de Reusachtige Lowlug Rolt uit Lay-out!!!! LLXL23

Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Volgens mij had iemand een tijdje terug een partij zwarte foam gekocht en een deel doorverkocht omdat het teveel was voor hem. Mij lijkt dat spul erg handig als achterwand.

Even opgezocht, en het ging volgens mij om zoiets: 5mm foamboard. Wanneer we ze rechtop zetten en iedereen er 2 heeft moet dat voldoende zijn, zit je ook zeker uit het zicht.
 
 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Mensen, luitjes, focus.. Laat je nou niet afleiden door 1 opmerking over een bergwand en rustig zitten. En daar 5 pagina's over vol typen.

Laten we eerst eens rustig onze bouwtafel opruimen en wat gaan denken en bouwen. En baby's op bed leggen.
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:

geert_h schreef: wo feb 09, 2022 10:03 pm Volgens mij had iemand een tijdje terug een partij zwarte foam gekocht en een deel doorverkocht omdat het teveel was voor hem. Mij lijkt dat spul erg handig als achterwand.

Even opgezocht, en het ging volgens mij om zoiets: 5mm foamboard. Wanneer we ze rechtop zetten en iedereen er 2 heeft moet dat voldoende zijn, zit je ook zeker uit het zicht.
 
 

 
jebbo had een houten plaat strak bekleed met zwart afrok doek. Dat was zeker netjes straks gedaan.
De trein jongens, volgens de groep van UrbanErwin hadden ooit iets met witte bordjes als achtergrond met het zelfde idee volgens mij als Angord bedoeld, maar dat was wat rommelig. Als je het mooi wilt doen moet het wel straks vindt ik. Alles met rots achtergrond is misschien ook niet zo samenhorig en aansluitend.

Mogelijk beter het idee van rotswand op een andere manier uitvoeren? Want als we 4 baseplates incl rotswand doen? Rotswand beetje omhoog en op loopt is die miss wel halve baseplate diep. Dan blijft er al weinig over vind ik met met 4 baseplates. Al hoe wel een van mijn eigen laatste layouts was maar 3 baseplates (2 baseplates XL diep en 4 breed).
 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Johannes, wil je er gewoon niet mee bemoeien alsjeblieft. Daar heb ik geen zin in. Was mijn post voor die van jou hierboven nog niet duidelijk genoeg?
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik pak de popcorn!
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Aangord schreef: wo feb 09, 2022 11:41 pm Johannes, wil je er gewoon niet mee bemoeien alsjeblieft. Daar heb ik geen zin in. Was mijn post voor die van jou hierboven nog niet duidelijk genoeg?

 
Dat is wel inherent aan een groepslayout. Dat mensen meedenken.  :))

Maar goed. Tijd zat nog voor de achtergrond lijkt me. 
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

(als ik even mee mag denken:)
Mij lijkt 4 baseplates best ondiep als ik kijk naar hoe groot er vaak gebouwd wordt. Als je die gebouwen dan in een wisselend landschap wil inpassen, krijg je met 4 diep inderdaad een vinex wijk. Alle gebouwen staan dan min of meer op een rechte lijn soort van "naast elkaar" (per stukje layout/deelnemer). Bij 5 diep kun je meer variëren in de omgeving, ene gebouw meer naar voren, de ander meer naar achteren. Kronkelweggetjes (en eventueel watertjes) er omheen (die ook nog logisch moeten doorlopen in de layout van je buren) Met 4 diep is daar minder ruimte voor en krijg je eerder een loodrechte snelweg. Leuk bij City, niet bij Castle.
Bij 5 diep ook meer ruimte voor hoogte verschillen in het landschap.
Maar goed, dit is mijn visie, ik hoop hiermee te hebben bijgedragen aan het denkproces van deze droomlayout.
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Voor op een evenement is dieper dan 1.25 meter niet aan te raden. Dan heb je teveel diepte dat niet gezien wordt. Als een diepere landschap gewenst is, dan moet 2 kanten zicht een vereiste zijn.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dat is inderdaad waar wat Sander zegt. En hij kan het weten met 100+ beurzen onder de riem.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Ik snap wat Trijntje probeert te zeggen, maar je kunt het veel beter over de breedte uitsmeren met wat relatief lege modules tussen de bouwwerken.

In theorie kijkt niemand op de korte kant over de gehele layout en denkt dan van: alle kastelen staan op een rij. 
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

En in de praktijk is 4 diep dan nog best wat ruimte om te variëren.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Daar kan ik inderdaad over meepraten.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

OK, overtuigd, jullie zijn de ervaringsdeskundigen  :duim:
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Kijk zo kan een korte discussie ook gaan vredig en direct. En dan nu bouwen!!!! Ohw nee ik zit op het werk…. Balen
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Effe twee visualisaties uit den ouden doosch:

Afbeelding
Banker's Rock, Lego Fanwelt Cologne 2012.
Het linker deel is 2x3 baseplates. Vijf huizen, twee torens, pleintje en tuin. Wat er in tuin en op het plein gebeurde was eigenlijk niet zichtbaar. Publiek kon wel rondom lopen. Hierdoor waren de gebouwen achterin de foto niet voor Jan Doedel gebouwd.

Afbeelding
Whydehole-crossing-the-river, Legoworld Utrecht 2013.
Mijn stuk layout had als buitenmaat ongeveer 6x8 baseplates. Dit was de zichtzijde voor het publiek. Ik had er niet over nagedacht dat de meeste gebouwen achterop de layout staan. Details achteraan werden niet of moeilijk gezien. De meeste vragen kreeg ik over de windmolen (rond) en die donkerrode boom. Omdat dit geen MILS was, kostte het niet achterlijk veel materiaal om 6x8 te vullen. Het landschap blijft wat opener ook, met een duidelijker scheiding van focuspunten en gebieden waar de ogen rust krijgen. We hadden van tevoren afgesproken met ieders buren waar de paden op elkaar zouden aansluiten. Voor een realistisch stukje rivier kwam 6x32 diep wel goed uit. Naast twee grote schepen en een brug moet je wel wat wateroppervlak blijven zien. :P  Maar of dat vissersbootje achter de brug ook echt gezien is door het publiek....
 
 
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Nog een voordeel van werken met losse paden en los staande bouwwerken is ook dat je tijdens de opbouw van het evenement het zo goed mogelijk voor de bezoekers kan inrichten.

Op veel evenementen heb je namelijk beperkt tot geen invloed op de locatie en opstelling van je tafels.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Aangord schreef: wo feb 09, 2022 10:07 pm Mensen, luitjes, focus.. 





 
We zijn enthousiast en dan gaan alle wieltjes in onze hoofden al op volle toeren draaien :D
Niks mis met alvast met z'n allen nadenken, er worden nog geen beslissingen genomen, alleen ideeën uitgewisseld.

Een compleet andere richting en compleet on-flexibel systeem hebben wij eens toegepast bij een Castle Layout waar we echt een doorlopend landschap wilden maken maar met een zo natuurlijk mogelijk verloop. Dus absoluut geen systeem erin, maar puur en alleen de afspraak met degene naast je, hoe de grenzen precies in elkaar steken.

Dat zal in deze niet heel praktisch zijn, omdat je niet ver genoeg van te voren precies kunt weten hoe de layout in elkaar zal steken.
Maar is misschien wel interessant om even te delen.
Let wel, dit was 12 jaar geleden, dus klaag niet over de kwaliteit van foto's of bouwtechnieken, dit was voor die tijd vooruitstrevend  :lurk:
  (dit is zo oud, dat ik deze foto's nog van Brickshelf haal, Brickshelf!)
 
Hierbij onze layout, met daaronder de namen van elke deelnemer (misschien moet je de afbeelding openen in een nieuw tabblad om dat te kunnen lezen). Behalve dat de bouwstijlen verschillen, zou je in het landschap geen duidelijke grens moeten kunnen zien:

Afbeelding

Dit zijn de aparte delen elk in een kleurtje aangegeven, met legende rechts in beeld:

Afbeelding

En van de andere kant gezien:

Afbeelding

Hier heb ik met witte lijnen precies de grenzen aangegeven, die dus in theorie zonder die aangegeven lijnen niet precies definiëerbaar zouden moeten zijn voor een toekijkend publiek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals, totaal onpraktisch voor de layout die Aangord wil plannen, maar meer even interessant om te delen.
Dit kan namelijk alleen als je van tevoren precies weet hoe het komt te liggen, wie er naast je zit, en wat die wil bouwen.

Ja en totaal onrealistisch dat we 4 kastelen zo dicht bij elkaar hebben staan. Gelukkig koos Jalkow dan voor een dorp anders hadden er 5 gestaan, dat was al helemaal een ridderlijke vinex wijk geworden  :lol:
 
 
 
 
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Dit is er nog zoéén die we een jaar daarvoor gemaakt hadden met hetzelfde groepje, lang leve Brickshelf :feest:
 
Ook totaal zonder flexibel systeem, maar gewoon d.m.v. afspraken maken met degene naast je.

Afbeelding
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Ik wacht wel even af tot de richtlijnen wat duidelijker zijn. Als ik minimaal 4x4 baseplates moet bouwen om mee te doen, dan gaat het waarschijnlijk niet gebeuren. Lego genoeg, maar ik heb na één dag bouwen een huisje van 6x6, zeg maar. Ik heb me weleens voorgenomen / verplicht om zo'n groot stuk te bouwen en dat komt neer op een paar maanden stressen omdat ik het niet af krijg.

Ik ben overigens diegene van dat foamboard. Dat moet je niet rechtop zetten want dan valt het om, maar in de breedte kan het wel.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik zat duidelijk in mijn rode daken fase toen.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Dus we moeten sowieso opletten dat er een stuk landschap tussen de kastelen komt. Ik denk dat het dan niet zo erg opvalt als de kastelen min of meer op een rij staan. De indeling zoals hierboven is best goed denk ik.
Maar we gaan met een MILS achtig systeem werken als het goed is. Dus is het de vraag hoe dat er uit gaat zien en vooral hoe we daarmee uniform op elkaars deel kunnen gaan aansluiten.
Of hanteren we dit: http://www.abellon.net/MILS/
Maar met een oplopend terrein naar achteren toe (bijvoorbeeld) moeten daar wel aparte afspraken over gemaakt worden. Of we moeten dat gelijk trekken door een standaard doorsnede te hebben van het terrein van voor naar achter.
 
 
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Zoiets als dit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Kijk zo'n organische onzichtbare grens overgang tussen modules lijkt me fantastisch. De lay outs voorbeelden van aliencat en koffiemoc is wat ik voor ogen heb. Met dan nog wat meer bos en bomen en verderop of "om de hoek" een woestijn. En dus die eerder genoemde bergwand die we verder nog niet gaan definiëren. Laten we die de BZD noemen voorlopig. Bergwand Zonder Definitie.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

De eerste layout die Aliencat post kan ik me nog goed herinneren (those were the brickshelf days). Die ben ik komen bekijken in Keulen. Vooral dat rooie dak van Stuifzand zit goed in mijn geheugen merk ik. Geen slechte fase dus. Staat me ook nog iets bij van een bestelling met rooie Slope 75 2 x 2 x 3 Double Convex in die periode.

Enfin, hoe mooier en vloeiender de overgangen, hoe meer werk je eraan hebt en hoe minder flexibel je bent. Dus dat komt neer op de juiste balans vinden voor de groep die ditmaal wil meedoen.

En BZD doet me denken aan Boer Zoekt Dwergwand. Maar dat is mijn afwijking.
 
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:

Er heeft ooit ook zo mooie grote groepslayout op Legoworld gestaan, een van die eerste jaren in Utrecht. Was volgens mij ook een groot castle layout.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Klopt, dat was in 2013. De tweede foto in m'n post laat alleen mijn stuk zien, maar Mockingbird had een stuk links naast me met fraai doorgezakte noklijnen en Tijger-San/Frank stond aan de andere kant met ik dacht bewegende kippen in zijn layout. (Ik herinner me vooral de technieken waar ik licht jaloers op was.) Barman heeft er nog een boel foto's van op zijn Flickr pagina.
 
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Ik vind een berg altijd moeilijk om te maken, omdat het vaak in het niet valt bij de grootte van een gebouw (laat staan een kasteel).
Een bos is misschien aardrijkskundig verantwoord, maar ook moeilijk interessant te maken. Tenzij je wat bomen kapt en er een opening in maakt.
4 baseplates is 102cm, 5 baseplates is 127,5cm
En hoe streng wil je aan MILS vasthouden. Zolang de grenzen (tussen verschillende deelnemers) maar aan de MILS eisen voldoen is toch voldoende?

edit: oh ja fanwelt, met mijn poging om karretjes te laten rond rijden. Helaas mislukt!
Het leuke van het meewerken aan die layouts was dat je inderdaad alleen duidelijke afspraken over de grenzen hoefde te maken, de rest was vrij in te vullen.
 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Het bos hoeft ook helemaal niet interessant te zijn. Dat dient er voor om de sfeer te scheppen en aandacht naar kastelen en bouwwerken te leiden met zichtlijnen.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Wel als er een aantal boomhutten met forestmen in het bos staan, met kampvuur plaats en schietbaan
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ja dat zit in het bos
Daar is natuurlijk nog wel een buffer zone van gewoon bos naast nodig.. niet baseplates 1,2 3 kasteel. 4 boerderij 5 1 verdwaalde gewone boom en dan vrijbuiters boomdorp op baseplate 6 7 en 8
Gebruikersavatar
JeroenD
Premium
Berichten: 75
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 1:14 pm
Contacteer:

Aangord, ik ben ook voorzichtig positief.
Uit eigen ervaring weet ik wel dat als je met een grote groep zeg rond 10 personen met het paden systeem werkt wat koffiemoc aankaart zoals o.a. in 2013 veel praktischer dan het systeem zoals Aliencat omschrijft in o.a. Köln ( wat echt een fantastische lay out was).

Het paden systeem zorgt ervoor mocht iemand dieper dan 4 baseplates wilt bouwen dit ook kan, maar ook een kleiner eilandje met een tovenaars huisje kan bouwen en wilt in passen veel makkelijker gaat. Plus de verbindende paden zorgen ook voor een rustig en evenwichtig geheel.
Ook mocht er iemand onverhoopt afvallen kan die met het paden systeem makkelijk worden opgevangen.

Stel het komt niet tot een hele rots achterwand wil ik best m'n aanhanger met gereedschap vol laden en wat panlatten meenemen om ter plekke een frame te maken om doeken aan te nieten.

Wil alleen maar een beetje meedenken ej ;)
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik wil sowieso iets met een groen moeras doen en voel veel voor een natuurlijke werking en geen MILS.
Gebruikersavatar
Griffon
Premium
Berichten: 234
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:49 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Aangord schreef: za feb 12, 2022 9:02 pm Het bos hoeft ook helemaal niet interessant te zijn. Dat dient er voor om de sfeer te scheppen en aandacht naar kastelen en bouwwerken te leiden met zichtlijnen.


 
Dus jij beweert dat mijn bouwwerken niet interessant zijn? :D
Ik was dus juist van plan om een bos met Vrijbuiters en Wolfpack te maken.
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik pak de popcorn!
Gebruikersavatar
Griffon
Premium
Berichten: 234
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:49 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

:D
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Nu zie ik een layout voor me met kastelen op eilandjes en in plaats van water een zee van popcorn
Gebruikersavatar
Barman
Premium
Berichten: 25
Lid geworden op: vr nov 20, 2020 10:54 pm

Even ter verduidelijking. Ja het klopt dat de minimale eis voor deelnamen LW 4 baseplates is. Dit kan in een vierkant zijn of allemaal naast elkaar gelegd. De vorm maakt dus niet uit. Die hebben we gedaan omdat er in het verleden mensen zich hebben ingeschreven bij een groepslay-out en uiteindelijk maar 1 baseplate hebben bijgedragen en wel de volledige LW vergoeding heeft gekregen. Dat geef scheven gezichten, vandaar de regel.

Maar die 4 baseplates geleden voor alles. Dus als je maar kan meedoen met 1 of 2 baseplates van deze groepslay-out EN je hebt ook een eigen stand, dan wordt dat bij elkaar gerekend. Bijvoorbeeld: 1 Baseplate groepslay-out + 1 baseplate met huisje op eigen stand, aangevuld met 4 voertuigen die gezamenlijk grofweg 2 baseplates zijn = voldaan aan de minimale eis.

Wel graag een verzoek dat als je meedoet met deze lay-out en draagt daaraan een grote bijdrage, dat je dan geen eigen stand erbij inschrijft. Daar is simpelweg niet de ruimte voor in de fanzone.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

4 baseplates is nog best weinig.  :lookaround:
 

 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik ben blij met deze ontwikkeling. Kijk ik naar leveren VS tegenprestatie is in mijn ogen een stuk van 1x1 meter toch wel een minimal te vullen deel. Maar goed, ik zit dan ook niet in de commissie gelukkig.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Eigenlijk is grootte niet het enige criterium, je kunt een m2 volplempen met wat boompjes en poppejtes en een treintje zonder dat het heel veel moeite kost, terwijl een rijtje mooie huizen van 1 meter lang maar heel ondiep veel meer liefde een aandacht vraagt. Maar dat je niet met minder dan vier baseplates (of een equivalent daarvan) moet aankomen vind ik zelf ook terecht, hoor.
Plaats reactie