How to: Hexagon toren techniek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Repost!!
Hi,

Ik ben al een tijdje bezig met een nieuw bouwwerk en ik wilde daarbij eens wat anders dan een ronde of vierkante toren. Vandaar dat ik ben gegaan voor een hexagon vorm. Met deze techniek kun je ook een heptagon of octagon vorm maken (vervang dan de skeleton arms voor droid arms. Let wel; de cheeseslopes sluiten inwendig dan niet meer aan, maar uitwendig wel).

Na wat tests is de volgende techniek ontstaan. 

Afbeelding
Hexagon tower Lego technique by Barthezz Brick, on Flickr

Wat je eigenlijk ziet zijn 2 plates op elkaar met daarop links en rechts een brick+side stud, met daaraan een 2*1 cheese slope. Dat is dus je muur design (opvullen tot max 5 plate lagen). Om de muren aan elkaar te bevestigen gebruik ik twee 2*1 plates met daarop een brick+handle, welke je met skeleton arms aan elkaar maakt.

Je kunt zo smal als 3 studs gaan door een kleine aanpassing in het design. Je gebruikt dan maar 1 brick+handle en bevestigd de skeleton arms zowel onder als boven aan de handle.

Het is niet nodig om elke laag te verbinden, ik heb het om de 10/15 lagen gedaan. Zo krijg je een perfecte muur met afgewerkte hoeken en zonder stress op de onderdelen.
Resultaat: 
https://flic.kr/p/TdxiUy

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo :-)
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Mooi, ik heb een soortgelijke techniek gebruikt in mijn bewegende kasteel van vorig jaar. Toen kwam ik er achter dat ik best heel veel van die armpjes moest bestellen.
Gebruikersavatar
Frank
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:35 pm
Contacteer:

Inderdaad mooi! Ik heb vorig jaar ook deze techniek toegepast en kwam tot dezelfde conclusie als WorkFromTheHeart. Om de hoeken uit te laten komen was best nog wel een puzzel, zeker omdat ik kolommen ertussen wou hebben. Ik denk dat het met jouw versie iets minder precies uitkomt, tenzij je wellicht het dak goed wil laten passen. Mijn advies is daarom ook, denk eerst na over de bovenkant van je toren en bouw (indien mogelijk) dat deel eerst. Dat scheelt een hoop herbouwen.  

Bij deze 2 wip foto's van hoe ik het heb toegepast. 

Gebruikersavatar
Jalkow
Premium
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 11:58 am
Contacteer:

Dit ziet er echt heel tof uit zeg!
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

@frank

Dat zie er erg goed uit, is deze WIP nog in de maak?
Gebruikersavatar
Frank
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:35 pm
Contacteer:

Nee, het heeft op Lego World 2019 gestaan maar zoals met vrijwel al mijn bouwwerken van de afgelopen 5 jaar moet ik er eens voor gaan zitten om de foto’s en video’s te bewerken en delen.  
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik bouw tegenwoordig torens ook van de bovenkant af naar beneden. Anders ben je 3 maanden bezig met een dak passend te krijgen  
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Gave techniek zeg! Die ga ik een keer gebruiken voor een mooie vuurtoren ofzo.
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Ik ben aan het experimenteren geslagen, want dit vind ik een mooie vorm hebben en vooral belangrijk dat de hoeken geen naden hebben.
Blijkbaar zijn dit de noppunten hoe je deze op een grondplaat kan bevestigen?


Snap alleen niet hoe je overdwars kan verbinden. Vandaar het dakprobleem zeker?

Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Ik had geen dak probleem gezien ik een toren heb gemaakt met Battle-Manns. Met uiteindelijk een vloer die er in paste (wel met een kier aan de zijkant).
Ben iemand die onderaan begint en wel zie waar het schip strand. Tot heden altijd een oplossing gevonden.
Ik heb gewerkt met jumper plates aan 1 kant en aan de andere een tile. Dan heb je minimaal 1 verbindingspunt. 
https://flic.kr/p/Tdxj9b
Je kunt wellicht net als @Frank er kolommen in verwerken dan kom je beter uit.
Ik heb de kolommen er op een andere manier in verwerkt.
https://flic.kr/p/TdxiKW
Succes!
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Als je echt een dak wilt maken kom je uit met een jumperplate gecentreerd. Dat is dan je verbindingspunt.
Gebruikersavatar
Frank
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:35 pm
Contacteer:



Geplaatst door: @orangespaceman

Blijkbaar zijn dit de noppunten hoe je deze op een grondplaat kan bevestigen?

Die van mij stond met 1 nop vast en dat was meer een referentiepunt. Het was verder niet nodig om het vast te zetten op het landschap door het behoorlijke gewicht. Dit zelfde doe ik tegenwoordig ook met gebouwen. Die zet ik maar op 1 hoek vast als ze diagonaal staan. Onder de rest zitten tiles.


Geplaatst door: @orangespaceman
Snap alleen niet hoe je overdwars kan verbinden. Vandaar het dakprobleem zeker? 

Dat is inderdaad een uitdaging. Met bepaalde diameters werkt het beter dan andere. In mijn geval kon ik jumper plates gebruiken om het door te verbinden. Dat kwam met de A-frames precies goed uit. 






Geplaatst door: @barthezz_brick

Ik had geen dak probleem gezien ik een toren heb gemaakt met Battle-Manns. Met uiteindelijk een vloer die er in paste (wel met een kier aan de zijkant).

Die nieuwe wedge plates waren hiervoor heel prettig heb ik gemerkt. Daardoor had ik vrijwel geen naden. 
Plaats reactie