Deuren die goed sluiten

Plaats reactie
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik weet niet goed hoe ik een goed sluitende deur maak, maximaal 1 stud diep.

Met de hinge plates (2429 en 2430) loop je al snel tegen het probleem aan dat de vierkante hoek van een brick te ver uitsteekt en de deur dus niet goed dicht kan. Dat kan je oplossen door een lange deur te maken (de Ford Mustang heeft bijvoorbeeld deuren met hinges die twee bricks diep zijn, waarvan de binnenzijde is afgerond; de deur is met 12 studs lang genoeg om de deur dicht te krijgen), of door de laatste stud een halve plate in te korten en een kiertje te laten (de Mini Cooper heeft dat bijvoorbeeld).

Zijn er technieken met moderne parts om een goed sluitende deur te maken? Het beste wat ik zover heb kunnen bedenken is gebaseerd op Plate, Modified 1x2 with Pin Hole on top, scharnierend op een stud, maar dan moet je toch nog een afgeronde zijde maken bij het scharnier om het open te kunnen laten gaan.

Ik ben benieuwd naar betere ideeën.  :)
 

Afbeelding
 
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Je ontkomt er denk ik niet aan om ofwel voor een afgeronde deurpost (of deur) te gaan, ofwel een deur te maken zoals je ook in het echt hebt: daar heb je ook altijd een kier en/of een klein stukje overlap. Kijk maar eens bij de deur van de kamer waar je nu bent!
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

En deuren en ramen worden altijd worden altijd arm geschaafd. Dit houd in dat de kant waar de deurkruk zit een beetje schuin gezaagd wordt. Zo kan de spleet zo smal mogelijk blijven zonder dat de deur tegen het kozin komt wanneer je hem dicht doet.
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Boindil_Lego schreef: do mar 17, 2022 9:58 pm En deuren en ramen worden altijd worden altijd arm geschaafd. Dit houd in dat de kant waar de deurkruk zit een beetje schuin gezaagd wordt. Zo kan de spleet zo smal mogelijk blijven zonder dat de deur tegen het kozin komt wanneer je hem dicht doet.

 
Soms moet je het gewoon even opschrijven en een poosje voor je uit staren. Ik had dus hetzelfde bedacht:

Afbeelding

Heel klein kiertje, omdat de slope net geen 2 plates hoog is, maar acceptabel!  :klappen:
 
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Om de kier nog minder op te laten vallen zou je aan de 'vaste' kant ook nog cheese slopes kunnen zetten, dat heb ik bij de deuren van mijn Ford Model-A ook gedaan. De cheese slopes van de deur vallen dan op die cheese slopes, waardoor het goed dicht lijkt.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Je kunt een deur van 1 stud dik op swivel plates ook rond laten eindigen met de afgeronde plate 1x2 en ronde bricks 1x1. Maar ja, dat levert geen glad deuroppervlak op.
Afbeelding
Of je maakt (voor kleine deurtjes) gebruik van ... deurtjes. Dat uiteinde is zo dun dat het geen last heeft van de blokkerende hoek.
Afbeelding
En dat zet me aan het denken. Je kan een deur ook laten eindigen op een panel, dat is een halve plate dik. (ff testen...) Nauwelijks stress op de parts, een klein klikje bij sluiten.
Afbeelding
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Dat met een panel is ook een goed idee, die ga ik ook eens proberen!
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Sparhawk's oplossing is best nog wel eleganter dan de mijne.

Afbeelding
Plaats reactie