MOCs van Ludo

ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik bouw weinig, en langzaam bovendien, maar toch ga ik hier proberen af en toe wat te laten zien. Ik ga ook proberen regelmatig "work in progress" te tonen om zo (hopelijk) wat terugkoppeling te krijgen.  :)
 

Om mee te beginnen: mijn "Magnus Opus"  ;)  Een aantal jaar geleden kocht ik 5571 Black Cat/Giant Truck. Die kwam uit toen ik net een jaar of twee op de middelbare school zat en LEGO even op een laag (uitgedoofd) pitje stond. Toen niet gekocht en pas jaren later als volwassene pas gebouwd. Toen ik hem af had vond ik eigenlijk dat dat beter moest kunnen  :miss: Geïnspireerd door Andrea Grazi's "update" en Ingmar Spijkhoven's prachtige trucks ben ik al een tijdje bezig om "Black Cat v2" te maken volgens wat ik er in zou willen terugzien:
  1. In-lijn cilindermotor aangedreven door de tandem achterassen
  2. "Idle functie" met PF motor die de motor laat draaien als de druk stilstaat
  3. PF pneumatische pomp voor oplegger
  4. Werkende koppelingsplaat voor oplegger
  5. "HOG" sturen met meedraaiend stuurwiel in de cabine
  6. Vering op alle assen
  7. Model Team opbouw
Na veel zwoegen, herbouwen, her-herbouwen, een verhuizing, en nog een paar keer herbouwen heb ik nu... een chassis  :lol:
 
 Afbeelding
 
Digitaal ben ik al iets verder:
Afbeelding

Ik ben vooral heel lang bezig geweest met de assen (voor en achter). Vooral de achteras was een gepriegel om alles onder het ladderframe te krijgen:

Afbeelding

Het chassis was een uitdaging omdat het stijf genoeg moet zijn zonder massief te worden.

Volgende stap is de PF functies die in de slaapcabine moeten gaan passen, ongeveer ter hoogte van waar het differentieel door het chassis heen steekt. Hopelijk duurt dat wat minder lang :)
 
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dit is ziet er erg retro uit.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Inderdaad heel retro, zou er zo de 2 x 2 rode tiles op zetten die ik nog steeds heb van de 853 uit mijn jeugd :)
Eventueel kun je meedoen met de Load Zone wedstrijd al is deze daarvoor aan de grote kant.

Leuk om te zien. Succes met het project.
 
Laatst gewijzigd door Berthil op di jan 25, 2022 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Alle begin is moeilijk, maar je bent begonnen!!
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Top om nog een vrachtwagenbouwer op het forum te zien! veel succes ziet er al goed uit!
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Update: ik heb functie 2 t/m 5 in de slaapcabine gepropt:

Afbeelding

Helaas kan ik het weer overnieuw doen, want hoewel alles los prima werkt, blijkt motor vast te lopen als je stuurt  :lol:
 Back to the drawing board.

Voor de geïnteresseerden:

Afbeelding
Afbeelding

De bovenste gearbox drijft de pomp aan, de onderste ontkoppelt de trailerkoppeling via de kleine LA. Als de M-motor aan is drijft hij altijd the motor voorin aan via het differentieel.

Voor het differentieel zit het probleem: de HOG kruist de aandrijfas van de motor voorin via de rode 16z idler. Maar door de kracht die je daarvoor moet zetten, drukt die idler zo hard op de aandrijfas dat de M-motor stil valt  :notimpressed:  Iets anders voor verzinnen dus.
 
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Nog steeds aan het bouwen...

De gearbox is compleet omgebouwd om eerdergenoemd probleem te verhelpen. Nu werkt het goed en is het tijd om er wat moois omheen te bouwen:

Afbeelding
 
 Het stuur komt nog wat hoger hoor  ;)
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik neem de tijd, zullen we maar zeggen... :lookaround:
 

Afbeelding
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Prima toch?  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Haastige spoed….
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Afbeelding

...is zelden goed. Digitaal is ie af, nu nog bouwen.
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Geeft me een hoge "M.A.S.K." gevoel, ondanks dat dat een rode truck was is dat wel de vide die ik erbij krijg. Een nostalgische gevoel, en dat is altijd een goed teken.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Die is mooi geworden!
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

:duim:
 Hij ziet er ook gepast zwaar uit
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Ziet er heel goed uit! ben benieuwd naar de functies
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Wow, fraaie zwaargewicht, Ludo.....👍
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 523
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Wat Raven zegt, doet me heel erg een MASK denken, heel gaaf gedaan!
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

OwnGaming schreef: vr jun 03, 2022 12:02 am Ziet er heel goed uit! ben benieuwd naar de functies

 
Iets omhoog heb ik alles uitgelegd (hoop ik). De slaapcabine zit vol met compressor, "idle" functie voor de motor en iets om de koppeling open en dicht te doen. Dat werkt allemaal naar behoren, dus het is "alleen" nog maar de buitenkant die ik moet bouwen. Zal t.z.t. een filmpje maken ook.

Bedankt allen. Ik hoop dat ie er in het echt straks ook goed uit ziet  ;)
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

ludo schreef: ma jun 06, 2022 4:46 pm
OwnGaming schreef: vr jun 03, 2022 12:02 am Ziet er heel goed uit! ben benieuwd naar de functies


 
Iets omhoog heb ik alles uitgelegd (hoop ik). De slaapcabine zit vol met compressor, "idle" functie voor de motor en iets om de koppeling open en dicht te doen. Dat werkt allemaal naar behoren, dus het is "alleen" nog maar de buitenkant die ik moet bouwen. Zal t.z.t. een filmpje maken ook.

Bedankt allen. Ik hoop dat ie er in het echt straks ook goed uit ziet  ;)
 

 
Had het gelezen, maar bedoelde met mijn opmerking meer de functies als het model in elkaar zit   :))
Dus ben benieuwd naar het filmpje :P Succes!
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Eindelijk klaar!  :klappen:  Het heeft me ruim een jaar gekost, maar ik ben er wel trots op nu  :omg:
Meer foto's en hoge-resolutie versies op Bricksafe.
 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Nu heb ik ook eens een reden om naar een meeting te komen :miss:)
 
 
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Gaaf! Begrijp ik nou goed uit de studio foto’s dat ie ook kan rijden? Al een test ritje gemaakt?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Die mag er wezen!  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Mooie truck! Ziet er gaaf uit :duim:
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mooi gemaakt, ben benieuwd naar het filmpje.
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat zier er tof uit! Ik ben benieuwd naar het rijden op de meeting. Is hij geschikt voor de loadzone-wedstrijd?
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Bedankt allen! 
Ravelino schreef: zo okt 02, 2022 9:24 pm Gaaf! Begrijp ik nou goed uit de studio foto’s dat ie ook kan rijden? Al een test ritje gemaakt?

 
Hij rijdt alleen als je er tegenaan duwt  :P  Twee tiles van het dak van de sleeper kunnen eraf en dan kan je er een HOG stuurknop op doen. Dus wel "speelbaar" proberen te houden.

De M-motor is voor de pneumatische pomp en het ontkoppelen van de (toekomstige) trailer. Daarnaast laat hij de motor in "idle" draaien als je de batterij aanzet als leukigheid. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken.
geert_h schreef: ma okt 03, 2022 5:09 pm Dat zier er tof uit! Ik ben benieuwd naar het rijden op de meeting. Is hij geschikt voor de loadzone-wedstrijd?

 
 Nee, hij is wat groot voor de Loadzone: zo'n 50 cm lang. En hij rijdt dus niet zelf.

 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik heb iets Castle-achtigs gebouwd  :P
 
Een tijdje terug heb ik 31120 Medieval Castle gekocht, omdat ik Castle stiekem wel een heel leuk thema vind, maar met Technic is het zo lastig kastelen bouwen. Dit leek me een goed "beginnerssetje". Vorige week heb ik het het tweede model gebouwd, maar had toch wel erg veel over. Dus heb ik er een tweede toren naast gebouwd:

Afbeelding

De linker toren is dus de toevoeging - meer foto's op Bricksafe.

Ik ben er best tevreden mee, zeker gezien de beperking die ik had om alleen de overgebleven blokjes te gebruiken (op een paar plekken wat blokjes geleend uit het oorspronkelijke model, maar alles komt uit de set, geen eigen voorraad). 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Mooie toevoeging, zeker knap dat je dit voor elkaar hebt gekregen met de overgebleven stenen.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Goed bezig!!
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Net als Berthil ben ik voor TC25 op Eurobricks bezig geweest. Ik heb mijn jeugdfavoriet 8868 Air Tech Claw Rig laten krimpen. Ik ben er wel tevreden mee. Foto's maken blijft moeilijk, zeker met zo'n zwart model.

Afbeelding



Meer foto's op BrickSafe.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Jeugdsentiment, de laatste set die ik voor mijn dark age kocht en heeft altijd opgebouwd op de kast gestaan (en nog steeds). De verkleinde versie herkende ik dan ook gelijk, erg knap gemaakt.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Blijft inderdaad lastig met dat zwart om goede foto's te maken.
Deze set is een beetje van voor mijn tijd moet ik zeggen. Zo op het eerste gezicht lijkt mij de neus net iets te lang/breed voor het model. Maar ik weet niet wat je precies tot je beschikking hebt, ik ben geen goede kenner van de beschikbare technic onderdelen.
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Het klopt dat de neus inderdaad iets te groot is, maar ik wilde heel graag die V6 erin krijgen. Sowieso had ik de lengte nodig om de voorwielen te laten sturen... Blijft toch een compromis.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat is het altijd inderdaad. Mooi dat je de motor er nog in hebt weten te prutsen.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Zeker een mooi model en knappe prestatie om de pneumatics er ook nog in te krijgen. Ik heb zelf ook ervaren dat het niet makkelijk is om een bestaande set te verkleinen want een beam (of Technic brick) kan je niet kleiner maken dan dat die is.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Wauw!
Die is goed gelukt.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Die is zeker ook weer gaaf geworden :duim:
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Nice, ondanks dat zwart slecht fotografeert ziet het er goed uit.
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Dank allen. :)
 
Ik ben heb goede fotograaf en het heeft ook niet echt mijn interesse, dus ik ben blij dat het goed over gekomen is. Ik zal kijken of ik hem een keer mee kan nemen naar een meeting.
 
Plaats reactie