Green screen als er groen in je MOC zit?

Hoe maak je de beste foto's? Hoe presenteer je je bouwwerk op een show? Hoe vervoer je je moc?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2340
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

In een ander topic kwam ik de green screen fototip tegen. Maar wat ik mij afvraag: hoe zit dat dan als je groen hebt in je Moc? 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Volgens mij maakt dat niet uit, zolang het niet exact dezelfde kleur heeft en/of aan de randen zit. Het idee is, in dit geval van foto’s maken, dat je met beeldbewerking software makkelijk de achtergrond kan weghalen. Het hoeft dus ook niet groen te zijn, elke kleur kan in principe.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2340
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dank!
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 262
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Als je software gebruikt om de green-screen te selecteren, kan je wel eens in problemen komen als dezelfde kleur ook in je moc zit. Maar zoals ludo al aangaf kan je in principe elke kleur gebruiken. Het is denk ik, veel belangrijker om er voor te zorgen dat je green-screen zo egaal mogelijk is belicht.
Btw. Hoewel je in principe elke kleur kan gebruiken, kan het zijn dat de software maar een bepaald aantal kleuren herkent als ‘green-screen’. Dit moet je dus even in de documentatie van de software opzoeken.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Het nadeel van groen (of elk andere kleur) is dat je deze kleur ook terug zal zien in de steentjes van je MOC. Je zal vast al wel hebben gemerkt dat LEGO geweldig weerkaatst en dat maakt het meteen lastig om goed op de foto te zetten. Afhankelijk van de sfeer die je wilt neerzetten kan dat natuurlijk ook een voordeel zijn.
Ik fotografeer het merendeel van mijn MOCs op een grijze kartonnen vel in een fototent. De weerkaatsende kleur is dan grijs, maar dit valt veel minder op. Ook pakt de camera beter de kleuren op. Een MOC met veel wit is daarentegen moeilijker op de foto te zetten.
Als ik een andere achtergrondkleur dan grijs wil hebben in de uiteindelijke afbeelding dan verander ik dat vaak met GIMP.
 
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Voor het greenscreen gebeuren maken ze ook gebruik van een speciale kleur blauw. En goed egaal belichten is ook belangrijk om je MOC er later goed uit te kunnen halen. Ik zag laatst bij bol.com bijvoorbeeld een scherm met de ene kant groen en de andere blauw. Heb je 2-in-1. Maar zoals al gezegd kun je eigenlijk elke kleur wel gebruiken wanneer je maar zorgt dat het doek goed strak staat en geen vouwen vertoont waardoor je kleurverschil of schaduwen in/ op het doek ziet.
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Het mooi fotograferen van een MOC vind ik nog steeds érg lastig (daarom moet ik ook altijd even moed verzamelen voordat ik weer een MOC plaats :fluiten:).
De laatste keren gebruikte ik een grijs rolgordijn als achtergrond en een softbox met wit licht (5500K) als belichting. Maar eigenlijk is één lamp al te weinig, vooral bij een grote MOC; driepuntsverlichting is dan nog het beste. 
Als het lukt om een beetje egaal te verlichten, is het goed. De grijze achtergrond reflecteert bijna niet - zoals Swandutchman al aangaf - wat erg fijn is. En een egale achtergrond (kleur maakt niet uit) maakt het weer makkelijker om in Photoshop/Gimp later de achtergrond te vervangen door iets anders.
Als je een MOC hebt met veel groen erin, zou ik zeker geen greenscreen gebruiken, want dat kost je veel extra werk in de bewerking van de foto later. Wit of grijs is dan handiger.

Het moeilijkste vind ik nog wel het mooi 'blenden' van je MOC met de digitale achtergrond. Heeft iemand daar nog een goeie tip voor? 
 
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

"Het moeilijkste vind ik nog wel het mooi 'blenden' van je MOC met de digitale achtergrond. Heeft iemand daar nog een goeie tip voor?"

Ja, ik doe altijd het volgende met GIMP. Als je MOC eenmaal is uitgeknipt kan je met een selectietool (bijvoorbeel selecteren op kleur) het lege veld selecteren (oftewel, alles wat niet je MOC is). Als het goed is loopt nu een selectiestippellijntje over de randen van je hele MOC heen. Vervolgens wil ik het selectieveld vergroten (selecteren, vergroten). 1 of 2 pixels is al genoeg. Het effect daarvan is dat de randen van je MOC nu meegenomen zijn in de selectie. Nu wil je deze randen blenden met de achtergrond. Ik gebruik daarvoor Gaussiaanse vervaging (filter, vervaging, gaussiaanse vervaging). De randen lopen nu over in de achtergrond.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Dat is een goede tip swandutchman. Doe je dit voordat je een nieuwe achtergrond toevoegt of staat de afbeelding dan al in de nieuwe achtergrond?
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Boindil_Lego schreef: zo nov 06, 2022 12:42 pm Dat is een goede tip swandutchman. Doe je dit voordat je een nieuwe achtergrond toevoegt of staat de afbeelding dan al in de nieuwe achtergrond?

 
Als je met lagen werkt, dan maakt het niet uit of je de nieuwe achtergrond ervoor of erna toevoegt. Ik weet niet of je bekend bent met lagen, maar dat houdt in dat je de uiteindelijke afbeelding opbouwd uit meerdere afbeeldingen (ofwel lagen). Elke laag kan je dan apart bewerken. Een nieuwe achtergrond zou ik zowieso altijd als een aparte laag kenmerken. Als je niet met lagen werkt, dan moet je de stappen die eerder genoemd zijn uitvoeren voordat je de achtergrond erin zet.

O ja, wat trouwens handig is om fotobewerking toe te passen op de afbeelding van origineel formaat (of eigenlijk, zo groot mogelijk formaat). Mijn fototoestel maakt foto's van 5000 pixels breed en pas als ik alle stappen heb gedaan verklein ik de foto meestal tot 2000 pixels. Op deze manier zijn alle bewerkingen die je doet zo netjes mogelijk (het enige nadeel is dat bewerking van grote afbeeldingen meer vraagt van je computer).
 
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Bedankt voor de tips! Ik ga het hopelijk binnenkort proberen.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 262
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ik zie liever een goede foto van de moc op een egale ondergrond, dan het toevoegen van een afbeelding als achtergrond.
Afhankelijk van het formaat van de moc, gebruik ik wel eens een full screen afbeelding op mijn monitor als achtergrond voor de moc.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2340
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Het is ook net wat je doel is. Gaat het om de details van je MOC, dan is een egale achtergrond vaak fijner. Gaat om het totaalplaatje, dan kan een mooie achtergrond juist helpen. Bij een landschap is een wolkenhemel erboven vaak mooier dan een witte muur. Maar zover ben ik nog niet met GIMP...
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Met KlaasK. Ik vind vaak ook egale achtergrond fijner kijken (mag ook een gekleurde zijn, zeker als die kleur dan de kleur van de MOC ondersteunt) . Maar bij de MOC van ID5 met die zwevende rots bijvoorbeeld komt het juist sterk over om die in die wolkenlucht te zien.
Plaats reactie