"Greebling" advies gevraagd.

Plaats reactie
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik probeer mijn bouwen wat "verfijnder" en minder blokkerig te krijgen door meer details en "greebling" toe te voegen. Niet gehinderd door enige ervaring ben ik in stud.io één en ander aan het proberen. Lijdend voorwerp is een motorblok voor een vrachtwagen die ik aan het bouwen ben. Beperkende factor is dat ik er werkende cylinders in wil hebben: de echte heeft er 6 in lijn, maar ik heb er 3 in gedaan omdat het anders veel te groot wordt (het idee telt, toch?  :miss:) Ik vind die "mini" motors die je tegenwoordig in technic sets ziet, waarbij asjes omhoog gedrukt worden, niet echt geslaagd.

Hieronder wat ik tot dusver in stud.io voor elkaar heb. Ik zou graag wat terugkoppeling ontvangen voordat ik allerlei dingen ga bestellen. Ik vind het zelf nog steeds te blokkerig en niet in verhouding, maar misschien ben ik te streng voor mezelf.
 
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Voor de volledigheid hieronder twee referentiefoto's:

AfbeeldingAfbeelding

Hogere-resolutie is hier te vinden.
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 438
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

OK, wat terugkoppeling: ik herken welke render op welke foto slaat, dus dat is goed. Tof dat je er ook werkende cylinders in zet.
Kleur:
- Misschien dat de 3 cylinderblokken in trans clear minder afsteken tegen geel dan nu in LBG.
- Die zwarte vorm van round 2x2 bricks met groefjes is op de foto aluminiumkleurig en glad, of vergis ik me? Waarom gebruik je er geen LBG of DBG voor? Dan steekt ie ook wat beter af.
- De aansluiting van motorblok op de koeling/radiator heb je in geel gemaakt, waardoor het motorblok daar opeens heel breed lijkt. Vooral bovenaan. Als je daar enkele gele parts door zwart vervangt is de scheiding tussen cylinderblok en koeling duidelijker.
Parts:
- De propellor van de koeling is LBG. Misschien dat tweemaal part 2712 in het zwart beter staat, maar ik weet niet of dat past en hoezeer je hecht aan een propeller met 8 bladen.
- Ik herken op de onderste twee renders die twee witte 1x1 cylinder bricks niet, dwz ik zie ze niet op de foto's terug.
- Leuk dat je de antenne ("lever") gebruikt voor korte leidingen. (part 4592c02). Soms ziet het er wat dik uit, omdat ook de basis van de lever zwart is. Die bases zijn er ook in het geel. (De pookjes zelf bestaan trouwens ook in het geel.) Op de foto's, vooral de onderste, zie ik nog veel meer (dunne) leidingen en kabels. Misschien kun je twee of drie stuks van part 194cx1a toevoegen aan je moc?
 
 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Hi,
Looking good. Your asking for advice here's some  :)
-I don't know if the black technic parts on the right side is the pipe but I think that it could be a bit more rounded (if it was the pipe of course)
-If you want the 6 pistons I think the axle idea is best. It's pretty cheap, and you can usually get it to work pretty easy.
-You could also add a few more pipes if you have levers and hoses around the place, especially near where the black tank is.
-If you're making it like the real one, I'd add the pipe and a metallic exhaust cylinder on the right side too.
- I also don't know what the white cones are on the bottom. 
- The real truck's engine is also a bit more black, so you could replace some yellow parts for black. But not all, some of the truck's engine is still yellow

Koffiemoc has probably said half of these suggestions but..
Anyway, looking good, I hope you can put some of these improvements into use, although it is up to you :duim:

Would love to see the rest of your truck WIP. Thanks for sharing :D
  
 
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Beiden dank voor de terugkoppeling! Ik ben blij dat het idee in elk geval goed lijkt over te komen. Ik probeer geen exacte replica te maken en heb inderdaad hier en daar wat artistieke vrijheden genomen. Die witte 1x1 round bricks bijvoorbeeld moeten een filter voorstellen. Die zit normaal ergens rechts van die grote, zwarte (niet aluminium) cylinder op de tweede foto, maar op dit specifieke screenshot zat ie er even niet op  :lol: Ik kon geen goed montagepunt vinden, dus heb de vrijheid genomen er twee te monteren en wat lager. Misschien dat ik dat nog anders kan doen.
koffiemoc schreef: wo jan 19, 2022 12:36 am Parts:
- De propellor van de koeling is LBG. Misschien dat tweemaal part 2712 in het zwart beter staat, maar ik weet niet of dat past en hoezeer je hecht aan een propeller met 8 bladen.
- Ik herken op de onderste twee renders die twee witte 1x1 cylinder bricks niet, dwz ik zie ze niet op de foto's terug.
- Leuk dat je de antenne ("lever") gebruikt voor korte leidingen. (part 4592c02). Soms ziet het er wat dik uit, omdat ook de basis van de lever zwart is. Die bases zijn er ook in het geel. (De pookjes zelf bestaan trouwens ook in het geel.) Op de foto's, vooral de onderste, zie ik nog veel meer (dunne) leidingen en kabels. Misschien kun je twee of drie stuks van part 194cx1a toevoegen aan je moc?


 
 Ik zou 2 van de 2712 in zwart moeten hebben; anders wordt het een duur grapje  ;)  Om de bases van die antenne in een andere kleur te doen is een goed idee. Ik vond ook nog 32828 en 4599 als "greebleable" onderdelen. Ik hou me nog aanbevolen voor andere "priegelstukjes", aangezien mij kennis van dit soort onderdelen niet echt goed is.
Minoboys schreef: wo jan 19, 2022 1:00 am -I don't know if the black technic parts on the right side is the pipe but I think that it could be a bit more rounded (if it was the pipe of course)
-If you want the 6 pistons I think the axle idea is best. It's pretty cheap, and you can usually get it to work pretty easy.
-You could also add a few more pipes if you have levers and hoses around the place, especially near where the black tank is.
-If you're making it like the real one, I'd add the pipe and a metallic exhaust cylinder on the right side too.


 
 Die pijp aan de rechterkant (met die "U-bocht" erin) vind ik ook niet zo geslaagd. Hij is wat dun en de U-bocht is inderdaad wat hoekig. Qua schaal zou die buis eigenlijk 1.5 stud in diameter moeten zijn. Dat grijze wieltje komt qua maat beter in de buurt, maar dan weet ik niet hoe ik een goede bocht kan maken. Ideeën?
En wat bedoel je met de "pipe and a metallic exhaust cyclinder"?  Die metalen verticale cylinder is een luchtfilter, maar die ziet aan de buitenkant dus die komt later.

Ik zal kijken of ik het binnenkort aandurf een WIP topic te platen ;)
 
 
 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Well, you asked for advice ;)
Plaats reactie