Lego en Kerst- of Winteruitstallingen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1593
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Hallo allemaal,
Ik zag er nog geen topic over, dus ik start hem nu. Doel is om plaatjes en ervaringen uit wisselen rond dit thema.

Zelf vind ik Kerstmis altijd een fijne tijd en vind het ook altijd erg mooi om te zien hoe alles versierd en verlicht wordt. De Kerst-sets van Lego vind ik dan ook erg leuk om te hebben.

Bij ons in het dorp zijn de traditionele kerststallen altijd wel 'een dingetje' in de decembermaand. Veel mensen zetten er 1 of meer in het raam aan de voorkant van het huis en maken daar wat moois van. De laatste jaren zie je dat ook veranderen naar complete winterlandschappen. In de Kerstvakantie worden er avondwandelingen georganiseerd waarbij ouders en kinderen langs de huizen lopen en al die mooie en verlichte uitstallingen bekijken.
Zelf heb ik geen voortuin, dus het voetpad loopt strak voor het raam langs. De borstwering is ook maar 60 cm. hoog dus dat maakt dat ze met de neusjes tegen het raam al die kleine dingetjes goed kunnen zien. Uitgelezen kans om er een Lego uitstalling van te maken dus! :D (ik mis de Kerstman smiley hier naast die van Sinterklaas....)
 

Sinds vorig jaar heb ik een uitstalling gemaakt met Lego en deze in een een verdiepte bak op de vensterbank geplaatst. De bak is ca. 80 cm. breed en 40 cm. diep en gemaakt van MDF plaat en aan de binnenkant diep donkerblauw geverfd. (De verf trok wat open op de witte onderlaag, maar dat was een 'happy accident' omdat je dat ook als een sterrenhemel kunt zien :sunnies2: ). Op de bodem heb ik zo'n dun 'sneeuwkleed' gelegd ter decoratie.

Hieronder wat foto's van hoe het nu in het raam staat. In de avond hangt er ook een led lamp met een klemvoet aan de bak die het geheel leuk uitlicht. (ik zal er later wat foto's van toevoegen).

In de bak staan nu:
40499 - Santa's-Sleigh
10293 - Santa's Visit
10308 - Holiday Main Street
10254 - Winter Holiday Train (het spoor onder de trein en tram is aangekleed volgens de methode die ik via @Aawsum geleerd heb (net te weinig parts om het geheel te doen, maar alles in het zicht is gedaan).

Het zijn nu dus nu dus nog allemaal sets, maar dat is omdat ik ze gewoon te leuk vind, en om inspiratie en parts te verzamelen om uiteindelijk  later ook zelf met wintemoc's aan de slag te kunnen. De lay-out is in feite een eindeloze WIP, en dat is prima.

--> Zijn er nog meer LowLuggers die rond deze tijd iets doen met Kerst- of Winteruitstallingen en daarvan willen laten zien?

Happy Holidays, AFOL71.

 
raam-3.jpg
raam-3.jpg (616.49 KiB) 1794 keer bekeken
 
raam-2.jpg
raam-2.jpg (814.12 KiB) 1794 keer bekeken
 
raam-1.jpg
raam-1.jpg (987.38 KiB) 1794 keer bekeken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 274
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Leuk idee, Afol71, zat al 'n beetje te wachten op een dergelijk topic 😉. Vorig jaar rond de Sint & Kerst inkopen al wat kerstsetjes voor in de boom en anders gekocht en gekregen (GWP) en ook voor dit jaar weer. Deels ligt het 🎁 nog onder de 🎄 voor 1e Kerstdag.
Ik heb op Pinterest de afgelopen weken wat inspiratie verzameld maar moet daar nog wat van omzetten in MOCjes. Ik vind de winterwonderland à la Dickens/ Anton Pieck wel het leukste. En het hoeven van mij ook niet hele grote gebouwen te worden, klein = fijn.
Wanneer ik wat heb neer gezet op de kast onder de tv zal ik dat ook posten.
Ik heb een voortuin van zo'n 4 m waardoor de vensterbank bij mij geen zin heeft. Wel heb ik met de bibliotheek besproken om zoiets volgend jaar daar te organiseren mogelijk in combinatie met een wedstrijd LEGO kerststal bouwen.
Jouw opstelling is leuk gevonden, zo met die bak voor het raam en die zijn vooral 's avonds verlicht zeer aantrekkelijk. 🎅🏻
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

836C217D-212F-4AD6-85A5-FE9B093D6CF2.jpeg
836C217D-212F-4AD6-85A5-FE9B093D6CF2.jpeg (1.95 MiB) 1684 keer bekeken
 Winter tafereel op mijn aquarium.
32 noppen diep, dieper lukt niet, anders kunnen de vissen niet meer gevoerd worden.
(die kleine baseplate vooraan moet er even af als ik de klep wil openen om te voeren)
Omdat ik een hekel heb aan halve daken hebben de werkplaatsen gewoon een heel dak gekregen.
 Aan de meeste setjes heb ik eigenlijk wel wat veranderd.
 
De verlichting is niet van Lego, maar vind ik er zelf gewoon leuk bij staan.

 
 
 
 
Bijlagen
2BF4A67A-F852-44CD-B6B4-E76C2762EDF2.jpeg
2BF4A67A-F852-44CD-B6B4-E76C2762EDF2.jpeg (1.81 MiB) 1684 keer bekeken
8913BD39-78CF-4185-AE73-E51B194E2BA0.jpeg
8913BD39-78CF-4185-AE73-E51B194E2BA0.jpeg (1.81 MiB) 1684 keer bekeken
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1691
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Staat leuk Trijntje :)
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bijzondere plek. Smelt de sneeuw niet door de verwarming van het water 🤪
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 274
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Leuk gedaan Trijntje, die verlichting ken ik. Daarvan heb ik een paar jaar terug een aantal doosjes van gekocht met hetzelfde idee als jij. Ik wil er nog wat van opofferen om te zien of ik die ook in LEGO lantaarnpalen kan verwerken. 🎅🏻👍
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Raven schreef: zo dec 18, 2022 11:56 pm Bijzondere plek. Smelt de sneeuw niet door de verwarming van het water 🤪





 
Mijn Legofigs hebben gewoon vloerverwarming van 27 graden  :miss:
 
Het aquarium is mijn domein in de huiskamer, mijn plek om mijn mijn mocjes en sets op tentoon te stellen.
Naast mijn orchideeën overigens. 
Enige onhandige is dat ik moet voorkomen dat het Lego nat wordt van de condens die door de kap heen komt.
(kap van aquarium bestaat uit 3 delen -  voorste en achterste klep kunnen open en daartussen de lichtbalk)
Een wat groter bouwwerk moet dan echt op een baseplate gezet worden, zodat de baseplate alleen nat wordt aan de onderkant, en niet het hele bouwwerk van binnen.
De baseplates van het kerstdorp staan nu op 2 planken. Tegen het vochtprobleem én zodat ik eventueel het hele dorp er nog een beetje makkelijk van af kan halen als ik onverhoopt toch achter in het aquarium moet zijn.

 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 883
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

De kerst layouts zijn altijd leuk, zeker met een trij(ei)ntje :)
Tot nu toe ben ik nog niet verder gekomen dan de kerstboom set en de kerstman/kerstvrouw Brickheads op tafel te zetten. 

Kwam net deze tegen, misschien om wat ideeën op te doen of gewoon bouwen.
https://rebrickable.com/users/tile.n.dye/mocs/

Kennelijk is hij finalist in een LEGO Masters ergens en er komen nog 5 ontwerpen bij om de advents compleet te maken.
 
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 379
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoi,
Dit jaar gekozen voor een Harry Potter thema.. vandaag laatste hand aan gelegd.

Zie onderstaand en in mijn MOC sectie voor meer (detail)foto's: viewtopic.php?p=32412#p32412
..of flickr album: Holiday village | Flickr

Er zit ook weer verlichting in..  zal vanavond daar nog een foto van maken.

Afbeelding
 
 
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 379
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

en met verlichting...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Dat is leuk gedaan, Harry Potter als wintertafereel.
Zit volgens mij nog best veel werk in, om al die toefjes sneeuw op alle gebouwen te plakken.
TV hoeft de komende tijd niet aan.
 
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 274
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Dennis75 schreef: wo dec 21, 2022 3:11 pm Hoi,
Dit jaar gekozen voor een Harry Potter thema.. vandaag laatste hand aan gelegd. 
 
Leuk gedaan Dennis75, een winter 🎄 wonderland in een Harry Potter jasje. Daar heb je flink werk van gemaakt. En mooi ook dat je er verlichting in hebt verwerkt. Dat maakt het 's avonds extra sfeervol. 🎅🏻👍
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

Ik moest afgelopen week nog even planken laten zagen voor eronder en een haakse connector solderen voor de verlichting maar mijn layout staat nu ook.
20221222 Winter Village.jpg
20221222 Winter Village.jpg (249 KiB) 1430 keer bekeken
ToDo:
- trein ombouwen naar 9V en verlichting daarop. (komende maand hopelijk)
  Maar daar moet ik eerst nieuwe elektronica voor designen.
- Meer kerst sets bouwen en integreren (heb er nog een paar staan)
- Meer gebouwen/ kerst sets met verlichting.
 
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

Bedankt @Berthil voor een nieuwe rebrickable user om te volgen.
Dennis, ook leuk om je kerst Harry Potter layout te zien. vooral het ijsfestival zonder Chinese sfeer vind ik bijzonder.
De ander villages zien er ook leuk uit.
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1593
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Leuk om te zien dat het topic wordt aangevuld met leuke lay-outs. Volgend jaar moet de mijne ook een hoger MOC- en minder set gehalte krijgen. Er broeien al wat ideeën  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
Iook
Premium
Berichten: 247
Lid geworden op: za nov 14, 2020 4:11 pm
Locatie: Uithuizen

Het winterdorp groeit gestaag door.....dit jaar moest er een grote update worden uitgevoerd om de tram ook een plekje te geven :D

 Afbeelding20221218_130759 by iookjj, on Flickr
 
 Nog wat meer foto's in het album: album kerst 2022
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1593
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Leuk! :duim:
 
(hier zou ik nooit op de grond kunnen bouwen met twee katten, dat wordt iedere keer weer opnieuw beginnen dan)
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4168
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Afbeelding

Met deze foto moeten jullie het doen. :P
 
Fijne dagen!
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1593
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Hahaha, en bedankt Sander  :lol:
 
we hadden natuurlijk al de foto die je plaatste van de etalage waar je aan meegebouwd had  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 274
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Fijne feestdagen, allemaal, en hierbij 'n impressie van Wintervillage op Vlie......🎅🏻👍🎄
 
Bijlagen
Kerstballen-2022.jpg
Kerstballen-2022.jpg (917.05 KiB) 1290 keer bekeken
Kerst-op-Vlie-2022.jpg
Kerst-op-Vlie-2022.jpg (1.08 MiB) 1290 keer bekeken
Plaats reactie