Tips gezocht voor een display voor de BMW M 1000 RR

Plaats reactie
R1200C
Berichten: 10
Lid geworden op: di feb 01, 2022 1:27 pm

(mocht dit niet het juiste topic zijn dan hierbij alvast excuses, kon geen betere plek vinden...)

Hallo allemaal,

Hoofdreden dat ik jullie vond was dat ik het idee op heb gepikt om een display case te bouwen voor mijn BMW M 1000 RR. Eerst gedacht om het te maken van spullen die ik al heb liggen (hout en metaal genoeg liggen) maar toen kwam ik op het idee "waarom niet met Lego?".

Op zich vrij simpel: grondplaat maken, vier staanders waar weer vier dwarsbalken op komen. 

Ik heb twee dingen waar ik nog niet helemaal uit ben: ik wil het geheel graag "dicht" maken dus aan vijf kanten glas/perspex. Hebben jullie ervaring met het opzetten van een soort schuifgoot waar die platen in kunnen?

De andere vraag gaat over de bodemplaat. Ik zit nu half half te denken om 3 lagen van platte platen te gebruiken omdat er volgens mij geen platen zijn die groot genoeg zijn om de motor in zijn geheel op te zetten. Is dat inderdaad de stevigste manier?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Veel groeten,

Joost
Gebruikersavatar
Dennis75
Premium
Berichten: 374
Lid geworden op: vr jan 21, 2022 10:13 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoi,
Voor de staanders.. hangt natuurlijk af van de dikte van de perspex die je wilt gebruiken (of is daar een standaard voor?).
Er bestaan natuurlijk deze blokjes met groove

https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... conly%22:0}

en

https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... conly%22:0}

en

https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... conly%22:0}
R1200C
Berichten: 10
Lid geworden op: di feb 01, 2022 1:27 pm

Ik had een blokje gezien (1x4 volgens mij) met een groef. Maar deze zijn misschien nog handiger. Thanks!

Voor zover ik heb gezien begint perspex bij 2mm dikte. Weet zo 123 niet wat de breedte van deze groef is.

Had ook al zitten denken om in een vlak van 3x3 een 1x3 en een 1x2 te combineren tot een hoek van 90 graden en dan een 1x1 op de "open" hoek te zetten. Dan kan ik de dikte van een 1x1 blokje aan perspex gebruiken...
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

De groefdikte is 3,2 mm, een plate/tile dik dus. Dat geldt voor zowel de horizontale als verticale groeven in al deze parts: https://www.bricklink.com/catalogList.asp?pg=1&q=groove%2A&catLike=W&catString=7&sortBy=N&sortAsc=A&catType=P&v=1.

Als je een brick (van 1 stud) dikte aanhoudt krijg je dikke zware plexiplaten: 8 mm.
 
R1200C
Berichten: 10
Lid geworden op: di feb 01, 2022 1:27 pm

3.2mm is meer dan prima. Dan kan ik nog kiezen uit 2 en 3 mm. In je link zag ik [Part 6056] Brick, Modified 2 x 2 x 6 with Groove. Die zou perfect zijn, dan kan ik die afwisselen met bijvoorbeeld 22885 zodat ik nette tiles tegen de staanders kan maken.

Jammer dat ik moet werken, anders had ik het vrij snel bij elkaar geklikt ;-)
R1200C
Berichten: 10
Lid geworden op: di feb 01, 2022 1:27 pm

Ben wat verder met het "ontwerp" en was aan het kijken naar de onderdelen. Die 6056 is niet echt goed leverbaar in de aantallen die ik waarschijnlijk nodig heb. Alternatief zou PLATE 2X8 W/GLIDING GROOVE (ID: 4500878/30586) kunnen zijn maar dan heb ik weer een andere uitdaging: is er een mogelijkheid om twee van deze platen haaks op elkaar te zetten met de studs naar elkaar toe?

Dus eigenlijk haaks op elkaar zodanig dat ze met de "onderkant" waar de groef in zit naar buiten zitten?

Half half zit ik nu steeds meer te denken om een constructie te maken die hier op lijkt: waarbij de "x" blokjes zijn (op posities 14789 een combinatie van 1x2 en 1x3 en dan op postitie 3 een 1x1). Op de "o" is dan ruimte voor het perspex om er tussen te zitten.

xox 123
xoo 456
xxx 789

Op de een of andere manier vind ik dat niet echt een stevige oplossing. Zeker omdat de motor zo groot is dat ik een flink stuk omhoog moet, ik geloof sowieso 35 cm maar verwacht minimaal 40 cm te willen.

Misschien het hele idee toch maar los laten en voor een andere (niet LEGO) constructie gaan. Maar dat voelt als opgeven... ;-)
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

En heb je al aan de Support 2 x 2 x 8 with Grooves and Top Peg, Smooth on All Sides Item No: 30646b gedacht? In grotere aantallen bij 1 verkoper word het wel snel prijzig, maar volgens mij wel geschikt voor wat jij wilt.
R1200C
Berichten: 10
Lid geworden op: di feb 01, 2022 1:27 pm

Daar heb ik wel naar gekeken maar dan zit je met de groeven aan de twee "zichtkanten" en dat vind ik niet echt mooi.

Ben erg aan het twijfelen, Wickedbrick heeft een display die niet helemaal is zoals ik hem graag zou hebben maar ik weet niet in hoeverre mijn Lego bouwwerk dat wel gaat worden. Voor wat betreft de prijs denk ik dat eigenbouw niet goedkoper gaat worden:

Afbeelding
Ik vind het wat aan de krappe kant en de schroefjes maken het niet mooier...

Sowieso zou ik hem zonder achtergrond foto willen. Die vind ik echt lelijk...
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Je zou ook voor Plate, Modified 1 x 8 with Door Rail Item No: 4510 kunnen gaan. Pilaar bouwen met af en toe een stud aan 1 kaant waar je ze op klikt, dat is iets makkelijker dan met het onderdeel wat jij voorstelde met de groef aan de onderkant.
Plaats reactie