uitzoeken en bouwen of als bulk verkopen?

Plaats reactie
MarcoArnhem
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 30, 2023 7:25 pm

Hallo, ik ben van plan mijn Lego te verkopen maar vraag me af of het de moeite is om het als losse sets te verkopen of als geheel. Het gaat om ong 300 liter (5 60 literbakken) en komt meerendeels uit de jaren 70 en 80.
Ik heb ook alle bouwinstructies nog.
Klein overzicht van een deel van de sets:
Lego modelbouwsets
395 Rolls Royce
390 Cadillac
391 Renault
394 Harley Davidson
392 Formule 1
396 wild west trein 

Technisch
850 heftruck
856 bulldozer
855 hijskraan
8860 auto chassis 

Ruimtevaart
885 verkennervliegtuig
6826 maanbuggy
462 mobiele raketlanceerbasis
452 mobiel radarstation
6842 ruimteracer
6876 blacktron alienator
6987 Blacktron basis 

Trein
727 diesel locomotief (12v, motor werkt nog prima)
7816 wagon Shell
147 koelwagon
137 personenwagon
133 locomotief
148 station
146 spoorwegovergang
12v transformator (werkt prima)
Rails, wissels kruisingen 

Bouwsets
617 2 cowboys
348 garage
377 tank station
6601 ijscokar
660 auto met aanhanger en vliegtuig

En nog veel meer uit deze tijd…
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Zonder diepgaand onderzoek denk ik dat oude sets, compleet en voorzien van instructies, los veel meer opleveren.

Dan pak ik even je bovenste set:

JBF Toys and Trains - BrickLink.com
 
Daar staat 65 euro voor, met instructies, zonder doos.
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Wat KlaasK zegt.
De oude Space sets (zeker Blacktron) leveren veel op.
Ik zie dat je de "grote" klassieke auto's hebt staan, die leveren ook aardig wat op.
Treinen leveren ook veel op.

Dan kom je aan bij Town, dat zou je misschien iets meer moeten groeperen.

Wellicht kan je hier op het forum Space sets aanbieden.
Er zijn altijd mensen die wel iets zoeken.
Het voordeel of nadeel van zo'n Lego forum, we weten allemaal Bricklink te vinden.  :lol:
 
Succes! :duim:
 
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Nog een aanvulling op bovenstaande reacties: het hangt ook af van de staat van de desbetreffende sets. Is het nieuw in gesealde doos, dan is het nu veel waard. Is het wel gebouwd, maar ziet het er mint uit, dan kan je er ook een leuke prijs voor krijgen. Is het beschadigd, verkleurd of ontbreken er onderdelen dan zal de verzamelaar niet zijn portemonnee trekken en zal de uiteindelijke waarde toch wat tegenvallen.

Ook is het natuurlijk de vraag hoeveel tijd je erin wilt stoppen. Het makkelijkst is om alles in 1 partij te verkopen, maar dan ontvang je natuurlijk het minst. Maar het scheelt wel een heel hoop gedoe, vooral als je wilt verkopen via marktplaats.
Ik zou dit doen: alles van space, treinen, castle, pirates, cowboys, vikingen ofwel apart verkopen of per thema (afhankelijk van de potentiele waarde en staat). Alles van town, classic en losse stenen als restpartij verkopen.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Alles uitzoeken kost inderdaad heel veel tijd. En advertenties plaatsen op mp bijvoorbeeld ook. (als je elke set afzonderlijk er op zet)
Mijn ervaring op mp is nogal verschillend hoeveel je voor een complete set krijgt. Dus complete sets verkopen is geen garantie voor meer opbrengst.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Mocht je het als bulk willen verkopen, dan gaat het vaak eerder om het gewicht als om de liters. Zorg dat je dan ook duidelijk foto's van de boekjes erbij zet en de minifigs van de waardevollere sets goed in beeld hebt.

En wanneer je er geen hobby in hebt om alles uit te zoeken kun je beter het geheel als bulk verkopen en op een andere manier geld verdienen in die tijd. Als je alle tijd rekent heb je namelijk maar een schamel uurloon, maar wanneer je er plezier aan beleeft geeft dat natuurlijk niet. En je zou niet de eerste zijn die op deze manier een nieuwe hobby ontdekt  :fluiten:
 
 
Gebruikersavatar
mtvgn
Berichten: 28
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:58 am

Als ik in jouw situatie zou zitten en tijd zou hebben zou ik beginnen met uitzoeken en per stuk opbouwen en verkopen waarbij ik uiteraard de meest waardevolle sets (blacktron en treinen en zo) eerst zou opbouwen en in de verkoop zetten. Op een gegeven moment kom je dan bij de minder waardevolle sets en mis je vaker steentjes, dus dan gewoon de rest als bulk verkopen.

De sets zou ik in een lego verkoopgroep op facebook zetten, maar dat komt doordat ik zelf al jaren in zo'n groep zit (vrijwel uitsluitend als koper overigens) en over het algemeen goede ervaringen heb, er is maar 1 verkoper waar ik me een keer door genaaid voel en dus geen zaken meer mee doe, maar zelfs bij hem was dat bij de tweede aankoop, de eerste ging goed.

De bulk kan net zo goed via marktplaats, want dan richt je je niet (meer) op de liefhebber.

Er zijn overgens meerdere vrij grote lego verkoopgroepen op facebook, maar in degene waar ik zit geldt de regel dat ze willen dat als je het daar aanbiedt je het niet tegelijk ook elders (andere fb-groep of marktplaats of zo) hebt staan zodat als iemand in die groep het juiste / hoogste bod doet diegene er zeker van kan zijn de set ook te krijgen, maar tegelijk geldt dat een aanbieding maar een paar dagen mag blijven staan (einddatum maximaal enkele dagen in de toekomst) dus verkoop je een set niet kan ie daarna natuurlijk alsnog elders worden aangeboden.

Maar goed, met veel sets los verkopen gaat er soweiso veel tijd in zitten, al acht ik de betrouwbaarheid van de kopers in een goed gemanagede facebook-groep een stukje hoger dan op marktplaats. Andersom kan je op marktplaats natuurlijk zien hoe lang iemand al lid is en of ie positieve reviews heeft, dat ontbreekt dan weer in facebook groepen ...
MarcoArnhem
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 30, 2023 7:25 pm

Dank voor alle tips! Ik denk dat dit bouwen wordt de komende tijd. Wat een naar vooruitzicht.....
Nog ff klein extra vraagje, ik hoor hier al dat ruimte en treinen wsl de meeste waarde hebben.
Hoe zit dit met ridderlego (heb oa nog oud kasteel, niet die gele maar de grijze die daarna kwam plus de nodige sets), piratenlego en Miners?
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ridders hebben zeker ook hun waarde nog, waarbij de staat van de prints/stickers van de minifigs veel invloed heeft op de prijzen. Heb je setnummers? Dan kun je op bricklink kijken naar de huidige verkoopwaarde.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Wel een waarschuwing: als je alles op gaat bouwen, wil je het straks niet meer verkopen ;)
Plaats reactie