Vraag over powered up treintjes/koppelingen

Plaats reactie
eti
Premium
Contacteer:

Ik sta hier op een evenement met powered up treintjes, en soms gaat alles prima, maar soms rijdt de loc weg en blijven de wagons staan.
Ligt dit aan de batterij? Een teken dat die te zwak is geworden om nog wagens te trekken ? Wordt de motor minder sterk als de batterij bijna op is? Of ligt het aan de magneten? De locs hebben magneten die zo'n extra koeienvangerachtig ding eraan hebben.
Als iemand meer weet hoor ik het graag! 
eti
Premium
Contacteer:

Ik denk trouwens batterij., kan dat zijn?
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Nou ik weet niet of je toevallig al naar de koppelingen hebt gekeken. Ik had namelijk ook problemen bij Bricks am Meer met mijn wagons dat die dus bleven staan. Dat komt bij mij vooral door dat de koppelingen stroef lopen en dus in een schuine stand bleven staan en bij wegrijden dus los kwamen.
eti
Premium
Contacteer:

Dat gebeurt ook af en toe inderdaad.... maar niet als een locomotief z'n karretjes niet meer meeneemt. Ik moet nog eens beter testen als dit weer gebeurt of batterij wisselen helpt, maar ik hoopte dat dit iets was wat iemand hier gewoon allang weet voordat ik het wiel ga lopen uitvinden....
Misschien inderdaad een idee om wat extra koppelingen te kopen of uit mijn bak thuis te grissen, dan kan ik ook die verwisselen en kijken of het helpt.
Peet
Premium
Contacteer:

Een paar ideeën,,
Je hebt het over "treintjes" dus meer dan 1.
- Als de voorste trein iets eerder start dan de 2de dan kan die de boel los trekken.
- Als de batterij van de 2de trein leger is (dus dat die trein langzamer rijdt) dan komt er ook spanning op de koppelingen.
- Als de weerstand van de wagons in de buurt komt van de trekkracht van de magneten, dan kan te snel optrekken waarschijnlijk ook de boel loskoppelen. (zeker als de wagons ook nog in een bocht staan)

sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Gewoon de koppelingen vastzetten met tiles of plates (als je nieuwe koppelingen gebruikt).
eti
Premium
Contacteer:

Dank je Peet, nee ik heb het over een trein met 1 loc en dan een hoop wagentjes erachter . (en dan nog een trein van weer een loc plus wagentjes). Kan het zijn dat de trekkracht van de magneet afneemt als de batterij opraakt? (Dat is mijn huidige hypothese)
eti
Premium
Contacteer:

Sander, tot mijn verbazing hebben die magneetkoppelingen geen noppen. Ze zitten vast op twee noppen, en verder wel geklemd onder een plate die daar bovenop ligt, maar dat zit helaas niet vast. Ik kan me voorstellen dat het zou helpen als die dingen noppen hadden, maar ik denk niet dat ze er zijn, toch? (niet dat ik even nieuwe koppelingen zou kopen voor al mijn 23 wagons plus 3 locs, maar alleen voor de locs zou het wel een optie zijn)
Peet
Premium
Contacteer:

Zover ik weet heeft lego nog nooit electro magneten gemaakt (er zouden vast veel mensen blij worden als ze met een druk op een knop wagons konden koppelen/ontkoppelen)
Het zijn gewoon van die oeroude vaste magneten (die trouwens over de jaren heen wel zwakker kunnen worden) maar dat heeft niks met je batterij te maken.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... conly%22:0}

Gewoon andere koppelingen gebruiken.
Chef_NL
Premium
Contacteer:

Ik zag je stad in je andere topic (Gaaf bouwwerk overigens!), Is het niet gewoon een probleem dat er teveel karren achter hangen? Naarmate je natuurlijk meer karren hebt, hangt er meer gewicht aan, en is er meer energie nodig om te vertrekken, wat allemaal op de voorste magneet aankomt.

Je kan ook op zoek naar een alternatief? Bv deze Plate, Modified 2 x 3 with Hole met een dunne liftarm. (Ziet er alleen wellicht iets minder mooi uit.

eti
Premium
Contacteer:

Nee, het zijn niet te veel wagentjes, want als ik de trein heel lang maak gebruik ik meerdere locs. Maar soms trekt hij vijf of zes van die kleine karretjes (elk ca. 10 studs lang) al niet.
Het heeft niet mijn voorkeur om alternatieven te knutselen omdat ik de treintjes zo compact mogelijk heb gemaakt, dat geeft vrij weinig speelruimte eigenlijk. (Als het echt niet zou werken oké, maar het werkt meestal wel)
eti
Premium
Contacteer:

Sander, mijn locomotiefjes hebben de magneten met plough: https://www.bricklink.com/v2/catalog/ca ... 1#T=C&C=11
Denk je dat andere serieus beter zijn? Maakt dat verschil?
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Maar dan kan je ze toch vastzetten met tiles of plates?
eti
Premium
Contacteer:

Bedoel je gewoon dat er weer een plate bovenop ligt? Dat is inderdaad zo, een 4x4 plate. En daarop weer een 2x4 brick en dan de Powered Up batterybox/ontvanger, dus op zich wordt het wel op z'n plek gehouden
aawsum
Premium
Contacteer:

Ik denk dat Sanderkoenen bedoelt dat je de magneten vast kan zetten met plates. Bij de nieuwere magneten, die niet heel best zijn kan dat inderdaad.
Dat zal niet heel veel helpen want het trekt alsnog los is mijn ervaring.

Ik verwacht dat je probleem is dat je loc zelf heel licht is waardoor deze snel van zijn plek komt en als het ware de wagonnetjes los rukt.
Oplossing 1 is je slechtste magneten achteraan en verstevigen met de plate (geen tile) op de magneten.
Een andere optie is je loc verzwaren zodat deze wat langzamer van start gaat. Dan gaat het wat geleidelijker en heb je minder disconnect.

Als je wat detailfoto's hebt van de koppelingen/treinen wil ik nog wel even verder zoeken.

eti
Premium
Contacteer:

Ik begrijp 'magneet vastzetten met plates' niet zo goed denk ik. Bedoel je het horizontale deel van de koppeling? Dat is dus vastgezet met een plate inderdaad. Ik kan wel even detailfoto's maken. Voor verzwaring is weinig ruimte omdat alles is volgebouwd.... de loc is relatief zwaar ten opzichte van de (holle) wagonnetjes ,maar vergeleken bij een gewone legotrein wel licht inderdaad.
Overigens doet hij het meestal wel goed.
TAFOL
Premium
Contacteer:

Ik denk dat Sanderkoenen bedoelt dat je de studs op de magneten gebruikt om er plates/tiles op te bevestigen en daarmee de connectie kan versterken.
LEGO Magneten Versteviging.png
LEGO Magneten Versteviging.png (461.47 KiB) 1442 keer bekeken

eti
Premium
Contacteer:

O, die truc kende ik nog niet. Gewoon een 1x2 tile op 2 gekoppelde magneten?
Dat maakt het koppelen iets minder simpel, maar ik kan natuurlijk een paar van die tiles (of plates) paraat houden voor het geval de locomotief los wegrijdt.
eti
Premium
Contacteer:

Dit is iig hoe mijn locomotiefjes in elkaar zitten:

eti
Premium
Contacteer:

Dit is iig hoe mijn locomotiefjes in elkaar zitten :
20240610_210757.jpg
20240610_210757.jpg (349.94 KiB) 1423 keer bekeken

20240610_210829.jpg
20240610_210829.jpg (415.75 KiB) 1423 keer bekeken

20240610_211037.jpg
20240610_211037.jpg (348.84 KiB) 1423 keer bekeken

eti
Premium
Contacteer:

20240610_211245.jpg
20240610_211245.jpg (468.9 KiB) 1423 keer bekeken
 En hopelijk lukt de laatste foto nu wel:

aawsum
Premium
Contacteer:

Deze magneten zijn niet best qua sterkte vind ik. Een plate boven en onder om ze aan elkaar te maken zal de kans op decoupling verkleinen.
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Hebben die oude 9v koppelingen dat probleem niet?
-ik vraag dit voor mezelf-
aawsum
Premium
Contacteer:

De koppelingen met de losse magneten zijn super sterk. En er is ook een 'oude' gegoten magneet aan de buffer vast die wel stevig is. Maar degene van de foto van eti zijn echt slechter van sterkte en functie.
eti
Premium
Contacteer:

Oké, ik heb verder vooral de oude gegoten magneten... de losse hebben het nadeel dat bij het ontkoppelen soms de magneet van de buffer losraakt. Maar misschien zijn die met plough wel de slechtste.
Ik zal de volgende keer eerst eens proberen tiles te gebruiken als het niet goed gaat, anders moet evt. die plough er maar af. Vond het zelf mooi qua design maar verder ziet niemand dat , denk ik, en bovendien is het niet een realistische trein die per se zus of zo moet natuurlijk.
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

@Sander dank voor deze zeer nuttige tip! Ik ga deze even toepassen op mijn treinen want ik heb wat Aawsum aangeeft er last van met de nieuwere magneten. Scheelt me weer gezeur met loskomen!
eti
Premium
Contacteer:

Inderdaad wat Sam zegt.... dit gaat waarschijnlijk ook mijn oplossing worden als hij hem niet goed meer trekt (en ik ga op het volgende evenement uitzoeken of dat inderdaad komt omdat de batterijen op raken)
rene.kok
Premium

Het lijkt of de feitelijke magneet in een behuizing zit, die uit twee helften bestaat.
Kun je dit huisje niet openen en de magneet vervangen door een neodymium magneet.

Neodymium magneten zijn de sterkste die er zijn en verkrijgbaar in allerlei soorten en maten....

SamtheChemist
Premium
Contacteer:

rene.kok schreef: wo jun 12, 2024 12:07 am Het lijkt of de feitelijke magneet in een behuizing zit, die uit twee helften bestaat.
Kun je dit huisje niet openen en de magneet vervangen door een neodymium magneet.

Neodymium magneten zijn de sterkste die er zijn en verkrijgbaar in allerlei soorten en maten....

Dat is ook nog wel iets om te bekijken, weet niet of ze makkelijk open en dicht te doen zijn to be honest.

Plaats reactie