How to: realistic waving water

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Het idee om zo realistisch mogelijk water qua beweging en diepte te creëren heb ik al sinds begin 2019 toen ik bezig was met 'Lond Daer. Het intensieve gebruik van onderdelen en het ontbreken van (samen met een deadline) weerhielden mij er op dat moment van om het te proberen.
Door het project Venetië en het kunnen verkrijgen van de juiste onderdelen in bulk/lego art sets zijn we op het punt aanbeland dat ik de volgende techniek met jullie wil delen.
De basis is niets nieuws en wellicht alles wel niet, maar het uiteindelijke effect mag er zijn ?
Stap 1; de onderdelen voor het water > Ik heb Sand blue, blue en dark blue gebruikt, maar het kan uiteraard ook met LBG, DBG & Zwart!

Stap 2: de eerste 2 lagen op elkaar bevestigen

Stap 3: Het leggen van het net over de eerste 2 lagen

 Stap 4: De trans blue, dark blue of transclear lagen bevestigen om ervoor te zorgen dat het net op zijn plek blijft.

 Stap 5: Aan brengen van de tiles, slopes of plates voor variatie (zie uiteindelijk resultaat).

 Stap 6&7: Check of het net tussen de juiste laag zit. Waarom belangrijk: Hoe lager het net zit des te groter zijn de gaps aan het water oppervlak!


Stap 8: 400 onderdelen later heb je voor jezelf de basis van realistische water gelegd. Meer ter check of alles een beetje netjes recht zit.



Nu heb je dus een net vol onderdelen, maar dan moet je nog de basis leggen voor de golf. Die zit als volgt in elkaar;
Stap 1: Verzamel de juiste onderdelen

 Stap 2: Maak de constructie waar de golf uiteindelijk door zal ontstaan. Dit doe je in verschillende lengtes en hoogtes. Note: hoger dan 3 lagen zou ik niet gaan gezien de gaten te groot worden!

Stap 3: De ondergrond; Deze is voornamelijk glad en de roze stud geeft aan waar je de 'golf' plaatst.


Stap 4: Plaats het net over de golf en markeer de liggen met een andere kleur stud.


Stap 5: Je eerste net ligt op zijn of haar plek en je kunt verder met de rest.


Let wel dat de uitleg het basis effect geeft en met wat liefde en aankleding is het onderstaande resultaat te bereiken:
https://flic.kr/p/2jWnoGL
https://flic.kr/p/2jWo7oT

Succes met bouwen ? 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Ik zie een mogelijkheid om dit op een layout te voorzien van daadwerkelijk bewegende golven. Ik ga deze zeker onthouden!
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @urbanerwin

Ik zie een mogelijkheid om dit op een layout te voorzien van daadwerkelijk bewegende golven. Ik ga deze zeker onthouden!

Ooh, dat is een heel goed idee!! Ben benieuwd hoe zoiets er uit zal zien, of het een beetje smooth is!
DutchBrickDad
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 27, 2021 10:04 pm

je hebt er ontzettend veel onderdelen voor nodig, maar het is wel echt heel mooi!
Gebruikersavatar
Otter480
Berichten: 29
Lid geworden op: do jul 15, 2021 11:52 am

Nice dat lijkt mij wel leuk om op kleine schaal toe te passen her en der op mijn Waterlandschap 
Ahoewel ik detaillering wel iets lager op de prioriteiten lijst heb staan ben ik ondertussen nog wel op zoek naar een water/golven/zee bouwstijl. 
Ik kwam in beperkte mate op dit idee tijdens mijn Pirate's of Barracuda Bay MOC maar had de onderdelen snel op. Dus het is nog niet naar tevredenheid. 

Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Vandaag een geüpdatet versie met wat meer guidance en hulp om het makkelijker te realiseren.
Je sluit natuurlijk niet ieder net zo op, maar dat doe je pas wanneer je klaar bent en het geheel wilt opsluiten. Gebruik wel de 1x2 tiles om de netten aan elkaar te verbinden.

Bij vragen weten jullie me te vinden ;)
bewerkt 1 main.jpeg
bewerkt 1 main.jpeg (561.1 KiB) 997 keer bekeken
 
bewerkt 2.jpeg
bewerkt 2.jpeg (535.09 KiB) 997 keer bekeken
 
bewerkt 3.jpeg
bewerkt 3.jpeg (821.85 KiB) 997 keer bekeken
 
 
 
Laatst gewijzigd door Barthezz_Brick op di dec 13, 2022 8:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

bewerkt 4.jpeg
bewerkt 4.jpeg (715.61 KiB) 996 keer bekeken
 
bewerkt 5.jpeg
bewerkt 5.jpeg (429.69 KiB) 996 keer bekeken
 
bewerkt 6.jpeg
bewerkt 6.jpeg (524.61 KiB) 996 keer bekeken
 
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

bewerkt 7.jpeg
bewerkt 7.jpeg (485.07 KiB) 996 keer bekeken
 
bewerkt 8.jpeg
bewerkt 8.jpeg (523.16 KiB) 996 keer bekeken
 
bewerkt 9.jpeg
bewerkt 9.jpeg (354.27 KiB) 996 keer bekeken
 
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

bewerkt 10.jpeg
bewerkt 10.jpeg (543.77 KiB) 996 keer bekeken
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:



If you're curious about how it will move, grant davis has done it for you!
Plaats reactie