Nieuwe onderdelen (2022)

Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Nieuwe onderdelen gespot? Laat het hier weten!

Afbeelding

In de 21331 Sonic the Hedgehog is het middelste onderdeel gespot. Het zit precies tussen een plate en een brick in (dubbele plate of 2/3 brick), dus ik stel voor om dit een plick of een brate te noemen. Laten we het maar op een plick houden.
Ben benieuwd in hoeveel sets deze gaat opduiken. Ik denk dat er door die open stud best wat toepassingen te bedenken zijn voor de plick.
 
 
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4153
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

:lookaround:
 Juist niet toch?
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Nou ja, alles wat je normaal in een clip steekt, kan nu in die open stud. Ik kan me wel voorstellen dat je daardoor in sommige situaties (bijv. bij deuren en hekken) wat compacter kunt bouwen.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4153
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik bedoel dat het niet bij Sonic zit. 
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Wat Sanderkoenen zegt. De plick/brate zit wel in o.a. set 80108 Lunar New Year Traditions.
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Een dubbele plate die we een prick noemen, mmm. Er zijn vast wel mogelijkheden te bedenken, maar wat is er mis met 2 plates op elkaar vraag ik me af. Oh ja, de open stud, ik doe dat nu altijd met een round plate met open stud, of met een headlight brick. Ik ben nog wat sceptisch hierover moet ik zeggen, het is wel makkelijk om voor iedere uitdaging die je hebt een nieuw onderdeel te verzinnen, maar wellicht zien we nog mogelijkheden die echt niet kunnen met een andere optie.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Couldn't they just make a plate 1x1 with open stud? And then just stack two.
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik neem aan dat er vrij snel een 1x1 plate met open stud komt nu ja. En dan is voor mij de waarde compleet weg eigenlijk.
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Meer info: De plick/brate is er ook in de kleuren olijfgroen, spring yellowish green, donkeroranje, medium nougat en wit.
Zie hier voor een overzicht van de kleuren en in welke sets deze voorkomen.

Nog een interessant nieuw onderdeel (86876):

Afbeelding

Is er tot nu toe alleen in het wit en komt voor in de Minecraft-sets 21178 The Fox Lodge en 21183 The Training Grounds.

Ook dit onderdeel was al langere tijd erg gewild (80015):

Afbeelding

Het is een halve pin met frictie. Komt o.a. voor in de sets 42134 Monster Jam Megalodon, 43208 Jasmine and Mulan's Adventure en 60350 Lunar Research Base.
 
Laatst gewijzigd door TAFOL op za jan 01, 2022 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

sanderkoenen schreef: Ik bedoel dat het niet bij Sonic zit.
 
TAFOL schreef: Wat Sanderkoenen zegt. De plick/brate zit wel in o.a. set 80108 Lunar New Year Traditions.
 
Sorry mannen, jullie hebben helemaal gelijk, ik was niet helemaal scherp meer geloof ik :lookaround:

Als er een 1x1 vierkante plate met open stud zou komen, zou de plick inderdaad geen enkele meerwaarde meer hebben. Dat de plick toch is ontworpen, doet vermoeden dat er geen gewone plate met open stud komt. Misschien is die technisch niet mogelijk? (het zou me verbazen, maar je weet maar nooit).
Of is het in het recente verleden vaker gebeurd dat er een onnodig nieuw onderdeel kwam, dat al snel weer verdween? @TAFOL en @sanderkoenen, jullie weten dat soort dingen vaak wel, hebben jullie enig idee?
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4148
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dus die pin met frictie maakt die brick die ze daarbij introduceren meteen overbodig. Afijn, we "moeten" nou eenmaal nieuwe onderdelen introduceren.
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Nog een ander nieuw onderdeel (79987):

Afbeelding

Is er tot nu toe alleen in het DBG en komt voor in de sets 71760 Jay's Thunder Dragon EVO, 71762 Kai's Fire Dragon EVO en 71766 Lloyd's Legendary Dragon.
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

WvdP schreef: za jan 01, 2022 11:29 amOf is het in het recente verleden vaker gebeurd dat er een onnodig nieuw onderdeel kwam, dat al snel weer verdween? @TAFOL en @sanderkoenen, jullie weten dat soort dingen vaak wel, hebben jullie enig idee?


 
Dat is voor mij moeilijk te zeggen. De enige onderdelen die in mij opkomen zijn de 68382 (die tot nu toe alleen in de 71374 Nintendo Entertainment System voorkomt), sommige maten ribbed hose (bijvoorbeeld de 78c04, 78c07 of de 78c10) en de 49731 (die alleen lijkt te zijn gemaakt voor de FORMA-sets). 

Er zijn vast nog talloze andere onderdelen te noemen, maar volgens mij zijn dit wel een redelijk aantal voorbeelden.
 
 
 
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

TAFOL schreef: za jan 01, 2022 11:27 am Ook dit onderdeel was al langere tijd erg gewild (80015):

Afbeelding

Het is een halve pin met frictie. Komt o.a. voor in de sets 42134 Monster Jam Megalodon, 43208 Jasmine and Mulan's Adventure en 60350 Lunar Research Base.
 

 
Oeh ja! Dat heeft lang geduurd! Hoe vaak ik wel niet dacht "had dit onderdeel maar frictie". Vooral bij de VW Camper Van waar ze werden gebruikt om lampjes aan te hangen. Die dingen zitten altijd scheef :p
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1490
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Die 1x2 brick with 1 stud had ik gisteren nodig  :lol:.
 
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 119
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

die 1x1 brick met gat erin heeft wel paar leuke opties, zelf had ik hem ook liever als een enkele plate gezien.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1588
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik zag op brickset bijgaande artikel, waar naast de hier genoemde items nog een aantal andere beschreven worden

https://brickset.com/article/68666/notable-new-parts
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 119
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

onderdeel 84868, heeft voor veel mensen veel mogelijkheden denk ik.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

WvdP schreef: za jan 01, 2022 11:29 am
Als er een 1x1 vierkante plate met open stud zou komen, zou de plick inderdaad geen enkele meerwaarde meer hebben. Dat de plick toch is ontworpen, doet vermoeden dat er geen gewone plate met open stud komt. Misschien is die technisch niet mogelijk? (het zou me verbazen, maar je weet maar nooit).

 
 

 
Ik vermoed dat het is zodat kinderen makkelijker het verschil kunnen zien tussen de 2 onderdelen. Als er een 1x1 plate bestaat met een open stud, dan is het mogelijk dat een kind deze pakt in plaats van de dubbel gestapelde. En als deze dubbelgestapelde geen open stud had, dan was het moeilijker het verschil te zien tussen deze, een 1x1 plate en 1x1 brick (als je geen doorgewinterde AFOL bent dan!)

Waarom ik vermoed dat niet met de 1x1 round plate is gedaan met een dubbelgestapelde versie, is omdat die oorspronkelijk alleen voor lego games is uitgebracht. Designers moesten speciaal dispensatie aanvragen om deze in sets te gebruiken, omdat het geen duidelijk LEGO logo bevatte. (dat is nu niet meer zo)
Ik denk dat dat ook meetelt voor de rede waarom deze alleen in dubbelgestapelde versie voorkomt. Is voor designers ook handig om te gebruiken in sets (om bovengenoemde redenen), en zodat niet 2 1x1 plates hoeven worden te gestapeld - sommige mensen zien daar ook overheen.
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 423
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

TAFOL schreef: za jan 01, 2022 11:27 am

Afbeelding


 
Jullie mogen van mij klagen over ongewenste onderdelen, maar om dit onderdeel ga ik wel even een feestje vieren.  :feest:
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4153
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Als je nog een hele lijst wilt doorlopen.
Bij dezen:

https://www.newelementary.com/2022/01/w ... ed-in.html
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 754
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Wat een ellende... Meer dan 1000 nieuwe onderdelen in alleen januari...
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4153
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Kopen!  :feest:
 

:omg:
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1638
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Dat zijn een boel mooie onderdelen. Van het weekend maar een lijstje maken en bestellen.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4148
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Jazeker, lekker kopen
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1588
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

workfromtheheart schreef: di jan 04, 2022 7:52 pm Wat een ellende... Meer dan 1000 nieuwe onderdelen in alleen januari...



 
Hoeveel zijn er echt nieuw vraag ik me dan af……… Ik loop nog niet zolang mee hier maar ik zie in het overzicht bijvoorbeeld onderdeel 79808 als nieuw item voor 2022. Nou zit ik net Santa’s Visit (2021) uit elkaar te halen en heb dit onderdeel daar al in zitten als onderdeel 29636

Kan iemand mij duiden wat daar nou zo wezenlijk anders / nieuw aan is?  :what: 

(Niet negatief bedoeld, want verder zie ik o.a. wel leuke nieuwe minifig hoofdjes en -accessoires  :duim:)
 
 
 
 
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (2.53 MiB) 3812 keer bekeken
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Het ringetje waar de garde samenkomt met het handvat lijkt bij de ene variant (79808) een vlakke kant te hebben en bij de andere variant (29636) niet. Verder zie ik ook niet veel verschillen. :S
 
 
 
Gebruikersavatar
ErikLeppen
Berichten: 23
Lid geworden op: di nov 17, 2020 5:57 pm

thomassio schreef: di jan 04, 2022 1:17 am
TAFOL schreef: za jan 01, 2022 11:27 amAfbeelding
 
Jullie mogen van mij klagen over ongewenste onderdelen, maar om dit onderdeel ga ik wel even een feestje vieren.  :feest:

 
Zeker. Ik heb het al nodig gehad (maar toen wist ik nog niet van de 1x2 brick met side stud af. Dat zou ook gewerkt hebben.

Overigens, heb ik inmiddels ook wel in de gaten hoe handig de vorig jaar nieuw gekomen technic brick 1x1 met axlehole is als je studless en studded wil combineren.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 441
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

ErikLeppen schreef: wo jan 05, 2022 10:03 pm Overigens, heb ik inmiddels ook wel in de gaten hoe handig de vorig jaar nieuw gekomen technic brick 1x1 met axlehole is als je studless en studded wil combineren.

 
Oh ja? Heb je een voorbeeldje (foto!) ? Ik ben wel erg nieuwsgierig nu.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4148
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dan heb je bij de combi geen halve stud offset meer gok ik.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

In de Lotus Evija die in Maart komt komen oa de Mudguard 18974, de Triangular Tile, Bracket 1 x 2 - 1 x 2 inverted, en een Wedge 3 x 4 x 2/3 Curved with Cutout(11291) voor het eerst in donkergroen voor.

Ook zie ik een nieuwe Slope, curved 3x2x1 with cutout links en rechts op de voorste wielkasten, en vraag ik me af of op die achterste niet een nieuwe Wedge 3 x 1 x 2/3 Curved with Cutout is, want ik zie de bovengenoemde 11291 niet onder het achterraam passen.
 
 
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Een betere foto van de nieuwe curved wedge:

Afbeelding

Bron

 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2345
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Als je het dan doet moet je het wel goed doen vind ik. Van mij hoeven al die wedge slopes niet zo maar ja als je een mooie lijn wil creeeren kan het wel eens handig zijn.
In dit geval laat het volgende plaatje (zelfde bron als hierboven) zien dat er nog wel een weg te gaan is om mooi te laten aansluiten.
Afbeelding
 
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Sluit het wel mooi aan op een gewone 1x2 curved slope? Dan zou deze wedge wel handig zijn voor het maken van overgangen van 1x3 naar 1x2 curved slopes.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 441
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Uiteraard niet, want dan zou ie ook mooi aansluiten op de lange zijde van de wedge 1x2 curved slope. Aawsum laat net zien dat dat geen nette overgang is.
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Stom, had ik kunnen zien, aan de achterkant is het ding 3 plates hoog ipv 2.
Dan is het inderdaad gewoon een raar onderdeel ;-)
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1490
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Hij sluit zeker wel aan op een 1x3 slope als je die 1 stud naar achteren zet? Ja kan er dan wel verspringende elementen mee maken.
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Dat lijkt me ook niet. Ik denk dat geen enkele curved slope momenteel aan de korte zijde van deze nieuwe curved wedge slope zal kunnen aansluiten. 
Aan de lange zijde sluiten alleen dit, dit en dit onderdeel mooi aan. 
Hopelijk brengt LEGO in de toekomst nog eens een slope curved 1x2x1 en/of 2x2x1 uit die hier op kan aansluiten. :lookaround:
  
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1490
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Nu ik wat langer kijk denk ik inderdaad dat ke gelijk hebt. Dan zou de achterzijde lager moeten zijn. Waardeloos onderdeel dus. :sunnies2:
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Boindil_Lego schreef: do feb 03, 2022 7:00 pm Nu ik wat langer kijk denk ik inderdaad dat ke gelijk hebt. Dan zou de achterzijde lager moeten zijn. Waardeloos onderdeel dus. :sunnies2:
 

 
Worthful for car builders! That's a very good slope for building cars  :turn:
 
Plaats reactie