Control+ c.q. PoweredUp vraag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik heb een issue met de Control+ app voor het PoweredUp systeem.

Ik heb een voertuig waarin de Move Hub (part 26910) zit en een extra motor op poort C, een Boost Medium (part 26913). Dat stuur ik aan met de Control+ app op een Android smartphone. Het werkt. De app doet vrij lang over de eerste keer pairen van de Bluetooth apparaten - phone en hub. Daarna wordt de hub sneller herkend. Ik heb een profiel aangemaakt en een simpele afstandsbediening-interface met twee controls.

Nu koppel ik nog een motor, een technic L (part 22169). Aan poort D, die ik nog niet gebruikte. In de interface extra control toegevoegd. Motor gaat niet draaien. Ik wijs een bestaande control toe aan poort D i.p.v. C: motor gaat niet draaien. Ik koppel een andere motor (technic XL part 22172): motor gaat niet draaien. Ik gooi het profiel weg en maak een nieuwe aan met controls voor alle 4 poorten. Motor gaat niet draaien.

De technic XL heb ik getest met een Technic Medium Hub (22127), ook op poort D waar ik dan eerst een al gekoppelde L motor uit trek: de XL doet het in plaats van de L.

Is nou poort D van de Move Hub defect, of weigert de app om poort D aan te sturen omdat ik daar voorafgaand aan de eerste keer pairen geen enkele motor op had zitten? En als dat laatste het geval kan zijn: hoe gooi ik de hub uit het app-geheugen zodat hij weer die langdurige scan gaat doen?
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I have the control + app, but have never used it for the Move Hub. I'm thinking that that port D is for the colour sensor as the boost set 17101 uses it for that. Or did you buy the move hub used? The port may not actually work, but you could test by plugging a colour sensor to port D and see if that works?

I hope this helps
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I did a little test myself, but I found I have the controlz app, not the control + app, which on my hub, port D works for a boost motor (26913). You could probably download the controlz app ( for free) and use that. I think we tried to download the control + app but our phone didn't have enough memory space for that app.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Dank je. Ik kwam op het eurobricks forum ook al die controlz app tegen. Wel het proberen waard.
En ik heb een bluetooth gamecontroller besteld die met Android werkt. Dan ga ik de BrickController2 app uitproberen.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

:duim:

Sounds cool!
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Nou, ik heb wat zitten experimenteren.

Control+ app: dit is de officiele Lego app voor Boost/PoweredUp/WeDo/Spike. Ik las op een van de eurobricksfora dat de-installeren en opnieuw installeren van de app helpt ingeval van brakke Bluetooth connecties. Dat verhielp dus niet mijn probleem.

ControlZ app: ik word niet wijs uit hoe je deze app moet instellen/configureren. En een online tutorial of handleiding of how-to ho-maar.

BrickController2 app in combinatie met een gamecontroller: als controller-hardware heb ik een 8BitDo Pro2 gekocht. Bluetooth of bekabeld en geschikt voor Nintendo Switch, PC, Mac en Android. Hoe je de app instelt wijst zich redelijk vanzelf, het is vrij intuitief. Ook het omkeren van de richting van de motor is supersimpel, wat in de control+ app gedoe is. In eerste instantie helaas geen oplossing. De app heeft wel heel handig knopjes om direct, zonder de gamecontroller, een motorpoort te testen. Maar de motor op poort D doet dus nog steeds niks.

Zou de motor defect zijn? Of poort D? Ik sluit eerst de motor aan op een poort van een 'losse' technic hub. De app kan best met twee hubs tegelijk omgaan. De motor doet het. Dan besluit ik om geen technic motor, maar de "Simple Medium Motor" uit de WeDo sets op de Boost Move Hub aan te sluiten. En nondeju, het werkt! Het lijkt er kortom op, dat niet iedere motor compatibel is met deze wat oudere hub. Alleen de oudere parts 21980 en 26913, beide motoren met klassieke noppen, doen het met de Move Hub 26910, die ook noppen heeft. Meer hubtypes heb ik niet, dus geen idee hoe dit met andere combinaties zit.

Enfin, ik moet dus wat gaan ombouwen. Want de oudere hub zit in de vrachtwagen, en het oudere motorblokje in de heftruck. De nieuwere technic hub in de heftruck en 1 nieuwere technic motor in de vrachtwagen. Gelukkig niet in het chassis, maar in de slaapcabine. Dat sloopt wat simpeler.
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Het is een gedoe, jammer dat je er zo veel problemen mee hebt. Ik weet er zo geen oplossing voor anders dan proberen van Pybricks die ook de Move hub ondersteund. Betwijfel of dat de oplossing is, zo te lezen ligt het probleem ergens anders. De Move hub heeft weinig geheugen volgens mijn connecties bij Pybricks maar denk niet dat dat de oorzaak is van je probleem.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Dat denk ik ook niet. Ik veronderstel dat de technic studless motortjes te geavanceerd zijn voor dit oudere type hub. De motors werken o.a. met absolute positionering. De oudere motortjes niet. Aldus een overzicht dat ik las op the Brick Architect.

Omdat ik nu mik op handmatige afstandsbediening is Pybricks voor nu geen oplossing. Daar ga ik pas aan beginnen als ik autonoom gedrag in de hubs wil programmeren. Beide typen hub zouden Pybricks aan kunnen, maar ik verwacht nu dat ik met de Move Hub eerder tegen beperkingen aan zal lopen dan met de technic Medium Hub.

Voor nu vind ik de BrickController2 app een verademing. Nog even verder verkennen hoe calibreren van servogedrag werkt en dan hopelijk zondag een test in het veld. :P
 
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

coffee mug


ControlZ app: I can't figure out how to set up/configure this app. And an online tutorial or manual or how-to ho-but.


 
 
I can make a tutorial if you want for ControlZ in Dutch . I'm also happy to help   :)
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 437
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Bedankt voor het aanbod Bishons, maar dat is nu niet nodig. In mijn situatie is de Brickcontroller2 app de juiste oplossing. En het omwisselen van twee motorblokjes natuurlijk.

Oh en mijn naam in het engels is "coffeemoc" zoals in my own creations. Maar ik begrijp dat Google Translate de woordgrap te letterlijk interpreteert. ;)
Plaats reactie