Lowlug XL 2022 - Load Zone

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Omdat nog niet iedereen het voor elkaar heeft gekregen om mee te doen gaan we op de XL meeting nog éen keer aan de slag met Load Zone!

Slepen met containers met vrachtwagens, trailers en vorkheftrucks. Hoe dat er een beetje uitziet is hier onder te zien: 

https://studio.youtube.com/video/5chmwwJ3qP8/edit

Nu is dit een hoop bouw- en ontwerpwerk om alle benodigdheden in elkaar te schroeven op tijd voor de meeting. Dus als er mensen zijn die mee willen doen met alleen een vrachtwagen of alleen een vorkheftruck, dan hebben we daar de ruimte voor. Dus mocht je deel willen nemen met een complete of halve vloot, laat het even weten! (Er komt naast de standaard prijzen ook nog een kleinigheidje voor elke deelnemer, dus daarom is het ook handig om te weten wie er allemaal mee doet).


De regels die we hanteren zijn als volgt; 

-De modellen zijn (semi) realistisch; geen al te grote gaten. Hoeft geen puur model-team bouwsel te zijn. Als leidraad zou je 42128 of 42078 kunnen nemen. 
De schaal is ongeveer 1:19 tot 1:22, de vrachtwagen is maximaal 16 noppen breed. Spiegels, uitlaten etc kunnen uitsteken. 
Wielmaat van de vrachtwagen is minimaal 43,2 en maximaal 56 millimeter. Enkele voorbeelden van banden die hier aan voldoen: Oude volkswagen bus wielen, Nieuwe volkswagen bus wielen en Jeep Wrangler wielen. Het platonische ideaal is de 49.5 x 20 band. Wielmaat van de vorkheftruck en trailer is naar eigen inzicht, mits enigzins realistisch.
Je hoeft geen specifiek model na te bouwen, maar er wordt wel verwacht dat het model ongeveer te herleiden valt tot een bestaand model.

Besturing van de modellen kan met 100% Lego oplossingen zoals Powered Up en Power functions. Niet-Lego aansturing kan alleen als zowel de voeding (batterijdoos, accu etc) én de motoren van Lego zelf zijn. (Zoals Sbrick) Verdere onderdelen moeten 100% Lego zijn, geen 3D prints of onderdelen van andere partijen. De enige verdere uitzondering hierop is touw en elastiekjes. 

De rest van de regels gaat over de functionaliteit van de modellen; 
-De vrachtwagen moet met de trailer kunnen koppelen. De manier waarop staat niet vast- gemotoriseerd, met elastiekjes, veren of magneten- leef je uit. Als de koppeling niet mechanisch lukt en de trailer met de hand moet worden aangekoppeld volgen er strafpunten. Ontkoppelen is niet verplicht.

-De vorkheftruck moet pallets op kunnen pakken van 8x12 noppen. Deze pallets hebben aan de onderkant twee bricks van 1x8 aan de uiteinden waar ze op steunen. Het uiterlijk van deze pallets / containers kan enigzins variëren.

-De trailer moet ruimte bieden aan minimaal 4 van de voorgenoemde pallets.
-De combinatie van truck en aanhanger moet minimaal 70 cm zijn

-Alle modellen moeten werken met het dock wat in de video te zien is. Dat betekent dat de achterkant van de trailer minimaal 7 noppen hoog, en maximaal 10 noppen hoog moet zijn. Ook moet de vorkheftruck flauwe hellingen kunnen nemen, ongeveer met dezelfde hoek als de Slope 6x8. Als ik goed heb opgelet bij wiskunde heeft deze helling een stijgingspercentage van 17%, voor elke 6 noppen afstand gaat de helling 1 nop omhoog. Dit is ongeveer 10°.

Ik heb vast iets gemist in al mijn schrijfzels, dus als er nog vragen of aanvullingen zijn hoor ik ze graag.


Verder zijn er ook kilo's informatie te vinden in ons officiële topic, zeker het lezen waard: viewtopic.php?t=468

Misschien is het handig om (vragen over) bouwsels in bovenstaande thread te plaatsen, en posts over de wedstrijd op de meeting zelf in deze thread te doen. 

Onder het thema "beter goed gejat dan slecht verzonnen" zijn hier Jovel's instructies te vinden: 
https://rebrickable.com/mocs/MOC-99458/ ... /#comments 
 
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Ik ga eens kijken of ik naast het bouwen voor mijn moc ik ook hier nog tijd voor vrij kan maken, lijkt me ook weer een leuke oefening meer met technic te doen zo.
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Zou je mij misschien eens meer kunnen vertellen over je toepassing van de sbrick? Ik heb die wel aangeschaft maar helaas verder nog weinig mee gedaan.
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

De Sbrick kan je aansturen met twee verschillende apps; die van Sbrick zelf, of brickcontroller2. Met de Sbrick app kan je een controller ontwerpen op je mobiel/tablet scherm, met knopjes, schuifjes en joysticks, en met brickcontroller2 kan je je bouwsel aansturen met een fysieke controller zoals die van 'n playstation of iets anders wat met Bluetooth werkt. Voordeel van beide is dat je motoren/servo's veel preciezer kan aansturen. Power Functions zelf kan een motor bijvoorbeeld alleen maar 100% linksom, stil, of 100% rechtsom laten draaien.met een Sbrick kan dit veel preciezer. Aansturing van een servo is net zo.

Kom je hier al wat verder mee?
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Ja hier kom ik wel wat verder mee, eerst maar eens puzzelen met de bouw en dan kijken of we de S-brick kunnen gebruiken
Plaats reactie