De evolutie van mijn Colonial Viper MK1 door de jaren heen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

Al sinds mijn jeugd was ik in de ban van Battlestar Galactica. En natuurlijk probeer je dan dingen van TV na te bouwen, zoals de belangrijkste starfighter uit de serie, de Colonial Viper Mk 1. Dit was mijn eerste poging:

Afbeelding

De foto is jaren later genomen, deze creatie heeft een tijd bij mijn ouders thuis gestaan, totdat ik op mezelf ging wonen, en daar plek had voor de dingen uit mijn jeugd, die ik nog wilde bewaren. Let ook niet op de verzaagde parts, zoals de staartvin, en de uitlaten...  :lookaround:

(meer foto's in deze folder: https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=243747)


Later leerde ik van het bestaan van rounded slopes, volgens mij zaten die toen in die zogenaamde grabbeldozen, met onder andere parts uit Star Wars sets en andere onderdelen die Lego op die manier via winkels als Blokker en Top1Toys probeerde te slijten. Daardoor begon het te kriebelen om een betere versie te maken, met een strakker uiterlijk.

Ook had ik Bricklink ontdekt, zodat ik ook onderdelen kon gebruiken die nog niet in mijn collectie aanwezig waren. Na wat tekenen in ML-CAD, en proefbouwen of een getekende constructie ook daadwerkelijk met fysieke blokjes kon worden gemaakt, was dit het resultaat:

Afbeelding

Een flinke stap voorwaarts vergeleken met de 1e versie, al is de vergelijking niet helemaal eerlijk, ik was niet alleen ouder en wijzer (?) maar had ook veel meer speciale elementen tot mijn beschikking.

(rest van de foto's staat hier: https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=243748)


Voor een tijdje leek mij dit het maximaal haalbare in Lego, althans in deze schaal, totdat ik een ontwerp zag van een Viper MK2, uit de reboot van Battlestar Galactica, waar de bouwer met hinges een taps toelopende neus had weten te maken. Dat idee zou toch zeker ook toepasbaar moeten zijn de originele Viper, dus wederom aan de slag met ML-CAD, testen van bedachte constructies, en uiteindelijk was de 3e versie een feit:

Afbeelding

Wederom een stap voorwaarts, en dit keer vooral vanwege de andere constructie, voor zover ik me herinner gebruikt deze versie geen extra speciale onderdelen ten opzichte van het vorige ontwerp. Hoewel deze MOC inmiddels al meer dan 10 jaar oud is, ben ik er nog steeds blij mee. En misschien dat ik me nog eens waag aan een 4e versie, omdat er sindsdien wel weer veel interessante parts zijn toegevoegd aan het Lego portfolio, waardoor het wellicht mogelijk is om de "echte" nog dichter te benaderen. Maar voorlopig is dit het, wat betreft mijn pogingen tot het bouwen van deze iconische starfighter.

(meer foto's hier: https://brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=243750)
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 873
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mooi en zeker nostalgie, heb alle afleveringen gezien toen ze uitgezonden werden. Zou er dan zelf een mooie standaard onder maken, zoiets als onder de Space Shuttle maar dan kleiner. Om de voorkant van de vleugel wat smoother te maken zijn er ook zeker nieuwe onderdelen uitgekomen maar weet niet hoe dat past in vergelijking met het origineel.
 
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@Berthil: De vleugels kunnen inderdaad waarschijnlijk beter met nieuwere parts, ook kan er meer detail bij de motoren. En wat de 3e versie niet meer heeft en de 1e twee versies wel, een landingsgestel, liefst inklapbaar. Dat zijn dingen die op het verlanglijstje staan, mocht er ooit een 4e versie komen.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Leuk om te zien  :duim:.
Persoonlijk vind ik alle drie de versies een eigen charme hebben. ‘Natuurlijk’ is de laatste de mooiste en zijn de ‘aangepaste’ onderdelen van de eerste een zonde  :miss:, maar ik zou ze zo alle drie naast elkaar op de plank zetten. 
 
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@Afol71: Ik heb ze ook nog steeds alledrie opgebouwd staan, alleen niet naast elkaar. Maar dat zou ik misschien wel nog eens moeten doen, voor een "familie-foto".

Er zijn trouwens "verzachtende omstandigheden" wat betreft de aangepaste onderdelen, ik heb er niet zelf het mes in gezet, maar destijds mijn moeder gevraagd dit te doen. :P
 
Dit was nog in de tijd voordat ik met RC modelbouw als hobby begon, en ik had toen nog niet genoeg ervaring met scherpe messen etc, dus was dit een veiliger oplossing.
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Die valt bij mij in de categorie ‘sluw’: Een fout plan bedenken en het dan door iemand anders uit laten voeren  :lol:  :lol:
 
Wel veiliger inderdaad  :duim:
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Leuk overzicht, Rusty!  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

Afol71 schreef: vr aug 19, 2022 1:24 pm Die valt bij mij in de categorie ‘sluw’: Een fout plan bedenken en het dan door iemand anders uit laten voeren  :lol:  :lol:
 
Wel veiliger inderdaad  :duim:
 

 
Misschien de invloed van Starbuck op mijn destijds jonge en tere kinderziel.  :lol:
 
Gebruikersavatar
Legopapa
Premium
Berichten: 235
Lid geworden op: za nov 14, 2020 12:04 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Het eerste waar ik aan moest denken toen ik je naam weer op het forum voorbij zag komen, was die Viper. En ja hoor ... daar is die 😉
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@Legopapa: Een knappe prestatie dat je dat nog gelijk wist, gezien dat deze MOC inmiddels ca. 15 jaar oud is...
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 438
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Knappe prestatie? Je ongewijzigde avatar IS toch versie 2 van die Viper? Moeilijker om die te vergeten. ;)
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

Gaan we er een wedstrijdje trivia van maken?  :lol:
 
Het klopt trouwens helemaal wat je zegt, mijn avatar is inderdaad van versie 2
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

:oops:
 Ik dacht altijd dat jouw avatar een snowspeeder was.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1474
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

De eerste doet mij gelijk denken aan de eerste space-sets qua gevoel, en mooi hoe je in de loop der tijd vernieuwingen hebt doorgevoerd met de mogelijkheden die zijn gekomen met nieuwe onderdelen.
Gebruikersavatar
Legopapa
Premium
Berichten: 235
Lid geworden op: za nov 14, 2020 12:04 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Rusty schreef: vr aug 19, 2022 9:55 pm @Legopapa: Een knappe prestatie dat je dat nog gelijk wist, gezien dat deze MOC inmiddels ca. 15 jaar oud is...

 
Nou, dat valt wel mee hoor. Goed geheugen.

Maar het is volgens mij ook de enige moc die je ooit op het forum hebt laten zien. Maar daar kan ik mij in vergissen 🤔
 
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@LegoPapa: Ik heb wel een paar andere MOCs laten zien op het vorige forum, maar dan waren het meestal kleinere dingen. Zoals een versie van de 918 met wat moderne parts, en Star Wars kleurenschema, een City-size watervliegtuig, een micro-scale starfighter uit Wing Commander, en nog wat ander klein spul. Misschien moet ik maar een verzameldraadje daarvoor maken.
Gebruikersavatar
Legopapa
Premium
Berichten: 235
Lid geworden op: za nov 14, 2020 12:04 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Goed plan 👍
Gebruikersavatar
Rusty
Berichten: 105
Lid geworden op: zo aug 14, 2022 6:31 pm
Locatie: My body is on Earth, my mind is up in Space

@LegoPapa: Ok, hier is het nieuwe draadje: viewtopic.php?t=790
Plaats reactie