Skærbæk: Hoe leuk het was, en hoe gezellig.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Ik ben nu net een paar minuten terug van een fantastisch Lego-gerelateerd uitstapje: een weekend, of eigenlijk bijna een week, op het hub-event in Skærbæk, Denemarken. Ik dacht: Laat ik er eens een verslagje van schrijven voor wie dat interessant vindt. Er waren veel Lowluggers op het evenement, sommigen in onze twee huisjes maar ook groepjes in andere huisjes of in onderkomens buiten het dorp, die vaak vast heel andere dingen gedaan hebben dan ik, dus aanvullingen op mijn verhaal zijn van harte welkom! 
Wij waren dus met een groepje van 14 mensen van Lowlug (inclusief wat aanhang en aanwaai), die in een nog iets andere samenstelling aangemeld waren voor het evenement van 2020. Aanmelden kan iedereen, maar naast de sporthal waar het is, ligt een bungalowpark, en daar zijn minder plekken dan belangstellenden, maar wij hadden dus 2 huisjes, en met een beetje proppen passen er 7 in zo'n huisje. Nou ging al met al 2020 niet door, en we mochten onze reservering meenemen naar dit jaar. Op het laatste moment was er nog één deelnemer die wat anders had, en was er nog eentje die zijn plek wilde innemen, dus waren we toch weer met 14.
Dit jaar hadden we met zeven man besloten om op woensdag al aan te komen, omdat er op donderdag een speciale fandag was in het Lego House. Dat trouwens in Billund ligt, dat is nog weer dik een uur rijden van Skærbæk. Als Lowlug moesten we daar wel aanwezig zijn, omdat we onze praalwagens mochten plaatsen in de stads-layout. Drie van de winnaars van de contest (Twan, Stuifzand en Ecclesiastes) waren er in persoon aanwezig, de vierde winnaar Workfromtheheart had zijn moc meegegeven. Ikzelf kon daar niet bij aanwezig zijn, want tegelijkertijd kon je het nieuwe Deense boek 'Et liv met Lego' kopen en laten signeren door zowel de schrijver als Kjeld Kirk Kristiansen, ex-ceo van Lego en kleinzoon van oprichter Ole Kirk.
Nou wil het toeval dat ik Deens aan het leren ben. Nou ja toeval, de reden dat ik Deens leer heeft alles te maken met mijn Legohobby en mijn jaarlijkse reis naar Skærbæk. Het viel me enorm mee dat ik daadwerkelijk met de mensen kon praten daar, althans (met de nodige fouten, ongetwijfeld) iets duidelijk kon maken en vaak zelfs het antwoord begreep. Dus ik heb even in het Deens kunnen praten met Kjeld en de boekschrijver, Kjeld mijn sigfig (nou ja, sigdog) gegeven en zijn sigfig teruggekregen.
Dat met die sigfigs is wel een dingetje daar. Heel veel mensen lopen rond met een poppetje dat henzelf of hun lug voorstelt, of met een klein bouwwerkje of iets dergelijks. Het zijn een soort visitekaartjes, en er wordt veelvuldig in geruild. Eerdere jaren hadden wij met Lowlug molentjes of grachtenpandjes (sommige mensen hadden er nog over), dit jaar hadden we eigenlijk niets, maar ik heb een week voor het evenement nog even snel dat hondje ontworpen en 32 stuks gemaakt (dat ging met één vlotte bricklinkbestelling en verder eigen voorraad). We moeten misschien eens een officiële Lowlug sigfig maken, dat zal ik elders eens in de groep gooien.
Ik had bij mijn hondje een briefjje gedaan dat er een prijs zou zijn voor iemand die het hondje in zijn layout zette. Een stuk of zes mensen hebben inderdaad het hondje in hun layout geplaatst (een hoop hondjes gingen naar mensen zonder layout...), en de laatste aan wie ik een hondje had gegeven, een Deense afol met wie ik een tijdje bij mijn moc had staan kletsen, had het hondje in zijn kasteel tegenover een ander hondje geplaatst. De prijs was voor hem: Net zo'n hondje maar dan 2x zo groot.


 Mijn moc zal ik vandaag of morgen ook op Lowlug laten zien (hoewel mooie foto's nog wat meer tijd in beslag gaan nemen, ik moet het thuis nog uitgebreid fotografren) maar misschien ken je hem van de meeting in Meijel: Ik heb een straat met gaten waar huisjes in passen, en 150 huisjes die in die gaten passen, en op elkaar. Ik had de organisatie gevraagd om een behoorlijk groot stuk tafel, en bij de speelhoek in de buurt. Nou was er dit jaar geen speelhoek (corona...) maar ik stond aan een eigen tafel naast de popcorntent, terwijl de andere mocs nogal op elkaar gepropt staan daar (en lukraak door elkaar ook nog). .Dit was omdat het een interactieve moc was, waar mensen uit het publiek huisjes mochten uitzoeken en opstapelen. Dit werkte goed: Er waren kinderen, maar ook afols, heel enthousiast huisjes aan het bouwen, en veel mensen vonden het een leuk idee. Een aantal hebben meteen het idee gejat voor een community build in hun lug. Prima, natuurlijk.
Het is in Skærbæk vrij gebruikelijk om je moc neer te zetten en daar verder niet naar om te kijken, want er zijn altijd allerlei spelletjes, lezingen, workshops en dergelijke, of je komt steeds mensen tegen om mee te praten. Dit jaar heb ik al die activiteiten gelaten voor wat ze waren, omdat ik dus eigenlijk zelf een activiteit had, en dus veel bij mijn moc wilde zijn. 
Nou heb ik doordat ik met publiek bezig was toch geen sociale interactie met andere afols hoeven missen. Op het bungalowpark staan 100 huisjes vol met afols die op vakantie zijn, dus er is altijd wel hier of daar een feestje gaande. Op zaterdag hebben we het met onze eigen groep gezellig gemaakt en een bbq gehouden, niet in de stromende regen zoals 2 jaar geleden maar met heerlijk weer. We hadden Stuifzand + aanhang ook uitgenodigd plus nog vier gasten, en later op de avond kwam er natuurlijk nog het een en ander aanwaaien. Op andere avonden heb ik vaak bekenden of semi-bekenden met een bezoekje vereerd. Dat ik deels door geestrijk vocht niet meer precies weet wat daar allemaal is voorgevallen, is niet erg, want wat in Skærbæk gebeurt, blijft in Skærbæk.
Nu ik dus Deens leer, wil ik ook weleens wat meer van Denemarken meemaken. Het gekke is dat ik al zoveel jaar in Skærbæk kom en nauwelijks iets van de omgeving gezien heb. Daarvoor zal ik toch een keer buiten Lego om naar het land moeten, denk ik... wel zijn we één avond met een aantal uit ons huisje naar een dorpsrestaurant in een naburig dorp gegaan. Met erg lekker eten, duidelijk beter dan in de cafetaria van het evenementencentrum (goed, ook duurder natuurlijk), en met een menukaart van losse printjes op een klembord, waarvan eerst de titelpagina, dan de inhoudsopgave, en dan pas een aantal pagina's met gerechten. Alleen maar in het Deens, en vaak met de omschrijving 'vraag het personeel wat het vandaag is'. De ober sprak een aardig mondje Duits en Engels, maar wist zo gauw niet hoe hij 'kanel' nou in een andere taal moest zeggen. Dat was ook niet nodig, want het Nederlandse 'kaneel' klinkt precies hetzelfde als het Deense 'kaneel'.
Overigens kun je tijdens het evenement ook eten in de eetzaal van het centrum. De lunch die je daar krijgt, is echt best goed.
Verder hebben we op de laatste dag nog een bezoekje gebracht aan Bredebro. Een schattig boerendorpje even onder Skærbæk, dat in zekere zin erg op Billund lijkt: Een klein dorp met daarin een fabriek en een hoofdkantoor van een wereldwijde onderneming. In het geval van Bredebro is dat Ecco, mijn favoriete schoenenmerk, en ik was net aan nieuwe schoenen toe. En Bredebro is waarschijnlijk de kleinste plaats ter wereld met een officiële Legostore! (Billund returnt de favor niet, er is daar geen Eccostore...) De Legostore van Bredebro geeft 20 procent korting op bijna alles, alleen is 20 procent korting op Deense prijzen voor ons nog niet zo interessant. Maar wel leuk om te zien! 
Al met al een ontzettend leuk weekend gehad met een hele gezellige groep lowluggers en met diverse andere afols. Dronken Engelsen, mensen van de Belgische Brickantiers (een nieuwe club, herrezen uit de as van een clubje waar nogal veel gedoe was. Het lijkt daar nu veel leuker te zijn!), Duitsers, Polen en weet ik wie die we nog kenden van 2 jaar geleden... kortom, eindelijk weer een echt Lego-evenement! Het kan weer! 
Voor volgend jaar hebben we 3 huisjes besteld. Het is nog niet gezegd dat we die ook krijgen, want er is altijd heel veel belangstelling. Ook weten we nog niet zeker wie er precies meegaan. Het kan dus best zijn dat we een paar plekjes over hebben. Mocht je daar interesse in hebben, laat me dat dan weten, wie weet wat daarvan komt! 
Een lang verhaal en ik heb vast nog niet alles verteld. Ik hoop dat andere mensen die er geweest zijn (uit onze twee huisjes of de andere Lowluggers die er waren) ook nog wat leuks kunnen vertellen of plaatjes kunnen delen.


    

Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 824
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Het Duitse YouTube-kanaal Bricksonville heeft een verslag gemaakt met aardig wat interviews met bouwers erin. Van Lowlug zie je op 4:46 Elderon en vanaf 13:09 zit ik.  (En vanaf 8:23 Benjamin, de winnaar van mijn hondjeswedstrijd)
https://www.youtube.com/watch?v=Kh2gwUpENSQ
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Leuk stukje over Skaerbaek !! 
En een heel leuk idee met jouw MOCs, waarmee de mensen zelf een stad kunnen bouwen !!
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Het zag er ouderwets gezellig uit!  
Had er graag weer bij geweest, wie weet volgend jaar  
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Leuk verslag, Eti. Ik heb er weinig aan toe te voegen, het was een gezellig weekend. 
Plaats reactie