swandutchman MOC's

Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Spannend, morgen uitslag van de review van 57 Ideas inclusief Tutankhamun.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Tuti fruti for tha win!!!!
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Spannend, ik ben wel benieuwd!  
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Review results uitgesteld tot morgen.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Ah, toch nog een dagje langer wachten.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Sterkte met duimendraaien...
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Jammer! Heb zelf niks met de Jazz set (poppetjes) of The Office (weer een filmset).
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @berthil

Jammer! Heb zelf niks met de Jazz set (poppetjes) of The Office (weer een filmset).

Helaas, maar toch cool dat 10000 mensen op het project hebben gestemd. En ik moet zeggen, de troostprijs is ook zeer royaal, namelijk max 3 lego sets met een gezamenlijke waarde van 500 dollar. Ik heb mijn wensen al doorgegeven.  
Dat laatste is trouwens geen geheime info ofzo, dit staat gewoon in de prizes and rewards conditions op de website van Lego Ideas.
Maar het zou natuurlijk leuk zijn als er ooit wel een van mijn MOCs het zou halen, dus wie weet, als ik nog een geschikte MOC maak dien ik het idee weer in.  
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ah vandaar al die mensen die inzenden met creaties dat je denkt nou  …. 500 euro aan LEGO is voor die mensen een mooie incentive. Al is het voor mensen zoals jou de eer die de grote drijfveer is. Chapeau ik maak hem graag eens na  
Gebruikersavatar
ggj
Berichten: 544
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 9:27 am


Geplaatst door: @raven

Ah vandaar al die mensen die inzenden met creaties dat je denkt nou  …. 500 euro aan LEGO is voor die mensen een mooie incentive. Al is het voor mensen zoals jou de eer die de grote drijfveer is. Chapeau ik maak hem graag eens na  

Ah, nu snap ik dat ook beter ja. Misschien ook maar eens wat proberen te bouwen  
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Erg jammer, Koen! ? Het was leuk geweest als je project zou zijn geselecteerd.
Maar zoals je zegt is het wel een grote eer dat je de 10.000 stemmen hebt gehaald; dat neemt niemand je af! ? (En die €500 aan LEGO is ook leuk natuurlijk ? ).
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @raven

Ah vandaar al die mensen die inzenden met creaties dat je denkt nou  …. 500 euro aan LEGO is voor die mensen een mooie incentive. Al is het voor mensen zoals jou de eer die de grote drijfveer is. Chapeau ik maak hem graag eens na  

Ja, al is het ook zo dat veel projecten die zijn afgewezen opnieuw erop worden gezet in de hoop opnieuw 10.000 supporters te behalen. En wat is dan de reden daarvoor? Wil de maker dan zo graag opnieuw 500 dollar aan gratis sets of daadwerkelijk het project realiseren als set? Het komt wel voor dat projecten na meerdere keren alsnog in productie gaan. Ik begin er in ieder geval niet aan om opnieuw hetzelfde idee in te dienen.  
Nabouwen wordt een beetje lastig Raven, omdat deze versie alleen te maken is met onderdelen die er nog niet zijn in de kleuren. Ik heb natuurlijk geprobeerd om Toetanchamon op deze schaal te maken met de onderdelen die er zijn, maar dat is me niet gelukt. Dat was ook een van de redenen om dit als idee in te dienen, zodat een kleinere betaalbare Toetanchamon te bouwen is voor een groot publiek.
avdieren
Berichten: 10
Lid geworden op: vr nov 20, 2020 5:37 pm
Locatie: dinteloord

Het erge is dat meerdere keren hetzelfde idea indienen, blijkbaar nog lukt ook. ik dacht in de ideas video gehoord te hebben dat die office set voor de 3e keer ingediend was en nu dus (helaas) goedgekeurd)
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 420
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Dan is er toch nog hoop voor Anatomini!
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Neeeeeeee!!!!
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Die is toch best leuk?
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

LEGO vond het ook een idee van Niks  
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Mijn nieuwste MOC, de buste van Nefertiti, is eindelijk klaar!  
https://www.flickr.com/photos/swandutchman/51614338560/in/dateposted/
Nefertiti was een koningin van het Oude Egypte. Ze was onder andere de stiefmoeder en schoonmoeder (denk er maar over na) van de wereldberoemde Toetanchamon. De buste van Nefertiti is echter bijna net zo bekend als koning Toet. De buste is niet alleen een mooi kunstwerk uit de Oudheid, maar ook een technische uitdaging om te bouwen. En dus startte ik in mei met het ontwerpen van een 1:1 versie. Dat duurde zo'n 3 maanden voor het ontwerp af was. Daarna alle onderdelen besteld en gaan bouwen. Tijdens het bouwen moest ik wat meer aanpassingen doen dan normaal het geval was. En bij de aanpassingen natuurlijk weer onderdelen gebruikt die ik niet in huis had . Al bij al duurde het onderdelen verzamelen, het bouwen en het fotograferen daardoor nog eens zo'n 3 maanden . Het was erg leuk om het ontwerp in het echt te kunnen bouwen, om te zien hoe alles bij elkaar komt.
Wat dit bouwwerk ook leuk maakte om te bouwen was het beeld in balans houden tijdens het bouwen zelf door afwisselend voor- en achteraan iets te bouwen. Met de balans is het trouwens prima voor elkaar gekomen. Er zitten zo'n 8000 onderdelen in. Daarbij heb ik geprobeerd om het hoofd/ hoed zo hol mogelijk te maken (maar wel stevig natuurlijk) en de onderkant is volledig massief gebouwd om het zwaartepunt van het beeld zo laag mogelijk te krijgen. Binnenin is een technisch frame om het toch vrij zware hoofd goed op zijn plaats te houden op de uitstekende dunne nek. Op Flickr staan nog meer foto's zodat je de buste van alle kanten kan bekijken. 
Leuk om te vermelden: TAFOL heeft gaandeweg een paar foto's gezien van alleen de onderdelen en het beeld onder een doek. En toch weet hij het in een keer te raden dat het Nefertiti is . Geweldig toch!  
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Dat is echt weer een schitterend bouwwerk.  
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Wauw!  
Volgens mij heb je jezelf overtroffen!  
Fantastisch bouwwerk!
Mag dit ook in het museum staan?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Goed bezig zeg! Ook deze is erg mooi!
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Wauw! Al contact gehad met het RMO? Deze zou wel heel mooi staan naast Toetanchamon!
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

Dit is gewoon weer een megavet bouwwerk geworden.  
Ook hier zijn de details weer verbazingwekkend goed gelukt; van de toverstokken in de kraag tot de croissants en drumsticks in de oren. Zelfs de ogen en mond hebben dezelfde bouwtechniek als die van Toetanchamon. Ook heel gaaf dat deze buste even groot is als het origineel in het museum in Berlijn.
Opvallend is het aantal onderdelen in deze MOC in tegenstelling tot Toetanchamon: precies de helft!  
Gebruikersavatar
HoodedOne
Premium
Berichten: 261
Lid geworden op: wo jan 13, 2021 2:54 pm

Wow, ik zag hem net op IG voorbij komen. Het is weer heel mooi geworden. Ben wel benieuwd naar de reden om de beschadigingen weg te laten ?
Wel toevallig dat we beide met hetzelfde onderwerp bezig zijn geweest. :)
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ


Mijn nieuwste MOC, de buste van Nefertiti, is eindelijk klaar! duim  
Nefertiti


 
Geniaal. Kleuren, detaillering, verhoudingen, alles is voor mij perfect uitgevoerd zo  
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 420
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Werkelijk prachtig!
Ik hoop dat deze ook in het RMO komt, dan heb ik weer een reden daar weer naar toe te gaan. Laatste keer dat ik daar was heb ik langer naar je masker zitten kijken dan naar de hele tentoonstelling.
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

fantastisch bouwwerk! voor mij 1 van jouw beste, en dat wil wat zeggen met de meesterwerken die je al gemaakt hebt!
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Holy Smokes wat een mooie weer. In mijn ogen zelfs mooier dan Toetiefroetie.
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Bedankt allemaal voor de lovende woorden! Superleuk!  
@sanderkoenen
@WvdP
@thomassio 
Maak je geen zorgen, het Rijksmuseum wist dat ik hiermee bezig was. Komende maand komt Toetanchamon weer naar huis. Vanaf november start er namelijk een nieuwe tentoonstelling over een Romeinse keizer. Maar wellicht keren ze volgend jaar in de zomer terug.  
En als we tussendoor nog een meeting hebben kan ik ze natuurlijk ook meenemen.
@TAFOL Het is puur toeval dat de hoeveelheid onderdelen de helft van Toet is.  
@HoodedOne Bij het origineel mist een stuk van beide oren en een stuk aan een kant van de hoed. De buste is gemaakt van kalksteen met daarop pleisterwerk en vervolgens beschilderd. Als ik afgebroken oren had gemaakt dan zou je vanwege het weinige aantal onderdelen waaruit de oren zijn gemaakt je vooral afvragen wat het moet voorstellen. Het ziet er dan niet afgebroken uit. Wat betreft de hoed zijn hier en daar (grote) stukken van het kalksteen zichtbaar. De eigenlijke kleur van het kalksteen zou tussen tan en lbg in moeten zitten. Voor het onbeschilderde stuk heb ik gekozen voor tan, omdat dit beter bij het geheel past. Als ik de beschadigde stukken had willen maken dan zou je tankleurige 'gaten' zien op de donkerblauwe hoed. Ik vind dat rommelig ogen en ik denk dat het er dan nog niet uitziet als een beschadiging.
Ben je dan ook bezig met het bouwen van Nefertiti? Daar ben ik wel benieuwd naar! Ik vind het altijd leuk om te zien hoe verschillende bouwers eenzelfde onderwerp totaal verschillend kunnen benaderen. Zo heeft kunstenaar Nathan Sawaya ook Nefertiti gebouwd, hetzelfde model, maar een totaal verschillende aanpak.  

Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Wat een toffe build  . Wat een mooie oplossingen heb je weer bedacht. Wat is de reden dat het (ook op het origineel) linkeroog geen pupil heeft? Had zij dat in het echt ook?
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

@Boindil_Lego  Dankjewel! De reden daarvoor is onbekend, maar er zijn verschillende theorien. De meest waarschijnlijke theorie is dat de buste van Nefertiti waarschijnlijk een 'voorbeeld' buste is geweest waar andere beeltenissen van de koningin op gebaseerd zijn. Op die manier kon de meesterbeeldhouwer Thutmose aan zijn leerlingen laten zien hoe je de ogen moest maken. De linkerpupil is ook nooit gevonden op de vindplaats ondanks een fikse beloning voor die tijd.
Een andere theorie is dat Nefertiti in het echt een infectie aan het linkeroog had opgelopen (niet ongewoon voor de tijd) en haar oog daadwerkelijk wit was. Op andere beeltenissen heeft ze echter wel haar pupil dus deze theorie is niet erg waarschijnlijk. De 3e theorie is het meest romantische van allemaal: De maker van het beeld, Thutmose, was erg verliefd op Nefertiti, maar zijn liefde bleef onbeantwoord. Omdat Nefertiti zijn liefde niet 'zag' heeft hij daarom de pupil aan het linkeroog verwijderd.
Hoe dan ook, het heeft denk ik er aan bij gedragen waarom deze buste zo iconisch en wereldberoemd is geworden.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Dit vind ik nou echt mooi! Niet alleen een schitterende MOC, maar ook een goed verhaal en onderzoek erbij!
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Wauw, Koen!  
Je hebt jezelf weer overtroffen hiermee! Echt ongelooflijk knap gedaan! 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Wow looks really great. I love the part usage in her ear. How long did it take you to construct it? And did you build the one in your profile picture?
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

@KlaasK
@Brick_Rebel
Dankjulliewel!
@Minoboys
Thank you very much! It took 6 months to design and build her (with a lot of waiting for parts in between ). And yes, Tutankhamun is a life-size build too. Scroll to page 1 of this topic for a better picture of him.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Niet bescheiden. Is een mega vette MOC die in een heuse tentoonstelling in een museum staat over het tijdperk. Een puike prestatie!!
Gebruikersavatar
TAFOL
Premium
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 3:49 pm
Contacteer:

En je bent weer geblogd door Brothers Brick.
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Well done!
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik denk dat je later zult worden herinnerd als een groot kunstenaar!

Maar voor nu genieten wij er gewoon van! ;)
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

@KlaasK Dankjewel! Ik hoop nog wel een tijdje mee te gaan hoor  
Plaats reactie