Nieuws over Lego op internet

Henk

Als dat maar geen hommeles wordt.
Afol71
Premium

Voor de liefhebbers van Botanical:
https://www.bd.nl/binnenland/allereerst ... ~a8c2b0bc/

Een hele bloemenwinkel met alleen maar Lego bloemen en planten  :klappen:

KlaasK
Premium
Contacteer:

workfromtheheart
Site Admin
Contacteer:

Het nieuwsbericht stelt dat niet heel duidelijk. Maar ik zie op hun Facebook pagina dat ze ook niet-LEGO onderdelen verkopen. Als ze die in hun modellen ook gebruiken, kan ik me voorstellen dat LEGO daar moeilijk over zou doen en dat de aanleiding is voor de rechtzaak. Maar dat is speculatie mijnerzijds.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Tja, dat weet ik ook niet.
Ik heb toevallig net via WhatsApp contact met hem hierover.

Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Ik heb zelf altijd het idee dat LEGO helemaal niet zo zit te wachten op modellen van LEGO-onderdelen die verkocht worden, als zIj die niet zélf uitbrengen. Dit ivm klantenservice en mensen die niet snappen dat het een ander bedrijf is die dat dan levert.

Large
Premium

Ik vrees dat de schoen juist wringt bij het gebruik van 100% Lego onderdelen in die sets... Ik kan mij voorstellen dat die combinatie van echte Lego onderdelen, het als "set" uitbrengen met instructies de indruk wekt dat Lego hierbij betrokken is. Ze zouden kunnen beargumenteren dat HA Bricks daardoor oneigenlijk voordeel haalt uit de merk bekendheid en reputatie van Lego...
Bricksterdam
Premium
Contacteer:

Maar dan zou bijvoorbeeld playtoday in Gouda (en vele anderen) ook een probleem moeten hebben. Zitten er geloof ik ook enkelen op forum hier die datzelfde doen. Dan zou alleen ha bricks vervolgen toch willekeur zijn? En ik heb slechts 6 maanden basis van rechten gehad, maar een bedrijf wat al 10 jaar bestaat en al langer zo handelt dan zou een kort geding toch ook sowieso niet het juste middel zijn als lego zo lang wacht? Het komt heel vreemd over.
astute
Premium
Contacteer:

Het is sowieso een fijne Bricklink winkel...
Misschien knelt het schoentje in dat ze sets verkopen met een mix van originele LEGO en namaak parts en het niet direct duidelijk is wat echt en nep is?
HoodedOne
Premium

Ik denk dat het gaat om de combinatie van lego met niet-lego onderdelen.
Maar ik ben benieuwd naar de uitslag. Tot nu heb ik alleen dit soort zaken gezien in Duitsland en Oostenrijk. Meestal loopt het slecht af voor de zaak. Lego heeft een zeer lange adem, en heeft bewezen dat ze tot het uiterste willen gaan om hun gelijk te krijgen.

abcdabcd

Ze gebruiken de term 'Lego' op hun website, en dat mag volgens mij niet (bij Bricklink zijn daar in ieder geval strenge regels over).

HoodedOne
Premium

abcdabcd schreef: di mei 14, 2024 8:15 am Ze gebruiken de term 'Lego' op hun website, en dat mag volgens mij niet (bij Bricklink zijn daar in ieder geval strenge regels over).

Ik weet niet of dit inderdaad zo is, maar het klinkt heel vreemd. Vooral omdat bricklink onderdeel van lego zelf is.
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

HoodedOne schreef: di mei 14, 2024 8:43 am
abcdabcd schreef: di mei 14, 2024 8:15 am Ze gebruiken de term 'Lego' op hun website, en dat mag volgens mij niet (bij Bricklink zijn daar in ieder geval strenge regels over).

Ik weet niet of dit inderdaad zo is, maar het klinkt heel vreemd. Vooral omdat bricklink onderdeel van lego zelf is.

De regel stamt dan ook uit de tijd dat het nog niet van LEGO was.  :)

HoodedOne
Premium

Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Oh wauw ik kom er nu pas achter dat ik deze man ken. Woont letterlijk 4 huizen verder dan mijn ouders. In het Groningse landschap is dat 2 km, maar toch. Ik wist wel dat hij wat handelde in LEGO, maar dat hij er echt een onderneming in heeft.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Hij heeft een van de grootste of niet de grootste BL winkel van NL.
Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Serieus? Mijn moeder spreekt zijn moeder wel eens en die zei "dat hij wat handelde in Lego". Dat is dus een understatement  :lol:

HoodedOne
Premium

Meer nieuws over de Lego vs. HA Bricks zaak.
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Ik mag  het misschien niet zeggen, maar die eis is toch wel een beetje buiten proportie…
Interessante video!
IMG_2192.jpeg
IMG_2192.jpeg (231.9 KiB) 4782 keer bekeken

HoodedOne
Premium

Als ik HA Bricks was, zou ik eens navragen of Bluebrixx interesse heeft in een samenwerking.
LegoRK
Premium
Contacteer:

Dat is wel heel bizar zeg...
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Volgens mij mag je helemaal geen klantendata overhandigen, maar ik ben geen expert.

HA Bricks kan ook beginnen met stickers in plaats van prints en de inserts in de technic bricks los verkopen en meeleveren aan kopers met instructie hoe je ze kan plaatsen.

Dan heb je eigenlijk de meest kritische punten al weerlegd.
Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Dit gaat wel heel ver. Begrijp ik nu goed dat Lego wil dat hij alle sets terug koopt en vernietigd? Dat is toch helemaal geen haalbare eis? Een deel zal de set allang weer weggegeven een doorverkocht hebben. Of zeggen dat ze de set niet meer hebben.
aawsum
Premium
Contacteer:

En dit soort teksten zijn openbaar en in te zien? Of is dit een aanname van iemand die youtube video's maakt.
Het lijkt me wat gevaarlijk om op basis daarvan allerlei conclusies te trekken.

Er lijkt mij sowieso wel wat meer aan de hand.
HoodedOne
Premium

Ben het wel een met @aawsum eens. De bovenstaande video is de enige bron die deze dingen noemt. In de eerdere nieuws artikelen wordt hier niet over gesproken.
alois
Premium
Contacteer:

De uitspraak is daar. Lego krijgt van de rechter gelijk.

sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ja, ik las het net. 

HoodedOne
Premium

We hebben het er tijdens de meeting in Ulft nog over gehad. Toen zei ik al dat lego waarschijnlijk wel ging winnen. En zie hier...

Ik heb het vonnis snel doorgekeken. En met dit vonnis kunnen alle steentjes bedrukkers hun zaak wel opdoeken. Ben benieuwd hoe lego dat verder gaat aanpakken.

Vraag mij af of ze door hebben dat ze zo steeds meer aflos richting de niet-lego merken sturen.

Laatst gewijzigd door HoodedOne op di mei 28, 2024 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
aawsum
Premium
Contacteer:

Ik denk ook wel dat het veranderen van artikelen, bv dat kogellager, er eentje is waar consumenten dan niet weten dat dat niet door lego zelf gemaakt is.
Ik neem aan dat er wat incidenten mee zijn geweest waardoor Lego dit kort geding heeft aangespannen.

Berthil
Premium
Contacteer:

Ook nog even 16.000 Euro aan proceskosten aftikken.
geert_h
Premium
Contacteer:

Dit vonnis gaat zeker nog wel een aantal keer bekeken worden door andere steentjes bedrukkers, maar ik zie ook wel verschillen. Iemand die op bestelling bedrukt is anders bezig dan een ondernemer die voorraad drukt om later te verkopen. En uit het vonnis blijkt mede dat Lego er zwaarder aan tilt wanneer er bedrijfsnamen en/of logo's worden gedrukt, dan wanneer het andere zaken zijn.

Tevens heeft de gedaagde niet onderbouwd dat zijn drukwerk de kwaliteit van de elementen niet aantast. Ik weet niet of andere drukkers daar wel op letten, maar dat is ook een punt in het oordeel.

Alles bij elkaar kunnen dit spannende tijden worden voor sommige partijen. Ik ben heel benieuwd of dit een vervolg gaat krijgen bij andere ondernemers.
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Ik vind eigenlijk vooral schokkend dat hij zijn administratie moet overdragen.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ja, ik had niet verwacht dat de rechter daarin mee zou gaan.
aawsum
Premium
Contacteer:

Dat zou kunnen samenhangen met klachten over de aangepaste onderdelen. Zodat Lego wellicht kan traceren of het eigen onderdelen zijn of vanuit deze onderneming. Dat lijkt me de enige logische verklaring.
Iook
Premium

Stuifzand schreef: di mei 28, 2024 5:35 pm Ik vind eigenlijk vooral schokkend dat hij zijn administratie moet overdragen.

Volgens mij is die eis niet volledig overgenomen. Hij moet zijn zakelijke afnemers een brief zenden en hij moet de herkomst en distributiekanalen van de 'relevante producten' overhandigen. 
Consumenten (afnemers) hoeft hij voor zover ik het vonnis lees niet vrijgeven.

Maar al met al kan dit wel heel wat te weeg brengen...
ggj

Ik vraag me af waar de grens nu wordt getrokken. Mag Konajra dan bijv. nog scheepjes bouwen? Die deed het ook in zelf ontworpen dozen
geert_h
Premium
Contacteer:

Voor zover ik de klacht en het vonnis heb gelezen, gaat het over het aanpassen van door Lego uitgebrachte stenen om daarna te verkopen en het bedrukken van stenen. Zolang je dat niet doet doet, verwacht ik geen probleem naar aanleiding van deze zaak. Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar niet iets is waar Lego op dit moment zijn pijlen op richt.
HoodedOne
Premium

Een BrickTsar video over de situatie met HA Bricks

Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Koperdraad in rigit hoses zou daar ook onder kunnen vallen. En dat doen best veel modelbouwers volgens mij.

HoodedOne
Premium

Boindil_Lego schreef: wo mei 29, 2024 9:20 pm Koperdraad in rigit hoses zou daar ook onder kunnen vallen. En dat doen best veel modelbouwers volgens mij.

Als je dat dan vervolgens zou verkopen in een set/moc, wel volgens mij.
Plaats reactie