Omzetten Bricklink order emails naar Rebrickable import

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Toch maar eens proberen of ik vanuit alle 900 bewaarde Bricklink order emails met 11.000 part regels met 138.000 parts kan importeren naar Rebrickable. Had ik natuurlijk meteen moeten gaan doen per order toen ik 7 jaar geleden uit de Dark Age kwam maar dus niet gedaan. Maar even een apart topic van gemaakt, misschien heeft iemand er wat aan.

Stappenplan;
  1. Alle emails in Gmail correct labelen met de zoekoptie, filteren op afzender en onderwerp
  2. Alle emails als één tekstbestand downladen via Google Takeout
  3. Email bestand opschonen zodat alleen de parts overblijven en alle andere rommel er omheen weg
  4. In het tekstbestand waar mogelijk al een ; kolomscheiding aanbrengen tussen kleur, part en aantal met slimme zoek- en vervang acties
  5. Tekstbestand als CSV importeren in Excel en alle foute kolomscheidingen handmatig repareren van 11.000 rijen zodat de kolomstructuur kleur, part omschrijving, aantal is.
  6. Alle rijen sorteren op part omschrijving en zorgen dat deze gelijk zijn waar het part hetzelfde is (sommige verkopers voegen tekst toe aan de part omschrijving)
  7. Via een pivot (draaitabel) dezelfde parts samenvoegen en aantallen natuurlijk per kleur sommeren met als doel voor zo min mogelijk rijen bij stap 9 een part nummer te moeten zoeken
  8. Alle kleurnamen vervangen door kleurcodes via Vlookup en kleurcode brontabel
  9. Alle parts omschrijvingen vervangen door part nummer, moet nog even kijken hoe, hopelijk ook via Vlookup en een brontabel maar zal vast ook handmatig werk bijkomen voor Minifigs e.d. Denk dat deze stap het langst gaat duren.
  10. Lijst exporteren in CSV format in kleurcode;part nummer;aantal format voor import in Rebrickable
  11. Importeren in een Bricklink parts list op Rebrickable en vanaf nu aan bijhouden met elke Bricklink order via XML export/import.
Ben nu bij stap 6 :)

 
 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Leuk klusje :D
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Lekker bezig
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Leuk voor als je "even" niks te doen hebt.
Maar wel goed bezig! Structuur en organisatie. :duim:
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Pff, wat een klus! Met name het opzoeken van de onderdelennummers op basis van de omschrijving lijkt me lastig, hopelijk vind je daar een goede manier voor. Zo te horen heb je al wel een goed plan. Succes!

Maar goed, het is wel heel fijn om een digitaal overzicht te hebben van je collectie, weet ik uit ervaring :-)

Het importeren van nieuwe Bricklink orders in Rebrickable gaat overigens erg makkelijk. Een XML lijst is niet eens nodig daarvoor; Rebrickable heeft een importfunctie waarbij je op BL kunt inloggen en een order kan selecteren.
Dus al je orders die nog wel in Bricklink staan (van de afgelopen 6 maanden) zou je op die manier kunnen toevoegen.
Let op: losse minifigs worden hierbij helaas over het hoofd gezien, dus die moet je daarna nog even opzoeken en handmatig toevoegen.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Moet nu nog de 'Technic' en 'Tile' sectie doen en dan ben ik klaar. Mogelijk dat ik bij de Tile sectie de geprinte ga overslaan of later ga doen, daar zijn er heel veel van en percentueel gaat het maar over een heel klein aantal.

Denk dat ik zo'n 3000 onderdelen op omschrijving op heb moeten zoeken want Rebrickable en Bricklink hebben bijna bij alles een andere categorie of omschrijving. Het gaat vooral fout bij comma's, haakjes en omschrijvingen van de verschillende mallen voor hetzelfde blokje. Bricklink heeft ook de laatste zeven jaar categorieën en part omschrijvingen aangepast.

Ik had nog een stap moeten toevoegen: uitfilteren Minifigs/CMFs en handmatig toevoegen aan Rebrickable want die worden inderdaad niet geïmporteerd. Ik dacht dat ik er niet zo veel had maar zit toch al op 200 via BL.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Het is klaar en gelukt. Toch ook maar de printed tiles gedaan. Bijna 136.000 onderdelen uit 900 mails geïmporteerd met 10 parts die niet geïmporteerd konden worden, valt mee op een aantal 4000 lots :) Paar foutjes gemaakt met kleuren in moulds die niet bestaan wat makkelijk om te zetten is bij Rebrickable. De berekende waarde is mooi maar die is bij Rebrickable te hoog zoals we weten.
.
Schermafbeelding 2022-04-04 om 00.42.02.png
Schermafbeelding 2022-04-04 om 00.42.02.png (11.03 KiB) 1189 keer bekeken
Mocht iemand serieus overwegen dit ook te doen dan stel ik graag mijn Excel ter beschikking. Die heeft voor mijn 4000 onderdelen een bronlijst met Bricklink part omschrijving met een Rebrickable nummer. Als je jouw lijst in de Excel zou plakken en VLookup gaat toepassen worden de passende Rebrickable nummers automatisch gevonden. De kleurenconversie lijst zit er op dezelfde manier in, die was in 5 min. klaar. Ik heb alleen niet bij de geprinte tiles de part beschrijving aangepast maar gewoon het Rebrickable nummer er naast geplakt.
.
Schermafbeelding 2022-04-04 om 00.44.45.png
Schermafbeelding 2022-04-04 om 00.44.45.png (43.75 KiB) 1189 keer bekeken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Misschien ook nog even duidelijk maken waarom ik dit doe eigenlijk. Ik heb verschillende parts lists en door wat in bouwwerken zit af te trekken van inkoop hou je inventory over (mits goed bijgehouden natuurlijk). Zo moet ik niet elk blokje bijhouden wat in de inventory zit maar alleen aankoop en bouwwerken. Rebrickable geeft dan mooi weer waar alles zit.

Hieronder een voorbeeld van een hekje met ornament, stel dat ik zwarte nodig heb. Ik zie dat ik er 40 heb gekocht via Bricklink en er 39 gebruikt waarvan 6 via Modular sets van LEGO binnen zijn gekomen. Dus ik moet er zeven in mijn inventory hebben en dat klopt ook nog! Het zal niet kloppen voor elk onderdeel maar voor dit soort 'speciale' onderdelen zou het toch wel redelijk moeten kloppen.
.
Schermafbeelding 2022-04-04 om 01.09.12.png
Schermafbeelding 2022-04-04 om 01.09.12.png (52.69 KiB) 1185 keer bekeken
Dus je kan zo goed zien waar je onderdelen ongeveer allemaal zitten, zelfs op je telefoon als je voor de PaB muur staat :)
 
Plaats reactie