4,5 volt trein

Plaats reactie
BendeBrabander
Berichten: 1
Lid geworden op: ma nov 21, 2022 3:43 pm

Hallo,

Sinds kort is mijn zoon oud genoeg om met de lego te spelen en hij is gelijk los gegaan op mijn oude lego trein, een 4,5 volt ding waar batterijen in moeten. Nu vreet dat dingen batterijen, zeker als er veel achter hangt. Dus ik heb een berg blauwe rails gekocht en ook nog grijze middengelijders. Zo hoop ik het om te kunnen bouwen naar 4,5 volt, maar dan via een transformator.

Uiteraard verwacht ik niet dat dit zonder slag of stoot zal gaan, maar ik hoop dit rond de kertdagen mooi op te kunnen bouwen samen met hem. Daarom wat vragen.

- heeft iemand ervaring met een blauwe 12 volt transformator en met daarop aangesloten een omvormer naar 4,5 volt. Is deze dan ook regelbaar of dat niet.
- weet iemand wat voor stekkertjes ideeal zijn, dus het aantal mm, want hiervan ben ik er kwijt en wil dit oplossen met mini bananenstekkertjes.
- kan ik aan de buitenzijde het verschil zien tussen een 12 motor en een 4,5 volt motor, of is open schroeven de enige optie (mogenlijk zit heb ik ooit een 12 volt trein gekregen).
- Hoeveel ampere vraagt een motortje als hij niet belast is.
- mijn oude trein loeit enorm als hij rijd. Wat moet ik smeren/vetten om dit op te lossen.
- wat gebruiken jullie om de verroeste rail, te ontdoen van roest, is schuren de enige optie, op contactspary of zo iets zit ik niet echt te wachten.

Dat zijn alvast een hoop vragen.
Zodra het een beetje rijdt en een plekje heeft gekregen zal ik wat foto's delen.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Welkom op het forum en leuke naam! Ik ben helaas slecht bekend met treinen maar er zitten hier een aantal experts die je vast kunnen helpen. Succes!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4106
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mockingbird had dit wel op kunnen reageren, helaas is zij niet meer in ons midden.


Ik heb heel snel op Eurobricks gekeken.
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... iscussion/
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... lt-trains/
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... nd-repair/

Wie weet wat je daar verder nog kan vinden.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:


1)  heeft iemand ervaring met een blauwe 12 volt transformator en met daarop aangesloten een omvormer naar 4,5 volt. Is deze dan ook regelbaar of dat niet.

2) weet iemand wat voor stekkertjes ideeal zijn, dus het aantal mm, want hiervan ben ik er kwijt en wil dit oplossen met mini bananenstekkertjes.

3) kan ik aan de buitenzijde het verschil zien tussen een 12 motor en een 4,5 volt motor, of is open schroeven de enige optie (mogenlijk zit heb ik ooit een 12 volt trein gekregen).

4) Hoeveel ampere vraagt een motortje als hij niet belast is.

5) mijn oude trein loeit enorm als hij rijd. Wat moet ik smeren/vetten om dit op te lossen.

6) wat gebruiken jullie om de verroeste rail, te ontdoen van roest, is schuren de enige optie, op contactspary of zo iets zit ik niet echt te wachten.
 
hallo Ben, 
Ook welkom hier op het Lowlug forum.
Leuk dat je met 4,5 volt weer aan de gang gaat.
(zelf ben ik er nooit mee gestopt)
Ik wil je graag helpen om je trein weer letterlijk op de rails te krijgen.
Ik ben aardig thuis op het 4,5 volt gebied, maar weet echt lang niet alles.  Helaas kan ik niet al je vragen beantwoorden.
Ik heb de vragen maar even genummerd voor de leesbaarheid.

1) Sorry, hier heb ik geen ervaring mee.

2) Ook hierop kan ik helaas geen antwoord geven, zelf gebruik ik alleen originele Lego stekkertjes.
Deze zijn te vinden op Bricklink, soms ook wel op Marktplaats bij een partijtje oude 4,5 volt spulletjes.
Mel alternatieve stekkers geen ervaring.

3) Soms is het te zien aan de buitenkant (door dat gaatje boven in het trein motorblok)

https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/11/x469b.png

Maar als dat niet duidelijk is (of als het motortje ondersteboven in het motorhuis ligt) dan is openschroeven de handigste optie.
Afhankelijk dan van het type motor; bij het alleroudste type 4,5 volt motor is het niet mogelijk om deze open te schroeven.
Dat oudste type is deze blauwe met zwarte onderkant:
(maar dat is in elk geval zeker een 4,5 volt blok)


https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/7/bb0007c01.png


Op de overige vragen ga ik straks in.
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

4) Weet ik niet.

5) Het motorhuis open schroeven en de binnenkant en tandwielen goed schoonmaken. (Voor zover je er bijkan.)
2 schroeven aan de bovenzijde, bij een ander type ook nog 2 schroeven aan de onderzijde.
Boven- en onderkant van motorhuis zijn dan open en het blok waar de tandwielen inzitten, komt dan ook los.
Het motortje zelf kan dan uit het tandwielen blok gehaald worden.
Het blok met tandwielen is niet gemaakt om uit elkaar te halen. Schoonmaken moet dan echt gericht zijn op het soort vervuiling, omdat je niet overal goed bij kan.
(Heb even geen foto’s bij de hand)

Tandwielen smeren met siliconen spray.
Het motortje zelf mag (volgens Lego) niet gesmeerd worden.
(Moet zelf bekennen dat ik toch wel eens een druppel bij het asje van het aandrijftandwiel heb gebruikt)

Als er nu echt heel veel herrie uit het motorblok komt, kan het door vuil zijn, maar ook door een kapot tandwiel.
Een kapot tandwiel kan eigenlijk alleen worden opgelost door een vervangende unit met tandwielen.

https://img.bricklink.com/ItemImage/EXTN/19945.png

https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/67/x469bc.png
 (Afhankelijk van welk type)

6) Ik heb zelf roestplekken van middengeleiders verwijderd door heel hard poetsen met Brillo en slijpsteentjes.
Helemaal weg lukt niet als de roest echt heel diep zit, maar het wordt wel weer toonbaar.
Enige probleem van deze methode is dat de rails wel nat wordt. Heeeel goed droogmaken dus.
Misschien dat 12volt experts hier op Lowlug betere methodes kennen om de middengeleiders te ontroesten.

  ***

Geen idee of het mogelijk is, 4,5 volt op stroom laten rijden.

Wat dan nog wel nodig zou zijn om de stroom “op te pakken” van de middenrail, zijn sleepcontacten.
Die moeten dan onder het blok bevestigd worden.
(2 per treinmotor)
https://img.bricklink.com/ItemImage/PL/bb0053.png






 
 
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Welkom op het forum.

De vraag die bij mij opkomt is. Waarom niet een RC setje. Vaak is dat een motortje inbouwen (moet niet zo heel moeilijk zijn). En een accu box die ook als ontvanger werkt. En dan kan je draadloos rondjes draaien met de trein.
Nu kan ik me voorstellen dat als het perse lego moet zijn, dit een behoorlijke investering kan zijn. Daarom is het misschien raadzaam om even op de site van Bluebrixx (Duitsland) te kijken. Ze verkopen alles wat je nodig hebt, maar dan goedkopen dan lego. En je kan dan ook gelijk kijken naar de gigantische keuze aan losse wagons en locs die ze hebben.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Ik heb even op die site van "Bluebrixx" gekeken. Voor nep Lego worden daar prijzen gehanteerd waarvoor je ook gewoon echt Lego kan kopen. Ik zou dat persoonlijk niemand aanraden.

Waarom zou iemand verder gaan met 4,5 volt?
Misschien omdat de nostalgie van "vroeger" en lekker prutsen met dit spul ook al erg leuk is.
(dan spreek ik even voor mezelf)
En het één sluit het ander niet uit.
Behalve 4,5 volt rijden in mijn huidhouden alle treinsystemen van Lego (behalve 12 volt).

Ik vind het zelf gewoon hartstikke leuk als iemand weer leven blaast in zijn of haar oude 4,5 volt verzameling,
Ik lees graag mee of deze ombouw gaat lukken of niet.
 
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Trijntje schreef: wo nov 23, 2022 2:40 pm Ik heb even op die site van "Bluebrixx" gekeken. Voor nep Lego worden daar prijzen gehanteerd waarvoor je ook gewoon echt Lego kan kopen. Ik zou dat persoonlijk niemand aanraden.
 

 
Ik weet niet waar je naar gekeken hebt. Maar een los motortje bij lego is ongeveer €35,- Bij bluebrixx komen ze niet boven de €10,-
daarbij komt dat lego helemaal op app besturing is overgestapt (dacht ik), en dit is gewoon met een aparte remote. Geen dure smartphone o.i.d. nodig.
Als je het over de losse wagons e.d. hebt…waar kan jij op de lego site losse wagons bestellen ?
En de kwaliteit v.d. Stenen is gewoon goed. Ik zal niet ontkennen dat er ook problemen zijn, maar die heeft lego ook. een voordeel van alternatieve merken zoals bluebrixx, is dat sets veel langer in produktie blijven (in principe voor altijd). 
En deze ‘nep’ lego heeft wel de europese licentie voor star trek  :D
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Je hoeft natuurlijk niet op een site losse wagons te bestellen, je kunt ze ook zelf ontwerpen ;-)
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

WvdP schreef: ma nov 28, 2022 8:25 pm Je hoeft natuurlijk niet op een site losse wagons te bestellen, je kunt ze ook zelf ontwerpen ;-)

 
Dat kan natuurlijk ook. Maar niet iedereen is zo creatief  :D

ps. Als je op de site van bluebrixx registreert (gratis), dan kan je alle digitale handleidingen op hun site downloaden….
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Ik zit even op die site te kijken, wist niet dat er zoveel nepmerken waren: https://www.bluebrixx.com/en/brands

Hengtai, is dat met blokjes speciaal voor volwassen tekenfilmpjes?
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Human schreef: ma dec 05, 2022 12:54 pm Hengtai, is dat met blokjes speciaal voor volwassen tekenfilmpjes?

 
:D :D :D
 Ik geloof dat dat iets anders is. Maar het zou zomaar kunnen natuurlijk.


 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Wow! Dat zijn echt erg veel nep merken zeg.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4106
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Human schreef: ma dec 05, 2022 12:54 pm Ik zit even op die site te kijken, wist niet dat er zoveel nepmerken waren: https://www.bluebrixx.com/en/brands

Hengtai, is dat met blokjes speciaal voor volwassen tekenfilmpjes?

 
Te fout!  :lol:
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Wow :twitch:
 
 
Plaats reactie