Load Zone

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Op de laatste meeting hebben we een proefrondje gedraaid van een nieuw type wedstrijd (dat we totaal niet van een ander stel modelbouwers gejat hebben); Load Zone!

https://www.youtube.com/watch?v=74X_HMHbdZ4

De bedoeling is om op een volgende meeting hier weer mee aan de slag te gaan, zodra er weer eentje aan de horizon is.

Foto's van mijn bouwsels zijn hier te vinden: https://www.flickr.com/photos/28134808@N02/albums/72157720163007829
Barman, Jovel en AppieNL zijn ook druk bezig geweest met vrachtwagens en vorkheftrucks, ik heb het volste vertrouwen dat die vroeg of laat ook op dit forum verschijnen. 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Erg cool, en lijkt me ondanks de ingewikkelde technieken erg leuk.
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 420
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Dit is me tijdens de meeting volledig ontgaan, maar gaaf zeg! Mooie trucks en leuke wedstrijd. Hopelijk ben ik een volgende meeting wat oplettender.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Geweldig dit  
@Mahj, vraagje: past er in dat middelste dock ook nog een trailer maar is de vanwege de breedte lastiger in te sturen? Of is die gewoon te smal? (Het lastige inparkeren wordt dan weer beloond met het makkelijker kunnen oprijden met de heftruck……)
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Blij dat ie bevalt!
@Afol71 Het platform is redelijk vrij configureerbaar, de 4 muurtjes die uitsteken zitten gewoon met pinnen vast, dus er is genoeg ruimte om dingen breder of smaller te maken. 

Maar in een poging om het eerlijk te houden is het speelveld voornamelijk symmetrisch gehouden- dan hoef je ook niet uit te vogelen of een smaller dock voldoende compensatie is voor de twee bochten die je niet hoeft te nemen.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik was te laat op de meeting om het live mee te maken. Gelukkig wel het youtube filmpje kunnen bekijken, erg prettig! :duim:
 
Ik krijg er zowaar zin van om weer eens aangekleed-technic te bouwen. De opmerking "probeer dit niet met PF afstandsbediening" zou nog wat roet in het eten kennen gooien. :S
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Ik heb dit helaas gemist. Ziet er uit als een leuke wedstrijd, zijn er specifieke regels, bijvoorbeeld Sbrick of powered up. en speciale afmetingen?
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

De regels die we hanteren zijn als volgt; 

-De modellen zijn (semi) realistisch; geen al te grote gaten. Hoeft geen puur model-team bouwsel te zijn. Als leidraad zou je 42128 of 42078 kunnen nemen. 
De schaal is ongeveer 1:19 tot 1:22, de vrachtwagen is maximaal 16 noppen breed. Spiegels, uitlaten etc kunnen uitsteken. 
Wielmaat van de vrachtwagen is minimaal 43,2 en maximaal 56 millimeter. Enkele voorbeelden van banden die hier aan voldoen: Oude volkswagen bus wielen, Nieuwe volkswagen bus wielen en Jeep Wrangler wielen. Het platonische ideaal is de 49.5 x 20 band. Wielmaat van de vorkheftruck en trailer is naar eigen inzicht, mits enigzins realistisch.
Je hoeft geen specifiek model na te bouwen, maar er wordt wel verwacht dat het model ongeveer te herleiden valt tot een bestaand model.

Besturing van de modellen kan met 100% Lego oplossingen zoals Powered Up en Power functions. Niet-Lego aansturing kan alleen als zowel de voeding (batterijdoos, accu etc) én de motoren van Lego zelf zijn. (Zoals Sbrick) Verdere onderdelen moeten 100% Lego zijn, geen 3D prints of onderdelen van andere partijen. De enige verdere uitzondering hierop is touw en elastiekjes. 

De rest van de regels gaat over de functionaliteit van de modellen; 
-De vrachtwagen moet met de trailer kunnen koppelen. De manier waarop staat niet vast- gemotoriseerd, met elastiekjes, veren of magneten- leef je uit. Als de koppeling niet mechanisch lukt en de trailer met de hand moet worden aangekoppeld volgen er strafpunten. Ontkoppelen is niet verplicht.

-De vorkheftruck moet pallets op kunnen pakken van 8x12 noppen. Deze pallets hebben aan de onderkant twee bricks van 1x8 aan de uiteinden waar ze op steunen. Het uiterlijk van deze pallets / containers kan enigzins variëren.

-De trailer moet ruimte bieden aan minimaal 4 van de voorgenoemde pallets. 

-Alle modellen moeten werken met het dock wat in de video te zien is. Dat betekent dat de achterkant van de trailer minimaal 7 noppen hoog, en maximaal 10 noppen hoog moet zijn. Ook moet de vorkheftruck flauwe hellingen kunnen nemen, ongeveer met dezelfde hoek als de Slope 6x8. Als ik goed heb opgelet bij wiskunde heeft deze helling een stijgingspercentage van 17%, voor elke 6 noppen afstand gaat de helling 1 nop omhoog. Dit is ongeveer 10°.

Ik heb vast iets gemist in al mijn schrijfzels, dus als er nog vragen of aanvullingen zijn hoor ik ze graag.


Edit; zodra er weer een meeting is zijn we weer van plan een dergelijke wedstrijd op te zetten, dus als er plannen zijn om mee te doen horen we het graag.
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Als ik kan die dag, en het is niet te ver weg, dan ben ik zeker geïnteresseerd om mee te doen.  :duim:
 
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Gaaf, goed om te horen!

Trouwens, zat nog aan één toevoeging te denken; de combinatie van truck en aanhanger moet minimaal 70 cm zijn.

(Zodat manouvreren met vrachtwagens eerlijker is voor iedereen. Daarnaast hoop ik dat we hierdoor niet alleen maar platneus vrachtwagens krijgen)
Gebruikersavatar
AppieNL
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 6:36 pm

koffiemoc schreef: zo dec 05, 2021 5:12 pm Ik was te laat op de meeting om het live mee te maken. Gelukkig wel het youtube filmpje kunnen bekijken, erg prettig! :duim:
 
Ik krijg er zowaar zin van om weer eens aangekleed-technic te bouwen. De opmerking "probeer dit niet met PF afstandsbediening" zou nog wat roet in het eten kennen gooien. :S
 


 
Het probleem bij de PF afstandbediening is dat het bij zelfs met de trein remote, niet precies genoeg is. Je hebt gewoon analoge sticks (van bijv. een PS4 controller) nodig, vooral bij de besturing van de heftruck. Sliders op een telefoon of tablet kan ook, maar mis je toch wel wat feedback. Analoge sticks werkt daarvoor net wat fijner en helaas heeft PoweredUp nog steeds geen controller support (Spike Prime wel). Gelukkig is er de "one-man-army" in de vorm van Imurvai, die de brickcontroller2 app heeft gemaakt (zowel op Android als Apple beschikbaar) waarmee je met een willekeurige (goedkope van 2 tientjes werkt ook) Bluetooth controller je PoweredUp/Technic hub, Sbrick of Buwizz kan aansturen met een controller.
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

De vorkheftrucks zijn technische wondertjes die er ook nog goed uit zien. 4 motoren voor de 4 functies en batterij box in een zeer beperkte ruimte.

Ik ben zelf ook begonnen aan het ontwerpen en bouwen van een vorkheftruck, besturing en aandrijving is klaar. Probleem is dat op jullie film en foto's de ingewikkelde techniek die er achter zit nergens te zien is dus dat word alles zelf ontwerpen. Dat is mogelijk jullie intentie maar voor velen waarschijnlijk een hoge drempel om mee te kunnen doen. Ik begin maar eens met een vorkheftruck en als die naar mijn zin is een bijpassende vrachtwagen.
 
 
Gebruikersavatar
AppieNL
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 6:36 pm

Berthil schreef: di dec 28, 2021 6:41 pm De vorkheftrucks zijn technische wondertjes die er ook nog goed uit zien. 4 motoren voor de 4 functies en batterij box in een zeer beperkte ruimte.

Ik ben zelf ook begonnen aan het ontwerpen en bouwen van een vorkheftruck, besturing en aandrijving is klaar. Probleem is dat op jullie film en foto's de ingewikkelde techniek die er achter zit nergens te zien is dus dat word alles zelf ontwerpen. Dat is mogelijk jullie intentie maar voor velen waarschijnlijk een hoge drempel om mee te kunnen doen. Ik begin maar eens met een vorkheftruck en als die naar mijn zin is een bijpassende vrachtwagen.
 
 



 
Nee hoor, dat is in zijn geheel niet de intentie. Ik kreeg van Mahjqa en Jovlem al snel een LDD of stud.io file met hun vorkmechaniek. Barman heeft het mechaniek van Mahjqa gekopieerd en ik die van Jovlem. De eis bij de vork is dat die 20 studs hoog kan, wat eigenlijk alleen maar fijn werkt met dit onderdeel:
Afbeelding

De site van Mahjqa heeft de LDD van zijn mini-forklift die hetzelfde mechaniek gebruikt en Jovlem heeft een stud.io van zijn vork die ik mag uploaden, moet even via dropbox, want mag dit soort file (?) hier niet uploaden

https://www.dropbox.com/s/jyd2p5bosa65o ... PU.io?dl=0

En die van mijn heftruck
https://www.dropbox.com/s/75d9p87nbg8ph ... 29.io?dl=0


 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Top, dank je!
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Het ontwerp voor heftruck waar ik al mee begonnen ben is 12L breed, is dat een probleem? Afgezien van het feit dat er dat 1 stud minder ruimte is op de trailer en platform om te manoeuvreren en mij het daarmee zelf moeilijker maak.

Ik ben ook digitaal aan het 'mee bouwen' en zal ook het ontwerp delen zoals de anderen.
Denk dat ik wel een mooie stuurinrichting heb maar daardoor wel 12 breed en geen 11 zoals in de digitale ontwerpen.
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Die van mij en Barry zijn 13 noppen breed, niets aan de hand.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mahj schreef: wo dec 29, 2021 7:08 am Die van mij en Barry zijn 13 noppen breed, niets aan de hand.

 
:duim: goed ome te weten, dank je!
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Heftruck chassis klaar. In principe geheel nieuw ontwerp met gewijzigd fork lift mechaniek van (ik denk) Jovlem.

Volgende stap is een body ontwerpen (brickbuild) en wat pallets en een stellage maken om te oefenen want dat is wel nodig.
Daarna natuurlijk een vrachtwagen (volgend jaar :) )
Als de nieuwe PU App uitkomt wil ik proberen een eigen control+ interface te maken want dat zou mogelijk moeten zijn in de nieuwe App.


 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Knap stukje techniek is dat
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Leuke uitdaging om alles in zo'n kleine ruimte te proppen.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Mooi en realistische uitwerking. En zeer compact gebouwd (voor zover ik dat kan beoordelen).
Ben erg benieuwd naar de uitwerking van de buitenkant straks  :duim:
 
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Ik zag Mahj's filmpje van LoadZone op Eurobricks. Ik vermoedde dat er hier wel een topic over zou zijn, maar blijkbaar heb ik twee site/forum verhuizingen gemist... Dat zal me leren voor mijn afwezigheid.

Hoe dan ook... ik wil ook wel eens een poging wagen iets te bouwen, maar heb vooralsnog geen PU spullen. Ik heb PF ook maar half meegekregen en maar een handvol motoren en 0 remotes. Wat is er nodig? Twee hubs, 4 motoren voor de heftruck, 2 voor de truck? Zijn dat allemaal dezelfde PU-L motoren? Ik zie een forse investering aankomen... :\
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

Ik gebruik voor mijn heftruck 4x PU L motors. Voor mijn vrachtwagen 1x een PU XL voor rijden en een L voor sturen.
Gebruikersavatar
AppieNL
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 6:36 pm

ludo schreef: zo jan 09, 2022 4:17 pm Wat is er nodig? Twee hubs, 4 motoren voor de heftruck, 2 voor de truck? Zijn dat allemaal dezelfde PU-L motoren? Ik zie een forse investering aankomen... :\

 
Leuk dat je ook wat wilt bouwen!

Idd, 4 motors voor de heftruck. 2 tot 4 voor de truck. Die 2 extra motors of niet bij de truck zit puur in of je de trailerkoppeling en pootjes ook wil motoriseren.

Op bricklink is het PU spul trouwens aanzienlijk goedkoper dan bij LEGO zelf of een set kopen in een leuke deal. L-motor op bricklink is €20 (oid) ipv €35 bij LEGO en de Technic hub zo'n €15 ipv de €80 bij LEGO (of €30 bij een leuke set deal). M-motors kan ook, maar zijn rond de €20 zowel op bricklink als Lego (waar ze op dit moment geloof ik niet bestelbaar zijn). XL-motors zijn een beetje verspilde moeite/ruimte voor dit concept denk ik. 
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Wat ook een overweging is; als je een vorkheftruck bouwt is precieze controle erg belangrijk. De standaard PF afstandbediening kan alleen vooruit volle kracht, achteruit volle kracht en uit. Er is ook een trein afstandbediening, maar die is zéker niet geschikt. De enige manier om preciezer met PF motoren te werken is met een Sbrick of iets dergelijks.

PU is vanaf het begin geschikt voor subtielere aansturing. Persoonlijk ben ik groot fan van het programma brickcontroller2 waarmee je een gamepad kan gebruiken, maar zo'n pad is dan wel weer een extra investering.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Beetje off topic misschien, maar ik ben me aan het verdiepen in Sbrick. Betel je die gewoon via de site of is daar een betere distributeur voor? De optie voor aansturing met een PS4 controller vind ik ook een mooie optie. Kun je dan ook gedoseerd gas geven?
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Ik geloof dat de site van Sbrick zelf de beste is, maar ik heb er al een tijdje niet op gestudeerd.

Voor controller aansturing gebruik ik dus brickcontroller2, dit is een programma dat Powered Up, Sbrick en Buwizz kan aansturen.
Werkt zowel op Android als IOS- als je apparaat de controller herkent is ie geschikt voor gebruik. Het voordeel is dus inderdaad dat je de motoren zeer precies kan aansturen; sturing van voertuigen in zeer subtiele richtingen in plaats van LINKS-RECHTDOOR-RECHTS, en zeer voorzichtig gas geven en manouvreren als dat nodig is.

Omdat ik zeer tevreden ben over controllers in plaats van besturing op een touchscherm, heb ik er zelf ook een paar in huis:

Ipega PG-9068
De budget optie. Heeft een klem waar je je mobiel in kan zetten zodat je die bij de hand hebt indien nodig. Misschien is dit specifieke model niet meer leverbaar, maar alles wat er op lijkt is geschikt.

Steelseries Stratus Duo
Omdat de Ipega toch wat goedkoop en plastic aanvoelde maar voor deze gegaan- solide model en goeie accu.

Steelseries Nimbus (artikelnummer STENIMBUS-BK) voor Apple
Voor de ongelukkigen die in het apple ecosysteem verzeild zijn geraakt. Praktisch hetzelfde als bovenstaand model.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Thanks @Mahj  :duim:
Ik ga zeker een Sbrick bestellen en me verdiepen in brickcontroller2. Vervolgens even experimenteren in set 8043 om te kijken wat er mee mogelijk is, in die set is die fijnere besturing ook erg prettig.
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 435
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik vraag me na bestudering van film & foto's af waar die hobbel vooraan in het trailerdek toe dient (recht boven het vijfde wiel). Herbergt dat een mechaniek voor koppeling of parkeerpootjes-inklapfunctie, of is het puur versteviging voor de kingpin? Zowel die van Mahjqa als Barman hebben zo' n mini-bochel. Op de trailers van wijlen 2LegoOrNot2Lego zie ik het niet, maar die gebruikt een ander mechaniek om de kingpin te borgen (zonder motor - met elastiekjes).
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Die bochel is inderdaad om tandwielen en as ruimte te geven voor de overbrenging om pootjes en trailer rem vanuit de truck te kunnen bedienen.
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Klaar. Ben er helaas niet bij in Lelystad mocht er daar geloadzoned worden, ben er wel bij in Meijel.
Alles met gratis instructies en code, hopelijk helpt het anderen om ook mee te doen want het is erg leuk.


 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Is there a video of the Load Zone at leystad?
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Lelystad nog niet, maar wel een tussenwedstrijdje tussen Jovlem en AppieNL:


 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Nice trucks AppieNL and Jovlem! Looks fun! Thanks Mahju for the beautiful video :D
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

ludo schreef: zo jan 09, 2022 4:17 pm Hoe dan ook... ik wil ook wel eens een poging wagen iets te bouwen

 
Na ruim een jaar door andere projecten te zijn afgeleid, heb ik onlangs wat PU spullen besteld en ben ik dit weekend begonnen met de vrachtwagen. Heeft men een en ander nog in elkaar of ben ik te laat?  :miss:
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Tijdens de laatste Load Zone (mijn eerste) hoorde ik dat dit de laatste keer was en dat er volgende keer een andere uitdaging zou zijn. Voor de XL komend weekend is er een 'ter land, ter zee en in de lucht' uitdaging maar ik heb geen tijd gehad om ervoor te bouwen, de Rollercoaster GBC is wat meer uitdaging dan ik dacht. De Load Zone heb ik inmiddels uitgesorteerd, volgende keer weer wat anders ontwerpen.
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Oh, dat is balen... Nou ja, ga hem toch maar bouwen, is vast leuk :lol:
 
 
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am

ludo schreef: zo aug 20, 2023 9:21 pm Oh, dat is balen... Nou ja, ga hem toch maar bouwen, is vast leuk :lol:
 
 

 
zeker een hele leuke uitdaging om te bouwen, vooral de heftruck is een leuke uitdaging
 
Gebruikersavatar
AppieNL
Premium
Berichten: 73
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 6:36 pm

ludo schreef: zo aug 20, 2023 9:21 pm Oh, dat is balen... Nou ja, ga hem toch maar bouwen, is vast leuk :lol:
 
 

 
Laat antwoord allicht, maar de wagens en heftrucks zijn nog heel. Die van Mahj, Barry en mij rijden nu zelfs rond op Lego World deze week. Ik weet niet of iedereen hem heel houdt na Lego World, die van mij zal iig nog wel even heel blijven na Lego World, dus kan mee naar een volgende meeting.
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Mijn doel was wel om iets mee te nemen bij een volgende meeting. In elk geval de vrachtwagen, ik weet niet of ik snel genoeg bouw om ook de heftruck af te krijgen. Maar sowieso is het een leuke uitdaging!
Plaats reactie