Prints verwijderen van onderdelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Ik heb deze 2 uit een Speed Champions set, deze slopes "bestaan" nog niet in DBG zonder print, maar ik heb ze eigenlijk nodig zonder print.
hoe verwijder je nou het gemakkelijkst zo'n print?
 
Bijlagen
20220426_134456.jpg
20220426_134456.jpg (1.27 MiB) 3022 keer bekeken
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 873
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Heb het wel eens gedaan met autolak polisher.
Denk dat je elke polisher kan gebruiken mits niet te grof.
Eerst even op een (overbodig) blokje uitproberen of het geen zichtbare krassen achter laat of dof maakt, als het dat wel doet is depolisher te grof.
 
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Koperpoets en dan ellebogenwerk
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Ik weet niet hoeveel die prints verschillen van die op technic panels en raampjes maar anders lukt het ook aardig met een gummetje.

Een lowlugger had niet heel lang terug een witte technic Porsche (42096) gemotoriseerd en omgetoverd en moest die panelen geheel wit hebben.

Kostte wel wat tijd :miss:
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1622
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Wat Raven zegt, ik ben laatst bezig geweest met koperpoets en een zachte doek, de eerste 10 tellen denk je van: dit werkt voor geen reet en nog eens 10 teller later is het meeste al weg. Mijn koperpoets kwam van de AH volgens mij, 2 euro voor een potje
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Brasso is je beste vriend.
Gebruikersavatar
Bricknook
Premium
Berichten: 428
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:02 am

rene.kok heeft ooit eens prints weggegumd (van de spatborden van de 42096 Technic Porsche 911 RSR): viewtopic.php?t=172
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Don't use nail polish remover!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dat is aceton. Dat is niet aan te raden nee.  :lol:
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

This may be a little off-topic, but I had a question similar to this: How can you remove nail polish without removing print? I recently bought a bulk deal online to resell. There were some dinosaurs in the lego which was cool! But one of them has nail polish on top of the print  :(. So I'm wondering how to remove that  :S
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Bricknook schreef: di apr 26, 2022 7:50 pm rene.kok heeft ooit eens prints weggegumd (van de spatborden van de 42096 Technic Porsche 911 RSR): viewtopic.php?t=172

 
Juist, die bedoelde ik, dankje Bricknook! Is toch alweer een jaar geleden :lookaround:
 
Raven schreef: di apr 26, 2022 2:15 pm Koperpoets en dan ellebogenwerk

 
 
Human schreef: di apr 26, 2022 5:17 pm Wat Raven zegt, ik ben laatst bezig geweest met koperpoets en een zachte doek, de eerste 10 tellen denk je van: dit werkt voor geen reet en nog eens 10 teller later is het meeste al weg. Mijn koperpoets kwam van de AH volgens mij, 2 euro voor een potje

 
 Misschien dat dan toch maar eerst proberen, want dat gummen kostte ca. drie kwartier voor zo'n technic paneeltje en twan had het erover dat een minifig torso ook wel (relatief) lang duurde.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Werkt echt perfect.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1622
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Bishons schreef: wo apr 27, 2022 7:30 am This may be a little off-topic, but I had a question similar to this: How can you remove nail polish without removing print? I recently bought a bulk deal online to resell. There were some dinosaurs in the lego which was cool! But one of them has nail polish on top of the print  :(. So I'm wondering how to remove that  :S

 
https://www.wikihow.com/Remove-Nail-Pol ... ng-Remover

Probeer eens 1 van die opties met alcohol
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Ik gebruik Brasso. Daarna doe ik de onderdelen in een bakje met water, gemengd met een beetje alcohol. Paar uren laten staan, afspoelen met schoon water. Eventueel later met een beetje vaatwasmiddel schoonmaken. Dan weet ik zeker dat er geen opdruk-resten en koperpoets achterblijft.

Brasso maakt onderdelen ook heel glad na een stevige poetsbeurt. Iets om rekening mee te houden. En tenslotte; ventileer je kamer waarin je koperpoets gebruikt. Desnoods bij een afzuigkap of ventilator met de buitendeur open, wat ik doe.
 
Gebruikersavatar
Bricknook
Premium
Berichten: 428
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:02 am

Als ik hierop mag voortborduren: wat te doen bij bladderende stickers? Ik heb hier een aantal onderdelen, waarvan de stickers zijn gaan bladderen (waaronder ook enkele scheepsrompen). Dat zijn grote stickers, die je er niet even netjes vanaf trekt. Hoe krijg je die stickers netjes van de onderdelen?
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Wat ik gedaan heb om wat oude stickers die scheef geplakt zaten recht te zetten is het onderdeel pakken met een pincet(je hand kan toch minder hitte hebben dan de sticker is mijn ervaring) en voorzichtig met een Föhn op ongeveer 10 cm afstand en dan na een paar seconden voelen of ie al wat beweegt. Als je Föhn meerdere standen heeft zou ik op de laagste warmtestand en de hoogste blaasstand beginnen.

Nu deed ik het vooral om ze recht te zetten/draaien maar je kan ze er dan ook gewoon af trekken. En vervolgens even een lauw sopje en een doek het onderdeel goed schoonmaken zodat er geen lijmresten achter blijven.

Allicht zul je het bij een heel groot onderdeel in stukken moeten doen.
 
 
 
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Ik had al een gummetje geprobeerd omdat ik dat ergens gelezen meende te hebben inderdaad, maar omdat ik na een paar minuten gummen nog geen resultaat zag heb ik dat opgegeven. Me niet realiserend dat mensen 3 kwartier op één print hebben zitten gummen  :twitch:
 
ik had het dus te snel opgegeven en ben door gaan gummen. De linker is het resultaat van ongeveer 10-15 minuten gummen. Ik moet dus nog even doorgummen maar je ziet het wel werken.
Koperpoets heb ik niet in huis dus ik heb het maar weer op een gummen gezet.
 
 
 
Bijlagen
20220427_192634.jpg
20220427_192634.jpg (1.39 MiB) 2776 keer bekeken
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Aliencat schreef: wo apr 27, 2022 7:32 pm Ik had al een gummetje geprobeerd omdat ik dat ergens gelezen meende te hebben inderdaad, maar omdat ik na een paar minuten gummen nog geen resultaat zag heb ik dat opgegeven. Me niet realiserend dat mensen 3 kwartier op één print hebben zitten gummen  :twitch:
 
ik had het dus te snel opgegeven en ben door gaan gummen. De linker is het resultaat van ongeveer 10-15 minuten gummen. Ik moet dus nog even doorgummen maar je ziet het wel werken.
Koperpoets heb ik niet in huis dus ik heb het maar weer op een gummen gezet.
 
 
 

 
Als je harder drukt met de gum duurt het minder lang, haha

Ik zou qua gum aanbevelen de "staedtler mars plastic". Maar eigenlijk werkt alles wel (sommige brokkelen echter wat makkelijker af, dan ben je zo snel door de gum heen :lol:)
 

En meestal kijk ik een film/serie of andere video tijdens het gummen. Dan maakt de tijd niet heel veel uit, haha


Een alcoholoplossing zou ik persoonlijk ook nooit gebruiken op LEGO onderdelen. Lost het plastic op.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Okay thanks @twan . I won't use alcohol then.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1622
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

je kunt iets met alcohol natuurlijk eerst proberen op een blokje wat je normaal in de prullenbak zou gooien (een afgekauwde ofzo) en dan kijken wat er gebeurt.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Het is met gummen gelukt, maar wel flink door moeten gummen en mijn gum is naar z'n grootje.
Maar de printers zijn eraf :duim:
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

image.jpg
image.jpg (1.29 MiB) 2674 keer bekeken
 Zojuist een ruitje gegumd, ik druk wel harder/wrijf meer want ik heb er iets minder dan een half uur over gedaan. Kostte me twee volledige gummetjes die aan de achterkant van een potlood zaten

Moeilijkste was nog de wittige onderlaag, ik heb nog steeds het gevoel dat er een soort vage herinnering aan de print zit.
image.jpg
image.jpg (2.02 MiB) 2674 keer bekeken
Iedereen vergeet er wel bij te vermelden wat een rotzooi dit oplevert :X
 
 
 
 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Had ook eens gepoogd te gummen. Ik heb moeite met de ‘vetlaag’ die het achterlaat en ook niet echt makkelijk schoon te krijgen.
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik hou het bij Brasso
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

OrangeSpaceman schreef: do apr 28, 2022 10:38 pm Had ook eens gepoogd te gummen. Ik heb moeite met de ‘vetlaag’ die het achterlaat en ook niet echt makkelijk schoon te krijgen.
 

 
De gum laat inderdaad een rubberlaagje achter maar dat gaat er met een klein beetje dreft gelijk weer af.
 
Gebruikersavatar
vertmaori
Premium
Berichten: 357
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:59 am
Locatie: Heveadorp
Contacteer:

Brasso werkt top, net als diverse autopoetsmiddelen. Afbrokkelende stickers met WD40 zo weg.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:55 am

Ravelino schreef: wo apr 27, 2022 1:48 pm Wat ik gedaan heb om wat oude stickers die scheef geplakt zaten recht te zetten is het onderdeel pakken met een pincet(je hand kan toch minder hitte hebben dan de sticker is mijn ervaring) en voorzichtig met een Föhn op ongeveer 10 cm afstand en dan na een paar seconden voelen of ie al wat beweegt. Als je Föhn meerdere standen heeft zou ik op de laagste warmtestand en de hoogste blaasstand beginnen.

Nu deed ik het vooral om ze recht te zetten/draaien maar je kan ze er dan ook gewoon af trekken. En vervolgens even een lauw sopje en een doek het onderdeel goed schoonmaken zodat er geen lijmresten achter blijven.

Allicht zul je het bij een heel groot onderdeel in stukken moeten doen.
 
 
 

 
Wasbenzine !!
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Henk schreef: di mei 24, 2022 6:12 pm
Ravelino schreef: wo apr 27, 2022 1:48 pm Wat ik gedaan heb om wat oude stickers die scheef geplakt zaten recht te zetten is het onderdeel pakken met een pincet(je hand kan toch minder hitte hebben dan de sticker is mijn ervaring) en voorzichtig met een Föhn op ongeveer 10 cm afstand en dan na een paar seconden voelen of ie al wat beweegt. Als je Föhn meerdere standen heeft zou ik op de laagste warmtestand en de hoogste blaasstand beginnen.

Nu deed ik het vooral om ze recht te zetten/draaien maar je kan ze er dan ook gewoon af trekken. En vervolgens even een lauw sopje en een doek het onderdeel goed schoonmaken zodat er geen lijmresten achter blijven.

Allicht zul je het bij een heel groot onderdeel in stukken moeten doen.
 
 
 


 
Wasbenzine !!
 

 
Beetje late reactie maar dacht dat ik dit al gevraagd had: is dit niet erg bijtend voor de lego onderdelen? Of komt dat wel goed als je het maar snel afspoelt?
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:55 am

Wasbenzine reageert in principe nergens op/mee. Het is in die zin vrij onschuldig. Waarmee je het misschien mee verward is spul als stickerremover van HG. Dat kan inderdaad reageren met de ondergrond, maar dat staat dan ook aangegeven op de verpakking.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik heb het nog niet eerder op Lego geprobeerd, maar wel op helder plexiglas waar lijmresten af moesten. Dat lukte uiteindelijk met WD-40. En met lampolie heb ik ook goede ervaringen.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Dank voor de uitleg, want het ligt er maar net aan wat voor doek je wil gebruiken/hoe voorzichtig je bent wil je geen krasjes krijgen met mijn methode (afgezien van het feit dat het wat meer tijd kan kosten), dus ik zal deze methodes zeker eens uitproberen dan.
Plaats reactie