Hoeveel past er in een grote PaB-beker

Plaats reactie
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik kom maar heel af en toe in een lego-winkel, maar ik ben wel benieuwd hoeveel er van een bepaald onderdeel in een grote PaB-beker passen. Vooral bij de blaadjes van 5x6 en 4x3 kan ik daar moeilijk een inschatting van maken, maar ook van andere onderdelen zou ik het wel willen weten. Dan kan ik beter een afweging maken of ik iets wil mee bestellen met een bricklink-order of dat het voordeliger is om uit de Pab-muur te scheppen.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Die bladeren passen iig veeeeeeeeel beter als ze aan elkaar geklikt worden. Dus stapelen. Al heb ik het gevoel dat los bestellen wellicht zelfs dan nog goedkoper is. Wellicht een beker even pakken en zelf experimenteren?
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Er zijn wel diverse voorbeelden van te vinden, tot aan stapelinstructies toe.
Ik heb zelf altijd de indruk dat het niet de meest voordelige manier van onderdelen kopen is, maar daar kan ik me vergissen. Het is ook maar net wat je nodig hebt en wat er beschikbaar is.

Ik lees getallen van 123 2x4 stenen of 450 1x2 stenen.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Alle kleine onderdelen zijn goedkoper via PaB. Er passen bijvoorbeeld als ik het me goed herinner tot ongeveer 1100 aangordblaadjes in 1 grote beker.

Dus 1x2 tiles, 1x2 en 1x3 plates. Bloempjes etc. Het omslagpunt ligt bij de 1x2 Bricks. Dat is ongeveer 50,/50. Als het masonry bricks zijn is het sowieso weer goedkoper. Stapelen maakt ook veel verschil.

Alle grotere onderdelen zijn relatief duur via de muur. Bv de grote boombladeren of 2x4 blokken of 1x6x5 panelen. Of 8x8 plates. Maar als je die kunt combineren met klein grut middel je dat weer uit.

Dus zoveel mogelijk kleine onderdelen, stapelen waar mogelijk. Of onderdelen die kwa kleur nieuw zijn of weinig beschikbaar op bricklink.

Ik zal zo nog ff tellen hoeveel 1x2 tiles er in een beker gaan.
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Aangord schreef: wo dec 08, 2021 9:33 am Ik zal zo nog ff tellen hoeveel 1x2 tiles er in een beker gaan.

 
Dat kan je beter eerst googlen ipv tellen. Iemand heeft dat ongetwijfeld al een keer uitgezocht  ;)
 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ok nu met cijfers 
aangordblaadjes blaadjes +/- 1350 
1x2 tiles trans light blue +/- 1500 (mogelijk tot 1550. Beker was niet maximaal benut)
Paarse ijsbolletjes/ druiven +/-1400 (beker maximaal benut)
 
Bijlagen
IMG-20211208-WA0001.jpeg
IMG-20211208-WA0001.jpeg (1.45 MiB) 4049 keer bekeken
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Nu was ik laatst in Utrecht en heb ik een schepje van die paarse bolletjes mee, maar wat ga jij doen met 1400 van die dingen?

Maar handelaren halen natuurlijk ook onderdelen uit de muur, waardoor bricklinkprijzen omlaag gaan voor onderdelen en dan kan het wel eens voordeliger zijn om gewoon op bricklink te bestellen.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

De blaadjes weet ik niet, maar ik heb wel eens DBG plates 1x2 tot een enorme kolom massief gestapeld (en een medewerker was zo lief een andere beker op dezelfde manier voor me te vullen.
Nageteld heb ik ze niet, het kwam er op neer dat de inhoud van 1 beker massief gestapelde PAB goed was voor ruim anderhalve beker los.
Je moet alleen geen haast hebben, we waren daar toch een behoorlijke tijd mee zoet.

Zelf begin ik altijd met een bodempje kleine onderdelen en grotere onderdelen daarna mixen met kleinere onderdelen.
En als je het zelf mag doen; stapelen/massief vullen.

Nu je niet zelf mag scheppen hangt het er best wel vanaf hoe economisch de medewerker je beker vult.
Maar dit is ook afhankelijk van welke onderdelen in welke volgorde je kiest.
Maar goed, omdat je niet zelf mag scheppen krijg je nog een extra schepje los erbij.
Mijn laatste PAB buit vond ik best netjes, 4 bekers met o.a. 80 plates 8x8 en nog best veel overig.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Human schreef: wo dec 08, 2021 10:27 am Nu was ik laatst in Utrecht en heb ik een schepje van die paarse bolletjes mee, maar wat ga jij doen met 1400 van die dingen?

Maar handelaren halen natuurlijk ook onderdelen uit de muur, waardoor bricklinkprijzen omlaag gaan voor onderdelen en dan kan het wel eens voordeliger zijn om gewoon op bricklink te bestellen.

 
Die paarse dingen zijn leuk als onderwaterplanten.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, dat geeft mij voor een aantal onderdelen al een stuk beter beeld van de kostprijs per stuk via een PaB-beker. 
Stuifzand schreef: di dec 07, 2021 10:47 pm Ik heb zelf altijd de indruk dat het niet de meest voordelige manier van onderdelen kopen is,


 
 Ik heb die indruk ook weleens, maar bij welke prijs via bricklink zou het omslagpunt liggen per onderdeel? Dat probeer ik via dit topic een beetje uit te puzzelen. Verzendkosten spelen daarbij uiteraard ook parten wanneer ik bij meerdere bricklink-winkels een bestelling moet plaatsen omdat een onderdeel niet vaak genoeg leverbaar is bij 1 winkel.

En momenteel mag je niet zelf stapelen in de winkels, dan ligt de prijs per stuk natuurlijk anders dan wanneer het wel mag. Helaas heb ik geen weegschaal om grote aantallen makkelijk zelf te tellen, maar de 5x6-blaadjes moet wel lukken. Uiteraard zal ik het resultaat hier delen. 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4104
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik kan op Bricklink veel onderdelen kopen, maar daar komen verzendkosten bij.

PaB bekers vullen, doe ik alleen als ik toevallig in de Lego store ben. Speciaal naar een Lego store gaan voor de PaB muur, doe ik alleen als er heleboel goede onderdelen in de muur zitten.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ik trek bij elk bezoek dat ik kom alles wat ook maar enigszins interessant is uit de muur. Als het er in zit weet je noóit of het de volgende keer of over hoeveel jaar het er weer in zit. (Recent zitten er naar jaren van afwezigheid weer trans light blue tiles in de muur. En dat zie je ook aan de beschikbaarheid op bricklink.)

Plus op bricklink bij 3 winkel pak en verzending kost ook 30 euro. Kun je net zo goed wat onderdelen iets duurder uit de muur halen. Je bent dan toch al in de store. Ik kan morgen wel ff bekers vullen met 4x3 en 6x5 blaadjes dan weet je dat ook. Maar die moet je eigenlijk gewoon bij mixen met kleine onderdelen zoals eerder vermeld.

Alle kleine onderdelen zijn gewoon nergens goedkoper dan via de muur. Al het 1x1 en 1x2 plates, tiles, quarter tiles, bloempjes en stuff.

Boomblaadjes 4x3 en 6x5 kun je beter op gewicht kopen in Legoland Duitsland'fabriek' of in bulk. Want ze wegen geen drol. 
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb net de 5x6 blaadjes in een beker gestopt. Dat zijn er 91 los gestort of 130 gestapeld. Wanneer je ze er los in stort kan er niet echt makkelijk nog iets bij, dus dan zijn ze veel te duur. Gestapeld kan er nog veel klein spul tussen en zakt de prijs per stuk dus behoorlijk.

Ik hoorde trouwens op de laatste meeting dat van de Plant Flower Stem with Bottom Pin er 1750 in een beker passen, dus die zijn ook zeker voordeliger in de muur.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Aangord schreef: wo dec 08, 2021 10:13 am Ok nu met cijfers 
aangordblaadjes blaadjes +/- 1350 
1x2 tiles trans light blue +/- 1500 (mogelijk tot 1550. Beker was niet maximaal benut)
Paarse ijsbolletjes/ druiven +/-1400 (beker maximaal benut)
 

 
Bedankt voor het natellen Aangord!

Maar vreemd, ik had een keer met 1x2 plates gewogen, en kwam toen net onder de 2000 uit. best een verschil, interessant! Misschien herinner ik het me verkeerd/een foutje gemaakt.

Binnenkort gaat dit natuurlijk allemaal veranderen met de PaB kartonnen dozen... ben erg benieuwd of er meer in past of minder!
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Hopelijk vierkante dozen
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Human schreef: di dec 28, 2021 11:32 am Hopelijk vierkante dozen
 
:duim:
 
 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

De eerste test verpakkingen waren inderdaad vierkant
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als de dozen anders dan rechthoekig/vierkant worden, omdat het in het kader van sustainability wordt gedaan...:lol: :lol: :lol:
 
 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Looks like there are lots of bargains at the PAB wall. I don't have a PAB wall for 6 hours.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Want? Het gaat over de bekers en hoeveel er in past. Sowieso is er niks open momenteel dus er zijn geen koopjes.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Twan schreef: do dec 30, 2021 10:14 pm Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als de dozen anders dan rechthoekig/vierkant worden, omdat het in het kader van sustainability wordt gedaan...:lol: :lol: :lol:
 
 

 
Er bestaan ook kartonnen ronde koffiebekers van gerecycled materiaal, dus ik wacht het nog even af :p

Voor klein spul maakt het toch niet uit
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Het lijkt me inderdaad dat het gewoon rond blijft. De meeste verkoop in de muur is toch van mensen die een handje hier en een schepje daar van doen. En niet van die nerds zoals wij die alles proberen te stapelen op een manier dat je de beker maximaliseert.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor soort deksel het gaat worden, want op koffiebekers zie je toch vaak nog een plastic deksel en dat zal dan ook anders moeten. Grappig eigenlijk dat we meer praten over de beker dan de echte inhoud  :lol:
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Eerst de winkels open dan zien we wel weer verder.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

De proef modellen waren vierkante kartonnen doosjes met een standaard "flap" deksel. Dus deksel vast aan 1 kant van de doos (Geen idee, er zal vast een technische vakjargon term voor zijn in doosjes productie land)
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Human schreef: za jan 01, 2022 12:57 am
touché

Dit waren iig de prototype dozen:
Afbeelding
 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Interesting..
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

simpel doch doeltreffend. Daar hou ik van.
Plaats reactie