Slow chat

Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Thanks Afol71!

@Klaask No not really. In week 8 of school we had gone away for my sister's graduation. I am building my string-less bowling alley and bricklink inventorying. We were going to see my great-grandmother but we're a bit tight at the moment so it doesn't look like that will happen. 
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Stuifzand schreef: do dec 08, 2022 9:13 am
sanderkoenen schreef: di dec 06, 2022 1:04 pm Ik ben heel blij dat ik niet veel lokale/regionale woorden gebruik.



 
Ik vind dialect heel mooi. Goed voor de taalontwikkeling, cultureel besef en zelfs binding.  


 
Ik dus ook! Zo erg dat ik dus boekjes verzamel die over dialect gaan. Heerlijk om in te neuzen en je te verbazen over bepaalde woorden. Omdat nu het WK voetbal wordt gespeeld, zit ik deze weken regelmatig met het Arnhemse woord 'fineuren' in mijn hoofd. In het Nederlands is dat pingelen (nee, niet afdingen op de prijs, maar de bal niet afspelen).

 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Goed bezig Bishons!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

vertmaori schreef: do dec 08, 2022 11:20 am
Stuifzand schreef: do dec 08, 2022 9:13 am
sanderkoenen schreef: di dec 06, 2022 1:04 pm Ik ben heel blij dat ik niet veel lokale/regionale woorden gebruik.




 
Ik vind dialect heel mooi. Goed voor de taalontwikkeling, cultureel besef en zelfs binding.  



 
Ik dus ook! Zo erg dat ik dus boekjes verzamel die over dialect gaan. Heerlijk om in te neuzen en je te verbazen over bepaalde woorden. Omdat nu het WK voetbal wordt gespeeld, zit ik deze weken regelmatig met het Arnhemse woord 'fineuren' in mijn hoofd. In het Nederlands is dat pingelen (nee, niet afdingen op de prijs, maar de bal niet afspelen).

 
 

 
sorry, maar bij dialect zie ik nog steeds voor me dat iemand uit Wervershoof keihard werd uitgelachen door docent Nederlands.
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

die docent heeft het dus verkloot
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik vond het ook wel grappig.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

vertmaori schreef: do dec 08, 2022 12:31 pm die docent heeft het dus verkloot

 
En er ook niks van begrepen.  
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Mooi dialect is prachtig! Heerlijk dat Zeeuws. Wat wel jammer is, is dat ze op Flakkee, waar ik werk, een soort verbastering van het Zeeuws spreken. Thools, maar dan niet mooi, zeg maar.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Ik ben wat meeste dingen betreft echt een muggenzifter als het om (de Nederlandse) taal gaat en kan me dan ook erg storen om ‘groter als’ en ‘zich beseffen’.
Of de hedendaagse trend om te pas en te onpas Engels in Nederlandse volzinnen te proppen.

Maar een accent, een dialect of zelfs een andere (regio)taal vind ik eerder verrijking dan een kwestie van taal armoede.

Zowel de manier waarop onder meer Limburgers, Zeeuwen, Twentenaren en Friezen (en mensen met buitenlandse wortels) het Nederlands gebruiken als de spreuken en woorden die daaruit voortvloeien vind ik erg aantrekkelijk voor de oren.

Houdt het allemaal lekker divers.

Bovendien zelfs als mensen denken Algemeen Nederlands(rare term want zo algemeen is het niet, maar ABN klopte ook van geen kant dus allicht een verbetering) te spreken kan je door bepaalde klanken en zinsopbouw wel verschil horen. En soms zelfs achterhalen uit welke regio het komt, mits je een beetje achtergrondinformatie bezit.
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik vind dialect ook wel leuk en interessant. Inderdaad als je de achtergrond kent van de woorden, die vaak prima Nederlands zijn als je in het woordenboek kijkt. Tenminste hier in de buurt en het Twents (met dank aan Herman Finkers).
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Ik zit met kromme tenen in de schoenen als ik dingen lees als ‘me fiets’ of ‘kijk is hier’. Of mensen die naar bedoelen en na schrijven. Als in ‘ik kom na je toe’. Helaas zie ik dat heel veel bij mensen die net het WO of HBO hebben afgerond. Blijkbaar wordt daar geen onderwijs in de Nederlandse taal meer gegeven.
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

zo zijn Brabanders heel efficiënt: we laten de laatste N van woorden weg in de uitspraak en nog is het te verstaan (dialecten buiten beschouwing gelaten).
Persoonlijk vind ik dat ook een stuk rustiger klinken ten opzichte van juist alle N's wel uitspreken.
De zaanstreek is ook makkelijk: die hebben geen Z maar een 2e S (XYS, Saanstreek, etc.)
 
 
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Die sien de son in de see sakken!
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

vertmaori schreef: do dec 08, 2022 4:27 pm Ik zit met kromme tenen in de schoenen als ik dingen lees als ‘me fiets’ of ‘kijk is hier’. Of mensen die naar bedoelen en na schrijven. Als in ‘ik kom na je toe’. Helaas zie ik dat heel veel bij mensen die net het WO of HBO hebben afgerond. Blijkbaar wordt daar geen onderwijs in de Nederlandse taal meer gegeven.


 
Dat vind ik ook vreselijk ja.
Ik vrees toch dat we daar aan moeten gaan wennen, want de afgelopen 2 generaties spreken (en schrijven) nu eenmaal zo en dat krijg je er niet zomaar uit gedrild.
 
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Pas hoorde ik toch echt van HBO-instellingen die een verslag niet nakijken als er op een pagina meer dan twee taalfouten staan. Goede ontwikkeling!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dat was al in mijn tijd.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Is nu in mijn tijd ook.
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Zit er in het hoofd menu ( "board index" ) ergens een zoek functie?
Ik probeer een bepaald topic te vinden.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Via de snelle links linksboven kun je bij de zoekfunctie uitkomen (via browser op desktop of laptop). Op mobiel staan er linksboven 3 streepjes, daar kun je hem ook vinden
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Onze zoon volgt een HBO-opleiding, Daar wordt niet op taal gelet.... er wordt ook niks aan gedaan.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dat valt mijn dan toch weer erg tege
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dats dann egt heuhl slegt
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik heb pas op latere leeftijd gestudeerd en dus het HBO in deeltijd gedaan. Daar was het slagen voor de Nederlandse taal toets met minimaal een 8 een vereiste voor de propedeuse. (En ik heb die een aantal keren moeten herkansen….)
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Thanks @LegoRK !

My translator is having a hard time keeping up with all of this!
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Ik was net gepromoveerd op een Nederlandstalig proefschrift, dus dan mag je verwachten dat ik het academisch taalniveau wel beheers.
Maar bij aanvang van een hbo-opleiding moest ik alsnog een taaltoets afleggen om te bewijzen dat ik het vwo-niveau beheerste... totale waanzin!
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

vertmaori schreef: do dec 08, 2022 4:27 pm Ik zit met kromme tenen in de schoenen als ik dingen lees als ‘me fiets’ of ‘kijk is hier’. Of mensen die naar bedoelen en na schrijven. Als in ‘ik kom na je toe’.
...

 
Ik erger mij daar ook aan en ik heb 'maar' MBO gedaan. (Waar niet veel aan Nederlands werd gedaan)
Mijn vrouw hekelt het helemaal. Zelfs op de HBO rechten opleiding schreven haar medestudenten zoals ze praten...

Hier in de buurt wil men nog wel eens een 's' gebruiken bij de meervoudsvorm. (Ik heb nog niet uitgevonden uit welke streek dat orgineel komt) Bijvoorbeeld: dobbelsteens ipv dobbelstenen. Maar het bekendste is natuurlijk de 'e' weglaten in de meervoudsvorm. Zoals hooi'n of wach'n. Wat 'even' doet klinken als 'ee-m'.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Indeed very confusing! :S
 
Anyway to change the topic, the weekend is speedily zipping towards us! Any weekend plans?
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Bouwen en kopen!
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Bouwen aan een kast in huis
Foto's maken (geweldig, het is hier weer licht voor het eerst in heel veel dagen)
Naar schoonouders toe (hoort er zo nu en dan ook bij he...)
Misschien zelfs nog wat bouwen
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Uitrusten, spelletjesavond met vrienden (weerwolven), bakje koffie doen in ons favoriete koffiewinkeltje, lezen en wat proberen te bouwen. en nadenken of ik mijn forum avatar zal gaan upgraden naar wat mooiers........
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Vanmorgen een TV gerepareerd (backlight was stuk) met een paar Ali onderdelen van €23’-. Daarna een bezoekje aan de shop in de Kalverstraat voor mijn verjaardagsbuit. Morgen werken en zondag de verjaardag van mijn dochter vieren.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Vanavond LowlugTV en bouwen (eindelijk weer eens bouwen  :feest:). Morgen tekeningen maken voor ons "nieuwe" huis en naar een verjaardag. Zondag lekker rustig aan denk ik (wat meestal neerkomt op van alles en nog wat). 
 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Lowlug TV kijken natuurlijk. Proberen wat te herorganiseren in mijn sorteerbakken.
Morgen wat kerstprut ophangen/neerzetten in huis. Daarna lekker niks meer. (Net waar ik dan zin in heb om te doen)
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Vanavond Lowlug TV en bouwen aan mijn kasteel, morgen wat kerstinkopen doen en nog meer bouwen aan mijn kasteel. Zondag…moet ik nog even zien hoe ik eraan toe ben. Misschien wel even wat anders dan het kasteel, als ik al ga bouwen.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Afol71 schreef: vr dec 09, 2022 10:34 am  en nadenken of ik mijn forum avatar zal gaan upgraden naar wat mooiers........

 
I wouldn't change it. If you changed it then I wouldn't recognise you  ;)

Anyway today I'm taking Klaask's suggestion to motorize by bowling alley with the boost app and motors. Also continue on my other bowling alley. I have also wanted to make a lego ball colour-sorter. That's pretty well all, another Lego weekend!!!
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:



Tijdens het bouwen heb ik een documentaire gevolgd. 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:




Dank je wel, Human!  :lol:
 
Leuke imitaties van deze gast.
Ik vond die van Black Sabbath, System of a Down, Pink Floyd, Megadeth, The Beatles, Deftones, Volbeat en Led Zeppelin erg hilarisch!  :lol:
 
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Dankzij dat filmpje ken ik nu Polyphia. Allemachtig, wat een goeie band is dat zeg.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

kijk, is het toch ergens goed voor

Ik heb hem ondertussen ook al een keer of 20 gezien, moet nog steeds lachen bij sommige imitaties.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Congrats to the forum! We have reached 600 members! JeroenH (? brother of JeroenD) is the 600th member!
Gesloten