Minifigs inlijsten

Hoe maak je de beste foto's? Hoe presenteer je je bouwwerk op een show? Hoe vervoer je je moc?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Mijn eerste proef om minifigs in een Ikea lijst te 'framen' zonder gebruik van craggle. Er zijn op internet meerdere tutorials te vinden hoe je minifigs inlijst in een Ikea "Ribba" lijst. Dan wordt er doorgaans een lego element op de achterwand geplakt. Zou het me lukken om de bricks herbruikbaar te houden?

Het idee is om technic pins te steken in gaatjes die ik in de achterwand boor. Ik ben de proef begonnen met het kleinste Ribba frame, 163mm in het vierkant. Mevrouw Koffiemoc had er toevallig nog een paar rondslingeren, wachtend op een creatief project. :D Ik maak een nieuw achterwandje uit 9mm dik MDF. Het origineel is maar 2mm, te dun voor de pins. Ik boor er gaatjes in met een 5mm houtboortje (4,5mm geprobeerd: te nauw voor een pin). De binnenlijst heb ik aan de nieuwe achterwand gelijmd met houtlijm. Ten slotte heb ik de achterwand bekleed met wat dikker tekenpapier, waar ik gaatjes in prikte met de scherpe punt van een houtboortje.
 
Het is de bedoeling zes figs te plaatsen in twee rijen van drie. Omdat de binnenmaat van de binnenlijst 126mm is, is er 63mm hoogte per rij. Even uitmeten met de schuifmaat en dan blijkt dat het hart van de gaatjes 4mm boven de onderlijn van elke rij moet komen.

Afbeelding
binnenlijst met nieuwe achterwand verlijmd, en los het papier

Nu de binnenlijst helemaal voorbereid is, duw ik de technic pins (Bricklink part 2780 of 4459) erin. Daarop komt een modified plate 2 x 2 with pin hole. (Bricklink part 2444). En daarop staat de minifig. Ik heb deze parts uitgekozen met o.a. de prijs in gedachten. Als je uiteindelijk meer dan duizend figs wilt doen gaan die parts ook in de cijfers lopen.

Niet elke pin zit helemaal zo stevig als ik wel wilde. Maar geen enkele minifig kantelt spontaan opzij. Om meer frictie aan de pins toe te voegen zou ik er een smal papiertje of wat draad om kunnen doen voor ik ze in de gaatjes steek.

Afbeelding
pins in gaatjes in de binnenlijst/achterwand, daaraan een modifief plate waarop de fig staat

Dit is alleen de binnenlijst, de buitenlijst met glasplaatje zitten er nog niet op.

Ik heb overwogen om de MDF achterwand te schilderen. Het voordeel van papier is dat je minder kans op knoeien hebt. Maar vooral dit: ik wil de MDF aan de wand schroeven en het papier dekt dan mooi de schroefkoppen af. Plus dat je wat sneller kan wisselen van kleur.

Afbeelding
Lijst gereed. Nouja, nog niet aan de muur.

Tadaa!! Compleet met glas. (Ik geloof dat Ikea de grotere Ribba lijsten niet met glas maar met acrylaat/perspex o.i.d. verkoopt.) Je schuift de buitenlijst met glasplaat over de binnenlijst met figs heen.

Het enige dat nog moet gebeuren is de achterwand aan mijn muur schroeven. Aangezien de wand waar ze terechtkomen een dakwand is die 20 graden naar binnen helt, moet ik voorkomen dat de buitenlijst er weer spontaan afschuift. Ik heb bedacht om een gaatje (5mm diameter) te boren dwars door de buitenlijst en niet helemaal door-en-door in de binnenlijst. De lijsten zijn samen 18mm dik en ik heb voor een lange technic pin 16mm nodig. Kwestie van de boor markeren met plakband zodat ik niet te diep ga. Als technic pin gebruik ik dan part 32054.

De diepte van de lijst is genoeg voor figs en sommige attributen: 26mm (drie studs en een heul klein beetje). Maar de IJsman kan niet zijn zwaard naar voren laten steken en achter de rug van Hendrik Marsman past zijn flesje Wattisset niet. Er is ook maar weinig plek voor de toekan. Maar de proef is geslaagd: ik weet nu dat het werkt en waar ik aan moet denken.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Zeker goed geslaagd. Je zou nog kunnen proberen om de gaatjes met een boor van 4,8 te boren. Verkopen ze niet in iedere bouwmarkt, wanneer je er echt niet aan kunt komen kan ik wel even kijken via het werk.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Aha, kwistniet dat 4,8 bestaat. Was al blij dat ik een 4,5 heb. Ik kan eens kijken bij Te Koppele (gereedschapspeciaalzaak).
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

En anders van de velde of hornbach daar hebben ze vele maten. Buiten dit praktische is het een wel uitgevoerd experiment.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik heb een 4.8mm boortje gescoord (98 cent) en dat werkt prima. De pinnen passen precies met de gewenste hoeveelheid frictie. As hug as a bug in a rug. Dank voor de tip geert_h!
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Geen dank en blij te horen dat het zo goed past.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Wat een leuk idee. Tof dat het lukt zonder te verlijmen of iets dergelijks. Welke lijsten zijn dit precies? De Ribba lijsten die ik kan vinden bestaan volgens mij niet uit een binnen en buitenlijst en bestaan ook niet in ca. 16x16cm.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Dit was een oudere Ribba lijst. Mogelijk is die maat niet meer verkijgbaar. Aan de buitenkant is niet te zien dat de lijst bestaat uit een binnenlijst en een buitenrand. Die binnenlijst duwt het glasplaatje tegen de voorkant.

Ik ga binnenkort een paar nieuwe Ribba lijsten kopen van 40x50. Laten we maar eens beginnen met vier stuks. Dit is nog een hanteerbaar formaat. En je kunt er makkelijker vellen stevig papier voor kopen: A2 formaat (42x59,4). Voor nog grotere lijsten wordt dat lastiger. Dit formaat is de op een na goedkoopste per minifig. Ik schat in dat er 96 in passen, wat neerkomt op 10 cent per fig. Alleen de 60x90 is per fig goedkoper, de 50x70 is per minifig net zo duur. Kleiner dan 40x50 wordt minder efficient, omdat je dan naar verhouding meer ruimte kwijt bent aan de marges. :turn:
 
 
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ah dat zou kunnen dan inderdaad. Ik zag al wel dat Ribba ook weer uit meerdere versies van lijsten bestaat.

Haha je hebt er een hele studie van gemaakt  :D.
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Vandaag bij de Ikea geweest. Het plan gaat niet door. :notimpressed:
 

De reden is, dat de Ribba serie kennelijk een nieuw design heeft doorgevoerd in de afgelopen tijd. De achterwand wordt nu tegen de voorruit geduwd met metalen ombuiglipjes, zodat de binnenruimte (waar je de figs wil plaatsen) achter de achterwand zit. Wel een diepe lijst, maar je hebt er dus niks meer aan. :what:
 

De enige diepe lijst die nog wel een binnenruimte voor minifigs biedt is de serie Sannahed. Maar die is alleen verkrijgbaar in relatief kleine maten (25x25 en 35x35cm). Voor het opbergen/displayen van 1500 minifigs zou ik uitkomen op 30 in plaats van 16 lijsten. Dat vind ik niet mooi meer aan de wand (ook omdat ze vierkant zijn), en het kost ruim het dubbele. :X

 
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Aj balen zeg. Vandaar dat ik ze dus ook niet kon vinden. Je kunt ze zeker ook niet zo aanpassen dat het wel lukt?
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Dat is balen zeg.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Aanpassen gaat me denk ik net zoveel werk kosten als nieuw maken.

Het 'nieuwe' (nouja sinds ergens in 2017) design van de Ribba frames heeft flink wat commentaar opgeleverd in de reviews. Een van de andere wijzigingen is dat het glas is vervangen door acrylaat. Samen met het vervallen van de binnenbak zorgt dat voor een gewichtsbesparing. Daardoor konden ze de (buiten)frames nu van geperst karton maken ipv hout. Sommigen melden dat dat karton na enkele dagen al bol/krom gaat staan, vooral bij grotere frames. Lijkt me geen goed uitgangspunt voor aangepaste grote lijsten.

Ik ga eens rustig nadenken over volledig dhz-lijsten. Haast heb ik niet.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Dat er op YouTube een tutorial is voor het bouwen van zo’n frame met Lego is bekend denk ik hè?
Dan heb je alleen nog geen glas.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Eind vorig jaar had ik mijn HP CMF's ingelijst in een zelfgemaakt Legostenen lijstje op basis van een basepelate 50x50 nops.

Afbeelding
Het (kunststof) glas is zo'n plaat uit de bouwmarkt. Die plaat heb ik door WillieW op maat laten zagen (omdat ik in het verleden wel eerder in zulke platen gezaagd heb en ik dit een drama vond). Dat zagen is voor deze lijst ook niet echt geweldig gelukt, maar de hobbels heb ik kunnen opvangen met het gebruik van de juiste stenen en vallen gelukkig niet op.

Ben wel geschrokken van hoeveel stenen er in zo'n lijst gaan zitten, al met al best een duur lijstje.
Wel tevreden met het resultaat (foto is bagger, in het echt ziet het er beter uit)
 
Edit:
dit is gemaakt zonder enig gebruik van tutorial of voorbeeld van wat dan ook, gewoon gemaakt zoals ik dacht dat het moest worden.
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dat ziet er leuk uit zo!
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Leuke lijst zo! Vooral leuk dat je zelf "gouden" versieringen erop hebt gemaakt. De kleur van de achterwand vind ik minder inspirerend, hoewel deze natuurlijk wel heel flexibel is in te delen. De labels zijn een leuke toevoeging. Met een labelprinter gemaakt denk ik?

Voor mijn 1600 minifigs lijkt me dit te duur worden.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

De overige 24 series hangen bij mij in van die opbergkoffertjes aan de muur:

edit: de namen van de HP figs zijn inderdaad gemaakt met een labelprinter.
 
 
Bijlagen
7868912C-5B5E-4B3A-B123-F39A7A94252F.jpeg
7868912C-5B5E-4B3A-B123-F39A7A94252F.jpeg (1.56 MiB) 2584 keer bekeken
BBD762A0-B8F0-46BC-957A-DC0578E73A72.jpeg
BBD762A0-B8F0-46BC-957A-DC0578E73A72.jpeg (1.8 MiB) 2584 keer bekeken
Plaats reactie