hoe groot zijn die legotreinen nou precies

Plaats reactie
Henk_B

Beginners vraag ik zag op een beurs een lego trein maar als ik kritisch kijk kan daar geen minifig in stappen zonder zijn kop te stoten...en 2 banken naast elkaar met gangpad ertussen ging zeker niet ......... Klopt dit of was hier sprake van een goedkope imitatie?
Zo nee is er iemand die info weet over het bouwen van legotreinen waar de poppetjes wel goed inpassen ?
aawsum
Premium
Contacteer:

Een lego trein (vanuit lego zelf) is 6 studs breed. Daar kan meestal niemand in stappen, behalve via het dak en er is dan vaak 1 stoeltje waar een fig op past.
Qua MOCs zijn er meerdere schalen in gebruik.
- zelf zit ik nog steeds in de 6breed, daar zijn de deuren zeker wel minifig groot genoeg, maar binnenin is meestal nog steeds weinig ruimte
- er is een grote groep 8breed, en die hebben vaak wel wat ruimte voor figs
- en dan is er nog 10breed (al bouwt er hier volgens mij niemand in die schaal) waar aan de binnenzijde zeker ruimte is voor een pad en bankjes
Henk_B

Bedankt voor de snelle reactie dat zou dus betekenen bouwen op 10 breed en de rails verbreden ,,,,nu alleen nog langere assen voor de motors ..
aawsum
Premium
Contacteer:

Nee hoor, er zijn zeker in de oudere treinen (stoomlocs) genoeg treinen die op het lego spoor rijden en 9 of 10 breed zijn. Dat kan prima. De bogies worden dan vaak van allerlei detail voorzien waardoor het er prima uitziet, dat de wielen wat naar binnen staan is geen punt.
Overigens vind je in alle schalen realisme. Je zal het misschien niet zeggen maar we waarderen elkaars schaal en helpen met ideeen ed. Jij moet doen wat jij prettig vindt. Bedenk je wel dat hoe groter de schaal hoe meer onderdelen je ook nodig hebt.

Geplaatst door: @henk_b

nu alleen nog langere assen voor de motors

pf motoren kun je gewoon een langere technic as door steken. geen punt.
Basilicum
Premium

Hoezo rails verbreden?  Met 6 breed zijn de treinen eigenlijk te smal. 8 breed oogt al beter,  maar alles wordt dan al een stuk groter. Denk eraan dat de lengte ook toeneemt om een goede verhouding te krijgen. Probeer eerst eens een wagon van 8 breed te bouwen. Je staat versteld van de afmetingen, 
WvdP
Site Admin

Normaalspoor is 1435 mm breed, Nederlandse treinen zijn doorgaans 2,80 tot 3,00m breed. Uitgaande van ongeveer 30 cm per stud, is bij een trein van 10-breed de Legorails dus heel aardig op schaal (er zitten immers vijf studs tussen het midden van de spoorstaven).
rene.kok
Premium

.......... (al bouwt er hier volgens mij niemand in die schaal) ..............

René
Henk_B

Gaaf rene vooral die wielen met die verbindingen.........denk er nu serieus aan een treinsetje te kopen en dan van 2 wagons een brede langere te maken gewoon om te kijken hoe dat zou staan...maar zijn dan de raampjes niet te klein en waar vind je dan grotere.........
Henk
Basilicum
Premium

Je hoeft hem niet compleet af te bouwen om een eerste indruk te krijgen, gewoon een zijwand en een kopwand geven al een goede indruk van de afmetingen. Daarna kun je beslissen of je voor een grotere maat gaat of juist niet.
Je kunt ook gebruik maken van  studio 2.0 (te vinden op de site van bricklink, Google even op studio 2.0 bricklink) Hiermee kun je je model op de computer bouwen. Wel er rekening mee houden dat niet alle kleuren in het echt mogelijk zijn. En een nadeel is dat je het model niet kunt voelen. Je weet dus niet hoe groot het precies is/wordt. Voordeel is dat alle steentjes er zijn, al moet je voor sommige zoeken waar ze staan. Steentjes en ramen kun je kopen via lego (pick a brick), bricklink en winkels zoals brickshop (welke ook losse steentjes verkopen). De andere mensen hier kunnen je nog meer adresjes bezorgen en tips geven. Heb je trouwens al eens gekeken op flickr? Type daar als zoekterm "Lego train" in. Dan krijg je diverse groups te zien. Dan naar photos gaan en je bent even zoet.
alois
Premium
Contacteer:

Zo zien treinen in 8 breed (en bijbehorende lengte) eruit me minifigs ernaast
michael12

The question about the size of LEGO trains sparks thoughts about scale and dimensions. One may contemplate the intricacies of LEGO sets, envisioning the miniature yet detailed world of these trains and marveling at the engineering precision that makes them both captivating and delightful. gb whatsapp pro download
Raven
Premium
Contacteer:

Dat is wel een heel filosofische (doch verlate) manier van benaderen.
aawsum
Premium
Contacteer:

Welkom ook.
Bishons
Contacteer:

We found 6 wide is the best because it is a lot less heavy. Less batteries, can take sharper corners and go faster.
LegoRK
Premium
Contacteer:

Klinkt een beetje als een chat gpt antwoord. ;)
alois
Premium
Contacteer:

Is het niet gewoon een bot?
Bricknook
Premium

Dan zou dat in de gebruikersnaam staan, toch? Google [bot], Bing [bot] o.i.d. (zie bijlage).
Knipsel-lowlug.PNG
Knipsel-lowlug.PNG (25.44 KiB) 2238 keer bekeken
Bovendien: Bots kijken al jaren mee op Lowlug (dat zagen we al toen het nog lowlug.nl was, een verhuizing en 2-3 verbouwingen geleden), maar er heeft er nog nooit eentje deelgenomen aan onze gesprekken. Dat zou wel ineens een hele sprong zijn. 
Persoonlijk, denk ik dat Michael12 een vertaalapp heeft gebruikt, die wat 'afstandelijk/abstract' is in de manier van vertalen. Maar laten we afwachten, tot we meer van Michael12 horen/lezen. Misschien is er wel een heel andere verklaring (die Michael12 het beste kan plaatsen in het voorstel-topic of de slowchat; dan kan het hier weer gaan over treintjes en hoe groot ze zijn).
michael12

michael12 schreef: za jan 20, 2024 5:52 pm The question about the size of LEGO trains sparks thoughts about scale and dimensions. One may contemplate the intricacies of LEGO sets, envisioning the miniature yet detailed world of these trains and marveling at the engineering precision that makes them both captivating and delightful. gb whatsapp pro download
gb whatsapp pro

Please let me know if Besides size, what details about LEGO trains impress you? Scale, building complexity, or something else? What would happen then?

aawsum
Premium
Contacteer:

Het zou mij wel helpen als je een beetje toelicht waar je met dit soort filosofische vragen naar toe wil.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Tja, wat wil je zelf met treinen?

Als ik kijk naar het 9V tijdperk, zijn de goederentreinen altijd wel realistisch geweest.
De personentreinen hadden soms wat realisme en soms gewoon een fantasietrein met leuke speelfuncties.
Redel57
Premium

De originele LEGO-treinen zijn 6 studs breed. Prima maat om mee te spelen, maar ik vind het niet echt mooi. Dat beeld wordt voor mij al veel beter als gebouwd wordt met 8 studs breed. Zie als voorbeeld de LLMTC (Lowlands L-Gauge Model Train Club). Deze AFOLS bouwen op een gemiddelde maat van 1:45 en doen mee aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland (https://brickmodelrailroader.com/index. ... lmtcworld/.) Zelf bouw ik ook 8 studs breed, soms 9 of 10. Ik maak daarbij gebruik van ontwerpen van anderen om het simpele feit dat ik niet creatief genoeg ben om zelf te ontwerpen. Omdat dit model voor mij veel jeugdsentiment heeft bouw ik nu een Duitse V100 die 20 studs breed is (1:18). Dit is een model van de BlueBrixx. Bij deze firma kan je bouwinstructies gratis downloaden als je een account aanmaakt. Deze V100 is uiteraard gebouwd met originele LEGO en ik neem hem mee naar LLXL. Daar waar de BB-instructies een niet-bestaand-LEGO-steentje aangaf, heb ik gezocht naar een LEGO-oplossing.
Plaats reactie