Schaal, wat is de juiste voor minifigs?

Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Dit is een onderwerp wat mij echt al meer dan 20 jaar bezig houdt. En ik kom er maar niet uit  
Wat is de juiste schaal voor een bouwwerk met minifigs (minifigschaal)?
Ik hou eigenlijk erg van de modular schaal, maar ik merk dat heel veel mensen op een schaal van iets tussen modular en creatorschaal in bouwen.
Hoe meet je dat af?
In het begin hield ik aan 4 studs = 1 meter en 5 bricks = 1,75 meter. Maar als je dat consequent doet wordt het megagroot.
Voor het bouwen van een kasteel is de modulaire schaal eigenlijk behoorlijk ruim. Maar als ik dan weer kijk naar de Blacksmith set, dat vind ik eigenlijk perfect qua schaal.
Ik weet dat ik gewoon kan doen wat ik leuk vind, maar daar is dit topic niet voor.
Wat is jouw ideale schaal en hoe bepaal je die?
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Als ik iets op minifig schaal bouw ga ik uit van de hoogte van de minifig en niet de breedte. Een minifig zonder kapsel is ongeveer 5 studs lang. Voor een echt persoon ga ik uit van 1,75 tot 1,80 meter gemiddeld. En dus kom ik uit op 5 studs = 1,75 tot 1,80 meter (afhankelijk van wat beter uitkomt). Mijn piratenschip The Jolly Roger is bijvoorbeeld op die schaal gebouwd.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Voor gebouwen gebruik ik een 4x6 deur en dan werk ik de breedte uit, hoogte bepaalt zich dan vaak zelf, al is het met name gewoon goed kijken. DIt betekent wel dat het nooit realistisch, ofwel gelijk aan echt is maar minifigs passen dan wel.
Treinen zijn altijd 6 breed in de basis en met allerlei uitstekende dingen vaak 6+2plates of 7 breed. Hoogte is dan dat een minifig door een deur moet passen en ook dan is de totale hoogte vaak op gevoel. Lengte is altijd korter dan de realiteit omdat het anders niet past op layouts.
Voertuigen zijn 5a6 breed (vrachtwagen 7a8) en dan is lengte en hoogte ook vaak op gevoel. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik vaak dingen uit de realiteit nabouw en dus voorbeelden heb hoe iets er qua lengte/breedte/hoogte uit ziet.

Ofwel kort door de bocht, ik heb een vaste breedte voor dingen en de rest is dan daarop geschaald.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

I usually go by the 3 studs equals one meter rule. Although like awsum said if it not looking right, to high, long, or wide than I just go by the feel. 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden


Geplaatst door: @stuifzand

In het begin hield ik aan 4 studs = 1 meter en 5 bricks = 1,75 meter.

5 bricks komt overeen met 6 studs, dus dan klopt je lengte/breedte-verhouding niet helemaal. Als je rekent met 1 voet per stud (dus ca. 30 cm per stud) kom je heel aardig uit. Een ouderwetse deur is dan 1m80 hoog en dat is voor Castle natuurlijk prima.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 826
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:

De vraag is natuurlijk vooral wat je wilt bereiken. Als je een exact schaalmodel wilt maken van een bestaand gebouw, dan heb je een precieze schaal nodig, maar als je gaat rekenen à la 1 voet per nop, of 1 meter per 3 noppen, dan gaan je gebouwen echt heel groot worden. Dan slaat zo'n Cafe Corner gebouw nergens meer op, dan zou je een rijtje modulaire huizen veel groter moeten maken. Vandaar dat eigenlijk 'je kunt zelf doen wat je leuk vindt' misschien toch wel het beste antwoord is: Een gebouw met deurtjes waar de poppetjes door passen en dat leuk oogt is vaak mooier dan een forser gebouw waar de schaal beter van klopt.
Eigenlijk is dit ook wel de meerwaarde van de rare verhoudingen van de minifigs: Er is toch geen schaal die echt klopt, dat nodigt uit om er creatief mee om te gaan. 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 692
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden


Geplaatst door: @eti

Dan slaat zo'n Cafe Corner gebouw nergens meer op, dan zou je een rijtje modulaire huizen veel groter moeten maken.

Of je neemt aan dat de modulaire gebouwen "in het echt" erg smalle gebouwen zijn. Wat helemaal niet onrealistisch hoeft te zijn trouwens.

Geplaatst door: @eti

Vandaar dat eigenlijk 'je kunt zelf doen wat je leuk vindt' misschien toch wel het beste antwoord is: Een gebouw met deurtjes waar de poppetjes door passen en dat leuk oogt

Hear, hear!
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

‘Doen wat je leuk vindt” is dus (zoals ik al zei) niet het antwoord wat ik in dit topic zoek  Ik vraag hoe jij dat dan doet.


ik zie geen diepte, misschien maakt het dat ook wel lastiger. 
Maar ik merk vooral in gezamenlijke layouts dat. mijn pandjes groter zijn dan die van de rest. Daarom vraag ik het dus. Er lijkt een soort consensus over die schaal te zin, maar ik weet niet wat die is. 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Ik bouw zelf 1:45 en probeer dit ook zoveelmogelijk over te zetten naar gebouwen, de meesten waarmee ik layouts bouw doen dat ook. Maar minifigs zijn inherent moeilijk: https://swooshable.com/minifigscaler
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Het probleem met de minifig is dat ie veel te breed is in verhouding. Dus als je echt op schaal bouwt wordt het gebouw te ruim in verhouding met de hoogte en lijkt het dus niet echt realistisch.
Ik zelf probeer wel in echte proportie te bouwen. Er vanuit gaande dat een minifig 1,80m hoog is. De breedte daar op aangepast zover de studs dat toelaten.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 887
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

De enige juiste schaal is de schaal met het meeste effect voor het verhaal wat men wil vertellen of emotie die men over wil brengen en daarmee zeer afhankelijk van het te bouwen onderwerp.
Dat is een enorme dooddoener maar zo werk ik vaak. Ik begin dus meestal met details te ontwerpen die op Minifig schaal moeten zijn. Voor mij is het daarbij op de eerste plaats belangrijk dat het detail herkenbaar is. Exact de juiste schaal staat op de tweede plek. Want we zijn nu eenmaal gebonden aan bestaande blokjes om een effect te bereiken dus in de meeste gevallen is zo'n schaal van 1:44 zoals genoemd in het artikel niet eens mogelijk buiten het feit dat een Minifig om te beginnen al rare proporties heeft. Ik heb nog nooit een schaal uitgerekend maar doe dat op gevoel, maak het, zet er een Minifig naast en kijk of het gevoel erbij klopt. Aangezien mijn bouwwerken met instructies al door velen gebouwd zijn (en verkocht aan China) ga ik er van uit dat ik dus qua schaal wel goed zit op die manier.
Voorbeeld: als ik een Eiffeltoren wil bouwen op Minifig schaal dan ga ik niet beginnen met uitrekenen van de Eiffeltoren schaal van 1:44. Ik begin met maken van een ticket-office en een restaurant met alle herkenbare elementen die ik er in zou willen hebben maar zo compact mogelijk. Dan de visuele elementen van de toren zelf en als laatste de gehele constructie die qua schaal dan moet passen bij de rest. Dat het eindresultaat dan niet precies op schaal is met de echte interesseert denk ik maar weinigen, als het geheel qua schaal en gevoel maar klopt. 
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 423
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Dit is een vraag waar ik nooit over nadenk. Ik doe maar wat en zie wel of het uit komt.
Zoals Legork en Berthil al zeggen kloppen de verhoudingen van een minifig al niet dus kan je op vershillende schalen uitkomen, maar dat is denk ik juist het probleem waar je tegen aanloopt.
Juist als je het gaat berekenen zul je zien dat je schaal eigenlijk niet klopt. Het antwoord dat je niet zoekt is toch het antwoord op je vraag.
Het enige wat op minifigschaal echt verkeerd is zijn 6 noppen brede treinen.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:


Geplaatst door: @thomassio

Het enige wat op minifigschaal echt verkeerd is zijn 6 noppen brede treinen.

  Je bent gewoon jaloers.
Gebruikersavatar
eti
Premium
Berichten: 826
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:28 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @stuifzand

‘Doen wat je leuk vindt” is dus (zoals ik al zei) niet het antwoord wat ik in dit topic zoek  Ik vraag hoe jij dat dan doet

Vandaar mijn uitgebreide uitleg... Oke, "wat je leuk vindt" is een beetje flauw, maar wat ik bedoelde te zeggen is "dat waardoor optisch dat wat je beoogt het beste naar voren komt". Dat komt erop neer dat ik zelden omreken naar grootte en altijd kijk of het leuk staat. 
Door mijn kennelijk aangeboren neiging tot klein bouwen vallen daardoor mijn gebouwen inderdaad kleiner uit dan de jouwe. 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4164
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

De minifig is niet in verhouding met de mens zoals al vaker aangekaart in dit topic. Dat betekend dat het een beetje schipperen is voor mij. Kijk naar een gemiddeld kasteel dat ik af en toe maak moet dit allemaal wel zeker 5 keer zo groot om een beetje in verhouding te zijn. Al met al is het op dat moment schipperen met ruimte en doel. Er is dus niet echt 1 antwoord mogelijk vrees ik.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4173
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Zolang een minifiguur ergens in kan lopen, ergens in kan zitten en ergens kan staan, dan is het minifiguurschaal.
Komt het te groot over ten opzichte van een minifiguur, dan is het Jack Stone schaal.
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Ik kijk altijd een beetje naar het geheel of het lijkt te kloppen met de figs erbij (vanuit mijn perspectief). 
Van alles uittekenen daar begin ik niet aan ?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2384
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Als ik over schaal nadenk, dan gebruik ik 1 stud = 30 cm. Dus een brick is 36 cm hoog. Dan is een deur van 6 bricks hoog dus 216 cm, vrij realistisch. Maar ja, 4 studs breed is 120 cm, niet helemaal realistisch.
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 761
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

De modulaire schaal is een mooie schaal, maar wel redelijk groot als je wat meer wilt bouwen dan één modulaire huis.
Is voor mij persoonlijk qua onderdelen niet prettig te doen, daarom bouw ik vaak wat kleiner. Al is groter best wel tof. 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 642
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Interessante vraag. Mijn bouwstijl ligt dichtbij hoe TLG sets ontwerpt. Alleen bouw ik met veel meer bouwstenen, details en soepelere afwerkingen. Daardoor wordt het toch groter dan ik eerst voor ogen had. Dat is mijn minifigschaal, denk ik.
Kanttekening die ik wil maken over minifigschaal: De proporties van de minifig alleen al is zo geabstraheerd, dat ik daar weinig zorgen over wil maken. Doe ik alsnog toch, maar ik zie dan door de bomen het bos niet meer als ik een MOC ontwerp/bouw. De juiste minifigschaal vinden is voor mij zoeken naar iets dat niet bestaat.
Gebruikersavatar
Legopapa
Premium
Berichten: 238
Lid geworden op: za nov 14, 2020 12:04 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Mijn bouwwerken zijn groot met veel "lege" ruimte. Doordat ik groot bouw kan ik ook de gebouwen groter neerzetten. Dus met meer binnenruimte, meer buitenruimte. Dan komt de schaal vanzelf beter uit.
Ik denk dat het probleem met schaal is dat op een kleiner bouw-oppervlakte moccers vaak net zoveel willen neerzetten als ik op iets wat bv 6 x groter is. Dan wordt het krapper en kleiner en voelt het snel te vol. En dan ga je dus kleinere ruimtes bouwen en klopt je schaal niet meer.
Does that make any sense??
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Ik heb nog nooit bewust een schaal aangehouden. Wel eens over nagedacht, maar ik vind het geen ramp als het eigenlijk niet klopt. (Met treinen is eigenlijk al elke veehouding zoek) (mijn mening)
De eerste deuren waren 2 studs breed en 3 bricks hoog. De huidige zijn 4x6..,
Ik vond die 2x3 deurtjes altijd wel fijn bouwen, is alleen niet echt minifigschaal. Als voordeur zal ik die nu niet snel meer gebruiken, maar voor een schuurtje kan die wat mij betreft nog prima.
Voor onze komende layout wil ik een beetje gaan spelen/sjoemelen met de schaal. 
Kleiner bouwen voor de gebouwen die veder weg staan. Om op die manier een beetje meer dieptewerking te creëren.
(moet er alleen niet direct een minifig naast staan, want dan ziet zo’n “klein huis in de verte” er niet meer uit)
Geen idee of dat zal gaan lukken, of dat het echt niet om aan te zien is.
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Ik gebruik op zich geen echte 'schaal', maar gebruik wel vaak dezelfde afmetingen.
Toen ik echte huizen uit een straat heb nagebouwd, kwam ik er achter dat 24 studs een goede breedte is voor een gewoon huis (dat is dan ongeveer 5.5 meter). Deuren zijn 4 breed (dat is eigenlijk te breed, maar anders past de fig niet door de deur) en 6 of 7 hoog. Verdieping van een gebouw is ongeveer 8-9 hoog. De diepte bouw ik eigenlijk altijd te ondiep, want meestal gaat het om de voorkant. En als je geen interieur bouwt, geeft dat ook niet.
De lego ramen waren ook lange tijd te breed (4) maar nu met de 3 brede ramen kom je waarschijnlijk beter/realistischer uit.
De meeste modulars zijn oudere gebouwen met veel hogere ruimtes, en meerdere verdiepingen, dus die zijn veel groter.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1642
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

in het geval van deuren snap ik dat je deze te breed kan vinden, maar als je naar woningen kijkt dan zie je echt allerlei varianten in afmetingen van ramen. Dus een raam van 4 breed te breed noemen ben ik het niet mee eens. 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4164
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Rolstoel toegankelijk noem ik dat.
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 228
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

Voor mij is belangrijkste dat de minifigs zelf zich een beetje thuis voelen in mijn stad. Je ontwerpt per slot van rekening niet voor jezelf, maar voor hen toch? En dan zie je het snel genoeg. Die van mij willen bijvoorbeeld niet graag in te smalle treinen  
En iets serieuzer: hoe groter je gaat bouwen, hoe belangrijker het wordt om een geforceerd perspectief te gebruiken. Dat betekent dat gebouwen verder op de achtergrond, of hogere torens, relatief kleiner kunnen zijn dan de 'officiële' minifigschaal van 1:45. Zie mijn avatar: dit gebouw is tot de nok 58 bricks, terwijl het een gebouw voorstelt dat in werkelijkheid anderhalf keer zo hoog zou zijn.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ten behoeve van een test kick ik mijn eigen topic even. Sorry.
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Ik zag dat ik nooit heb gereageerd op deze post, en dattie niet gruwelijk verouderd is. Dus ja, sorry, een heel verhaal. :lookaround:
 
Ik heb ooit uitgerekend (in Excel) wat het zou betekenen als Lego-items zoals een minifig, een raam, een deur, een auto, een huis of een trein een bepaalde schaal zouden voorstellen. Dat deed ik voor de schalen 1:30 t/m 1:48. En ik kwam erop uit dat 1:40 voor mij het beste compromis was. Niet ideaal in alle gevallen, maar het beste, heel werkbare compromis.

Voor kleine dingen gaat zo'n schaal de mist in. Bijvoorbeeld de masonry brick (bricks-brick, part 98283). Wat hier een baksteen voorstelt is 1 plate breed, 2 plates lang en een halve brick hoog. Dat komt neer op een baksteen van 32x64cm, en 19cm hoog.  :eek:
   Zo groot zijn zelfs kloostermoppen niet. De Friends lipstick zou -als het echt schaal 1:40 was- een 12cm dikke, 64cm lange stick vertegenwoordigen. :lol: Hoe kleiner het object, hoe fouter de schaal.

Maar voor grotere dingen is 1:40 best aardig. Ik heb twee ramen in mijn Lego kamer. De ene van 70x70cm zou ik moeten maken met een raampje van 2,2 studs x 1,8 bricks hoog. Dus een 2x2 window is best wel OK. Het grote raam zou, afgerond op hele studs breed en hele plates hoog, 4x3 plus twee plates moeten zijn. Met 4x3 kan ik dus best uit de voeten. Een buitendeur met kozijn zou op 3,6 studs breedte uitkomen en 6 bricks hoog, als je de grootste maten uit het bouwbesluit pakt. Dus 4x6 is prima, zeker als je bedenkt dat een minifig exceptioneel breed is maar wel door een deur moet kunnen. Bij 1:40 stelt een minifig een persoon voor van 166 lang, en 64 breed. Mijn burostoel is bijna 50 breed en mijn achterwerk is echt nog smaller. :fluiten:
 
Schaal 1:40 heeft consequenties voor mocs en sets, als je het strict zou doorrekenen. De ice-cream truck (set 60253) heeft bijna de perfecte afmetingen van een Mercedes Sprinter, als je het model met verhoogde en verlengde laadruimte als uitgangspunt neemt. Ook de heavy hauler (set 7998) is vrijwel spot-on, net als de vrachtwagens van Griffon. Als setje 3177 een Smart moet voorstellen, dan had ie beter 5 breed kunnen zijn. En hij moet eigenlijk een plate of twee lager. Ook de Mini Cooper uit set 75894 is best aardig, hij wijkt het meest af in de hoogte. Een volle brick lager/platter was beter geweest. Maar ja, dan past de fig er niet rechtop zittend in. Dat is sowieso de makke met personenautootjes, ook die van de Speed Champions. De meeste zijn qua breedte (6) goed, maar naar verhouding te lang en te hoog. Dus als ik zelf autootjes maak moet ik oppassen met lengte en vooral beknibbelen op hoogte. Bijvoorbeeld door de fig er meer liggend in te plaatsen, maar dat heeft gevolgen voor het stuur. :X
 
Afbeelding

Die auto's moeten in verhouding zijn met de rest van de wereld: huizen, wegen treinen en bomen. De Bookshop vertegenwoordigt met zijn 16 studs een pand van ruim 5 meter breed en 10 meter hoog. Keizersgracht 215 (het huis van Andre van Duin) is 6 meter 35 breed, en met drie i.p.v. twee bovenetages bijna 16 meter hoog. Kortom: best acceptabele maat voor een kleiner grachtenpand, die Bookshop. :duim: Mijn eigen huis is ruim 7 meter breed bij ruim 11 lang (excl schuur) en 7,30 meter hoog. Dat zou neerkomen op 22 bij 35 studs, en 19 bricks hoog. De Creator huizen 4954 en 4956 zijn 16 bij 28 studs, en 16 - 22 bricks hoog (eentje heeft een sousterrain). Best aardig, al heten ze gelukkig geen "villa" of "mansion" want dan verwacht je toch wat meer.
 

Van de wegenplaten zijn de nieuwere baseplates (set 7280 bijv.) acceptabel voor 30KM en 50KM wegen. Het gladde deel is 20 studs breed, inderdaad voldoende om twee 8-wide vrachtwagens elkaar te laten passeren. De oude platen (set 302) en de niewste 16x16 modules (set 60304) zijn te smal in verhouding tot echte wegen en echte vrachtwagens. Tenzij je ook vrachtwagens limiteert tot 6 studs breed. Bij treinen valt op dat de Lego spoorwijdte vrijwel perfect is. De afstand tussen de railkoppen zou 4,5 studs moeten zijn (1,435 meter in het echie).

Afbeelding
De Buffel van UrbanErwin

De Lego treinen zelf zijn echter te klein. Als je de dieseltrein "de Buffel" exact zou nabouwen in 1:40 komt het neer op een trein van 10 studs breed en 82 studs lang per bak. :what:  De Horizon Express is met drie bakken 96 studs lang. Ik heb besloten dat als ik een trein op een station zou bouwen, deze 8 studs breed moet worden, net zo breed als een vrachtwagen. Ten slotte zien zowel vrachtwagen als vrachttrein er even breed uit als de zeecontainer die erop staat. Maar dat werkt alleen als de trein stilstaat. Ik snap goed dat veel treinbouwers toch 6 breed aanhouden. Dat scheelt niet alleen blokjes, en dus geld. Een brede trein is veel zwaarder en rijdt dus veel moeizamer. Om nog maar niet te spreken van de bochten. Een kwart rondje Lego rails is zo'n 40 studs breed. De minimaal berijdbare boogstraal van de Buffel is 135 meter, en dat is ruim 400 studs. Kortom, als ik met anderen aan een treinlayout zou werken, hou ik me aan 6 wide. In mijn uppie 8 wide, maar wel kortere wagons dan in het echt, en weinig of niet rijden met die hap.

AfbeeldingAfbeelding

Dat 1:40 is natuurlijk mooi als ik een sleepbootje echt op schaal maak (shameless plug :P ), maar gelul als ik een fantasy landschap bouw. De bomen in mijn elfen layout (another plug!) waren berekend op de maximale hoogte in de vrije natuur, maar zouden gevoelsmatig veel te groot zijn in een City of Castle layout. Dan zou ik eerder de gebouwen als uitganspunt nemen. De volwassen linde die naast mijn tuin groeit is anderhalf tot twee keer zo hoog als mijn huis. Heb ik huizen met de nok op 16 bricks? Dan wordt de boom dus 24 tot 32. De nog jonge vogelkers in mijn tuin haalt de nok net niet. En veel boompjes in tuinen rondom me zijn maar een of anderhalve etage hoog.

Met kastelen zou ik ook zo met schaal omgaan, met de minifigs als startpunt. Een etage wordt dan bijvoorbeeld 8 bricks hoog. (Een pachtboerderijtje krijgt een veel lagere etage dan een statige burcht.) Verdedigingsmuren worden dan bijvoorbeeld twee etages hoog (dus 16 bricks), zodat de figs echt moeite moeten doen met ladders om eroverheen te komen. Twintig figs op de muren op wacht? Waar eten ze en waar slapen ze? Dat mag best een beetje op elkaar gepropt, maar die ruimtes moeten er zijn. Net als stalling voor die tien paarden. De bomen twee keer zo hoog als de muren? Best een realistisch idee. Hop, 32 bricks. Maar dan moet de uitkijktoren daar wel overheen kunnen kijken, dus die wordt minstens 5 etages. Kortom, op gevoel, maar ook om je heen kijken naar verhoudingen in de echte wereld om dat gevoel wat aan te scherpen, en wat logica m.b.t. de functies van een gebouw. En 1:40 hooguit als terugvalmogelijkheid, als je een globaal idee wil krijgen hoe groot een werkelijk groot object (zoals een schip) moet zijn.
 
 
 
 
 
Laatst gewijzigd door koffiemoc op do dec 09, 2021 2:38 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Dank je wel voor deze enorm uitgebreide en nuttige bijdrage :klappen:
  :D
in het begin van mijn moc carrière hield ik trouwens inderdaad 1:40 aan. 
 
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 228
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

Die treinen van Erwin rijden echt wel hoor. Er valt alleen af en toe iets af  :lol:
 
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

Hm, heeft mijn aanpak al zo'n baard? :sint:
 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

@Alois: zeker, maar 8-brede treinen vormen 'een behoorlijke uitdaging', zoals mijn managers zouden zeggen. Het gewicht maakt ze moeizaam, zeker in bochten, op wissels en hellingen. En je moet erg veel ruimte in de layout maken voor het passeren op dubbel spoor, en dat is opnieuw met bochten en wissels een punt. Hoe breder de trein, hoe langer, en dan zwenkt het ook veel meer uit zoals je weet. Heeft die grijze tram met rode streep van jou veel gereden op die layout?
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

koffiemoc schreef: do dec 09, 2021 2:39 pm Hm, heeft mijn aanpak al zo'n baard? :sint:
 

 
Ik noem het classic  :cool:
 
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 228
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

koffiemoc schreef: do dec 09, 2021 2:47 pm @Alois: zeker, maar 8-brede treinen vormen 'een behoorlijke uitdaging', zoals mijn managers zouden zeggen. Het gewicht maakt ze moeizaam, zeker in bochten, op wissels en hellingen. En je moet erg veel ruimte in de layout maken voor het passeren op dubbel spoor, en dat is opnieuw met bochten en wissels een punt. Hoe breder de trein, hoe langer, en dan zwenkt het ook veel meer uit zoals je weet. Heeft die grijze tram met rode streep van jou veel gereden op die layout?


 
Die grijze trein met rode streep heeft in 2017 inderdaad niet gereden op Legoworld. Maar in 2018 des te meer, toen we een 8-breed-layout hadden. Mocht je een keer een 8-brede trein willen maken, dan kun je hem vast wel en keer op iemands layout laten rijden. Zoals mijn grijze trein in 2019 te gast was op de LLMTC-layout op Legoworld.
 
 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

alois schreef: do dec 09, 2021 2:39 pm Die treinen van Erwin rijden echt wel hoor. Er valt alleen af en toe iets af  :lol:
 
Ik zeg niks.


@koffiemoc, een heel goed toegelicht verhaal, een paar kleine mierenneuk details van mijn kant:
1) De buffel is net wat breder dan een reguliere trein (3,20m vs 2,80m), maar je punt blijft natuurlijk staan
2) vrachtwagens en treinen zijn in de "echte" wereld niet net zo breed als een vrachtwagens (2,55m) net zoals zeecontainers (2,43m)

Maar dat zijn slechts details die relevant zijn als je er waarde aan toekent.



 
Gebruikersavatar
koffiemoc
Premium
Berichten: 442
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 12:54 pm
Contacteer:

@Alois: Trein, tram, het rijdt allemaal op rails en in NL zelfs op dezelfde spoorwijdte. Ik vond 'tram' zelf ook al verdacht. Was ff in de war door het bijschrift van een Flickr foto van Ervvin: "City with tramline build by Alois" met links (onscherp weliswaar) dat prachtige grijze gevaarte van jou.

@UrbanErwin: Dat de Buffel breder is dan standaard wist ik niet. Het scheelt toch weer anderhalve plate-dikte aan weerszijden. Dat is een groter verschil dan tussen trein en truck, of truck en container. De vrachtwagen die ik nazocht was een Ginaf 6x6 35-tonner van Heuvelman, met een breedte van 2,60m (misschien de kiepbak achterop). Maar dat is een nog irrelevanter detail.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1596
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik moest aan dit topic denken toen ik deze website tegen kwam.
1:44 zou de best overeenkomende schaal zijn naar een mens toe gerekend.
 
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 600
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Geinig met die slider :duim:

Persoonlijk kijk ik nooit zo nauw naar wat nou precies minifig schaal zou zijn, omdat minifigs zelf al zo uit verhouding zijn. Dus dan doe ik ook maar wat.
 
Gebruikersavatar
Edwin Korstanje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jan 12, 2022 4:41 pm

Als een echte schaalmodel bouwer heb ik gelukkig niks met een minifig. Toch kiezen mijn opdrachtgevers vaak om een minifig schaal model en is voor het bouwen van schepen een standaard die we met diversen bouwers hebben afgesproken en wat ook het beste werkt qua deuren en ramen en bullwarks(hoogte van hekwerk) op 1:40.
Voor onze zeer mooie Jack Stone figuren is schaal 1:30 de beste schaal.
En voor Belville figuren is 1:18 tot 22 is de schaal.

AfbeeldingIMG_8331 by Edwin Korstanje, on Flickr
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Just one question. Is that just a normal rigid 3mm hose for the fence.
Plaats reactie