Digitale instructies maken

Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

sneltoets "p"
of onder het menu, optie view en dan show recent parts
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Thanks @aawsum :duim:
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Sorry to ask (again) but I have (another) question. Why does this message keep popping up when I try to log into my BL account on studio to add parts to my wanted list? Bricklink daily or monthly maintenance wasn't on so I'm not sure what's gone wrong. It was also popping up yesterday. And the day before that  :notimpressed:
  

 
 
Bijlagen
Maternice.jpg
Maternice.jpg (17.56 KiB) 3468 keer bekeken
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Geen idee ik kon er gewoon in.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

In Europese tijd is er iedere ochtend altijd een uur maintenance op bricklink. Kijkend naar het tijdstip van je post komt dat best overeen.
Als je de volgende keer die melding krijgt probeer dan eens uit of je via de browser in bricklink kan komen en parts kan zoeken. Dan weet je in ieder geval of het gewoon komt omdat bl eruit ligt
Overigens kan stud.io gewoon doorwerken ook zonder internet connectie. Behalve natuurlijk voor uploaden zoals jij wil.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

:duim:
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Hi! How long should rendering take? It's been 15 minutes and it still says 0% rendered. The settings were 4:3 and quality was medium. Any suggestions about that? I need the photo for an entry for a contest on Lego Ideas.
Does it really take hours?? It's still going and it says 53 minutes left! That's way to long to wait, and I can't screenshot it as the quality isn't haigh enough for Lego Ideas
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

got it to work but it took a while and still looked terrible, i dont know what to do?
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb inderdaad verhalen gehoord van uren wachten. Persoonlijk alleen nog maar een paar kleine bouwwerken gemaakt met een redelijk krachtige laptop, en dat ging vlot. Maar hoeveel onderdelen bevat jouw bouwwerk en hoe krachtig is je computer?
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

I have a pretty fast laptop, and It takes around 45/60 mins for each render on my machine. I always make a queue and start them around the night, or when I'm done on my laptop. This model is around 8500 parts.

Don't forget to alter the appearance settings to prevent round part glitches before rendering:
Edit > Preferences > Appearance > set slider to max

These are my settings:
temp.png
temp.png (98.89 KiB) 3325 keer bekeken
 


 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

My model is only a micro - so about 200 parts. but 40 minutes, that's quite a while! My laptop only a second hand HP windows 10, I don't really know how powerful but it's pretty fast, but I don't think my laptop takes being left on overnight very good. I got this with Pov-ray at 10 minutes per render.
Not really good, but the laptop won't take being left on all night. Also my laptop has an un-changeable 10 minute screen saver, that the computer freezes up once the screen saver starts, and it's usually pretty hard to get out of, (you know ctrl +alt + delete, go through bunch a settings, wait a minute, then starts again :notimpressed:) Maybe I need Berthil's mouse jigger  :D 

So I'm sort of stuck - but don't worry, I don't really build it Studio for building nice builds - this was the first time, I usually use it for planning out builds. (just to let you know the build pictured is not the secret project)
 
 
 
Bijlagen
Is this terrible or what?
Is this terrible or what?
Medieval Market Villageoveral1l_3.jpg (155.8 KiB) 3313 keer bekeken
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Is wel een leuke scene!
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik denk dat de render kan verbeteren door de belichting te verbeteren, waarschijnlijk door deze op 'Right Front' te zetten (zo te zien staat deze op 'Left Front'). Probeer ook of je het beste resultaat krijgt met de Light setting op 'Building' of 'Mechanic'. Daar zijn ook een paar nieuwe bij gekomen die ik nog niet heb uitgeprobeerd. Verder is de render vrij donker, misschien door de zwarte achtergrond, daardoor is er ook geen schaduw (zwart op zwart zie je niet). Probeer een andere achtergrond kleur. Zelf kies ik altijd voor transparant, dan kan je er de kleur achter doen die je wilt hebben, zelfs met Windows Paint.

De rendeer tijd is exponentieel evenredig met de grootte van de afbeelding. Duurt een afbeelding een uur en maak je hem twee keer zo groot dan is de rendeer tijd vier keer zo lang (2 x 2) omdat het een kwadraat is in 2D, 4 uur dus. Kies dus de rendeer grootte geschikt voor je toepassing en niet groter (2000 pixels is genoeg voor beeldscherm).

De screen saver zou je via Windows 10 setting uit moeten kunnen zetten. Je kan meerdere renders toevoegen aan de queue in Studio en voor het slapen gaan starten. Zo kun je experimenteren en 's nachts laten renderen. Zelfs op screen saver zou dat moeten werken en in de ochtend heb je de bestanden.

Ik heb zelf wel eens een filmpje laten renderen op 1920 pixels breed (HD), dat heeft drie dagen geduurd want 24 renders (beelden) per seconde.
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Trying next render - Pov-ray, quality high - lighting Right Front - takes 15 minutes per render, which is all my school break :D. I need photos in 5 hours for lego ideas contest eek!
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

This will have to do: It's better than the other one.. thanks Berthil for the lighting tip
 
Bijlagen
Medieval Market Villageoveral1l_6.jpg
Medieval Market Villageoveral1l_6.jpg (145.58 KiB) 3249 keer bekeken
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Je hebt iets 'onder de grond' waardoor veel 'zweeft'. Dat is te verhelpen met even oppakken en weer neerzetten, wat ik zo kan zien dat ongeveer 4 items die lager staan dan de rest. Het zweven kan ook gebeuren als een rechthoek van een item gedraaid is en de punt naar beneden steekt maar dat zie ik hier niet. Zelfs als je alles op dezelfde hoogte zou hebben en zo'n punt van een selectie box steekt er onder krijg je schaduw alsof het zweeft. Dit gebeurd typisch met b.v. een wiel wat gedraaid is waardoor de Studio box waar hij in zit gekanteld is en daardoor een deel 'onder de grond' is.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Blijft gek, digitale renders bij een "bouwwedstrijd". Overigens wel erg mooi uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Berthil:
Yeah that wasn't really me priority as I was at school whilst rendering and didn't have a lot of time on me (you know, start of the second semester :o) Yes and now I see the blacksmith's anvil is on the ground. Probably because I had stuck an reddish brown horn in (upside down) for the old mans walking stick. That offset everything. Then I place the anvil. Then I realise, "uhhh, that mans stick is putting it off," so I flip the horn, but the blacksmiths anvil doesn't move up again.

 Raven, Well, it allows you to 'build with your favorite online lego-building tool if you like. Thanks for commenting by the way!
Thanks for commenting too klassk
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dubbel a, een s ;)
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I have (another :oops:) question.
@Berthil said you could rotate your model at particular steps in the instructions. How exactly is that done? I have been looking all over Studio for the setting. If you know how to do it, please answer : :D
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Figured out about the rotating models. But... now can you create a front cover page on the instructions?
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Manueel met de beschikbare tekst boxes, image containers, lijnen en pijlen.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

My first try at instructions for a test moc  :D. Any suggestions?
 
Bijlagen
Little Mocje instructions.pdf
(1.37 MiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

(If you click on the "Little mocje instructions.pdf" button it will start downloading. So if you don't want to download DONT CLICK THE BUTTON! Just a heads up :D
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ziet er goed uit met maar één klein 'probleempje', de 1 x 3 plate in stap 4 zweeft, de 1 x 2 plate in stap vier kan naar stap drie en dan is opgelost. Het is moeilijk om perfecte instructies te maken, zelfs met maar 16 stappen :)
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I don't think that's really an 'issue'. I've seen Lego instructions do it too you know. And I'm guessing you mean the dark tan 1x3 plate right?
And I don't know about the 1x2 plates - it would seem a bit 'jumpy' to but more parts in step three
But thanks for the advice, it's good that I'm getting the professional's advice  :D
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Hi again! Is there any way to save your instruction's progress in Studio?
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Yep, you can save from the menu, it's that easy 😇

Don't forget to make separate backups in between, studio sometimes messes the instructions up, so you'll have some points to go back to!
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

"Ja, je kunt opslaan vanuit het menu, zo eenvoudig is het 

Vergeet niet om tussendoor aparte back-ups te maken, studio verprutst soms de instructies, dus je hebt wat punten om naar terug te gaan!"
Aha 👍😉
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Thanks Chef_NL ! I'm not so sure about giving you credit though, LegoRK, it seems like you copied his message :lol:
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I need to ask you all another question before you go to sleep! Do you just exit the instruction mode and save like usual? Or is the save button in the instruction mode?
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

In mijn Studio renders en instructies krijgen de mixel ogen (98138pb007) altijd een lelijke rand. Hebben anderen hier ook last van? Dit was meerdere versies geleden niet het geval.

Afbeelding
 
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Bishons schreef: di dec 13, 2022 9:34 pm I need to ask you all another question before you go to sleep! Do you just exit the instruction mode and save like usual? Or is the save button in the instruction mode?


 
Ik denk dat LegoRK mijn bericht even had vertaald, ik had per gewoonte in het Engels gereageerd, maar de voertaal is hier Nederlands. (Sorry is een automatisme omdat mijn werk 90% in het engels gaat). 

Je kunt beide doen; Je kunt de instruction maker afsluiten, en dan je project opslaan (de wijzigingen blijven bewaard), of je kunt direct in de instructiemaker/step editor saven, zie screenshot
 
Bijlagen
Temp.png
Temp.png (233.46 KiB) 2282 keer bekeken
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

BrickChamps schreef: wo dec 14, 2022 8:53 am In mijn Studio renders en instructies krijgen de mixel ogen (98138pb007) altijd een lelijke rand. Hebben anderen hier ook last van? Dit was meerdere versies geleden niet het geval.
 
Ik heb wel een idee dat zou kunnen helpen. Ga naar Edit -> preferences -> appearance en bekijk hoe je je render quality hebt ingesteld. Als je deze helemaal naar rechts verschuift krijg je een mooiere kwaliteit bouwinstructies (zonder dat de bestandsgrootte toeneemt). Als je weer verder gaat met ontwerpen dan kan je de render kwaliteit weer omlaag brengen voor een lagere belasting van je computer.  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

swandutchman schreef: do dec 15, 2022 4:14 pm
BrickChamps schreef: wo dec 14, 2022 8:53 am In mijn Studio renders en instructies krijgen de mixel ogen (98138pb007) altijd een lelijke rand. Hebben anderen hier ook last van? Dit was meerdere versies geleden niet het geval.


 
Ik heb wel een idee dat zou kunnen helpen. Ga naar Edit -> preferences -> appearance en bekijk hoe je je render quality hebt ingesteld. Als je deze helemaal naar rechts verschuift krijg je een mooiere kwaliteit bouwinstructies (zonder dat de bestandsgrootte toeneemt). Als je weer verder gaat met ontwerpen dan kan je de render kwaliteit weer omlaag brengen voor een lagere belasting van je computer.  :duim:
 
 


 
Bedankt voor je tip, ik was niet bekend met deze instellingen. Helaas hielp het niet, ze stonden al op zijn hoogst. Het euvel doet zich ook enkel voor bij deze specifieke print. Alsof de randen van de ingeladen texture zichtbaar zijn.
ogen.jpg
ogen.jpg (49.11 KiB) 2249 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ik heb het ook, er zit zo te zien een fout in de .dat file, denk niet dat het instellingen zijn.

Ik heb deze file gevonden, misschien heeft deze de fout niet:
https://www.ldraw.org/parts/official-pa ... rtid=10238
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

Berthil schreef: vr dec 16, 2022 4:47 pm Ik heb het ook, er zit zo te zien een fout in de .dat file, denk niet dat het instellingen zijn.

Ik heb deze file gevonden, misschien heeft deze de fout niet:
https://www.ldraw.org/parts/official-pa ... rtid=10238


 
Wegens druk druk druk nu pas tijd gehad om met Studio aan de gang te gaan. Bedankt, je tip heeft gewerkt! :klappen:
 
- Ik heb subfile 98138p07.dat hier gedownload
- Met een zoekopdracht vond ik de foute file 2x in de Studio programma map
- Na een backup van de foute file (je weet maar nooit) heb ik deze 2x overschreven met de gedownloade file
gary.jpg
gary.jpg (103.14 KiB) 1991 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Ik heb een andere studio gerelateerde vraag;

Ik zit er aan te denken om een nieuwe desktop aan te schaffen, met name als doel om studio op te gebruiken.
Ik lees wat wisselende specs op internet, ik ben altijd een Intel/Nvidia persoon geweest, maar momenteel zijn de Ati processoren en Videokaarten bang voor buck het aantrekkelijkst.

Maar ik lees ook dat de Radeon's weinig doen met studio, :/

Budget is max. 1500€

Ik heb nu in mijn hoofd om vooral te focussen op een rappe Processor:
Intel 13400F met een B670M mobo en DDR5.
M2 SSD 1/2TB
Wellicht als grafische kaart een RTX 3060 12GB model, deze kan ik altijd laten nog upgraden naar een snellere variant.

Weet een van jullie of ik hiermee een beetje op het juiste pad zit? Of gaan mijn verwachtingen tegenvallen?
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Alhoewel zelf PC's gebouwd voor gaming heb ik nu al een tijdje een Mac dus kan je helaas niet adviseren qua specificaties. Maar ik weet wel Stud.io veel intern geheugen vreet en veel harde schijf interactie heeft. Dus ik zou niet op intern geheugen besparen en een flashdrive nemen. Een flash drive heb je al met de SSD dus dat is mooi.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Thanks, dat helpt zeker. Ik bedacht me net pas dat Bricklink Studio zijn eigen forum heeft, ik heb de vraag daar ook maar even gesteld. Ik zal hier even laten weten wat het eindresultaat word :)
Plaats reactie