Vraagjes over treinrails

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Ik ben de laatste tijd bezig treintjes te bouwen. Best veel treintjes. Ik kom uit op 18 passagiers- en 6 goederenwagons plus drie locomotieven. Nou is dat niet zoveel als het lijkt want ik bouw in etischaal, dus klein. De wagonnetjes zijn 8 studs lang. 

Nu zal ik daar ook iets mee moeten doen natuurlijk, dus het wordt tijd om over een landschap na te gaan denken. Nogal een uitdaging want meer dan 1 m2 krijg ik normaal niet volgebouwd. Dat is nu natuurlijk wel de bedoeling. Ik heb de tijd: Mijn Soropolis is voor LW 2022, dus dit zal voor LW 2023 worden, denk ik zo.

Hier heb ik twee vragen over: 
Wat is een handige manier om die bochten op een ondergrond te plaatsen? Het past er natuurlijk niet klakkeloos op. Hanteren treintjesmensen hier een zekere standaard voor?

En ten tweede: Is er een handig programmaatje online of zo om een spoorbaan te plannen, zodat ik meteen zie hoeveel rails ik nodig heb en hoeveel studs dit groot wordt?


 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

eti schreef: do dec 23, 2021 6:12 pmWat is een handige manier om die bochten op een ondergrond te plaatsen? Het past er natuurlijk niet klakkeloos op. Hanteren treintjesmensen hier een zekere standaard voor?
 
Bij mij liggen de bochten los op tiles, en klem ik ze vast aan de rechte stukken (die wel vast liggen) en zet ik ze aan de buitenzijde vast met ballast (plates). Duq heeft ooit een keer een plaatje gepost wat wel handig is als je bochten zelf ook vast wil zetten.
eti schreef: do dec 23, 2021 6:12 pmEn ten tweede: Is er een handig programmaatje online of zo om een spoorbaan te plannen, zodat ik meteen zie hoeveel rails ik nodig heb en hoeveel studs dit groot wordt?
 
Bluebrick gebruik ik voor alle track plans.
https://bluebrick.lswproject.com/

 
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Bluebrick had ik ook gevonden maar dat kan ik niet installeren op de pc op mijn legokamer (die is van m'n werk), is er ook iets online dat je weet?

Dank voor het plaatje!
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik ken geen online versie, maar bluebrick vereist niet echt een installatie. Het is een zip bestand wat je in een folder uitpakt, bij mij staat het gewoon op een google drive folder en vanaf daar start ik het op.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4125
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Op een USB-stick?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Op een usb stick werkt ook prima inderdaad.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Oke dat ga ik eens proberen, ik klikte op de .exe en kreeg een of andere foutmelding dat ik huppeldepup moest gaan installeren voordat het zou werken of zoiets.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Eh ja dat kan ik niet verhelpen vrees ik.
Gebruikersavatar
SamtheChemist
Premium
Berichten: 527
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 am
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Heej Erik,

kan je eventueel een foto maken van de foutmelding die je krijgt? Misschien kan ik je helpen. Ik gok namelijk dat het een onderdeel is van windows die geinstalleerd moet worden of geupdate. Ik wil je hier best bij helpen mocht je dat willen.

Wat je ook kan doen is even kijken op http://l-gauge.org/wiki/index.php?title ... structions hier staan PDF bestanden voor MILS die ook voorbeelden geven hoe je het kan bevestigen enzo.
 
Plaats reactie