Bricklink ervaringen

Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

ik heb nu een koper op bricklink die 21 toevoegingen gedaan heeft in 1 bestelling (dus 22 batches). En vaak maar een paar minuten na elkaar.
Het zijn in totaal 492 lots. Dus ik ben benieuwd hoe lang ik er over zal doen om die bestelling bij elkaar te verzamelen. Voordeel is wel dat het zo ongeveer al mijn bionicle onderdelen zijn, lijkt zo tenminste.
Ik vind dit een rare manier van bricklinken. Ik kijk meestal rond in de hele winkel voordat ik de uiteindelijke checkout doe. Hoe doen jullie dat? Misschien dat ik 1 of 2 keer een dag later toch nog een ander onderdeel ook nog nodig had.
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik pas snap hoe anderen winkelen sinds ik zelf een webshop heb  
De meesten heel anders dan dat ik het zelf zou doen.
Ik zou het ook zo doen als jij hoor. Niet eerst bestellen en dan 21 keer nog wat willen.  
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik na 2 uur 'shoppen' in een bricklink winkel bij de check-out het bericht kreeg dat een onderdeel in mijn winkelmandje niet meer beschikbaar was. Iemand anders heeft dus in de tussentijd dat onderdeel 'weggekaapt'. Best wel frustrerend als je zo lang bezig bent geweest en je dat ene onderdeel vervolgens alsnog bij een andere bricklink winkel moet bestellen (met extra kosten). Door elke keer toevoegingen te doen weet je zeker dat niet iemand anders de onderdelen in jouw winkelmandje koopt. Dat kan een reden zijn om zo te bestellen. Overigens bestel ik nog steeds alles in een keer.
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Ben vandaag al ruim 3 uur bezig geweest met die bestelling, en nog niet klaar  
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

@swandutchman ja, dat is vervelend hè! soms wil ik even een nachtje slapen over de order, maar dan is de volgende dag de beslissing al voor mij gemaakt  
@MOCkingBird is het erg op die manier? als het allemaal verschillende lots zijn, dan duurt het toch niet langer/korter dan één bestelling?
Hoe heet jullie bricklink store?
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Nee, het aantal batches maakt op zich niet uit in het verwerken. Maar het totaal aantal lots wel, en dat zijn er bijna 500! Meerdere batches zorgt er wel voor, als je order op batches gesorteerd is, dat je meerdere keren terug moet naar dezelfde bak voor een onderdeel dat in meerdere batches zit.
Ik heb het nu bij elkaar. Nu moet ik er nog een keer doorheen om mezelf te controleren. Het duurt nu ook wat langer omdat ik niet zo bekend ben met bionicle, en dus niet direkt weet welk onderdeel het is als ik er een plaatje (of nummer) van zie.

'vroeger' kon je in bricklink je boodschappenkarretje niet behouden. Zodra je bricklink verliet werd je karretje leeg. Het is wel een verbetering dat je nu wel je karretje kunt houden, meerdere zelfs. En inderdaad soms is een onderdeel dan weg als je de kar weer bekijkt. Maar het kan ook zijn dat een onderdeel goedkoper is geworden, duurder kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @mockingbird


'vroeger' kon je in bricklink je boodschappenkarretje niet behouden. Zodra je bricklink verliet werd je karretje leeg. Het is wel een verbetering dat je nu wel je karretje kunt houden, meerdere zelfs. En inderdaad soms is een onderdeel dan weg als je de kar weer bekijkt. Maar het kan ook zijn dat een onderdeel goedkoper is geworden, duurder kan natuurlijk ook.

ja inderdaad... ik heb 21 open boodschappenkarretjes  
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Heel goed Twan. Het momenteel ook verplicht om eem winkelwagentje mee te nemen de winkel in, dus je ontkomt er ook niet aan.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik laat ook weleens iets een nachtje in mijn karretje zitten. Maar besteld is bij mij besteld en klaar. Al dat getwijfel... :)
Vandaag had ik een wat minder leuke ervaring. Ik had voor mijn bijna jarige zoon eindelijk twee forestmen gevonden. Besteld, betaald, krijg ik het bericht dat ze toch niet meer voorradig zijn. Bleh, die mannekes zitten zo goed verstopt dat ze in de rest van Nederland ook niet meer te vinden waren (nu ja, eentje nog, en ik heb er maar een ander type forestman bij gedaan).
Nu hopen dat ik gauw mijn geld terugkrijg, hopelijk gaat dat wel goed.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Jammer Klaask.  
Gebruikersavatar
NightCreeper
Berichten: 1
Lid geworden op: za dec 19, 2020 2:38 pm
Locatie: Ochten
Contacteer:


Geplaatst door: @mockingbird

Nee, het aantal batches maakt op zich niet uit in het verwerken. Maar het totaal aantal lots wel, en dat zijn er bijna 500! Meerdere batches zorgt er wel voor, als je order op batches gesorteerd is, dat je meerdere keren terug moet naar dezelfde bak voor een onderdeel dat in meerdere batches zit.

Je kan de order anders sorteren door 'Group Items by Order Batch' uit te vinken:
https://www.bricklink.com/orderSettings.asp?viewFrom=P
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Als een order gecanceld is door de verkoper, kan deze dan ook nog feedback geven?
Of kan alleen de benadeelde koper dat?
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Zolang de order er in staat kunnen beide partijen feedback geven op elk moment ongeacht status van de order.
Binnen een maand nadat de order Completed is kun je je eigen feedback via het 'Problem Center' weg halen en eventueel opnieuw plaatsen.
Na die maand met status Completed staan de gegeven feedbacks vast.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Afgelopen week 2 bricklink-bestellingen binnen gekregen, waarbij bij beide bestellingen een onderdeel niet leverbaar bleek te zijn. Beide verkopers gingen daar totaal anders mee om.
Bij de eerste had ik 2 gouden speren besteld, met plat uiteinde. De verkoper had die niet meer, heeft dat netjes gemeld en in de plaats daarvan er 3 in gedaan met rond uiteinde en 1 euro compensatie. Nu boeit mij het al niet of een speer een rond of plat uiteinde heeft, ik ben dus meer dan tevreden met deze compensatie.
Bij de tweede had ik meerdere dark tan plates met afgeronde hoek besteld, bij het openen van de doos zag ik er echter 5 cent bij in zitten. Er bleek dus dat er 1 plate te weinig in zat. Ik had er 15 besteld omdat hij er 15 had, met 14 ben ik ook zeker tevreden en die 5 cent waren de kosten van die 1ne plate. Nu kan ik er in dit geval goed mee leven, maar het had de verkoper in mijn ogen gesierd wanneer hij dat even in een berichtje had aangegeven. Ik moest nu met het tellen van alle onderdelen er achter komen dat die compensatie voor dat onderdeel was. Verwacht ik dan misschien teveel van een verkoper? Aangezien hij wel vlot was met verzenden en alles netjes had ingepakt heeft hij toch een praise gekregen, zo'n kleinigheidje is in mijn ogen niet voldoende om dat niet te doen.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik vind ik dat de verkoper dat van te voren moet melden. Dan kun jij beslissen wat jij wilt. Je moet gewoon krijgen wat je gekocht hebt en samen overeengekomen bent dus.
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Ik had een soortgelijk iets een tijdje terug met een paar onderdelen. 
Zat er niet bij, maar wel het bedrag bijgesloten en een extra onderdeel als compensatie. Wel netjes even een briefje trouwens.
Had liever het onderdeel gehad, had netter geweest om dat even vooraf te melden.
Maar niet genoeg om me druk over te maken  
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Dat is een van de redenen dat ik, als verkoper, geen instant checkout doe op bricklink. Ik wil eerst de onderdelen verzamelen en mocht er iets niet kloppen in mijn inventaris, de koper daarvan op de hoogte stellen voordat er betaald is. Dan kan de koper beslissen of de hele order gecancelt moet worden, of dat een missend onderdeel niet erg is (dan wordt de prijs natuurlijk aangepast, liefst door het onderdeel te verwijderen van de order).
Wat ik dan weer niet nodig vind, is het overcompenseren van een missend onderdeel. Dus geen extra korting, extra andere onderdelen, of dat ik de missende onderdelen ergens anders koop, enz. Een fout in de inventaris kan nu eenmaal gebeuren.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Het feedback systeem op bricklink klopt gewoon niet. Een positieve feedback geven als iemand onderdelen niet meelevert en er niet over communiceert vind ik vreemd. Daarnaast zijn verkopers veels te gebrand op die 100% score ook.
Ik kijk er zelf eigenlijk ook niet meer naar als ik iets koop ...
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Dat komt denk ik omdat je van veel verkopers agressieve mail krijgt als je een neutral durft te geven.
Gebruikersavatar
Henk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:55 am


Geplaatst door: @stuifzand

Dat komt denk ik omdat je van veel verkopers agressieve mail krijgt als je een neutral durft te geven.

Dat lijkt me an sich al een goede reden voor een negatieve beoordeling.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ja, het nadeel is dat als jij hen een negatief oordeel geeft, zij dat ook bij jou doen...
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Als ik besluit dat de service niet goed is geweest naar mijn maatstaaf dan geef ik neutraal (heb ik tot nu toe 3x gedaan). Ik wacht dan wel altijd totdat de feedback vanuit hun al gegeven is. Want ook ik heb de eerste keer een "scheld" tirade gehad voor een neutrale feedback. Wat op zich belachelijk is gezien dit een weerspiegeling is van HUN gedrag.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Nogmaals, bij neutraal gaat het van de tevredenheidspercentage van de shop af terwijl de term 'neutraal' dat niet doet vermoeden.
Vandaar dat shop eigenaren fel reageren op neutraal los van het feit of het terecht is of niet. Neutraal heeft hetzelfde effect als negatief voor de shop.
Neutraal bij mij is dat ze het niet goed maar ook niet slecht hebben gedaan en dan vind ik het onterecht dat er dan tevredenheidspercentage door de shop ingeleverd moet worden. Als ik ontevreden ben laat ik ze dat weten via een bericht en zet de shop op mijn 'Dislike' lijst en koop ik er niet weer maar neutraal (en negatief) gebruik ik zelden. Ik heb zo'n 800 orders gedaan en heb drie keer negatief gegeven en een paar keer neutraal.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Toen ik pas nieuw was op bricklink kreeg ik een keer een bestelling binnen met daarin kapotte onderdelen (waarvan de afgebroken stukjes niet in de envelop zaten). Uit mijn onervarendheid heb ik toen meteen een negatieve beoordeling geplaatst want ik vond het niet de moeite waard om er achteraan te gaan. Het gevolg was dat ik zelf ook een negatieve beoordeling kreeg van de verkoper EN ik kreeg een jarenlange ban om nog in die winkel te kopen. Nou ja, ik heb daar wel van geleerd, maar nu de ban is verlopen weiger ik ook maar iets bij die winkel te kopen .
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Die jarenlange ban had ik de verkoper wel voor bedankt. Dat wil je tenslotte ook.
Ik moet wel zeggen dat ik eerst altijd probeer om te kijken of het oplosbaar is, het kan tenslotte altijd een keer fout gaan bij een verkoper, maar misschien is dat ook wel de ervaring.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Er zit bij mij een nuance verschil tussen een foutje en onderdelen als nee listen die echt niet nieuw zijn. Dat is gewoon de boel belazeren en dat is niet netjes. Een oprecht foutje kan, dan ligt het aan de manier van communiceren en de oplossing. Het is ook een kwestie van gunnen. 
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Ik heb nu twee kopers op bricklink die vragen of ze later kunnen betalen omdat ze op hun salaris wachten.
Dat is iets dat ik niet snap, iets wat ik nooit zou doen. Iets voor je hobby kopen terwijl je er geen geld voor hebt. En het zijn helemaal geen grote bedragen (13 euro en 60 euro).
Waarom koop je iets als je het geld niet hebt? Bij salaris denk ik meteen aan volwassenen die een heel huishouden hebben. Dan ga je voor je laatste geld toch geen lego kopen? Maar misschien zijn het jongeren met een bijbaantje, die het geld alleen besteden aan hobby en feesten enz.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dat is bijzonder.
Als dat een dag of twee dagen is, kan ik begrijpen dat je een poging waagt om te bestellen.
Ik ga er toch wel vanuit dat je de bestellingen niet weken hoeft vast te houden.
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:

Nou ja, een week langer dan ik normaal gesproken een NPB zou starten. Dikke kans dat het uiteindelijk toch een NPB wordt.
Op zich vind ik het niet erg om een bestelling wat langer vast te houden. Zo druk is mijn winkeltje niet. En de bestellingen zijn geen erg gewilde parts/sets of zo.
Het is alleen wel vervelend als je achter je betaling aan moet. Het gaat dan allemaal zo lang duren. Eerst 3-7 dagen voordat ik een betalingsherinnering stuur, dan eventueel een NPB starten, dan weer een week later kun je die NPB afsluiten OF na reactie van koper een bepaalde tijd wachten op betaling en dan eventueel daarna een NPB starten.
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ach.. ik herken dat gedrag wel. Personen met nul financiële discipline, of het welbekende gat in de hand  
Mijn vrouw heeft er in de jaren ondertussen aardig wat pleisters opgeplakt dus het gaat de goede kant op.  
Gebruikersavatar
BrickJohannes
Premium
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:23 am
Contacteer:

De vraag ben ik wel eens vaker tegen gekomen op marktplaats of facebook etc. Ik vraag dan vaak 10% aanbetaling, afhankelijk van bedrag grootte. Verder ik zou de vraag persoonlijk ook niet gauw stellen, maar snap sommige wel.

Anderzijds ik heb paypall onsite alleen als betaalmiddel, misschien ook door paypal fee erbij je net iets minder wat orders hebt, maar ben wel zeker van de betaling. Ondanks je paypal ook terug kan claimen etc.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

That's really weird and amusing. I don't know why someone would spend their last 13 euros on their hobby let alone Lego. 

Geplaatst door: @stuifzand

I think that's because you get aggressive mail from many sellers if you dare to give a neutral.

The owner of this store, which I ordered off seems pretty friendly if you stay on the right side, but if you look at the negative feedback he seems to get quite aggressive when you cancel an order or post anything other than positive feedback. https://store.bricklink.com/Basteq#/terms
As a store owner I can understand that it's not nice to receive neutral feedback (although it doesn't seem to decrease my sales), but I wouldn't go getting aggressive about it. Usually you can sort it out with the buyer and get them to review their feedback. In one situation though I buyer gave me neutral feedback because his order came with the wrong address on it. Luckily, it still go to him though, but there was nothing I could do to make him review his feedback, since he got his order and everything was good other than the address. 
I can relate to of your experiences since I own a bricklink store of my own, although some of them I've never had since my store has only been open for a few months.
What is the name of your bricklink store, just curious, I'd like to check it out. 
Gebruikersavatar
MOCkingBird
Premium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 6:47 pm
Locatie: Oss
Contacteer:


Geplaatst door: @mockingbird

Ik heb nu twee kopers op bricklink die vragen of ze later kunnen betalen omdat ze op hun salaris wachten...


Het lijkt er op dat het twee accounts van 1 persoon zijn (zelfde adres, telefoonnummer en communicatie van 1 persoon). Dat heb ik inmiddels aan bricklink gemeld.
Gebruikersavatar
Opa-ijsje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma feb 15, 2021 9:44 am
Locatie: Houten

Ik bestel redelijk vaak en ook vaak grote orders op bricklink. In mijn ogen heb ik het liefste een duidelijke communicatie van de verkoper. Het maakt mij niet uit als er iets niet is , dat kan nou eenmaal gebeuren. Maar vertel het dan en stel een oplossing voor. Niks zo vervelend als achteraf moeten concluderen dat iets niet klopt en je dan alsnog moet melden bij de verkoper. 
En ja ik tel echt alles na. Ik probeer zo nauwkeurig mogelijk mijn voorraad lego actueel te houden. mijn losse voorraad niet gebonden aan een bepaalde set bestaat nu uit 6746 verschillende onderdelen. Het is echt heel erg maar ik heb ze allemaal geteld en in gripzakjes en in de juiste doos gelegd. Zijn dus 161997 steentjes die geteld en goed gesorteerd zijn en dan heb ik denk ik nu 95% geteld.
ovlov
Berichten: 45
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 9:26 pm

@opa-ijsje Over dat natellen waarom ook niet? Je hebt toch gewoon recht op hetgeen wwt je gekocht hebt? Ik tel ook alles na ? .
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Via BL wel en kleine bestellingen B&P ook. Maar de orders met meer dan 100 stuks geloof ik het wel. Tenzij het €1 per part is. 
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ik tel ook gewoon alles na.  
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Boven 10 stuks tel ik niks meer na, geen beginnen aan volgens Rebrickable en dat is alleen gebouwd en B&P/LB, wat via BL in de bakjes zit staat er niet bij tenzij het in een MOC is gegaan. Sommige onderdelen zitten nog wel in de doos als set.
8,556 unique parts/colors (323,946 total quantity)
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:


Geplaatst door: @aangord

Ik tel ook gewoon alles na.  

Snap ik, jij bent een distributiecentrum. Maar wat jij mij stuurt tel ik dan weer niet na zeg maar........ of moet dat vanaf nu wel weer  
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Het mag, hoeft niet. Meestal lukt dat tellen nog wel.   gelukkig pak ik dat distributie centra werk aardig OCD aan.
Eerst wat binnen komt tellen en controleren en daarna met uitsplitsen nog eens. Uiteraard ben ik ook maar menselijk en kan fouten maken  
Plaats reactie