Kwaliteitsissues LEGO

Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Ik kwam bij het bouwen van het modulair politiegebouw 10278 het volgende tegen:
De klok in het instructieboek komt niet overeen met de bijgeleverde klok. Schijnbaar is de klok geüpdatet maar niet doorgevoerd in het digitale bestand. Of heeft iemand nog de oude versie van de klok er bij gekregen?
Daarnaast schijnt het nogal moeilijk om de klok precies in het midden van de tile te printen...

Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Wel leuk een nieuwe klok. Dit zie je wel eens vaker met nieuwe prints. Staat het in de index achterin wel goed eigenlijk? Ook dat scheef drukken vaak genoeg gezien, in een geval als deze klok vind ik het niet zo heel storend eigenlijk. 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Was ook al gesignaleerd in reviews van de set. Van nieuwe klok is nog geen element nummer opgedoken. Ik heb ook de nieuwe klok in de set.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

In de index achterin staat ook de oude afgedrukt. Waarschijnlijk vervangt de nieuwe de oude stilzwijgend.
ovlov
Berichten: 45
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 9:26 pm

In de 10274 ECTO-1 zat ook de nieuwe klok terwijl de oude was geprint.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Die is nieuw inderdaad!
Er zijn wel meer geprinte onderdelen die een makeover hebben ontvangen, vooral om het wat moderner te maken
Hier een artikel:
https://www.newelementary.com/2020/11/lego-pieces-november-20-rebrickable.html.html
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:


Deze kende ik nog niet. Een gespleten 1x1 bracket. Staat geen spanning op, onderkant zit op een 1x1 brick met 1 stud, dus ook gewoon een normale verbinding.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

En om er dan gelijk nog maar eentje in te gooien. Waarom verkleuren bij de blauwe 2x iets bricks alleen de 2x2 en niet de andere maten?
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 137
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:30 am

Nu lopen de klokken in Lego city niet meer gelijk...  
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bij mij in huis ook niet, al is dit omdat de kids anders te laat op school komen :-)
DutchBrickDad
Berichten: 10
Lid geworden op: wo jan 27, 2021 10:04 pm


Geplaatst door: @aawsum

En om er dan gelijk nog maar eentje in te gooien. Waarom verkleuren bij de blauwe 2x iets bricks alleen de 2x2 en niet de andere maten?


Is afhankelijk van gebruikte pigmenten en materialen. Ik heb genoeg 1x* blauwe stenen die net zo'n mooie gelige tint hebben als die van jou.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de nieuwere stenen hier minder vatbaar voor zijn, maar ik probeer mijn Lego tegenwoordig uberhaupt uit het zonlicht te houden.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Laatst kreeg ik mijn kudde bij Lego bestelde rendieren binnen. Daarnet, toen ik ze van hun rug voorzag, viel me pas het volgende foutje op: ze hebben allemaal kieren in hun rug.
Bij paarden ben ik dit nog nooit tegengekomen.
Bij andere kleuren 1x2 stenen zitten de kieren er ook, ligt dus niet aan de 1x2 steen.
Gebruikersavatar
Ecclesiastes
Premium
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:11 am
Contacteer:

Dat was mij tijd terug ook al opgevallen. Nogal knullig dat dit door de kwaliteitscontrole is gekomen. Gelukkig valt het alleen storend op zo recht van de zijkant.
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Zijn er ook herten waarbij dit niet het geval is? Ik neem eigenlijk aan dat dit "by design is". een zogeheten draft angle is soms nodig bij grote molds, omdat ze anders kunnen blijven steken in de moldbase. Kan zijn dat het bij deze vanwege het ingewikkelde gewei en niet andere beweegbare delen wel nodig is, en bijvoorbeeld bij paarden niet.
Maar inderdaad wel jammer dat het zo is ontworpen! Je zou verwachten dat lego dat niet zo doet.
Lira_Bricks
Berichten: 3
Lid geworden op: zo feb 07, 2021 8:48 pm

@rick Nu juist wel toch? Op de antieke, bruine klok is het ~11:47 en op de nieuwe witte klok ook. De oude witte klok gaf ~11:42 aan. Dus dat is nu rechtgezet
Ik vind het eigenlijk raar dat de antieke klok niet gewoon ~11:42 aangeeft, dan was dit nooit een probleem geweest :P
Wat kwaliteitsproblemen betreft: Ik merk steeds meer en meer dat ik een verkeerd steentje in mijn sets heb. Dus een blokje in de verkeerde kleur, of een 1x2 met reliëf in plaats van een zonder.
Gebruikersavatar
Iook
Premium
Berichten: 244
Lid geworden op: za nov 14, 2020 4:11 pm
Locatie: Uithuizen


Soms gaat het de maker van de bouwinstructie ook niet snel genoeg. Bij stap 74 zijn de 2x4 bricks al geplaatst terwijl ze bij stap 75 pas worden aangegeven als te plaatsen.
Ik snap best dat soms een groot aantal te plaatsen stenen onoverzichtelijk kan worden in 1 stap maar zo langzamerhand krijg ik een beetje het gevoel dat de instructieboekjes zo dik mogelijk moeten worden en dat elke steen per stap wordt geplaatst.....
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Helemaal mee eens. Door al die stappen ga ik elke keer stappen overslaan waardoor ik dus juist weer dingen mis .
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 137
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:30 am

Ik ben de Police Station modular aan het bouwen en er viel me nog een ander gewijzigd patroontje op. Bij het appartement van de krantenverkoper zat een ronde tile met een nieuw (lichter) donutpatroon. Alle andere donuts zijn gelijk. Of hengelt hij een heel speciale donut uit de donutshop?  
Gebruikersavatar
Iook
Premium
Berichten: 244
Lid geworden op: za nov 14, 2020 4:11 pm
Locatie: Uithuizen


Geplaatst door: @boindil_lego

Helemaal mee eens. Door al die stappen ga ik elke keer stappen overslaan waardoor ik dus juist weer dingen mis .

Ik herken dat  
Gebruikersavatar
VlieBricker
Premium
Berichten: 273
Lid geworden op: za jan 16, 2021 12:55 pm
Locatie: Vlieland


Geplaatst door: @lira_bricks

Wat kwaliteitsproblemen betreft: Ik merk steeds meer en meer dat ik een verkeerd steentje in mijn sets heb. Dus een blokje in de verkeerde kleur, of een 1x2 met reliëf in plaats van een zonder.

Gisteravond heb ik het laatste gebouw van de set 75978 Diagon Alley afgemaakt. En natuurlijk zaten er allerlei reserve onderdeeltjes in de in totaal 40 grotere zakken met stenen maar dit was voor mij de eerste keer dat ik toch enkele benodigde stenen totaal miste (op de 5544 bouwstenen). En dat op een set van €400,-. ?
ovlov
Berichten: 45
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 9:26 pm

Vandaag de 10283 aan het bouwen. Zakje 15 was al open.
De set overigens direct bij Lego besteld.
Missende onderdelen:
1x 663626 zwart
1x 243126 zwart
1x 636202 zwart

Kapot onderdeel:
1x 6347788 (barst in het raam)
ovlov
Berichten: 45
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 9:26 pm

Set 75308 
Zakje 7 
1x 3022 mist
1x 60483 over (is niet eens nodig in zakje 7)
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Ik vindt het toch wel raar, dat ik in 30+ jaar lego nog nooit een ontbrekend onderdeel heb gehad in een nieuwe set.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Ik had bij de Blacksmith een extra baardje in zakje 1. Ik heb nog nooit eerder een minifig onderdeel als extra onderdeel gehad. Gebeurd dat vaker of zou dit een foutje in mijn voordeel zijn?
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

1 extra naast de reserve baard? 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:


Geplaatst door: @hoodedone

Ik vindt het toch wel raar, dat ik in 30+ jaar lego nog nooit een ontbrekend onderdeel heb gehad in een nieuwe set.

Same here, nog nooit mee gemaakt (knock knock).


Geplaatst door: @boindil_lego

Ik had bij de Blacksmith een extra baardje in zakje 1. Ik heb nog nooit eerder een minifig onderdeel als extra onderdeel gehad. Gebeurd dat vaker of zou dit een foutje in mijn voordeel zijn?

De baard staat bij de extra items.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:


Geplaatst door: @sanderkoenen

1 extra naast de reserve baard? 

Nee 1 extra baard. Dus 2 in totaal.
Gebruikersavatar
Bricknook
Premium
Berichten: 428
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:02 am

2 baarden is normaal (althans voor dit specifieke model baard). Dat heb ik ook gehad bij 2 exemplaren van de 21325 Ideas Medieval Blacksmith en ook bij mijn 71043 Harry Potter Hogwarts Castle (waar deze baard wordt gebruikt voor Goderic Griffoendor).
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ


Geplaatst door: @hoodedone

Ik vindt het toch wel raar, dat ik in 30+ jaar lego nog nooit een ontbrekend onderdeel heb gehad in een nieuwe set.

Ik eigenlijk heel snel. Toen ik in december net ontwaakt was uit de Dark Ages bestelde ik de hijskraan en de Landrover Defender. Van de defender ontbraken onderdelen van de voorstoelen en waren onderdelen van de achterbank in de verkeerde kleur geleverd. Dat deed me wel even fronsen bij de kwaliteitsbeeld van het merk Lego.
Maar ik bekijk het meeste  van de positieve kant en ga er dus vanuit dat het een uitzondering was  
Gebruikersavatar
Aangord
Premium
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:55 am
Contacteer:

Ik heb het ook zelden, een piraat miste een arm bij het schip uit 2014?
En in mijn voordeel 4x een groene draken vleugel te veel in 4 sets uit de zelfde productie run van Lego Elves, de geheime markt.
Gebruikersavatar
Iook
Premium
Berichten: 244
Lid geworden op: za nov 14, 2020 4:11 pm
Locatie: Uithuizen

Als ik kijk op de 30 a 40 sets die ik op jaarbasis koop heb ik ook weinig reden tot klagen (en als het dan misgaat is de service altijd prima) Als ik een keer vermoed dat ik een part mis dan loop ik altijd eerst nog eens goed het al gebouwde door en vaak is er dan toch ergens een verkeerde part terechtgekomen.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Echt missende onderdelen kan ik me niet zo herinneren en ik heb toch wel genoeg dozen geopend. Wel misvormde onderdelen, beschadigde of slecht gekleurde onderdelen. 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Me neither. Only once I got an extra technic bush which was actually good!
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Ik had alleen één missend onderdeel, uit Majisto’s Magic Shop.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Ik heb in 2018 of 2019 voor het eerst (en tot dusver ook voor het laatst) een set gehad waar een onderdeel uit ontbrak. Het was set 70652 en wat ontbrak was
https://www.bricklink.com/P/95/36015pb01.JPG
Kwestie van even melden toen ik B&P aan de lijn had en het werd met mijn bestelling meegestuurd.
Heb wel een aantal keer gehad dat ik dacht een element te missen en dat ie uiteindelijk in/onder een ander onderdeel zat verstopt. 
Tegenwoordig is het omgekeerde vaker waar. Bij iets te makkelijke sets/bouwsecties blader ik even snel door de instructies om te kijken hoe het ongeveer moet en begin vervolgens vanuit de laatste pagina of soms kijk ik zelfs alleen naar de plaatjes op de doos.
Dit zorgt dat ik nogal eens wat extra extra onderdelen heb, herkenbaar omdat ze groter zijn dan de standaard extra stukjes. 
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

Ik heb niet zozeer een klacht over steentjes maar over de afhandeling van een (credit)factuur door LEGO customer support. Ik had voor mezelf 80107 Spring Lantern Festival besteld. Een paar maanden later bestelde ik nog eentje om kado te doen. Er volgde een automatische annulering want je mag hiervan blijkbaar niet meer dan 1 stuks bestellen. Even CS gebeld of het echt niet kon en vooruit ze zouden het voor me proberen. Helaas werd deze bestelling wederom om dezelfde reden geannuleerd. Ok jammer, allemaal niet zo erg.

Weken later (en weken na Pasen) krijg ik 2 pakketten van LEGO binnen. Bieden 40449 Easter Bunny's Carrot House. Ok vreemd. Later ontvang ik hiervoor facturen in de mail: de sets zijn gratis GWPs maar het totaal aan verzendkosten bedraagt €11,90. Met CS overlegd, ze begrijpen niet waarom deze gratis GWPs uit geannuleerde orders toch verzonden zijn. Ik mag de sets houden, de facturen worden gecrediteerd en ik krijg nog wat extra VIP points. Ok dat is aardig! 1 set zelf gebouwd en 1 set weggegeven. Daarna toch nog betalingsherinneringen ontvangen. Opnieuw overlegd, sorry wordt gecrediteerd.
Vorige week plaatste ik een order voor 21319 Central Perk, na aftrek van VIP points heb ik €19,99 overgemaakt. 2 dagen later ontvang ik een mail dat de bestelling is geannuleerd. Even CS gebeld waarom (konden ze niet inzien) en bovenstaande gevallen besproken. Een week later krijg ik een mail dat er nog 2 openstaande facturen zijn voor, je raadt het al, de verzendkosten van de GWPs. Wat het totaalbedrag is en hoe ik dit kan overmaken komt financiële administratie nog op terug.
Onlangs heb ik Bricklinks Great Fishing Boat en Bricklinks Sheriff's Safe besteld. Hopelijk worden deze niet geannuleerd want dan zal ik daar niet meer aan kunnen komen. Vooral de boot zou ik erg vinden. Tevens heb ik mijn betaling voor 21319 Central Perk nog niet retour ontvangen.
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Wat een gedoe zeg!
Maar ik denk dat er niks anders op zit nog s te bellen en hopen dat je eindelijk van die onjuiste factuur af komt.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Bizar!  
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

@BrickChamps Inderdaad een bizarre situatie, ik hoop dat het zichzelf snel oplost want dit lijkt me aardig stressvol
Ik kwam dit tegen: 

Blijkbaar zit er een kloonfaciliteit in  
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Zijn daar niet gewoon twee pijltjes vergeten? Zo te zien moeten er onder die transparante 1x4 tiles namelijk ook nog van die dingen.
Plaats reactie