Hoe wordt het gemaakt: The Monday Deathmatch Tournament

Hoe maak je de beste foto's? Hoe presenteer je je bouwwerk op een show? Hoe vervoer je je moc?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

In een eerdere uitzending van LowlugTV werden een paar goede vragen gesteld over hoe The Monday Deathmatch Tournament gemaakt wordt, en het leek me wel leuk om daar in dit topic wat meer over uit te weiden met wat voorbeelden

Om te beginnen, hoe een pagina gemaakt wordt. Bijvoorbeeld deze pagina, pagina 13 waar Captain Redbeard voorgesteld wordt aan de lezer:
https://www.flickr.com/photos/aliencat/47362424271/
Op het moment dat ik aan een nieuwe pagina begin, is het verhaal zelf al geschreven. Per pagina maak ik dan een script om aan te geven wat er per frame te zien is, wie wat zegt, enz. Zo kort en simpel mogelijk. Voor deze pagina is dat:

1. Captain Redbeard in cuffs
Judge (outside frame): Captain Redbeard, you are to stand trial for piracy

2. Explosion from the right
KABLAM

3. Pirates among debris
Pirate: We've come to bust you out, Captain!

4. Close up of Captain Redbeard
Captain Redbeard: About time!

5. Wide frame pirates running to their ship
Captain Redbeard: Quick! Get to the ship

De volgende stap is een storyboard. Voor simpele pagina's maak ik geen storyboard, daar poseer ik gewoon de minifigs voor de juiste achtergrond en klaar. Maar voor deze pagina moesten er een paar scenes gebouwd worden, en een storyboard helpt dan om precies datgene te bouwen wat er in beeld te zien is. Het is een heel simpele schets waar vooral niet teveel tijd in moet zitten:

Na het bouwen van de MOCs voor deze scenes poseer ik de minifigs en fotografeer ik ze, hier zijn 3 voorbeelden voor scenes die op deze pagina voorkomen:



Daarna de foto's bewerken en samenvoegen tot een strippagina, en klaar is pagina 13:
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Tijdbesparing
Er is al een paar keer opgemerkt dat er erg snel erg veel MOCs tevoorschijn komen in deze strip, en het is absoluut zo dat dat veel werk is, maar je moet het jezelf wel zo gemakkelijk mogelijk maken.
Met een beetje een goede planning kan ik best wel wat tijd besparen:

- Alleen datgene bouwen wat te zien is.
In de eerste post zag je al een paar scenes waar precies datgene gebouwd is wat in het frame te zien is, en geen centimeter meer. Wat ook scheelt is dat de meeste dingen maar van één kan gefotografeerd hoeven te worden.
Dit gaat zelfs zo ver dat deze taxi er als een complete MOC uit ziet (het tan zit erin voor WvdP):

Maar ik van de ándere zijkant alleen zoveel gebouwd heb, als je van de voorkant, bovenkant en achterkant kunt zien:

Voor deze pagina, waar je de taxi van beide kanten ziet, heb ik dan gewoon eerst alle foto's van één kant gemaakt, dan de minifigs van zijde gewisseld, weer foto's gemaakt en die gespiegeld:
https://www.flickr.com/photos/aliencat/49826460968/
Redenering: het kost minder tijd om één keer de minifigs van zijde te wisselen, dan om alle details aan de andere kant ook te bouwen.

- Uitwisselbare decorstukken.
Voor de stad Monday, een vervallen, verlaten stad, heb ik een aantal decorstukken gebouwd van facades van gebouwen, en puin-grond, die ik op verschillende manieren bij elkaar kan zetten om de illusie te geven van verschillende locaties, als achtergrond.
Dit zijn een paar voorbeelden:

Ook hierbij geldt weer, alleen datgene bouwen wat te zien is, de achterkanten zien er zo uit, en de muren zijn nét stevig genoeg om rechtop te blijven staan:

- Een klein stukje fotografieplanning.
Ik heb het verhaal in grote lijnen al van begin tot eind geschreven, maar ook de scripts zoals in de eerste post van dit topic te zien is, zijn al 30-40 pagina's vooruit geschreven. Dit helpt met het fotograferen van verschillende scènes, als je bijvoorbeeld kijkt naar pagina 100 speelt zich dat af op dezelfde locatie als pagina 114. Die heb ik dus gewoon gelijk achter elkaar gefotografeerd, ook al zitten daar nog 13 andere pagina's tussen die zich op andere locaties afspelen.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Tof! zo'n kijkje in de keuken ? 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Erg leuk om te zien!, bedankt voor het delen
Plaats reactie