Koffiemocjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Periodiek systeem
Op de meeting in Meijel heb ik mijn enige moc van 2021 getoond. Het is wel meteen mijn meest nuttige moc. Het periodiek systeem der Lego kleuren, of kortweg een onvolledig Lego kleurenpalet. Het idee kwam eigenlijk doordat SamTheChemist berichtte dat hij een scheikundig periodiek systeem had gekocht, als Lego 'set' (dwz een custom set, niet een officiele). Ik dacht, dat is lollig, maar een periodiek systeem van Lego kleuren zou mij nuttiger zijn dan van scheikundige elementen. ? De andere aanzet werd gegeven door een artikel op the Brick Architect.
Wat ik voor ogen had is een fysieke staalkaart van 'alle' kleuren, met daarnaast steeds een tile met sticker die de Bricklink en officiële Lego kleurnaam vermeldt. Dus, hoe begin je zoiets? In Excel natuurlijk. Nouja, LibreOffice eigenlijk. Eerst een inventarisatie van alle huidige, actuele Lego kleuren. En daarbij de oudere kleuren waarvan ik ook parts in huis heb. Want ook van die parts wil ik bij twijfel snel kunnen vaststellen of het nou Maersk Blue of Medium Blue is, of toch Medium Azure. Maar goed, zo'n lijst is nog geen 'systeem'. Dus het volgende dat ik deed was per kleur een aantal eigenschappen noteren, zoals transparantie, metaligheid, glitter etc.

Objectief
Maar vooral dus de kleurwaarde. Daarvoor heb ik de RGB-waarde die Peeron en Bricklink vermelden genomen, de R, G en B afgesplitst, gemiddelde berekend, weer samengevoegd tot één RGB, en dat vertaald naar het HSB kleurmodel. ?  RGB geeft de hoeveelheden Rood, Groen en Blauw licht aan in een kleur. Leuk voor computerschermen, maar als mens heb je meer aan HSB. Want dat staat voor Hue, Saturation en Brightness. De Hue is de kleurtoon, die begint bij 0 graden (rood), draait via geel (50 graden), limegroen en turquoise naar blauw (240 graden) en door naar magenta (300) om te eindigen bij 360 graden. Dat is dan weer rood, want de cirkel is nu letterlijk rond. ? Saturatie is de hoeveelheid kleur. 100% is een volvette kleur, terwijl pastels en grijzige tinten weinig kleur saturatie hebben. Tan en dark tan zijn geel met weinig saturatie. Brightness spreekt voor zich, waarbij wit 100% heeft en zwart 0%.
Op deze manier kon ik de kleuren dus objectief rangschikken, per kleurtoon groeperen en ordenen van bright unsaturated tot dark saturated. Bruin hoort objectief in kolom oranje. Ook dat rangschikken deed ik in eerste instantie in excel. Omdat ik het liefst alles op 1 baseplate wilde hebben einigde ik met een ontwerp van 7 kleurkolommen op een 48x48 basis. Dat is geen dwingende logica, want ik had best kunnen kiezen om de blauwe kolom te splitsen in enerzijds groeniger blauw (azure, teal, aqua) en anderzijds blauwiger/violetter blauw. Of om oranje en geel samen te voegen tot 1 kolom. Het kleurmodel gaf daar objectief goede redenen voor. ? Maar ik wilde graag een 2x2 vlakje voor de kleur en een 2x4 tile voor de tekststicker, en dan passen 7 kolommen zo mooi op 48x48 terwijl er nog wat marges overblijven. En bij deze indeling paste alles ook redelijk in het max. aantal van 21 rijen. Vier rijen lichte tinten, vier medium/bright en vier sand & dark. Dan 3 rijen trans, 1 trans-glitter en 1 trans-satin, en vier rijen voor metallics. Dan had ik alleen een paar kleurloze metals teveel, en die gingen naar de kolommen rood en oranje. En een kleur blauw moest ik naar de marge duwen (dat werd dan maar Sky Blue, want die heb ik nauwelijks).
Bouw
Ik heb het ding gebouwd tijdens de afbouw van mijn huis. Mijn voorraad Lego stond tot juni jl. in opslag, en ook daarna was de Lego-kamer niet direct klaar. Veel parts heb ik dus speciaal hiervoor gekocht, deels Bricks&Pieces, deels Bricklink. Dan kwam ik in zo'n bricklinkwinkeltje toch weer een kleurtje tegen dat ik helemaal niet ken of heb, en ach, omdat er toch nog ruimte is in kolom paars of geel, doe die parts dan ook maar. Deels ingegeven doordat ik eens wilde proberen hoe je Bionicle maskers en Clickits bloemen vastmaakt aan normale Lego.
https://live.staticflickr.com/65535/51466156275_7b6f1ab544_c_d.jpg
periodiek systeem door koffiemoc op Flickr
Nadat ik alle parts ein-de-lijk bij elkaar had (en eerst de keuze voor de achtergrondkleur van light aqua & tan heb gewijzigd naar wit & light aqua, omdat dat frisser en neutraler was) de volgorde her en der nog aangepast. Kleuren in het echt is toch iets anders dan RGB-waardes op een webpagina. Vervolgens met een (Brother) labelprinter de 'stickers' geprint; zwart op transparante tape. Behalve de geplande twee kleurnamen was er weinig ruimte voor meer info per sticker. Ik heb alleen een A en een H toegevoegd voor actuele c.q. historische kleuren.
Chrome orange?
Er vallen een paar zaken op. Sommige kolommen bevatten open plekken (geel, violet) terwijl andere overvol zitten (blauw). Sommige kleuren lijken wel heel erg op elkaar (purple en light purple); zou de bricklink verkoper het ook niet zo goed weten en me de verkeerde kleur hebben verkocht? Er zijn twee kleuren trans medium blue. Ze heten hetzelfde maar zijn overduidelijk verschillend van tint en effect. Sommige kleuren mis ik niet in het actuele palet: rust en blue-violet. Sommige zijn opgevolgd door een wat sprankelender, minder matte variant. Light yellow werd bright light yellow, pink werd bright pink. Van sommige is het uitsterven jammerlijk.   Naast sand red geldt dat voor trans-light purple en chrome blue. Chrome orange heeft nooit bestaan, waarom?
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Dat zit mooi in elkaar Koffiemoc! Interessant om te zien dat er zoveel kleuren zijn.
Ik heb een voorliefde voor de bling-bling kleuren en daarin valt me op dat je het periodiek systeem nog kan uitbreiden! Er bestaat namelijk een chrome-green kristal en een chrome-rose kroontje (belville). Van de kleur pearl gold bestaan maar liefst 3 kleurvarianten: de eerste is geliger en wat meer metallic, terwijl de derde versie die nu in omloop is een stuk donkerder is.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Hmmm ik heb hem op de meeting helemaal gemist. Erg nuttig en altijd uit te breiden.  
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1486
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb hem op de meeting mogen zien, in het echt komt hij nog beter over dan hier op een plaatje. Neemt niet weg dat het ook op een plaatje nog steeds erg interessant is, wellicht ook iets om in de brickbieb op te nemen?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Jij hebt er een stuk beter over nagedacht dan ik zie ik, mijn versie bestaat al wat jaren en sleep ik vaak mee naar meetings maar is wat kleiner.
Hoofdreden is omdat ik deze meenam naar een legostore of beurs om te zien of iets blauw, medium blauw, azure, Maersk etc was.
Een 48x48 is dan wel lastig  
Mijn eigen challenge is dat ik van alle gangbare kleuren dan wel een plate en tile wil omdat daar ook nog vaak kleurverschil in te zien is.
Ik vind die van jou met dat wit en aqua wel erg mooi geworden.
https://flic.kr/p/2mpRnZd
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Gaaf ding zo!
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dit is wel een handzamere versie dan ja. Ik voel meer voor de grote versie omdat hij toch voor thuis is.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Dank voor de complimenten.
@swandutchman : Ik streef geen compleetheid na. Aangezien chrome pink en chrome green allebei in maar één part voorkomen laat ik die weg, de parts heb ik toch niet. De kleurverschillen in pearl gold waren me ook al opgevallen, maar die hebben geen verschillende namen gekregen. Diezelfde kleurverschillen heb je ook met dark red. TLC noemt dat tegenwoordig 'new dark red', wat suggereert dat ze ook een oudere variant in hun systeem hebben staan.
@geert_h : Goed idee, stukje voor de brickbieb. Zal ik eens over denken.
@aawsum : Ik heb gekozen voor vooral tiles om een zo glad mogelijk vlak te verkrijgen, maar op een aantal punten moest ik ik kiezen voor parts die wel voorhanden zijn in de betreffende kleur. Het kleurverschil tussen plates en tiles vind ik te klein om ze allebei op te nemen. Die aqua banden zijn bedoeld om het wit een beetje te breken en om de horizontale rijen te kunnen volgen. Zo zie je makkelijker waar alle sand kleuren zitten bijvoorbeeld.
@Raven : Die van aawsum is handzamer, en de mijne is vooral bedoeld voor tijdens sorteren en bouwen, dus thuis. Maar ik denk dat ik de mijne toch wellicht meeneem naar volgende events, te beginnen met SFW (dus grijp je kans dan ). Hij neemt weinig bagageruimte in. Het enige dat gauwer loslaat is de trans medium blue bloem, en het chroom blauwe vizier.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Wow, that's cool! I didn't even know some of those colours existed! It's very cool how you arranged the colours into columns by there colour families. Are you sure you have a neon green brick 1x2? Only 2 people have it on bricklink.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 826
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

Het aantal chromeblauwe onderdelen is zo klein dat ik me ook zou kunnen voorstellen dat je die kleur niet opneemt.... https://www.bricklink.com/catalogList.asp?catType=P&colorPart=52
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik heb een paar inzendingen gemaakt voor de Wishbrick wedstrijd van New Elementary.
Verzin een nieuw element en bouw dat van bestaande parts. Enfin, dus.

Afbeelding
Brick modified 1x1 with square hole.
In tegenstelling tot de technic brick 1x1 zit bij deze het gat op exact de goede hoogte om de zij-stud te herbergen van een brick-met-stud-on-side ernaast. Dat geeft dus een legale connectie, waar Lego nu zelf de corner panel 1x1 voor gebruikt.
Het grappige is dat mijn ontwerp lijkt op een korte versie van part 15444, dat in een TLM setje als "Piece of Resistance" werd gebruikt.

Afbeelding
Arch 1x4x2 2/3
Dit boogje hebben we nog niet. Hij past precies tussen arch 1x3x2 en arch 1x6x3 1/3 in, zie het reddish brown malletje/matrijsje.
De kromming komt overeen met curved slope 3x1x2 (part 33243), maar die is dus opgevuld.
 
Het wordt wat veel om de andere vier ontwerpen ook hier af te beelden. Klik op een plaatje en je komt in het flickr album.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Nice large parts! You should really make an mega inverted cheese slope (slope 1x1x2/3)! I'm always needing them!
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Hier ook maar even posten: mijn laatste moc. Haaa ... tsjoe! (Al dat oude stof... :o )

Het villa-deel van mijn Friends layout:
Afbeelding

En het outdoor gedeelte:
Afbeelding

 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Dat ziet er gaaf uit met al die details zeg !
Gebruikersavatar
mikebrix
Premium
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 22, 2022 11:24 am
Locatie: Beverwijk

Die schilder op de hoogwerker vind ik geniaal! LOL
Ik neem aan dat je niet genoeg steentjes in de juiste kleur had.... mooi opgelost
Gebruikersavatar
HappyMoc42
Premium
Berichten: 71
Lid geworden op: wo sep 14, 2022 12:20 pm

:love:
 Prachtig
 
Plaats reactie