1,5 of 2 mm binnendiameter pneumatische slang ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Omdat ik twijfel, stel ik toch maar even de vraag hier:

Wat is nu de beste diameter voor pneumatische slangen voor Lego; 1,5 of 2 mm?
Op Google zoekend kom ik beide maten tegen.

Ik wil een rol pneumatische slang bestellen (ja sorry, geen officieel Lego) maar ik twijfel dus over de diameter.

Het moet natuurlijk strak zitten maar te strak is ook niet handig.
En te ruim, ja dan blaas je de slang er zo af.

Wie heeft er ervaring met vervangende luchtslangen?

 
 
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Ik ben zelf een redelijke purist, maar ik heb ooit bij http://www.blokbricks.com/index.html alternatieve slangen/touw besteld. Welke in allerlei lego kleuren te bestellen is. Het touw was in ieder geval zo goed als gelijk als de lego variant.

Ik heb misschien nog wel een stuk liggen? Ik ben er nooit aan toe gekomen om ze op iets pneumatisch te proberen, ik had ze meer voor de aankleding besteld.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

2mm interior for These ones . I just measured one  :) Maybe shorter ones have different interior sizes?
 
 
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

Bishons schreef: wo nov 16, 2022 12:11 am 2mm interior for These ones . I just measured one  :) Maybe shorter ones have different interior sizes?

 
De link verwijst naar een rigid hose van 3mm buiten diameter.
Dat zou betekenen dat een pneumatische slang met binnen diameter 2mm daar al goed strak omheen zit en dan dus ook dezelfde flow aankan als een rigid hose met 2mm vanbinnen.
@Trijntje: ik ben dan bang dat 1.5mm dan teveel luchtflow limiteerd en de druk daardoor niet bij de cilinders komt.
Maar wellicht van beide een stukje bestellen en proberen?
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. Dat 1,5 mm te krap zou zijn, was ik ook al bang voor, dus dan gaan we voor de 2mm.

Willie en ik houden ook van puur, alleen zijn de echte Lego slangen
a loeiduur en
b zonde om kapot te knippen (slangen moeten op juiste lengtes verwerkt worden, dus knippen)
Willie heeft wat plannen met pneumatiek, en daarbij heeft hij gewoon meters nodig.
Blockbricks had ik ook al gevonden, Maar omdat die slangen toch ook niet origineel zijn, had ik maar gewoon doorgezocht naar slangen die in grotere lengtes te koop zijn. (vanaf 25 meter) (en dan verkopen ze weer geen korte stukjes om uit te proberen)
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Moet je ze even mailen. Vaak sturen ze dan een stukje per envelop toe. 
Plaats reactie