Sleuren & pleuren!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm


Omdat er voor de Technic bouwers de laatste tijd weinig te beleven valt is er besloten de wedstrijd “Sleuren & pleuren” te organiseren.

Wat is de bedoeling:
Iedere deelnemer bouwt een voertuig dat dingen kan verplaatsen.
Dit mag van alles zijn; van een heftruck tot een robot tot een kraanwagen.
Je voertuig moet vervolgens objecten verplaatsen naar een doel.

Omdat de wedstrijd online is en iedereen dus thuis zit dient iedere deelnemer naast zijn/haar voertuig nog wat extra simpele dingen te bouwen.

  • De objecten die moeten worden verplaatst ( bijvoorbeeld een wiel of vierkante kubus ).

  • De constructies waar de objecten die verplaatst moeten worden op staan, liggen of hangen.



Ik wil dit keer zo min mogelijk beperkingen dus alles is toegestaan zolang het maar lego is ( geen SBrick’s of iets dergelijks ).
Uitzondering hierop is touw en elastiek.

Tips

  • Bouw op stevigheid en wendbaarheid, niet op snelheid.

  • Doe niet mee om te winnen, maar gewoon voor de lol.

  • Bonus punten voor originaliteit en uiterlijk.



Het plan is om de wedstrijd live op Lowlug TV uit te zenden, hiervoor is een computer of mobiel met Skype nodig.
De deadline is half januari.
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Omdat mij persoonlijk een grijper hebt makkelijkst lijkt, heb ik hier al een voorbeeldje van gemaakt.
grijper
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Mogen we ook al de objecten en waar ze op/aan geplaatst moeten worden weten?  Zodat ieder voor zich de beste til-mogelijkheid kan bedenken en kam bepalen hoe groot het moet worden. 
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

De grijze objecten zijn de dingen die verplaatst dienen te worden.
Komt misschien nog wat bij maar het zal nooit hoger worden dan deze.
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:

Onwijs leuke challenge! Wanneer is de deadline?
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:


Geplaatst door: @jovlem

De deadline is half januari.

Gebruikersavatar
Peet
Premium
Berichten: 80
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:17 am
Contacteer:

Ik heb nog steeds niet echt een goed beeld bij deze wedstrijd.
Wat ik me nu voorstel is dat je een start plek hebt (zeg een 30x30cm vierkant), 1 meter van de constructies waar je voertuig vanuit vertrekt en waar hij de 4 objecten moet heen brengen..
klopt dat beeld een beetje?
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Je begint aan de linker kant, en daar moeten de objecten ook naar toe verplaatst worden.
( Ze hoeven dus niet naar een vierkant, zolang ze maar over die streep komen. )

Je mag ook zelf de volgorde bepalen welk voorwerp je als eerste wil verplaatsen ( zodat je bijvoorbeeld kunt beginnen met het voorwerp dat voor jouw het makkelijkst is ).
Gebruikersavatar
Griffon
Premium
Berichten: 234
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:49 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

gewoon een Bulldozer bozer bouwen en klaar, of denk ik nu te simpel? :  
Gebruikersavatar
Peet
Premium
Berichten: 80
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:17 am
Contacteer:


Geplaatst door: @griffon

gewoon een Bulldozer bozer bouwen en klaar, of denk ik nu te simpel? :  


Ook aan zitten denken...
Maar dat "De grijze objecten zijn de dingen die verplaatst dienen te worden."  maakt het een beetje lastig met een bulldozer..
Gebruikersavatar
workfromtheheart
Site Admin
Berichten: 753
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 4:35 pm
Contacteer:

Maar er staat nergens hoe ze verplaatst moeten worden. 
En er staat nergens dat de platforms waar ze op staan op de plek moeten blijven staan. 
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Ik heb de volgende regels bedacht:
100 punten > het object wordt naar het doel verplaatst zonder dat het de grond heeft geraakt voordat het over de finish lijn is
60 punten > het object wordt naar het doel verplaatst maar heeft de grond geraakt voordat het over de finish lijn is
30 punten > het object wordt naar het doel verplaatst maar ligt / hangt / staat nog op het platform

Korte uitleg:
De 100 punten is dus het moeilijkst maar levert daarom ook de meeste punten op.
De 60 punten krijg je bijvoorbeeld als je het voorwerp oppakt maar halverwege ergens laat vallen, of als je - al dan niet per ongeluk - het platform omver duwt waardoor het object er vanaf valt ( vervolgens kun / mag je het object gewoon over de finish lijn duwen ).
De 30 punten krijg je door bijvoorbeeld het platform + object in zijn geheel over de finish lijn te duwen. ( Het voorwerp hierna alsnog van het platform afduwen levert overigens nog steeds niet die 100 punten op ( want het voorwerp heeft immers tussendoor de grond niet geraakt ), dat zou te makkelijk zijn. )

Een bulldozer achtig voortuig is dus volledig toegestaan. Met een beetje geweld handigheid kun je de meeste objecten wel van hun platform afwerken en vervolgens naar het doel duwen. Dat levert dus een keurige 60 punten. De vraag is of je daar genoegen mee neemt of toch liever iets probeert te bouwen waarmee die 100 punten te halen is.

Overigens hoeft het geen bestaand voertuig te zijn ( dat is die van mezelf vooralsnog ook niet ). Een futuristische machine of robot mag uiteraard ook. Leef je uit zou ik zeggen!

Feedback is uiteraard van harte welkom.
Ik zou het zonde vinden als er mensen afhaken om wat voor reden dan ook.
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:


Misschien niet onbelangrijk; natuurlijk zijn er ook prijzen te winnen met deze wedstrijd. Ondergetekende sponsort het pakket deze keer, en is dus zelf niet in staat om iets te winnen. 
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Met nog ongeveer een kleine maand te gaan ben ik benieuwd of er al mensen aan het bouwen zijn. 
Dit is voor mijn ook handig om in te schatten hoeveel deelnemers er ongeveer zullen zijn.

Ben je nog niet aan het bouwen maar wel van plan om mee te doen, laat het ook even weten.
Loop je tegen problemen aan, of mis je bepaalde onderdelen, post het vooral. Er is vast een mouw aan te passen
Gebruikersavatar
OwnGaming
Premium
Berichten: 117
Lid geworden op: ma nov 16, 2020 12:23 am


Geplaatst door: @jovlem

Met nog ongeveer een kleine maand te gaan ben ik benieuwd of er al mensen aan het bouwen zijn. 
Dit is voor mijn ook handig om in te schatten hoeveel deelnemers er ongeveer zullen zijn.

Ben je nog niet aan het bouwen maar wel van plan om mee te doen, laat het ook even weten.
Loop je tegen problemen aan, of mis je bepaalde onderdelen, post het vooral. Er is vast een mouw aan te passen

Ik ben nog niet begonnen met bouwen, ik ben wel van plan iets te bouwen eens deze weken.
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:


  
Geplaatst door: @jovlem

Met nog ongeveer een kleine maand te gaan ben ik benieuwd of er al mensen aan het bouwen zijn. 
Dit is voor mijn ook handig om in te schatten hoeveel deelnemers er ongeveer zullen zijn.

Ben je nog niet aan het bouwen maar wel van plan om mee te doen, laat het ook even weten.
Loop je tegen problemen aan, of mis je bepaalde onderdelen, post het vooral. Er is vast een mouw aan te passen

Ik ben al 2 weekjes bezig met het bouwen van een heftruck. Ik bouw eigenlijk nooit dit soort voertuigen dus liep vooral in het begin tegen veel dingen aan zoals: aandrijving, schaal en alles compact houden.

Wat ik mij in het begin afvroeg is hoeveel motoren is iedereen van plan te gaan gebruiken? (Ik gebruik er nu 5)
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Die vorkheftruck ziet er al zeer netjes uit! 
Ik hou het zelf op 4 motoren, dat past nét op een nieuwe PU hub. Ik had nog wat problemen met de tilkracht, maar met batterijdoos als contragewicht gaat dat al stukken sneller. 
Mocht iemand trouwens iets van dit ontwerp willen jatten; mijn zegen heb je :


Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Ik was eerst niet van plan om mee te doen, ik bouw niet echt technic en wist niet of ik de tijd kon vinden.
Maar het klinkt toch wel als een leuke uitdaging, en dat prijzenpakket is ook niet mis!  
Ik hoop dat ik wat tijd heb om er mee te stoeien, ik heb al wel wat ideetjes.
Maar ben wel bang dat ik niet veel PF onderdelen heb
Gebruikersavatar
Peet
Premium
Berichten: 80
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:17 am
Contacteer:

Hebben we hier al een echte datum voor?
Mocht het hier nog lukken dan zal het, mij kennende, waarschijnlijk weer op het laatste moment worden gebouwd. Al wel een idee, dus de eerste stap is gezet..
Dan is een datum/tijd wel handig..
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Goed dat je het nog even aanstipt!
Om te conformeren aan het Lowlug TV uitzendschema wordt de wedstrijd op 29 januari gehouden. 
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Ik ben nu maar eens begonnen met bouwen!  
Eerste keer dat ik technic bouw... hoop dat het lukt. Mooi zal het niet worden, als ie maar werkt  
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

ik kom er trouwens wel achter dat er meer specifieke onderdelen nodig zijn voor de voorwerpen & platforms dan ik dacht  

één onderdeel die ik helemaal niet heb is dat wiel & band? welke onderdelen zijn dat eigenlijk? en wat kan ik daarvoor in de plaats gebruiken?
@mahj @jovlem

En moet je voor allemaal precies hetzelfde voertuig gebruiken, of mag je ook variaties doen/andere opzetstukken gebruiken?
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm


ik kom er trouwens wel achter dat er meer specifieke onderdelen nodig zijn voor de voorwerpen & platforms dan ik dacht    


Welke onderdelen bedoel je precies?
Je mag de voorwerpen & platformen eventueel ook van system LEGO maken als dat handiger is.
Zolang de hoogte/vorm en moeilijkheidsgraad maar ongeveer gelijk zijn ( we gaan echt niet moeilijk doen als iets een stud hoger/langer/breder is ofzo ).


één onderdeel die ik helemaal niet heb is dat wiel & band? welke onderdelen zijn dat eigenlijk? en wat kan ik daarvoor in de plaats gebruiken?


Dat is deze velg + band.
Deze is 62,4 mm hoog. Als je 'em niet hebt dan kun er een gebruiken die er het dichtst bij in de buurt komt.


En moet je voor allemaal precies hetzelfde voertuig gebruiken, of mag je ook variaties doen/andere opzetstukken gebruiken?


Je moet voor alle voorwerpen hetzelfde voertuig gebruiken ( dus geen variaties ).
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:


Geplaatst door: @jovlem


ik kom er trouwens wel achter dat er meer specifieke onderdelen nodig zijn voor de voorwerpen & platforms dan ik dacht    


Welke onderdelen bedoel je precies?
Je mag de voorwerpen & platformen eventueel ook van system LEGO maken als dat handiger is.
Zolang de hoogte/vorm en moeilijkheidsgraad maar ongeveer gelijk zijn ( we gaan echt niet moeilijk doen als iets een stud hoger/langer/breder is ofzo ).


één onderdeel die ik helemaal niet heb is dat wiel & band? welke onderdelen zijn dat eigenlijk? en wat kan ik daarvoor in de plaats gebruiken?


Dat is deze velg + band.
Deze is 62,4 mm hoog. Als je 'em niet hebt dan kun er een gebruiken die er het dichtst bij in de buurt komt.


En moet je voor allemaal precies hetzelfde voertuig gebruiken, of mag je ook variaties doen/andere opzetstukken gebruiken?


Je moet voor alle voorwerpen hetzelfde voertuig gebruiken ( dus geen variaties ).

oké, bedankt voor de snelle reactie!
Het probleem met de velg & band is dus, dat ik er helemaal geen heb  
Ik bouw vooral star wars, en tot voor kort (op een na laatste aflevering van de mandalorian) kwamen er geen banden voor in Star Wars hahahahahhahahahah

ik heb nu precies 4 banden, maar die gebruik ik voor mijn autootje. ik ga wel even kijken of ik dat kan oplossen, want degene die bij mij het dichts in de buurt komt, is deze (van vroeger/en lego world polybags):
https://www.bricklink.com/P/5/6014bc01.JPG
 
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:


Geplaatst door: @mahj

Goed dat je het nog even aanstipt!
Om te conformeren aan het Lowlug TV uitzendschema wordt de wedstrijd op 29 januari gehouden. 

Ik kan er helaas dan niet bij zijn ivb met werk, is het mogelijk om een video in te sturen van mijn deelname?
Gebruikersavatar
jovlem
Berichten: 32
Lid geworden op: za nov 14, 2020 8:27 pm

Natuurlijk zie we graag dat je mee doet, en dat de tijd niet uitkomt, daar valt wel wat aan te doen.
Je zou je poging eerder kunnen doen en opnemen, maar voorwaarde is dan wel dat een van ons ( jovlem / Mahj ) als jury mee kan kijken via Skype of Zoom zodat we weten dat je niet stiekem 40 pogingen doet.
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Nog een paar nachtjes slapen, en dan is het zo ver! Vrijdag de 29e gaan we dus live aan de slag.
Om er voor te zorgen dat alles zo smooth mogelijk verloopt willen we deze week nog even proefdraaien. Om datum en tijd daarvoor te coordineren willen we graag iedereen in een whatsapp groep gooien. Heb je geen whatsapp, dan kan email ook.

Als je mee wilt doen, stuur dan even een berichtje naar onderstaand adres:

Een PBtje kan ook. Vermeld even een telefoonnummer, dan voegen we je toe.
(wederom, als whatsapp geen mogelijkheid is dan communiceren we verder via email of PB)

Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

@Twan, gefeliciteerd met de overwinning met een mooi én functioneel ontwerp.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Leuke wedstrijd was dit, zeg
Hulde voor de organisatie en de winnaars  
Volgende keer* zorg ik dat ik wat motorisch spul heb ingekocht en waag ik ook een poging!
*dit is tevens mijn antwoord op de vraag of dit nog een keer georganiseerd mag/moet worden
Gebruikersavatar
LegoRK
Premium
Berichten: 1657
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 5:58 pm
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

Het was mooiom te zien de verschillende voertuigen met functionaliteit.  Die schorpioen van Twan sprong er zeker positief uit qua uiterlijk en diverse functionaliteiten.  Knap gedaan! 
Ik vind zulke machines met meer functies dan alleen rijden,  sowieso altijd gaaf om te zien.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Eerlijk is eerlijk, bij de aankondiging snapte ik werkelijk niet hoe de wedstrijd in zijn werk zou gaan. Maar ik vond het erg gaaf om te zien!
Gebruikersavatar
Ecclesiastes
Premium
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:11 am
Contacteer:

Was een mooi staaltje techniek om naar te kijken! ? 
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Bedankt voor het organiseren mahj en jovlem!! Het was erg leuk om te bouwen en mee te doen!
En ook bedankt iedereen voor de leuke reacties hier en tijdens de livestream
Ook super tof de andere inzendingen te zien, allemaal erg soepel uitgevoerd, ben er jaloers op hoe mooi en Smooth de voorwerpen waren verplaatst! Ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan dus hoop binnenkort wat plaatjes op het forum te zien voor inspiratie! :  
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Dit was erg leuk om te zien!  Ik zou het zelf niet kunnen maken
Gebruikersavatar
Mahj
Premium
Berichten: 74
Lid geworden op: za nov 14, 2020 11:08 am
Contacteer:

Voor de mensen die 'm gemist hebben: https://www.youtube.com/watch?v=2YLJfbVeSGA
(Je moet doorspoelen tot 46:00 voor de wedstrijd zelf)

Ik heb wat foto's geupload van m'n eigen bouwsel: https://lowlug.com/profile/?mahj/photos/album/1000
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:

  Beter te laat dan nooit hier zijn mijn pogingen:
https://www.youtube.com/watch?v=LLAkN0tQt2E
https://www.youtube.com/watch?v=PMnRutI5MYs
Plaats reactie