Gebruik van enorme wielen; wat ben ik nodig en hoe bouw ik deze?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Vroeg of laat wil ik een enorme Space Rover bouwen, maar ik heb geen grote wielen. De Tire Tractor 107x44 (23798) wielen wil ik hiervoor gebruiken in combinatie met Wheel 56mm D. x 34mm Technic Racing Medium, 6 Pin Holes (51150) velgen. Van beiden wil ik zes stuks.
Nu is mijn LEGO Technic kennis zeer matig, maar vanwege de grootte van de wielen denk ik niet dat ik deze even met een pin connector of lange axle kan vast monteren. Ook omdat de Space Rover zwaar kan gaan worden. In enkele sets waar deze wielen in voorkomen, zag ik dat er verschillende gear blocks verkrijgbaar zijn die daar aan vastzitten. Echter zijn deze duur of snap ik niet hoe je ze vast kan zetten zonder andere geavanceerde Technic-onderdelen. Mijn eigen verzameling Technic-onderdelen is heel basaal.
Vraag: Kunnen deze enorme wielen ook vast gemaakt en degelijk werkend gebouwd worden met weinig Technic-onderdelen aan een relatief zwaar bouwwerk en hoe?
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik zou kijken naar sets waar deze in zitten en kijken hoe ze daar bevestigd zijn. Zou te zien zit de bevestiging ook in de breedte redelijk in het midden, dus ik zou er best wat gewicht op durven te zetten. Vraag is ook of alle 6 de wielen altijd tegelijk gaan dragen, want wanneer je hem over ruw terrein wilt laten rijden komen er ook andere krachten op de constructie en meer gewicht per wiel
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:

Ik zou een standaard gear hub gebruiken die ook in de claas tractor set of andere sets gebruikt wordt. Vervolgens dit gecombineerd met een technic frame van balken om de kracht en sterkte goed te verdelen en daarom heen je je voertuig bouwen.
Geeft het hele frame je gelijk stevigheid.
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

@brickjohannes: Deze?
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik ben vandaag bezig geweest met set 42114 (over grote wielen gesproken  ) en daar wordt gebruik gemaakt van 
4610377 https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=92908&idColor=86#T=C&C=86
i.c.m.
4610378 https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=92909&idColor=85#T=C&C=85
Kun je daar iets mee?
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:


Geplaatst door: @orangespaceman

@brickjohannes: Deze?

Bijvoorbeeld. Maar bij bricklink, lego technic steering staan er wel meerdere varianten hiervan. Ze werken allemaal ongeveer het zelfde, enkel hoe je hem kan inbouwen is vindt ik steeds het grootste verschil.
Misschien belangrijk om te weten is moet jouw model ook gaan rijden of is het een statisch model?
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Aangezien het om een space rover gaat, ga ik er even van uit dat deze echt moet kunnen rijden en zelfs vering moet hebben want mogelijk zijn er nog geen wegen aangelegd op andere planeten :)
Dan zou ik het eerder gegeven advies volgen en naar een bestaande set kijken die het dichtst komt bij wat je voor ogen hebt en dat na bouwen.
Er zijn veel verschillende ophangings-onderdelen en de meeste zijn inderdaad niet goedkoop. Dus het is zaak het meteen goed te doen als je toch alles moet kopen.
Een bewegend voertuig met vering en besturing voor elkaar krijgen met klassieke technic gaat moeilijk worden dus denk dat je er niet aan ontkomt om de juist hubs, aandrijfassen en differentiëlen aan te schaffen. De 4x4 Mercedes Zetros (42129) geeft goed de laatste stand weer. 
 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:



Bedankt voor jullie reacties. Ik ga daar nog op broeden.
De 42099 RC X-treme off roader lijkt me trouwens een goede basis-set. Ervaringen met de vering en besturing?
Dit is trouwens ongeveer het idee in beeld:
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Racingbrick heeft een review van de Offroader (en andere)
Op dat Youtube kanaal ook wat videos hoe je Offroader beter kan laten presteren met andere gearing e.d.
Als je niet met een PU App wil werken is Pybricks ook een optie, hiermee kun je zonder device direct een PU afstandsbediening koppelen.
Ook op het Racingbrick channel meer info daarover.
Ik zit met hem in de LEGO PU Feedback groep, aardige vent.
https://www.youtube.com/watch?v=7mJYpRSrdEM
Plaats reactie