Hobby's naast je Lego-obsessie: deel II

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

Op het vorige forum liep er een draadje voor het praten over andere hobby's naast Lego. En aangezien de suggestie om hier een soortgelijk draadje te hebben, gelijk positief werd ontvangen, is het nu tijd voor deel II.


Zoals sommigen zich nog herinneren was/ben ik naast Lego vooral "radioactief" bezig, dus met radiografische modelbouw. Met name quadcopters, in de volksmond vaak "drones" genoemd. En vanwege de flink aangescherpte regelgeving, zelfs als je op een verlaten plek vliegt, ver van lichthavens en andere risicofactoren, vrijwel uitsluitend met modellen die minder dan 250 gram wegen.

Hier is een voorbeeld van een recente vlucht:

https://youtu.be/jxGLLuA7QqQ


Maar de laatste jaren ben ik ook wat actiever met muziek bezig gegaan, ipv alleen luisteren, ook proberen wat te spelen. En dan op digitale piano/keyboard. Niets hoogstaands, maar ik heb er plezier in, en soms is het resultaat best aardig om terug te luisteren.

Zo ben ik best trots op deze poging om het hoofd "theme" te spelen van de game "Hollow Knight":

https://youtu.be/qVPe92msres


En dan is het nu aan jullie...
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

WvdP (in januari 2009) schreef: wo aug 24, 2022 3:03 pmIn de spaarzame vrije uurtjes: waterpolo (zowel spelen als fluiten), lezen, strips. M.n. Calvin & Hobbes (Casper en Hobbes), Blauwbloezen, Roodbaard (de albums van Charlier en Hubinon dan), Asterix, Dirkjan, de Duck-strips van Carl Barks en Keno Don Rosa. Verder ben ik liefhebber van o.a. Blackadder en House.

Maar mijn voornaamste hobby naast Lego: Diplomacy! Zijn er nog meer diplomaten hier?
 
Dat was op het vorige forum een heel oud draadje ja ;-)
Diplomacy heb ik de laatste jaren weinig meer gespeeld, maar wil ik graag weer eens oppakken. Verder is er in 13 jaar niet veel veranderd, behalve dan dat ik ook graag rondrommel in de tuin (die was ik in de winter even vergeten). En omdat ik niet langer als historicus werkzaam ben, doe ik nu historisch onderzoek in mijn vrije tijd. Klein beetje genealogisch onderzoek, maar ik richt me vooral op de Zeeuwse Admiraliteit (marine-organisatie) tussen 1572 en 1795 en dan met name de bestuurlijke en financiële componenten daarvan.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 310
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Hobby's genoeg, tijd daarentegen ;)

Ik ben al wat ingekrompen kwa hobbies, puur omdat ik de tijd er niet voor kan vinden (Baan, Gezin, Sociale Verplichtingen).

Ik hou zelf erg van muziek. Ik speel Piano, en heb in mijn verleden een tijd als DJ gewerkt, maar heb toen in één klap al mijn Vinyl en apparatuur verkocht (Doet nog wel een beetje pijn). Zo nu en dan ga ik nog wel eens naar de studio van een vriend die full time producer/dj is, en samen een beetje aanklooien (onder het genot van een borrel). Ik heb wel recent een Akai MPC mini gekocht, waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben (Beats maken etc.).

Om te ontspannen vind ik het ook heerlijk om te klussen, met hout meubels maken, lekker rommelen met een muziekje op. Ik mag ook graag even lekker Gamen op de Playstation. Helaas moet ik deze delen met mijn twee zoons en mijn vrouw die ook wel van gamen houd.

Als laatst lees/verzamel ik Star Wars comics wat ik eigenlijk al vanaf mijn jeugd doe (en heb inmiddels een flinke verzameling).

Als ik wat actiever ben mag ik graag op de fiets stappen en lekker door de polder/bos rijden (Ik woon gelukkig aan de kust). Maar eerlijk gezegd is sporten vaak het eerste wat ik skip als ik wat druk ben.
 
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Naast Lego speel ik graag met m’n Xbox of kijk ik films/series. Op m’n Xbox speel ik met name Forza Horizon 4 en 5 (soms 3) en maak ik daar graag replica’s van bekende en minder bekende auto’s na. Ze zijn nog niet veel gedownload maar vind het leuk om te doen. Wat ik vooral leuk vind is auto’s namaken die nog niet zijn nagemaakt en dan zo precies mogelijk. Dan verzamel ik zoveel mogelijk plaatjes online en kan ik hem namaken.
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@ggj: je maakt 3d modellen van auto's om in dat spel te kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Nee, je kunt in dat spel je eigen stickers en striping maken. Dus dan kan je bijv. een ontwerp maken voor een raceauto oid. Of mbv die editor een auto namaken.

Zo dan (niet mijn filmpje):


 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Leuk om die modellen na te maken. Heb zelf Simracing als oude hobby weer opgepakt, bouwde vroeger steeds mijn eigen Game PC met laatste video kaarten maar ooit toch maar op een PS3 overgestapt. Op vakantie heb ik dit jaar een PS5 kunnen bemachtigen en in de handbagage mee genomen, daarna een Fanatec F1 Podium met een sim rig erbij gehaald dus doe nu regelmatig workouts met dat stuur :)

Daarnaast nog steeds de nieuwe MINI als auto hobby (heb er drie) en een nieuwe hobby erbij; in de Jacuzzi zitten, geweldig ding. Zeker op mijn leeftijd nadat ik fanatiek squash heb gespeeld. Squash doe ik al 35 jaar en heb een mooi niveau bereikt.

Andere hobbies zoals motorrijden en over de Nurburgring rijden heb ik los gelaten vanwege tijdgebrek, o.a. door de LEGO hobby :)
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Naast bouwen tokkel ik ook graag wat weg op mijn westerngitaar. Helaas gaat dat de laatste anderhalf jaar wel lastiger en vooral niet lang achter elkaar meer door reuma-achtige klachten.

Verder pak ik zo nu en dan ook nog een boek, maar meestal vind ik het in huis niet rustig genoeg daarvoor.

O ja, ik speel ook nog weleens spelletjes met een aantal van de jongens. Momenteel regelmatig El Dorade, maar ook Taveernen van de oude stad en allerhande Catan en Carcassonne varianten.
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 224
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

Naast de Lego fiets ik graag. En ver. Mijn Eddington number is sinds kort 100. Drie jaar geleden Parijs-Brest-Parijs gefietst, de oudste nog steeds georganiseerde wielertocht ter wereld. Deze zomer mijn tanden gezet in London-Edinburgh-London, maar helaas na 24 uur en bijna 400 km op moeten geven.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Muziek maken is mijn lust en m’n leven. Ik speel klarinet bij de plaatselijke harmonie (1e divisie) en zwaar koper (ventieltrombone/bariton) bij de hofkapel (vastelaovend).
Daarnaast teken ik graag (comic).
En lezen. De godsganse dag door. :lol:
 
 
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Stuifzand schreef: wo aug 24, 2022 10:14 pmEn lezen. De godsganse dag door. :lol:
 
 

 
Op Lowlug? :P
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

ggj schreef: wo aug 24, 2022 11:17 pm
Stuifzand schreef: wo aug 24, 2022 10:14 pmEn lezen. De godsganse dag door. :lol:
 
 


 
Op Lowlug? :P

 
Lang niet zoveel als dat ik boeken lees. 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Seriously, I don't have many other hobbies besides LEGO  :lol:. Although I really like bike riding and me and my brother have four roosters that we like to let out of their cage and play with   :) I also like to watch Geography NOW videos
 
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Lego is toch wel de hobby die het meeste aandacht krijgt.
Fietsen is iets wat ik ook graag doe. Dit jaar wel minder gefietst dan voorgaande jaren.
Af en toe lees ik. De laatste jaren lees ik Marvel en DC comics.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

En je wandelt Ommetjes! (Niet te verwarren met Ommen...)
Gebruikersavatar
Legopapa
Premium
Berichten: 235
Lid geworden op: za nov 14, 2020 12:04 am
Locatie: Almere
Contacteer:

In 2010 stamboomonderzoek (genealogie) opgepakt en daar met tussenpozen mee bezig. Ben terug tot plm 1730 maar vanaf daar loopt het vast. Zo af en toe pak ik een aanwijzing op waar dan weer wat personen uit naar voren komen maar dat is inmiddels zeldzaam

Verder ... reizen. Nu het weer vrijwel onbeperkt kan ga ik weer op stap. Dit jaar Madeira en Edinburgh gedaan.
Gebruikersavatar
Mociain
Premium
Berichten: 187
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:28 pm
Contacteer:

Naast lego wandel ik graag en bezoek ik oude stadjes/dorpjes en ook historische plekken (denk aan Waterloo, Grebbeberg, Openluchtmuseum enz)
Verder hou ik ervan mijn camera mee te nemen met wandelen, hoewel dat de laatste tijd wat minder is, ik ben druk met werk, gezin enz.
Ook pak ik graag een goed boek of een goede film om te relaxen. Zeker in de trein naar werk pak ik een goed boek. Met mijn kinderen speel ik ook wel eens spelletjes.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

koffiemoc schreef: do aug 25, 2022 9:38 am En je wandelt Ommetjes! (Niet te verwarren met Ommen...)

 
O ja.  :lol:
 
 
Gebruikersavatar
Fancyfair
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:56 am

Leuk topic!

Ik zelf kijk en speel graag voetbal, niet op een hoog niveau maar gezellig met vrienden op de zondagochtend. Darts speel ik ook graag.

Verder hou ik van verre reizen maken en van een actieve vakantie. Ik vind het leuk om naar landen te gaan die niet zo gebruikelijk zijn, zo ben ik bijvoorbeeld geweest in Roemenie, Jordanie, China, de baltische staten, Finland, Cambodja, Kenia, Tanzania en nog tal van andere landen. Over een paar weken gaan we naar Zuid-Afrika i.c.m. Swaziland (eSwatini) en Lesotho.
 
Gebruikersavatar
Ecclesiastes
Premium
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:11 am
Contacteer:

Door ComicCon een paar jaar geleden begonnen met Gunpla. Was al fan van de anime series, maar op DCC een kit gekocht en er zijn er ondertussen flink wat bijgekomen.
​​​​​​

Afbeelding
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

Dat is een serieuze verzameling. Ik ben een paar jaar geleden begonnen met anime/manga, maar dan met name romcom-series. Al heb ik wel als kind "Teknoman" gezien, de dub versie van Tekkaman Blade.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Ik ben Deens aan het leren als hobby... daar heeft Lego dan weer wel wat mee te maken.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:55 am

Slotracen en tuinieren.
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

Ik heb teveel hobby's :P

Mijn hoofdzakelijke hobby is duiken (ja, met van die flessen op de rug en ja ook in Nederland).
En dat doe ik al aardig wat jaren.
Daarnaast is sinds een paar jaar mijn vroegere obsessie Lego weer aangewakkerd.
Dat komt door die stomme collega die zo nodig de Bugatti moest kopen en mij erop attendeerde wanneer die in de aanbieding kwam.

Verder doe ik op woensdag avond eerst een paar raids in pokemon go met dorpsgenoten en daarna (nu dus) speel ik met vrienden een digitale DnD sessie. Dungeons & Dragons dus voor de mensen die het niet kennen.

Stiekem kost dit dus allemaal best wel wat tijd wat er al niet in overvloed is met een gezin.
Hoog tijd dat mijn peuter oud genoeg wordt voor het kleine Lego dus, want dat kunnen we hobby en gezin tijd delen :)
Bij stap 5 van het Lowlug XL setje was de peuter echter al de spanningsboog kwijt, dus nog een lange weg te gaan.
 
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Tot voor goed een jaar terug zat ik ook in de 1;18 modelauto's. Verzamelen, soms wat handel om de Lego te bekostigen. Het vrat best wat ruimte. Toen we verbouwplannen hadden, besloot ik te stoppen met modelauto's. Heel de handel via Marktplaats en een veilingsite verkocht.

Natuurlijk heb ik nog wel andere hobby's. Wij houden van het maken van verre en wat langere reizen (door corona op een laag pitje). En ik ben gek van muziek, het zelf maken van muziek is iets waar ik geen talent voor heb. Luisteren van muziek (vinyl of cd vanaf een 1983 Philips CD100) op een goede installatie geeft me rust. Hier in de woonkamer staan dan ook speakers van een aardig formaat. Die moderne melkpakjes zijn dan wel esthetisch verantwoord, het geluid dat ze produceren is in mijn ogen (of beter: oren) niet best. Grotere jongens laten muziek klinken zoals het is bedoeld.

Daarnaast lees ik nog wel eens een boek en lees ik veel autotijdschriften in het Nederlands en Duits. Iets minder in het Engels omdat die taal me minder goed ligt.
 
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Chef_NL schreef: wo aug 24, 2022 4:18 pm Hobby's genoeg, tijd daarentegen ;)

 
Amen.

Zoveel dingen die ik vet vind, en waar ik dan aan begin, en die dan ergens in de kast blijven liggen totdat ik de motivatie gevonden heb om het weer op marktplaats te verkopen  :miss:
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Te veel.
En dan ook nog van het soort hobby dat altijd vóór gaat op op de Lego hobby.

Dieren vreten aardig wat van mijn tijd op.
Thuis 4 konijnen (buiten). Dagelijks mestruimen en basic dagelijkse verzorging, wat vooral betekent observeren = letten op normaal gedrag - abnormaal gedrag betekent doorgaans acuut ingrijpen om erger te voorkomen.
(een konijn dat stopt met eten is een dood konijn - dus zorgen dat beestje weer zsm aan het eten gaat, al dan niet met medicatie) Twee van de vier hebben een ziekte die af en toe oplaait (E Cuniculi) en in dat geval moet er weer een medicijnkuur in. Het zijn geen schootkonijntjes dus vangen en medicatie toedienen kost aardig wat tijd.
Visjes: heb een aquarium van 200 liter (en lid van een aquariumclub)
Paard: heb een eigen paard, niet aan huis (moet ervoor dus dagelijks naar stal) Ik deed aan paardrijden, maar door een blessure van mijn paard zit dat er op mijn paard niet meer in. In het meest gunstige geval hoop ik dat in de toekomst misschien nog korte stapritjes mogelijk zijn, maar geen pittige oefeningen meer.
Op dit moment geniet dit paard 20 jaar te vroeg van een pré pensioen en zijn we bezig met het (voor hem) hoogst haalbare herstel. In plaats van een rijpaard nu dus een rete dure grasmaaier.
En qua sportbeoefening is paardrijden nu dus lopen naast paard geworden.

Orchideeën.
IMG_3134.PNG
IMG_3134.PNG (3.37 MiB) 2242 keer bekeken
Echte, niet van Lego.
Geeft enorm veel voldoening om de planten elk jaar weer mooi bloeiend te krijgen en zo lang mogelijk bloeiend te houden.
Dit jaar bloeiden er 9 planten tegelijk, de meeste met 3 of 4 bloemtakken.
Sorry, maar daar kan geen Lego orchidee tegenop. (die sets heb ik dan ook heel bewust niet :P)
(OK, uitgebloeid zien die planten er dan wel duf uit. Dan wordt er weer een nieuwe bijgekocht, ik wil te allen tijde in elk geval 1 plant in bloei hebben. Zo'n plant bloeit met een beetje goede zorg een maand of 3 of nog veel langer)

Verder knutsel ik graag achter de naaimachine (of doe naaiwerk met de hand)
Doorgaans zijn de knutselklussen dan wel weer klussen die moeten en niet omdat ik ze zelf verzin voor de leuk.
(vind het leuk om te doen maar doe het dus vooral omdat het gedaan moet worden)

Nou ja, en als dan eindelijk: de beesten verzorgd en gevoerd en de planten vertroeteld zijn, en alle andere klussen klaar zijn die ook nog móesten, dan, eindelijk, is er tijd voor Lego....:twitch:.....:zzz:

Geen excuus, verklaart misschien wel een beetje waarom ik niet de actiefste moccer ben.
Genoeg plannen in mijn hoofd, nu alleen nog tijd.
 
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Lego is een hobby naast een aantal andere. Ik mag ook graag wandelen, alles tussen en 0 en 30 km per keer zo'n beetje.
Hardlopen doe ik ook, maar dan barefoot style. Ik heb dus geen hardloopschoenen aan, maar op een heel dun zooltje (2 mm.) tegen scherpe steentjes etc. zonder demping, die komt uit je lichaam.
En mijn grootse hobby is toch motorrijden. Ik rijd een BMW R1200 GSA wat een all-road model is. Ik rijd ook regelmatig op onverharde paden (waar dat nog is toegestaan). Net mijn spullen weer gepakt want de komende 5 dagen ga ik weer lekker een motortrip doen.

De meeste hobby's zijn dus "buiten"hobby's en doe ik het meest in de zomer, dan zakt Lego toch echt even weg tot het weer slechter weer wordt :miss:.
 
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Vandaag weer eens gewandeld en paddenstoelen gefotografeerd:
Afbeelding
Panellus Stipticus by Klaas de Wit, on Flickr

Deze paddenstoeltjes waren in werkelijkheid kleiner dan nu op de foto.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

My brother likes to shop on marketplace for bikes  :lookaround:
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

 
Maar mijn voornaamste hobby naast Lego: Diplomacy!
Diplomacy heb ik de laatste jaren weinig meer gespeeld, maar wil ik graag weer eens oppakken. 
 
Ik heb dat spel ooit eens gekocht toen ik er over las ergens, maar heb het nooit gespeeld. :-( Alles zit nog in het plastic. 

Mijn spaarzame vrije tijd verdeel ik op het moment tussen Lego, lezen (vooral veel over het Apollo tijdperk van de ruimtevaart), programmeren (zou ook m’n werk moeten zijn, maar ben meer aan het managen dan code schrijven) en wandelen. Alles met golvende intensiteit, dus heb al meerdere Lego gray ages gehad ;-)
Plaats reactie