hadden we. Ik heb genoten en we gaan volgend jaar voor weer zo'n gezellige show! 2/3 maart 2024 staat bij ons vast in de agenda! www.brickshow.nl
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Was erg gezellig, leuk verslag!!
Gebruikersavatar
Mociain
Premium
Berichten: 187
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:28 pm
Contacteer:

Mooi verwoord eti, het was zeker leuk en voor herhaling vatbaar
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Hier een stukje op de plaatselijke tv:
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Het was een erg gezellig evenement en alles was prima geregeld... De bezoekers waren ook erg enthousiast..
Gebruikersavatar
Mama'sBricks
Premium
Berichten: 196
Lid geworden op: vr mar 18, 2022 11:10 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Mooi verslag Eti!
Het was idd een erg leuke show, erg gezellig en het avond programma was top!!!
Mijn dochter vond het helemaal fantastisch!!!
En ik heb hem in de agenda gezet voor volgend jaar!!!
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Leuk filmpje naast het verslag.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Leuk verslag.
Jammer dat ik door ziekte, op het laatste moment moest afhaken.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Nu konden mijn F1 auto’s wel mooi breeduit staan.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Raven schreef: wo mar 08, 2023 10:01 pm Nu konden mijn F1 auto’s wel mooi breeduit staan.

 
:D  :D
 
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Was erg gezellig en heb me prima vermaakt!
Plaats reactie