Sparhawks MOCs

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Ik begin eerst met een stukje herhaling van hetgene ik dit jaar gedaan heb en ook al op het 'oude forum' staat.


De Separator Ant
Hier een nieuwe MOC, die ik dit weekend gemaakt heb voor een uitdaging bij Bricks am Meer.
De uitdaging was, maak een MOC waarin je de Brick Separator verwerkt. We kregen deze opdracht zaterdag rond 12:00 uur en hij moest vandaag (zondag) om 18:00 uur gepost worden. Door moederdag was ik helaas 2 uurtjes te laat, maar dat mocht de pret niet drukken.
Hier is hij dan, de Separator-Ant:
https://live.staticflickr.com/65535/49880258076_5d9ed0f9bb_c.jpg
Toen de opdracht binnen kwam had ik gelijk het idee om te proberen met de separators poten voor een insect te maken. Na een beetje zoeken leek mij een mier leuk om te maken.
Helaas kon ik het niet voor elkaar krijgen om de poten sterk genoeg te maken zodat ze het gewicht van de mier konden dragen, dus vandaar de ondersteunende doorzichtige constructie onder de mier.
Legoworld 2020 - online editie
Hier mijn inzending voor de online Legoworld 2020 wedstrijd:
https://live.staticflickr.com/65535/50527462871_eb0fa1c112_c.jpg
Ik heb hier een gesprek tussen een bezoeker en een AFOL uitgebeeld in de Fan-Zone. De gesprekken met de bezoekers is 1 van de dingen die ik zelf erg leuk vind aan Legoworld, waardoor mijn MOC idee is ontstaan. Uiteraard heeft de AFOL een geel t-shirt aan, omdat dat jarenlang de standaard kleur was in de Fan-Zone. Het hek heb ik 2 kleurig gemaakt, omdat in mijn herinnering de hekken in Zwolle geel waren (het blijkt dat ze daar meerdere kleuren en types hekken hebben gehad, maar voor mij moest het geel zijn).
De MOCs op de tafel achter de AFOL zijn referenties naar de MOCs die ik zelf heb laten zien op Legoworld in de 3 jaar dat ik daar tot nu toe gestaan heb.
Het kasteel links is van 2019 en was onderdeel van de 4 seizoenen layout met Raven, Griffon en Aangord.
De gele auto is een referentie naar mijn huis met autos die ik het eerste jaar bij mij had (2017).
Helemaal rechts staat een minifig met een plein en is de MOC die ik in 2018 mee had, dit was een flatgebouw in de vorm van een minifig met een heel stadsplein er omheen. Dit was ook een samenwerking met een heleboel Lowluggers (te veel om op te noemen) en hiermee hebben we op meerdere beurzen gestaan.
Patatje oorlog
Hier nog een MOC die ik vorige maand gemaakt heb in het kader van de maand opgave van de Lego vereniging Bricks am Meer.
https://live.staticflickr.com/65535/50580277958_ff9aa9c848_c.jpg
De opdracht was eenvoudig, 'levensmiddel' en verder geen beperkingen.
Daarbij kwam ik al vrij snel op een patatje oorlog, dat is toch wel een van de belangrijkere levensmiddelen :lol:

Er zijn heel regelmatig van dit soort opgaves/wedstrijden, maar het grote probleem voor mij is vaak een leuk idee en deze keer had ik voor deze maandopgave een leuk idee, dus heb ik meegedaan. Er valt niks mee te winnen, het gaat gewoon om het meedoen en de lol van het bouwen.
The Eagle
En dan hier nog een in het kader van, "ik ben nu toch bezig". Een MOC die ik voor de Futuropolis layout gemaakt heb en te zien is geweest op de meeting in februari.
Een ruimteschip gebaseerd op "The Eagle" uit een oude TV serie genaamd "Space 1999".
Het idee hiervoor is ontstaan nadat iemand van het forum aangekondigd had om op Legoworld 2020 met een moonbase layout te gaan staan. Daardoor kwam ik op het idee om het ruimteschip uit de TV serie Space 1999 te gaan maken, want deze serie speelt zich namelijk af op "Moonbase Alpha", een basis op de maan. De maan is door een ongeluk uit zijn baan om de aarde geschoten en reist door het heelal, waarbij de bemanning van de basis allerlei avonturen beleeft.
Het hele schip:
https://live.staticflickr.com/65535/50581062931_81c4f26ce0_c.jpg
En dan een paar details
De motoren
https://live.staticflickr.com/65535/50581191747_7cee9af557_c.jpg
De neus, waar heel veel gepriegel in is gaan zitten, door alle rondingen:
https://live.staticflickr.com/65535/50581194172_7ba66c6a8f_c.jpg
En dan nog een kijkje in de cockpit:
https://live.staticflickr.com/65535/50581066511_4f7a7d2cf7_c.jpg
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Leuk om het zo bij elkaar te zien!
Heel diverse bouwwerken ook  
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mooie en strakke bouwwerken! ? 
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Ik vind vooral het patatje oorlog wel geniaal. ? 
Kun je misschien onthullen hoe je het bakje hebt ontworpen? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Ik vind vooral je Eagle erg mooi gelukt. Heel duidelijk waar deze op gebaseerd is, maar toch weer anders genoeg dat je ziet dat je er je eigen draai aan hebt gegeven. 
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

@Iedereen: Bedankt voor de complimenten.

@tafol Het bakje is echt heel simpel. De zijkanten zijn gewoon plates met aan beide kanten wedge plates. En de zijkanten zitten met plate, modified 1x2 with clip en plate, modified rounded with handle vast aan de onderkant. En daar dan lukraak wat patat ingegooid.
Foto:

Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Geeft mij weer ideeën voor een dak van een huis ofzo. ? ? 
Gebruikersavatar
Frank
Premium
Berichten: 62
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:35 pm
Contacteer:

Leuke bouwwerken! Ik krijg honger van je patatje! 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Erg gave modellen, en zeker de LW moc vind ik erg gaaf (inclusief de fameuze gele shirts)
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Hier even wat plaatjes van mijn Octan tankstation tijdens de Bricks am Meer 2021. Dit is nog niet het eind resultaat wat ik voor ogen heb, dit was gewoon de status van dat moment.
Octan Tankstation Bricks am Meerhttps://www.flickr.com/photos/sparhawk/albums/72157719861171907
De binnenkant van het tankstation is volledig ingericht, links zit de tank shop en midden en rechts is een diner, met ingerichte frituur keuken en tafels en stoelen. Ook zit er verlichting in het plafond, zodat de binnenkant een beetje te zien is. De achterwand kan ik er uit halen, dus mocht ik een keer op een event komen te staan waar mensen rondom kunnen lopen, dan kan ik op die manier de binnekant ook laten zien. Op het dak zijn airco-units geplaats en Lego zonnepanelen (die verder niks doen) en aan de rechterkant een 'sky-light' voor extra licht.
Mijn plannen hiermee zijn aan de rechter kant een kleine 'bouwput' te maken met een graafmachine (waar ik nu mee bezig ben), tril plaat, pallets met stenen etc.
Over de pomp moet nog een 'dak' komen, zodat men droog kan tanken. En links wil ik een groot reclamebord gaan maken en daar met LEDs een lichtkrant in knutselen. Verder moet er links nog een laadplek voor electrische auto's komen en tevens komt daar de bandenspannings controle en nog een stofzuiger om de auto te reinigen. Ook wil ik gaan experimenteren met het verwerken van LCDs in mijn MOC voor 'reclames'. En er moeten meer auto's bij komen.
Naast mijn Octan tankstation stond mijn 'grote' huis, een model van Vancouver in Coevorden.
https://www.flickr.com/photos/sparhawk/51478196652/in/dateposted-public/
Dit is de laatste keer dat deze ooit te zien is geweest, want na Bricks am Meer 2021 is deze afgebroken. Tijdens het netjes afbouwen gingen er wat delen los en dat was het signaal voor mij dat het tijd was om deze definitief af te breken.
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Hier een 2 kleine MOCs om mijn tankstation wat op te leuken.
Als eerste een trilplaat, zodat het zandbed rechts achter aangetrilt kan worden om de stenen te leggen.
https://live.staticflickr.com/65535/51513176737_c3e924a00d_c.jpg
[img]https://live.staticflickr.com/65535/51514691264_e194b0cc21_c.jpg[/img]
En hier een plaatje van het orgineel:
https://www.lumag.at/fotky165/fotos/_vyr_445_SW04182.png
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

En als men bezig is met de bestrating, heeft men ook stenen nodig natuurlijk, dus een pallet met stenen:
https://live.staticflickr.com/65535/51514911075_f0de95bbd2_c.jpg
En ik heb bewust geprobeerd de stenen niet allemaal helemaal recht te leggen. Door de kleine speling op Lego onderdelen lukt het dus om ze een beetje scheef te draaien.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Erg cool gedaan in die (aparte) schaal! Jammer dat dat huis alweer uit elkaar is maar op de foto’s zijn de meeste technieken goed te zien.
Pallet en en trilplaat zijn ook mooi gelukt  
Is er een reden (behalve de hinge brick die niet bestaat in die kleur) dat je die laatste in geel hebt gedaan in plaats van Bright Light Orange/Flame yellowish orange?
Niet dat ik ‘m in geel niet mooi vind, maar je (ANWB?) wagen en de (huidige) poppetjes zijn ook al geel
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 57
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:03 pm
Contacteer:

Erg gaaf, vooral je (mini)figs!
Gebruikersavatar
LegoMathijs
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: vr nov 27, 2020 10:15 pm
Contacteer:

Die trilplaat is erg gaaf gemaakt!  
De pallet met stenen is ook heel goed gelukt. De stenen een beetje scheef op elkaar leggen maakt het heel realistisch.
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Dank voor de positieve reacties !
@Ravelino: Bright Light Orange is inderdaad een betere kleur, maar ik wil nog meer 'werktuig' maken en mijn verzameling Bright Light Orange is nog niet zo groot en waarschijnlijk bestaat ook niet alles in die kleur, dus vandaar dat ik gekozen heb voor gewoon geel. Er komt nog een graafmachine bij en daar zit ook technic in en ik denk dat er daarvan nog niet veel of helemaal niets in het Bright Light Orange is..
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Zowel de trilplaat als de pallet stenen zijn goed gelukt  
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

https://flic.kr/p/2mvyKPy]
Ik moest wat herstellen aan een module van het tankstation, dus heb ik gelijk maar even een foto gemaakt van de keuken van de diner in het tankstation.
Op de foto staan de 2 middelste modules van het tankstation en bij deze 2 modules kan de achterwand er uitgeschoven worden, hierdoor kun je dus via de achterkant naar binnen kijken. Dit heb ik bedacht omdat ik al een keer op een beurs gestaan heb waar de mensen helemaal rondom je MOC konden lopen, zodat er dus ook aan de achterkant wat te zien is...
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Hier een update van mijn kant, een MOC die ik gemaakt heb voor Bricks am Meer 2022 en ook op Bricks am Siel 2022 heb laten zien aan bezoekers. Het gaat om een soldatenfort in de Caraiben uit de 18e eeuw ontstaan uit mijn eigen fantasie.
Hier ben ik ongeveer een half jaar mee bezig geweest totdat het ongeveer naar mijn zin was.
AfbeeldingIMG_20221002_100016119 by han hoekstra, on Flickr
 
AfbeeldingIMG_20221002_100003601 by han hoekstra, on Flickr
 
 Ik wil hier nog verder mee, een stuk zee aan de voorkant erbij met misschien nog een schip en dan achter het fort misschien nog een dorp, maar hoe dat precies gaat worden weet ik nog helemaal niet.
 
 
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

En dan gelijk nog een 2e MOC die ik dit jaar gemaakt heb voor de record poging in Legoland Duitsland. De bedoeling was om de grootste stad in Lego te maken ter wereld. Er was een stuk van 100m2 gereserveerd om de stad op te bouwen, maar dit is na korte tijd al vergroot. Er waren 500 huizen nodig om de poging te laten slagen. Dit aantal is ruimschoots gehaald, in totaal zijn er 1566 huizen geteld.

Voor deze record poging heb ik een stadspark gebouwd, want wat is een stad zonder park.
Hieronder een foto van mijn MOC:
AfbeeldingKompletter Park by han hoekstra, on Flickr


Voor meer info en plaatjes van de recordpoging hier een artikel op de Website van Bricks am Meer.
En hier en stukje op de website van Merlin Entertainment.
 
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Mooi gedaan! Ik kan vooral je fort en schip erg waarderen!
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Dat is een heel toffe moc! Het water is ook goed gelukt
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2338
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dat Fort is echt geweldig  :klappen:
 
 
Gebruikersavatar
Large
Premium
Berichten: 761
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:05 pm
Locatie: Berkel

Prachtig Sparhawk  :duim:

Dat fort met schip is echt heel gaaf!
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Vette MOCs! Vooral het fort is erg imposant (en het schip ernaast ook), maar natuurlijk ook vet om bijgedragen te hebben aan een wereldrecord :duim:
 
Is je tankstation nog heel of heb je die al moeten kannibaliseren om deze MOCs te maken?
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Het stadspark is in zeer korte tijd gemaakt speciaal voor de record poging, mijn uitgangspunt hierbij was ook niet te moeilijk bouwen, want men kijkt er vanaf een paar meter afstand naar, dus wat er zichtbaar is, moet goed vanaf een afstand te zien zijn. Ook heeft dezek 2 weken buiten gestaan in weer en wind, dus het moest ook niet al te erg zijn als de stenen na afloop niet meer bruikbaar zouden zijn. Alle LBG tiles zijn bijvoorbeeld duidelijk verkleurt en lijken meer op "Light Gray" nu.

Het fort is ook degene waar ik zelf het meest trots op ben, 1e keer een schip en een fort gebouwd van Lego... Dat was een leuke uitdaging....

@Ravelino: Mijn tankstation is nog steeds heel en wordt misschien begin volgend jaar tentoongesteld op een modelbouw beurs net bij mij over de grens in Duitsland en dat zou wel eens een goed moment kunnen zijn om hem af te breken. Ik had hem voor Legoworld dit jaar in de planning, maar dat ging zoals bekend niet door  :(
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Vette shizzle!!!
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Gaaf! Leuk dat ik het fort bij bricks & more in het echt kan bekijken 👍
Gebruikersavatar
alois
Premium
Berichten: 224
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:37 am
Locatie: VELP GLD
Contacteer:

Mooi fort! Is het nog ergens te bewonderen?
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland

Geweldig fort, Sparhawk, ik kan wel begrijpen dat daar heel veel tijd (en stenen) in is gaan zitten. Mooi ook dat schip erbij maar misschien voert een aangemeerd schip toch wat minder zeil, al was het maar om te voorkomen dat het met de steiger en al weer de zee wordt opgeblazen......🤪👍. Maar ook dat schip is schitterend uitgevoerd. Alles bij elkaar, grote klasse.

Heb ook nog even wat foto's terug gekeken van die recordpoging. Leuk dat die succesvol was, gefeliciteerd met dit event. Maar ik zag nog heel veel lege groene plekken in de layout? was dat niet allemaal opgevuld? En aan het water op en rond de MOC's te zien was het best wel regenachtig, toch.
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

@alois: Het fort staat over iets minder dan 2 weken in Geel Belgie, Bricks and More, dus mocht je in de buurt zijn...

@VlieBricker: Een aangemeerd schip voert idd. niet echt zeil en ook zullen den kanon luiken niet open zijn, maar ik denk dat dit voor het publiek iets leuker lijkt, vandaar mijn keuze... Ik wil er nog een deel voor gaan maken met water en nog een schip, waarschijnlijk dat ik dan hier de zeilen afhaal en er opgerolde zeilen op maak en de zeilen op het varende schip zet.
Mbt. de record poging, ze hadden al vrij vlot voldoende gebouwen, maar om het voor het publiek nog een beetje aantrekkelijk te maken om ook nog te bouwen hebben ze plekken leeg gelaten, zodat mensen hun huis nog op de record layout konden zetten. Er stonden ook al veel gebouwen in het gras op verschillende plekken in het miniland deel van Legoland. Op de dag van telling hadden ze als ik het mij goed herinner 1,5x zoveel gebouwen als ze nodig hadden voor een geslaagde poging..
En ja, het heeft af en toe flink geregend. Toen ik er met mijn vrouw was heeft het even heel had geregend en gewaaid, hierdoor is ook een flatgebouw kapot gegaan, want te hoog en niet stevig gebouwd.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik ga het zeker bekijken in Geel.
Hoe ga je deze lay-out goed vervoerd krijgen?
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

@Afol71: Hopelijk zien we elkaar daar, altijd leuk om leden van het forum te IRL spreken...

Bij het bouwen heb ik natuurlijk rekening gehouden met het vervoer.
De ondergrond is verdeeld in 6 stukken, 4 modules van 2x2 baseplates (32x32) waar het fort op staat en dan nog 2 modules van1x2 baseplates (32x32) waar het schip op staat. Het fort bestaat ook uit 2 helften, die los op de ondergrond staan, dus voor transport gaan die er ook gewoon af. En ook het schip staat er gewoon los op. Dan blijven er nog wat losse dingen over die ik er voor het transport af moet halen: zwarte 'afwerkrand', Minifigs, palmboen, kanonnen en nog wat meer klein grut.
Dit is eigenlijk 1 van mijn meest makkelijke grote bouwwerken qua transport en op/afbouw en het past allemaal in de kofferbak van de auto...
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

:duim:  :duim:
knap uitgedacht !
 
 
Plaats reactie