(Bricklink) Algemene vragen

Gebruikersavatar
Jalkow
Premium
Berichten: 120
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 11:58 am
Contacteer:

Is er een snelle manier om de hele partlist van een set op een wanted list te zetten?
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Snelste manier die ik ken is de set opzoeken en dan onder my wanted list ‘part out’ kiezen.
vervolgens krijg je:


https://www.bricklink.com/v2/wanted/partout.page?itemType=S&itemNo=10220-1
en dan kun je onderaan ‘add to wanted list’ of ‘create new wanted list’ doen en dan submit for edit.
De volgende pagina kun je onderdelen verwijderen die je al hebt/niet wilt, of (onderaan) oude soorten wisselen met nieuwe dmv het exclude vinkje.
Gebruikersavatar
Jalkow
Premium
Berichten: 120
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 11:58 am
Contacteer:

Ah, dat is precies wat ik zocht! Wat snel :   Dankjewel.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Geen dank  
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2383
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Onlangs twee minifigs besteld en die bleken, na betaling niet voorradig.
Verkoper stelt voor order te cancelen, heb ik gedaan.
Vervolgens heb ik neutral feedback gegeven, met daarin de opmerking dat de minifigs er niet waren, order is gecanceld en terugbetaling ok was.

Verkoper stuurt nu een bericht dat dit niet gebruikelijk is, omdat we samen overeen waren gekomen de order te cancelen. (Tja, ik had geen keuze, wat ik wilde had hij niet, maar goed, ik heb er inderdaad mee ingestemd.)
Heeft hij hierin een punt? Dan haal ik feedback nog weg.
Of is het gewoon terecht dat ik dit vermeld? Mijn idee is namelijk dat andere kopers kunnen zien als dit vaker voorkomt. Bij een eenmalige neutral beoordeling bestel ik gerust bij een shop, maar is het aantal missers te groot dan zoek ik verder.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Verkopers worden erg nerveus van negatieve of neutrale feedback.
Ik denk dat je de reden goed hebt weergegeven en dat dit dan prima is. Tenslotte moet hij zijn voorraad gewoon aligned houden met wat hij op bricklink heeft staan. Heb jij de cancel gedaan of heeft de verkoper dat gedaan? Ik heb dit ook wel eens gehad en heb de verkoper toen de cancel laten regelen, tenslotte is het zijn fout.
Mijn mening, ik zou het laten staan als ik jou was.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2383
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dank voor je reactie!

Hij heeft de cancel gedaan, op zijn eigen voorstel.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Persoonlijk zou ik het gewoon laten staan. Het geeft weer wat de situatie is geweest en hoe jouw ervaring met die winkel was en die was niet positief te noemen behalve dat verkoper netjes het geld heeft teruggestort.
Ik zie wel in waarom de verkoper het nogal drastisch vind, want het schaad de ‘reputatie’ van de winkel en dat is best belangrijk op BL.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 887
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

De Bricklink Neutral feedback klinkt als neutraal maar gaat af van de 100% praise feedback van de shop en is daarmee voor de praise % waardering net zo erg als de negatieve feedback. Vandaar dat shop owners meteen gaan reageren. Beetje raar van BL maar ik zou hem weghalen want shop percentage in mindering brengen kan niet de bedoeling zijn voor een neutrale feedback toch? Alhoewel dit eigenlijk een BL 'bug' is, neutrale feedback zou niet afgetrokken moeten worden van de praise. Maar als het wel de bedoeling is de shop feedback naar beneden te doen dan gewoon laten staan, 'up-to-you'.
Als ik zoiets heb dan geef ik de keus aan de verkoper om ze ergens anders te kopen voor mij voor de prijs waar ik ze bij de shop voor gekocht heb om zo alsnog de order af te kunnen maken, helemaal als het de hoofdreden voor de order was. Het blijft een fout van de shop. Sommige cancellen inderdaad te makkelijk.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2383
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Even een paar goede berichten over en weer gestuurd en met jouw toelichting Berthil toch de deleteknop maar getest. Hij lijkt het gedaan te hebben.
Gebruikersavatar
MinifigMan
Premium
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 19, 2020 9:29 am

Iedere keer als ik op Bricklink kom vraag ik me af wanneer ze nou eens het redesign van april vorig jaar gaan uitrollen naar alle delen van de site. Tuurlijk kun je via de Beta-versie navigeren, maar heel veel functionaliteit ontbreekt, waardoor ik het niet echt kan gebruiken.
Waar ik me het meeste aan erger is eigenlijk wel het forum. Het is een verademing om hier het forum te lezen en berichten te plaatsen, nadat je dat onding weer eens hebt geprobeerd te navigeren. Ik had in 1999 een eigen forum met een vriendengroep en dat was al beter dan wat Bricklink nu nog steeds heeft.
</rant>
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ehm, zijn er meer mensen met inlogproblemen bij Bricklink?
Ik kan nl mijn wachtwoord niet meer invullen, althans niet volledig. De reden is dat het wachtwoord veld opeens een maximum van 15 karakters kent en mijn wachtwoord is langer dan 15 karakters.
Dit was nooit een probleem, maar sinds een aantal dagen wel.
Ik heb ze een mail gestuurd maar nog geen reactie.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

@aawsum
Zojuist even geprobeerd, maar ik heb geen problemen met inloggen. Mijn wachtwoord valt wel binnen de criteria. Is er niet ergens een stukje over 'password vergeten' zodat je deze via je e-mail kan resetten?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Zeker kan ik mijn wachtwoord resetten, maar dit is in deze tijd niet heel goed dat ze de lengte beperken. Het lijkt me gewoon een fout in één van de recente updates die ze gedaan hebben.
Ik wacht wel even op antwoord, kan ik ook lekker niks kopen.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

I wouldn't know because my password is not longer than 15 characters. I hope you can find a way to fix the problem. 
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 526
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @aawsum

Zeker kan ik mijn wachtwoord resetten, maar dit is in deze tijd niet heel goed dat ze de lengte beperken. Het lijkt me gewoon een fout in één van de recente updates die ze gedaan hebben.

Zo denk ik er ook over. Toch komt het vaker voor. Iets van 2-3 jaar geleden heeft een bank hetzelfde gedaan en ook een maximum gesteld aan het aantal te gebruiken karakters. Toen kon ik ineens niet meer bij mijn eigen bankrekening. Uiteindelijk toch een oplossing gekomen. Ik heb er een klacht over ingediend waar ik uiteraard nooit meer iets op heb gehoord.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Ik heb een heel belangrijke vraag. Weet iemand of je items aan je Bricklink-bestelling kunt toevoegen nadat je hebt betaald als je beseft dat je iets gemist hebt?
I've got a very important question. Does anyone know how to add items to your bricklink order once you've paid if you realize you've missed something out.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4173
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mijn ervaring is, dat als je snel nog een bestelling plaatst, de verkoper het meestuurt met de vorige bestelling. De verzendkosten krijg je dan ook terug (als je die twee keer hebt betaald). 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

How can they refund you? You would have to give them your bank details to refund the postage paid double.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4173
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Eh, ja. Volgens mij is dat ook zo gegaan. 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik zou gewoon de verkoper even contacten, dat lijkt me het snelst.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

I contacted the seller and he told me to add batch #2, but to add batch 2 PayPal is making us pay for batch 1 again + postage as well as batch 2. 
I'm not sure what to do.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @minoboys

I contacted the seller and he told me to add batch #2, but to add batch 2 PayPal is making us pay for batch 1 again + postage as well as batch 2. 
I'm not sure what to do.

(english below)
Dat is gek! je kan de verkoper vragen om een nieuwe factuur of paypal link. of gewoon betalen, zodat hij je de eerste keer kan terugbetalen via paypal. het alternatief is dat je een nieuwe order plaatst (dat kan alleen als hij de vorige markeert als "packed")

that's weird. you can ask the seller for a new invoice and/or paypal link. or pay him again everything, and let him refund the first payment. alternatively, he can mark the order as packed, then you are not allowed to make a new batch, and then you can just make a new order that the seller would combine in shipping.
sorry, had het engels al eerst getypt! haha
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Yeah, that is an option. I contacted her again saying about PayPal making us pay the full price again, and he hasn't replied yet. She seems very limited to English as she lives in Poland.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

We fixed it! We had to add a second batch to the order and then we used PayPal offsite to pay. I'm glad everything is sorted. Heaps of light bluish gray bricks are on the way for us!
Also by the way, does anyone know how long it takes you to get your Bricklink Store verified?
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Nadat je de benodigde handelingen hebt verricht zoals bijvoorbeeld een foto maken van je eerste inventaris , krijg je na een paar weken een mailtje van BL dat je de winkel kunt openen.
Ik geloof dat dit echt handmatig wordt gedaan, en dat het daarom zo lang duurt.
Let wel dat je ook dingen als shipping handmatig moet aanpassen/aanzetten in je settings omdat een potentiele klant anders te zien krijgt dat je nergens naartoe verstuurd. 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:



Soms verbaas ik me over de database van BL.
bij part 4095 (6.6 lang) staat dat die “similar” is met part 63965 (6 lang)
Ligt dat nou aan mij? 
Erg vergelijkbaar vind ik die onderdelen toch niet.
Van 4095 blijken ook nog 2 varianten in omloop; met brede stop en met smalle stop. Ik vind het nogal een verschil als je ze naast elkaar ziet.


Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @trijntje


Soms verbaas ik me over de database van BL.
bij part 4095 (6.6 lang) staat dat die “similar” is met part 63965 (6 lang)
Ligt dat nou aan mij? 
Erg vergelijkbaar vind ik die onderdelen toch niet.
Van 4095 blijken ook nog 2 varianten in omloop; met brede stop en met smalle stop. Ik vind het nogal een verschil als je ze naast elkaar ziet.




Er zit zeker veel verschil in als je ze naast elkaar legt. Maar ik denk dat het er bij staat voor bricklink verkopers. Als ze heel grote used lots moeten listen op bricklink, dan zullen ze vast op een gegeven moment het verschil niet hèèl goed meer zien. Dus dan kunnen ze het nog even vergelijken.
Ik vind het geen probleem dat er "similar to" bij zit, dat geeft je als bouwer ook meer inzicht naar parts waar je misschien niet vanaf weet.
Maar idd, als ze de 2 varianten van 4095 apart zouden listen, zou dat wel handig zijn. er zit wel een klein verschil in, wat bij het bouwen uit kan maken!
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 641
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Stel, als ik nu hobbymatig/particulier een BL-winkeltje begin: wetende dat ik de 3% toeslag en 21% belasting betaal per bestelling die ik ontvang. Moet ik dan alsnog al mijn verkopen doorgeven aan de belastingdienst en BTW betalen?
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2105
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

21% belasting betaal?
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 641
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:


Geplaatst door: @stuifzand

21% belasting betaal?

Ik heb dit gelezen op bricklink NL forum. Als men geen kvk heeft, dient men BTW te betalen aan de Deense tak van BL. Voor NL is dat ons BTW-tarief.
Voor zover ik begrijp.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 887
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid, 21% over de 3% fee als belasting, dus geen 21% over de verkochte LEGO.
Neem aan dat dit geheel automatisch gaat als men de rekening krijgt van BL voor hun service.
Voor mijn kleine winkeltje is dit nog niet eens 1 keer per jaar en de laatste die door deze belastingregel eerder werd uitgestuurd heb ik niet betaald en niks meer gehoord en alles werkt nog.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2105
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ok dat is beter.  Ik schrok al  
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 545
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am

Ik heb al een paar keer iets gekocht op BL maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen over hoe het daar werkt.
Als ik op Brickeconomy kijk, dan zie je daar de betaalde prijzen van sets, waaronder BL. De meeste prijzen liggen onder de vraagprijzen op BL. Wordt er dan gewoon een bod gedaan, of werd die set dan toevallig voor dat bedrag aangeboden? Bij de price history zie ik dat ook terug. Ik let meestal wel alleen op de NL prijs die wat hoger ligt, maar dan nog. Hoe kopen jullie/men op BL? Gewoon volle mep betalen of eerst een bod doen?
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:


Geplaatst door: @ggj

Ik heb al een paar keer iets gekocht op BL maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen over hoe het daar werkt.
Als ik op Brickeconomy kijk, dan zie je daar de betaalde prijzen van sets, waaronder BL. De meeste prijzen liggen onder de vraagprijzen op BL. Wordt er dan gewoon een bod gedaan, of werd die set dan toevallig voor dat bedrag aangeboden? Bij de price history zie ik dat ook terug. Ik let meestal wel alleen op de NL prijs die wat hoger ligt, maar dan nog. Hoe kopen jullie/men op BL? Gewoon volle mep betalen of eerst een bod doen?

Ik weet niet beter dan dat je op BL betaald wat er voor staat. Op bod kopen of bieden kan niet (los van een mailtje sturen en zien waar het schip strandt). Het is vraag en aanbod en soms is een set goedkoper (iemand moet er vanaf) of een stuk duurder geworden (het is wat de gek er voor wil geven). Het werkt niet zoals marktplaats in ieder geval.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Komen die lage gemiddelde prijzen op BL misschien doordat er ook vaak incomplete sets verkocht worden.
Incompleet in de zin van: slechts een deel van die set (alleen een bepaald zakje of een enkele treinwagon of zo iets)?
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Op bricklink betaal je in principe de prijs die de koper vraagt.
Ik ken heel die brickeconomy site niet. Kun je een specifiek voorbeeld geven van een set en welke prijzen jij ziet (en die niet lijken te kloppen)?
Het kan natuurlijk een wisselkoers probleem zijn. Of dat nieuw/gebruikt niet juist wordt weergegeven.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb wat onderdelen in Polen besteld, en na 2,5 week eindelijk verzonden. Maar na verzenden krijg ik nu een bericht dat hij niet alles op voorraad heeft, en wil me daarvoor een coupon aanbieden van €1,18. Hij staat nog op open, maar is het gebruikelijk om die af te wijzen? En heeft dat invloed op zijn beoordeling? Ik heb namelijk sterk mijn twijfels of ik nog een keer bij hem wil bestellen.
Gebruikersavatar
L-space
Premium
Berichten: 313
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 11:01 am
Contacteer:

Dat is voor mij zeker een reden om af te wijzen. Dit soort dingen hoor je van te voren te bespreken, voor je verzend als verkoper.
Nu zet je de koper voor het blok ipv een keuze aan te bieden hoe het op te lossen. Terugstorten, alternatieve parts of cancelen zijn ook mogelijkheden die ik zou aanbieden.
 
Laatst gewijzigd door L-space op wo dec 29, 2021 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4163
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik zou niet accepteren. Laat hem of de rest maar sturen met korting op factuur of alles annuleren. Zijn keuze.
Plaats reactie