Pybricks vragen!

AppieNL
Premium

Correct, de mijne komt ook van EducationEV3.

Wat betreft je knipperde lampje van rood naar groen op de hub. Dat had ik ook voordat ik de firmware ging updaten in de Spike app op de PC. Maar idd, ook met dat rood naar groen knipperen wilde hij niet opladen (en had ik dus een piepje, maar wel een ander soort piepje dan na de firmware update). Pas na het updaten van de firmware werd het een knipperend geel/oranje lampje. Bij mij gaat de batterij in de Spike app dus de andere kant op van 40>20>10>0% binnen 5 seconden. Maar als die van jou niet aan wil terwijl de app zegt dat die 80% is, klopt er toch iets niet in hoe de batterij wordt uitgelezen. Dat die van mij niet aan wil als de batterij 0% uitleest, snap ik nog, maar 80%?
Berthil schreef: ma jun 17, 2024 2:43 pm Er is toch wat raars aan de hand, de accu laat ook bij mij niet op. De hub gaat niet aan zonder USB kabel. De Spike App zegt dat de batterij 80% vol is. Als ik de accu er uit trek met de USB kabel er in gaat de hub oranje knipperen zoals het hoort.

Welke kleur geeft de LED als de accu erin zit? Aangezien je op firmware 1.0 zat, waarschijnlijk groen/rood, maar ben benieuwd wat het nu is. Bij mij is het in beide gevallen namelijk een geel/oranje knipperend lampje met de laatste Spike firmware.

Ik heb me dus dagen scheel zitten googelen om uit te sluiten of het aan de hub lag of de batterij. Ook dat nergens staat op de Lego site wat de kleuren van de LED naast de USB-poort betekenen irriteerde ik me mateloos aan. Gelukkig had de site van Pybricks deze informatie wel (geel is problemen met de lader).
Gets the status of the battery charger, represented by one of the following values. This corresponds to the battery light indicator right next to the USB port.

Not charging (light is off).

Charging (light is red).

Charging is complete (light is green).

There is a problem with the charger (light is yellow).

Van hier: https://docs.pybricks.com/en/stable/hub ... alhub.html (beetje naar beneden scrollen)

Ik heb ook overwogen contact te zoeken met de Bricklink verkoper, maar dan wilde ik het wel zeker weten dat het aan de hub lag. En de Spike app kan gewoon de gyro uitlezen van de hub. Ik heb (nog) geen kleine motortjes die bij de Spike Essential set horen, dus of de hub gewoon werkt, kan ik dusver alleen maar baseren op de gyro en het filmpje van Pybricks waarin de beschrijving staat dat dit echt aan de batterij ligt en niet de hub. Aangezien de "defecte" hub wel werkt met de batterij van een "goede" hub en die "goede" hub het niet doet met de batterij van de "defecte" hub.

Ik heb inmiddels zo'n beetje alle informatie uit dit topic en ook het filmpje van Pybricks (nogmaals bedankt) en een filmpje van mijzelf doorgegeven aan Lego met de vraag: kan ik dit nog resetten op 1 of andere manier of moet de batterij retour? Ze hebben alles doorgegeven aan de "digitale afdeling" en komen "spoedig" terug met een oplossing.

Ik heb van het weekend ook de Spike Essential set besteld, die wilde ik sowieso al, maar omdat die niet meer bij winkels te krijgen is voor €285 oid, dan wel alleen als er een dubbele punten actie was. Ik werd op mijn wenken bediend :) Dus ik kan de huidige hub binnenkort echt testen met de motortjes en zelfs de batterij van een andere hub gebruiken, dan wel de huidige batterij in de nieuwe hub doen. Ik ga er nog steeds vanuit dat er niks mis is met de hub en dat mijn testjes voor niks zijn en ik dezelfde resultaten zal hebben als het facebook filmpje van Pybricks.

Ik moet wel zeggen dat het wel raar is dat 4 hubjes van dezelfde verkoper allemaal dit vertonen, maar aan de andere kant hebben we ook 4 batterijen van (waarschijnlijk) dezelfde lichting vanuit Lego, dus ik denk nog steeds dat we met het probleem van het facebook filmpje zitten en het probleem dus in de batterij zit. Als ik de Spike Essential set binnen heb, zal ik hier wel weer terug komen met mijn bevindingen.
Berthil
Premium
Contacteer:

Ik heb EducationEV3 ook een bericht gestuurd. Na de update heb ik ook nul procent batterij in de Spike app en beide geel knipperende. Hij knippert geel op de hub omdat er niet voldoende stroom is want de accu word niet gezien. En hij knippert geel naast de USB stekker omdat er dus een probleem is. De Gyro kan ik ook uitlezen in de app. Dus allemaal hetzelfde gedrag als bij jou.

De online versie van Spike essential geeft hub versie 4.0.0.7. De app geeft versie 1.0.0.71. Ik heb alle codes e.d. op de hub bekeken en het ziet er allemaal wel echt uit, hetzelfde als op de batterij. Beide zijn uit 2018 volgens copyright regel!

Ik ben benieuwd of er antwoord komt van LEGO bij jou, of dat opladen wel gaat werken met de hub uit de Essential set en of de hubs er hetzelfde uit zien. Mocht er antwoord komen van EducationEV3 dan zal ik dat laten weten. Probeer ook even of de EducationEV3 hubs wel werken met de USB kabel uit de Spike set? Je had al geschreven dat een originele kabel had gekocht (deze misschien?) maar je weet maar nooit. Ik heb de Mindstorms kabel gebruikt en kon daarmee de hub verbinden met de PC en updaten.

AppieNL
Premium

Ik heb een soort van nieuws:

Ik kreeg zojuist zo'n automatisch mailtje voor een vervangend onderdeel. Maar ik heb helemaal geen vervangend onderdeel aangevraagd, dus ik dacht al dat dit over de batterij ging en in mijn bestellingen zie ik een bestelling staat voor "PREPACK BOX RECHARGEABLE BATTERY, NO. 4" en de bestelling kost €0. Ofwel ze vervangen de batterij. Verder niks aan informatie over het probleem zelf met de batterij. Ik heb geen instructies ontvangen om de andere retour te sturen, maar ik ga er vanuit dat er een retourlabel bij deze nieuwe batterij zit voor de oude. Ik neem iig aan dat ze hem zelf nog wel verder willen testen (en wellicht die hele batch van ons). Of die nieuwe batterij wel werkt is dus afwachten en of het spul werkt uit de set heb ik helaas nog geen antwoord op, want die is nog niet binnen.
Berthil
Premium
Contacteer:

Ben benieuwd. Intussen heb ik bericht uit Hongarije dat ik de 3 hubs terug kan sturen als het niet gaat werken maar ik heb natuurlijk liever dat alles gaat werken. Als een nieuwe batterij de oplossing is dan ga ik dat natuurlijk ook doen.
jovlem

Is het mogelijk om er een oudere versie van de firmware er op terug te zetten, en kijken of het ding dan in ieder geval oplaad. Dan kun je dat ook uitsluiten. Nou heb ik dan geen idee welke versie van een oudere firmware je dan zou moeten proberen.... :notimpressed:

Berthil
Premium
Contacteer:

Daar kwamen de hubs die ik heb al mee, versie 1.0.0.0. Aangezien de hub verder goed functioneert hoop ik eigenlijk dat het aan de batterij ligt en dat het met de vervangende batterijen die Appie krijgt is opgelost. Als de hub uit de set die Appie nog moet ontvangen de batterij wel oplaad die Appie nu heeft dan ligt het aan de hubs uit Hongarije. We zullen zien. Raar is het allemaal wel.
AppieNL
Premium

Berthil schreef: di jun 18, 2024 6:16 pm Ben benieuwd. Intussen heb ik bericht uit Hongarije dat ik de 3 hubs terug kan sturen als het niet gaat werken maar ik heb natuurlijk liever dat alles gaat werken. Als een nieuwe batterij de oplossing is dan ga ik dat natuurlijk ook doen.

Dat vind ik netjes van de bricklink verkoper, maar als het toch aan de hub blijkt te liggen, denk ik dat ik hem eerder naar Lego stuur (het verlies van 1 hubje "for science" is wat anders natuurlijk dan de aankoop van 3 hubs zoals jij ;)). Die zullen dit toch wel heel interessant vinden denk ik. Want zoals jezelf al had nagetrokken, het ding is gewoon een echte Lego hub (anders had de Spike app hem ook niet een firmware update gegeven en de gyro uit kunnen lezen lijkt me). Ik denk dat Lego dan wel wil kijken waarom de hub (als het dus de hub is) de batterij niet pakt en of dat zoals Jovlem ook aangeeft misschien een firmware fout is.

@Jovlem Ik had trouwens hetzelfde als Berthil. De hub stond firmware 1.0 op, maar ook toen wilde hij niet laden, de piepjes en lampjes waren toen wel wat anders (net zoals bij Berthil voor de firmware update), maar de kern van het probleem was er bij beide firmwares: laadt niet. Ik zou ook niet weten of je firmware versies ertussen kan downloaden. In de Spike app zegt die gewoon: "er is een update, wil je updaten?" En dan krijg je een firmware update van het laatst beschikbare.
Pybricks

Ik heb inmiddels zo'n beetje alle informatie uit dit topic en ook het filmpje van Pybricks (nogmaals bedankt) en een filmpje van mijzelf doorgegeven aan Lego met de vraag: kan ik dit nog resetten op 1 of andere manier of moet de batterij retour? Ze hebben alles doorgegeven aan de "digitale afdeling" en komen "spoedig" terug met een oplossing.
Overigens was dat niet mijn filmpje. Het zijn links naar de Spike community Facebook pagina waar dit ineens een veel voorkomend probleem lijkt te zijn met de officiële apps.

Voor de net aansluitende lezer: Dit staat dus allemaal helemaal los van Pybricks.

Ik zal Berthil even een DM sturen. We zouden misschien het een en ander kunnen uitsluiten door wat andere combinaties van software en firmware te proberen, zonder daar dit topic mee te vullen. Misschien verdient dit batterijonderwerp wel een eigen draadje intussen :)

Berthil
Premium
Contacteer:

Pybricks schreef: do jun 20, 2024 8:59 amMisschien verdient dit batterijonderwerp wel een eigen draadje intussen :)
Mee eens, tenzij met Pybricks als firmware de hubs wel opladen :)

AppieNL
Premium

Pybricks schreef: do jun 20, 2024 8:59 am
Overigens was dat niet mijn filmpje. Het zijn links naar de Spike community Facebook pagina waar dit ineens een veel voorkomend probleem lijkt te zijn met de officiële apps.

Voor de net aansluitende lezer: Dit staat dus allemaal helemaal los van Pybricks.

Ik zal Berthil even een DM sturen. We zouden misschien het een en ander kunnen uitsluiten door wat andere combinaties van software en firmware te proberen, zonder daar dit topic mee te vullen. Misschien verdient dit batterijonderwerp wel een eigen draadje intussen :)

Ik zat van de week ook te denken dat dit idd compleet offtopic is voor Pybricks. Mijn eerste reply in dit topic was ook in de hoop dat iemand hier misschien meer wist van dit probleem en het kon oplossen in 1 reply zodat we daarna weer verder konden praten over Pybricks (want daar heb ik ook nog wel wat vragen over ;)). Een oplossing kwam helaas niet, maar iig wel duidelijk waar exact het probleem zit dankzij het filmpje van Facebook. Misschien dat een moderator het gedeelte over de batterij kan afsplitsen naar een nieuw topic, zodat dit topic weer on topic is. Aan de andere kant, "ineens veel voorkomend probleem", is het misschien wel nuttig om te laten staan in dit topic als meer mensen hier tegenaan lopen met deze kleine hub. De observatie dat het ineens veel voorkomt, lijkt mij ook de theorie te ondersteunen dat dit een batch probleem is van de batterijen voor deze hub bij Lego.

Sorry als ik suggereerde dat het filmpje van jou was, ik bedoelde puur jouw als degene die hem als eerste plaatste, het heeft idd niks met Pybricks te maken.

Ik weet niet of het per se iets te maken heeft met firmware op de hub en/of software, want zoals het filmpje van Facebook al aangaf, de hub doet het wel met een "goede" batterij. Daarnaast wilde ik wel proberen om de Pybricks firmware erop te zetten ondanks dit probleem, maar de eerste stap is dat die niet aan de USB mag hangen. En zonder ging de hub niet aan :))

Ik heb inmiddels mijn Spike Essential set binnen en kan ook bevestigen dat de oude en nieuwe hub aangaan met de nieuwe batterij en allebei niks doen met de oude (slechte) batterij. Exact als het filmpje van Facebook. De firmware is niet de laatste versie op de nieuwe hub, maar ik kan even niet zien wat het wel is op het moment. Programma vraagt gelijk om updaten en ik weet niet meer waar ik het eerst vond. LED naast de USB is gewoon rood (laden) zonder piepjes en dingen. Batterij geeft aan 40% en blijft daar ook op.

De vervangende batterij is ook onderweg, maar ik heb geen tracking, dus durf niet te zeggen wanneer die komt en of die gaat werken (wellicht komt die vanuit dezelfde "slechte batch"). Edit: ik heb inmiddels wel een tracking, de verwachting is dat ik hem maandag krijg, dus dan kan ik ook uitsluitsel bieden of de vervangende batterijen die Lego stuurt wel goed zijn. Dat vind Berthil denk ik wel fijn om te weten ;)

Laatst gewijzigd door AppieNL op do jun 20, 2024 5:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil
Premium
Contacteer:

Bedankt voor de terugkoppeling. Hopelijk werkt het opladen wel met de Pybricks firmware. Al zit ik dan wel met een kip-en-ei verhaal want er is een accu met stroom nodig om Pybricks er op te krijgen. Anders ga ik LEGO customer service ook maar eens schrijven en vervangende batterijen vragen al is dat misschien ook niet de oplossing en komen er weer drie geheel lege accu's die niet willen opladen. Dus ben nog steeds benieuwd of de vervangende accu's gaan werken. En als de accu uit de set 0% heeft, gaat die dan wel opladen?
Pybricks

AppieNL schreef: do jun 20, 2024 5:11 pmIk heb inmiddels mijn Spike Essential set binnen en kan ook bevestigen dat de oude en nieuwe hub aangaan met de nieuwe batterij en allebei niks doen met de oude (slechte) batterij. Exact als het filmpje van Facebook. 

Top! Dan zijn je hubs nog goed en is het inderdaad de batterij zoals de hypothese was.

Als je de vervanging hebt gekregen van de LEGO service, zou je dan de kapotte misschien toch nog even willen bewaren? For science. Ik ben benieuwd of we 'm toch nog werkend kunnen krijgen middels een bepaalde firmware update, met een tragere oplaadsnelheid. Dan kunnen we ook anderen helpen.

AppieNL
Premium

Berthil schreef: do jun 20, 2024 5:27 pm Bedankt voor de terugkoppeling. Hopelijk werkt het opladen wel met de Pybricks firmware. Al zit ik dan wel met een kip-en-ei verhaal want er is een accu met stroom nodig om Pybricks er op te krijgen. Anders ga ik LEGO customer service ook maar eens schrijven en vervangende batterijen vragen al is dat misschien ook niet de oplossing en komen er weer drie geheel lege accu's die niet willen opladen. Dus ben nog steeds benieuwd of de vervangende accu's gaan werken. En als de accu uit de set 0% heeft, gaat die dan wel opladen?

Ik ga de eerste hub gebruiken voor Pybricks (de tweede ga ik gewoon even mee aankloten met de officiële firmware in de Essential app) en zal hem dan ook testen met de oude batterij of hij die wil laden. Maar eerst wil ik de nieuwe batterij even naar 100% laden. Dan zal ik die gebruiken om op die eerste hub Pybricks firmware te zetten en dan te kijken of Pybricks de "slechte" batterij wel wil laden.

Ik denk dat als de nieuwe batterij naar 0% gaat hij niet direct in een patroon springt van de "slechte" batterij. Telefoon accu's doen dat ook niet. Het is een combinatie van dingen denk ik (lang gelegen zonder opladen en te lang gelegen met een laag/geen % batterij bijvoorbeeld) waardoor er een beveiliging is geactiveerd in de batterij en hij daarna gewoon niet wil laden.

Ik heb mijn vorige reply nog even geëdit, ik heb inmiddels wel een tracking voor de vervangende batterij, dus daar kan ik ook snel uitsluitsel over geven. Edit: de vervangende batterij komt uit Denemarken, dus de kans is wat groter dat het niet dezelfde batch is als waar de eerste batterij vandaan kwam (Geel in België). Zegt natuurlijk niks over of de batch uit Denemarken wel goed is :lol:, maar goed.

Alvast een vraag on topic: Berthil had met zijn heftruckje van Load Zone een mooi staaltje programmeren met kalibreren voor een pallet pakken. Nou vraag ik me af, is zoiets ook in te stellen met de blokken software van Pybricks of is dat toch meer speciale commands (of zo, ik ben een leek) die niet in de blokken zitten? Om te beginnen met het spul, is het denk ik beter dat ik even in die blokjes ga neuzen en ik hoop daarmee dus ook zulke kalibratie dingetjes te kunnen doen.

@Pybricks
Ik zou het wel willen, maar Lego heeft aangegeven dat ze de defecte batterij graag terug willen om naar Denemarken te sturen voor nader onderzoek en dus waarschijnlijk soortgelijke dingen te testen met de batterij. Dus als je wilt dat ik er nog dingen mee ga testen, zal het simpel gezegd dit weekend moeten zijn (ergens volgende week gaat die mee met de post) of Berthil kan het misschien doen.

Ik heb wel eens iemand op Lego World van de Mindstorms Zone een EV3 oplaadbare batterij weer tot leven zien wekken (van Mahj) die na een avond aan de lader ineens niet wilde werken en/of laden. Dus het zal zeker technisch mogelijk zijn om ook deze weer aan de gang te krijgen. Ik weet niet meer precies hoe de beste man het heeft gedaan (inmiddels 5 jaar geleden).
AppieNL
Premium

Ik heb geprobeerd de slechte batterij op te laden op de Pybricks firmware, maar het werkt niet. Hij doet nu weer een constant piepje en het lampje gaat van rood naar groen, naar rood etc. Nagenoeg hetzelfde als bij de normale firmware 1.0 versie die Berthil en ik allebei hadden toen we het hubje binnen kregen van de Bricklink verkoper.

Ik heb de 2 batterijen nog een beetje met elkaar vergeleken en volgens mij heb ik de productie code wel gevonden.
Afbeelding20240620_225724 by Appie NL, on Flickr
"444N3" en "335N1"

Nou was ik wel bekend met 4-cijferige codes voor de productie datum, maar 5-cijferig kende ik nog niet, maar de site van Lego zegt dat de codes 4 tot 5 tekens kunnen zijn (2-3 cijfers, dan letter, dan weer cijfer). Het extra cijfer betekent na wat zoeken de dag in de week. Dus voor de nieuwe batterij dag 4 (donderdag), week 44, 2023. Het cijfer na de letter is altijd het jaartal. De letter geeft de locatie aan waar het gemaakt is. Dit zou dus betekenen dat de defecte batterij sinds de woensdag, week 35 van 2021 op de plank heeft gelegen. Ik vind het niet gek dat die dood is, telefoons houden het 3-5 jaar uit als je ze gebruikt en elke 1-2 dagen oplaadt en dit wordt zo verzonden met geen enkele keer opladen. En ik maar denken dat Lego wel op zou passen met teveel op de plank hebben liggen van dit gevoelige (en dure) spul. Ik ben nu heel benieuwd naar Berthils codes op zijn batterijen, als de codes ook eindigen op "1" voor 2021 is de reden wat mij betreft wel duidelijk waarom ze niks doen.

Maar goed, ik heb dus Pybricks firmware op mijn hubje en een batterij die het wel doet. Dus ik het programmatje van de off-road buggy op de hub gezet via mijn telefoon. Het werkt volgens mij prima. Hij probeert de stuurmotor te kalibreren, maar omdat ik gewoon even 2 motors op de hub heb aangesloten, draait die stuurmotor 1 kant op voor 5-10 seconden en stopt dan en krijg ik een error op mijn telefoon te zien of ik wel een auto gebouwd heb. Helemaal prima, klopt als een bus. Maar ik wilde wel even de Xbox controller koppelen, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik doe volgens mij exact wat er staat op de Pybricks site:
Xbox Controller Pairing Instructions

The first time you use a controller with a hub, you will need to pair them: Turn the controller on and then press and hold the pairing button on the back of the controller for a few seconds. When you release it, the Xbox button starts flashing more rapidly. Then start your program.
Dus ik doe de Xbox controller aan, druk op dat knopje achterop de controller zodat het lampje sneller gaat knipperen, druk vervolgens op "play" op mijn telefoon, ik zie de stuurmotor weer proberen te kalibreren, maar ik zie hem niet koppelen met de Xbox controller (die trouwens in zoverre ik weet op de laatste controller firmware zit van Microsoft, iig niet ouder dan 2-3 maanden). Ik probeer hetzelfde maar dan zonder dat de hub gekoppeld zit op de bluetooth van de telefoon. Controller aan, koppelknopje, hub aan, maar geen koppeling. Wat doe ik fout?
Pybricks

Alvast een vraag on topic: Berthil had met zijn heftruckje van Load Zone een mooi staaltje programmeren met kalibreren voor een pallet pakken. Nou vraag ik me af, is zoiets ook in te stellen met de blokken software van Pybricks of is dat toch meer speciale commands (of zo, ik ben een leek) die niet in de blokken zitten? Om te beginnen met het spul, is het denk ik beter dat ik even in die blokjes ga neuzen en ik hoop daarmee dus ook zulke kalibratie dingetjes te kunnen doen.
Ja. Met de blokken kan je hetzelfde. En als je echt iets geavanceerd nodig hebt, kan je zelfs blokken met Python combineren.

Heb je misschien een voorbeeld of beschrijving van wat je wilt doen?
Hij probeert de stuurmotor te kalibreren, maar omdat ik gewoon even 2 motors op de hub heb aangesloten, draait die stuurmotor 1 kant op voor 5-10 seconden en stopt dan en krijg ik een error op mijn telefoon te zien of ik wel een auto gebouwd heb
Fun fact, die melding heb ik toegevoegd omdat ik heel vaak de vraag kreeg "mijn auto doet het niet", voordat de auto daadwerkelijk gebouwd was  :D

Je kunt ook even een beam met een pin aan de motor hangen, zodat die (net als een stuur) niet oneindig kan ronddraaien. Dat is voldoende voor een snelle test.
Dus ik doe de Xbox controller aan, druk op dat knopje achterop de controller zodat het lampje sneller gaat knipperen, druk vervolgens op "play" op mijn telefoon, ik zie de stuurmotor weer proberen te kalibreren, maar ik zie hem niet koppelen met de Xbox controller (die trouwens in zoverre ik weet op de laatste controller firmware zit van Microsoft, iig niet ouder dan 2-3 maanden). Ik probeer hetzelfde maar dan zonder dat de hub gekoppeld zit op de bluetooth van de telefoon. Controller aan, koppelknopje, hub aan, maar geen koppeling. Wat doe ik fout?
Als je (net als ik) geen gamer bent en de Xbox Controller speciaal voor de LEGO hebt gekocht, kan het zijn dat je toch nog even zelf moet updaten. Uit de fabriek zijn ze vrij oud. Als je vaak gamed(t?) met de console, zal de controller waarschijnlijk wel up to date zijn.

Heb je verder al wel andere blokken in je programma? Als je een programma hebt met verder niks erin, is je programma meteen klaar, en wordt je controller dus meteen weer losgekoppeld. Je zou iets als dit kunnen maken. Hier kant en klaar te downloaden.

Afbeelding
Lego heeft aangegeven dat ze de defecte batterij graag terug willen om naar Denemarken te sturen voor nader onderzoek en dus waarschijnlijk soortgelijke dingen te testen met de batterij. 
Ah, ik wist niet dat ze dat deden. Dat zou mooi zijn als ze het zelf gaan oplossen.

AppieNL
Premium

Pybricks schreef: vr jun 21, 2024 9:58 amJa. Met de blokken kan je hetzelfde. En als je echt iets geavanceerd nodig hebt, kan je zelfs blokken met Python combineren.

Heb je misschien een voorbeeld of beschrijving van wat je wilt doen?

Ah dat is mooi dat het met de blokken ook kan. Ik heb nog geen plannen wat ik er mee wil doen. 
Als je (net als ik) geen gamer bent en de Xbox Controller speciaal voor de LEGO hebt gekocht, kan het zijn dat je toch nog even zelf moet updaten. Uit de fabriek zijn ze vrij oud. Als je vaak gamed(t?) met de console, zal de controller waarschijnlijk wel up to date zijn.

Heb je verder al wel andere blokken in je programma? Als je een programma hebt met verder niks erin, is je programma meteen klaar, en wordt je controller dus meteen weer losgekoppeld. Je zou iets als dit kunnen maken. Hier kant en klaar te downloaden.

Zoals ik al aangaf, de controller is up to date (iig recent genoeg), want tot 2 maanden geleden zat die in mijn Xbox. Het programma is het voorbeeld op jullie site voor de off-road buggy met xbox controller. Ik heb de python code gekopieerd en dat is het programma dat draait. Ik heb nog geen blokken programma, omdat ik eerst zeker wilde weten dat mijn eerste vraag mogelijk was. Aangezien het een betaald programma is, moest ik dat eerst even weten. 

Berthil
Premium
Contacteer:

Bedankt wederom voor het testen en de terugkoppeling. Ik ga dan ook de batterijen terug sturen naar LEGO en hopen dat de nieuwe wel goed zijn.
AppieNL
Premium

Graag gedaan Berthil. Ik ben eigenlijk wel nog benieuwd welke code er bij jouw op de batterijen staan. Aangezien tussen onze bestellingen maar 1 week zit, zou het mij niet verbazen als ze ook uit 2021 zijn. 
Berthil
Premium
Contacteer:

Net nagekeken, zijn allemaal uit 2021! Ik heb TLG klantenservice al gemaild inclusief productienummers en jouw case nummer.

Dus TLG stuurt 3 jaar oude 'nieuwe' batterijen uit waarvan ze zelf adviseren ze minstens 1 keer per half jaar aan de lader te hangen! We praten hier over batterijen die 80 Euro per stuk kosten!

Ik heb wat berichtjes in de SPIKE Community groep op FB achtergelaten en alles doorgelezen, niemand heeft daar nog een oplossing of ieder geval geen terugkoppeling gegeven.
HoodedOne
Premium

Ik had deze discussie gemist, omdat ik meer met Brickworld Chicago bezig was. Trouwens ook de Pybricks presentaties op Brickworld gemist.
Maar goed, ik heb eerder dit jaar zowel de spike prime en essential sets via lego besteld.
Ter info, de productie data op de batterijen zijn:
-spike prime - 408N3
-spike essential 222N3

Tot nu toe geen problemen met de batterijen, maar het laden duurt wel langer dan je zou verwachten. Op de essential draait pybricks, de prime is nog standaard.
Ja, de sets bij lego zelf zijn duur. Maar het is heel lastig om een hub met batterij via bricklink te kopen, omdat het verzenden van batterijen een probleem is. En omdat ik nieuw ben in dit systeem, was het wel zo makkelijk dat ik ook de motoren e.d. er bij had. Verder krijg je natuurlijk een leuke hoeveelheid lego en makkelijke opberg bak.
Berthil
Premium
Contacteer:

Die batterijen zijn dus uit 2023. Hopelijk krijgen we vervangende batterijen die ook jonger zijn en niet uit 2021. En nog beter, een aangepaste firmware want ik denk dat als je thuis een goede batterij een paar jaar laten liggen die hetzelfde probleem krijgt en de firmware in hub kan het momenteel niet oplossen. Ik weet niet of het voor Pybricks mogelijk de firmware op dat punt aan te passen en of dat überhaupt een oplossing kan zijn.
AppieNL
Premium

Vervangende batterij zojuist ontvangen, code 403N2, ofwel 2022. Maar hij laadt wel (de lampjes staan er iig goed voor) en hij heeft nog 80% batterij voordat die aan de lader ging. Dat die nog 80% heeft na 2,5 jaar vind ik op zich wel apart, maar ok. Hij gaat ook zonder kabeltje aan. De vervangende batterij werd verzonden vanuit Denemarken.
Berthil
Premium
Contacteer:

Dat is mooi. Mijn garantie verzoek is in behandeling genomen en doorgestuurd naar de 'technische helpdesk' die volgens de email in contact staat met het LEGO Educatie team. Ben benieuwd.
HoodedOne
Premium

Pybricks artikel op Rebrickable

https://rebrickable.com/blog/700/pybricks/
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

AppieNL
Premium

Nou, ik heb nog eens zitten spelen met mijn timing tussen het drukken van de "play" knop in de Pybricks app en het koppelknopje op de Xbox controller. Het programma van de off-road buggy set werkt nu op mijn Essential Hub met de Xbox controller, maar ik loop alweer tegen het volgende probleem aan. Ik was in de veronderstelling dat nu het programma op de hub staat en de koppeling met de Xbox controller vast is (tot ik hem weer zou koppelen aan iets anders), net zoals tussen een City hub en de trein remote, maar dit werkt dus niet. Het programma op de hub draait niet als ik de hub aanzet en hij koppelt ook niet met de Xbox controller. Ik moet eerst de hub weer koppelen in Pybricks via bluetooth aan mijn telefoon, in de Pybricks app vervolgens weer op "play" drukken en dan pakt die wel "automatisch" de Xbox controller. Dit is volgens mij niet wat de bedoeling is, maar net zoals bij het koppelen (waarbij ik nu dus nauwelijks iets anders deed dan eerst), geen idee wat ik fout doe.

Edit: volgens mij zojuist mijn eigen probleem opgelost. Nog een keertje op de hub knop drukken zorgt dat die kalibreert en koppelt met de Xbox controller zonder enige tussenkomst van de telefoon. Apart als dit zo "hoort", want het staat volgens mij nergens beschreven? Is dit een Essential Hub exclusief dingetje of zo?

Berthil
Premium
Contacteer:

Ik weet niet of dat het probleem was maar om een Pybricks programma op elke hub te starten moet je altijd een tweede keer de aan/uit knop indrukken. Bij vorige Pybricks versies ging niet automatisch het laatste programma naar de hub met programmeren via Bluetooth maar tegenwoordig wel.
AppieNL
Premium

Ah duidelijk, dat was idd het probleem. Maar mijn vraag is dan wel waar staat het ergens op de site van Pybricks dat je de hub knop 2x in moet drukken om het programma te draaien?

Ik heb bijvoorbeeld hier gezocht: https://pybricks.com/install/technic-boost-city/
Saving a program on the hub

Since firmware v3.2 (released at the end of 2022), no special action is needed to save the program on the hub. The current program stays on the hub until you download and run a different program.

Once you download and run a program from Pybricks Code, you can use the button on the hub to start the program again. (Pressing the button will stop a program if it is already running and start the program if no program is currently running.)

When you turn off the hub, the program will be saved to flash memory and can be started again using the button the next time the hub is turned on. (If you remove the battery instead of using the button to power off, the program will be lost.)
En hier bij Xbox controller: https://docs.pybricks.com/en/latest/iod ... oller.html
Xbox Controller Pairing Instructions

The first time you use a controller with a hub, you will need to pair them: Turn the controller on and then press and hold the pairing button on the back of the controller for a few seconds. When you release it, the Xbox button starts flashing more rapidly. Then start your program.

When pairing and the connection is succesful, the Xbox button will stop flashing and stay on for as long as the program is running.
Repeat Connections

If you keep using the same controller with the same hub, you can simply turn the controller on the next time and the hub will connect to it automatically when your program with this class runs.

The Xbox controller only accepts this simpler connection with the most recently connected device. So if you connect to your Xbox console again, or connect to another hub, you will need to pair them again as described above.
Ook hier: https://pybricks.com/install/running-programs/

Ik zou graag willen weten waar het wel staat en mijn persoonlijke suggestie voor Pybricks zou zijn om het sowieso toe te voegen aan bovenstaande gelinkte tutorials of explicieter te vermelden, want als ik me best doe met de kennis van Berthil, zou ik het tussen de regeltjes door kunnen lezen, maar als ik niet gewoon wat zat rond te kloten gisteravond of hier niet had gepost en Berthils antwoord had afgewacht, had ik dit nooit opgelost.
Berthil
Premium
Contacteer:

Pybricks.com schreef:Once you download and run a program from Pybricks Code, you can use the button on the hub to start the program again. (Pressing the button will stop a program if it is already running and start the program if no program is currently running.)

When you turn off the hub, the program will be saved to flash memory and can be started again using the button the next time the hub is turned on. (If you remove the battery instead of using the button to power off, the program will be lost.)
Hier staat wel genoemd hoe je het programma moet starten (en stoppen) maar kan misschien wat duidelijker.

Ik kalibreer soms eerst en dan is het fijn om zelf te bepalen wanneer het programma moet starten in plaats van meteen starten na aanzetten hub.  Het kunnen stoppen van het programma zonder de hub uit te moeten zetten is ook fijn want dat doe ik op het juiste moment in verband met posities van een element wat bij aanzetten weer gekalibreerd moet worden.

In de Space layout heb ik b.v. een lift die in de onderste stand kalibreert. Als je het programma stopt in de bovenste stand zal het kalibreren bij starten van het programma erg lang duren want de motor loopt behoorlijk langzaam tijdens kalibreren.
Pybricks

Je hoeft maar 1 keer te drukken om een programma te starten of stoppen.

Maar je moet de hub wel eerst aanzetten, ook met de knop. Zo werkt het eigenlijk bij alle Mindstorms hubs sinds 1998, dus dat hebben we ook aangehouden. Omdat de kleine hubs geen display hebben, kan je de status zien aan het lichtje. Zie hier wat voorbeeldanimaties:

Niet gekoppeld en programma draait nog niet

Afbeelding

Wel gekoppeld en programma draait nog niet

Afbeelding

Programma draait (al dan niet gekoppeld, maakt niet uit)

Afbeelding

Batterij bijna leeg

Afbeelding

Pybricks

Ik zou graag willen weten waar het wel staat en mijn persoonlijke suggestie voor Pybricks zou zijn om het sowieso toe te voegen aan bovenstaande gelinkte tutorials of explicieter te vermelden, want als ik me best doe met de kennis van Berthil, zou ik het tussen de regeltjes door kunnen lezen, maar als ik niet gewoon wat zat rond te kloten gisteravond of hier niet had gepost en Berthils antwoord had afgewacht, had ik dit nooit opgelost.
Bedankt voor de feedback! Met bovenstaande links kan je misschien voor nu vooruit. Ik ben druk bezig met een beginners handleiding die de lezer meeneemt van begin tot eind, vergelijkbaar met mijn Mindstorms boeken.

De uitdaging is dat de verschillende hubs heel veel kunnen. Zeker met extra accessoires zoals de Xbox Controllers komen er nog extra dingen bij kijken. Dat zal niet hoofdstuk 1 worden in de handleiding  :D.

Berthil
Premium
Contacteer:

Dat is mooi duidelijk zo met de LED voorbeelden. Aangezien alles blauw is herprogrammeer ik de LED kleur naar groen als het programma loopt en rood als het aan het kalibreren is. De kleur is makkelijk aan te passen via code. Oranje knipperen als de batterij bijna leeg is doet die dan nog steeds.
jovlem

Een iets andere vraag:
Werkt de Mindstorms app (set 51515) ook met Pybricks?
Je kunt in de app zowel programerer met Blokken (die er precies zo uit zien als in een post van Pybricks, ongeveer halverwege deze pagina) als met een programeer taal (die gebaseerd is op Python).

Zijn deze blokken en/of programeer taal hetzelfde, of toch net weer anders?

Ik zelf heb geen xbox controller en heb dus niks aan de app uit dit topic.
De Mindstorms app ondersteunt zowel als playstation (die ik dus heb) en xbox controllers.
Het lukt mij echter niet om in de mindstorms app iets soepel te laten sturen met een M motor, dus dat ie kalibreert en je daarna met een analoge stick kunt sturen. Er lijkt een kleine vertraging in te zitten.
Het zal waarschijnlijk aan mijn programeer kunsten liggen, dus is er iemand die weet hoe je dit moet doen?
(Ik heb het geprobeerd met de blokken, werkt met de taal misschien beter?)

HoodedOne
Premium

de hub van 51515 werkt ook met Pybricks
https://docs.pybricks.com/en/latest/

Ik gebruik zelf de lego trein remote, dat werkt ook prima vindt ik.
AppieNL
Premium

Berthil schreef: vr jun 28, 2024 10:42 am
Pybricks.com schreef:Once you download and run a program from Pybricks Code, you can use the button on the hub to start the program again. (Pressing the button will stop a program if it is already running and start the program if no program is currently running.)

Hier staat wel genoemd hoe je het programma moet starten (en stoppen) maar kan misschien wat duidelijker.
Zoals ik ook zei, met jouw uitleg over 2x het knopje indrukken, zou ik dat zo kunnen lezen tussen de regels door dat ik iets moet doen met het hub knopje.
Pybricks schreef: vr jun 28, 2024 11:11 am Je hoeft maar 1 keer te drukken om een programma te starten of stoppen.

Maar je moet de hub wel eerst aanzetten, ook met de knop. Zo werkt het eigenlijk bij alle Mindstorms hubs sinds 1998, dus dat hebben we ook aangehouden.

Dat is handig om te weten en ik snap dat die kennis de normaalste zaak is in de Mindstorms wereld, maar voor een beginner zoals ik helaas niet. Ik ben niet anders gewend dan City Hubs aanzetten en koppelen met trein remotes door 1x te drukken op de knop of hetzelfde met Technic hubs.
Bedankt voor de feedback! Met bovenstaande links kan je misschien voor nu vooruit. Ik ben druk bezig met een beginners handleiding die de lezer meeneemt van begin tot eind, vergelijkbaar met mijn Mindstorms boeken.
Ik ben benieuwd!

jovlem

HoodedOne schreef: vr jun 28, 2024 2:38 pm de hub van 51515 werkt ook met Pybricks
https://docs.pybricks.com/en/latest/

Ik gebruik zelf de lego trein remote, dat werkt ook prima vindt ik.

Ik weet dat de mindstorms hub ook met Pybricks werkt.
Maar daar heb ik dus niets aan omdat ik er een playstation controller aan wil hangen.

Maar is de programeer taal die de mindstorms app en die de Pybricks app gebruikt hetzelfde?
De officiële modellen van de 51515 werken wel goed met een controller, dus het kan wel.
Dus mocht er iemand zijn die weet hoe je dat fatsoenlijk programmeert, dan hoor ik het graag.

Berthil
Premium
Contacteer:

jovlem schreef: vr jun 28, 2024 1:55 pmHet lukt mij echter niet om in de mindstorms app iets soepel te laten sturen met een M motor, dus dat ie kalibreert en je daarna met een analoge stick kunt sturen. Er lijkt een kleine vertraging in te zitten.
Dat komt waarschijnlijk omdat er een device (tablet/telefoon) tussen zit. Bij Pybricks is dat niet het geval. Ik zou zelf ook graag Playstation controller ondersteuning zien bij Pybricks maar Playstation controllers ondersteunen geen BLE (Bluetooth Low Energy).

Ik gebruik de 51515 hub met Pybricks (VW T1 Crawler, Scrapper) maar heb nooit de Mindstorms app gebruikt dus kan niet zeggen of Micropython code en block code van Pybricks hetzelfde is. Ik weet wel dat de Pybricks block code krachtiger is. 
Pybricks

Het lukt mij echter niet om in de mindstorms app iets soepel te laten sturen met een M motor, dus dat ie kalibreert en je daarna met een analoge stick kunt sturen. Er lijkt een kleine vertraging in te zitten.
Als je de Mindstorms app in "streaming mode" gebruikt, draait de code op je PC/Laptop/Tablet. Die stuurt commando's naar de hub, dus dat is meestal trager.

Met Pybricks draait de code op de hub. Dat is veel sneller, maar dat werkt alleen met de LEGO trein remote of the Xbox Controller.
Maar is de programeer taal die de mindstorms app en die de Pybricks app gebruikt hetzelfde?
Afhankelijk van wat je doet, is Pybricks ongeveer 20 keer sneller. Deze robot zou niet werken met de officiële app. En al zeker niet met controller vanwege de genoemde streaming.

Verder zijn de blokken zo ontworpen dat ze goed passen bij de gegenereerde code, zodat die netjes blijft. En zodat het ook werkt met andere hubs.

Dat houdt in dat je een stapeltje met setup blokken maakt voor je robot. Dat maakt de rest van de code overzichtelijker. Je kunt de motor op poort A bijvoorbeeld "grijper" noemen, en die gebruik je dan in de rest van je programma.
Pybricks

Het eerste deel van de handleiding staat nu online: https://pybricks.com/learn/

Dit eerste deel omvat voornamelijk het installatieproces wat de meeste van jullie al gedaan hebben, maar je kunt onderaan alvast zien welke onderwerpen nog meer aan bod gaan komen. Terugkomend op de vragen over controller support en de Essential Hub -- er zit in hoofdstuk 1.1 ook een tabel bij om de hubs onderling te vergelijken.

Ik zal meer updates plaatsen als er weer een hoofdstuk klaar is.  :D

Berthil
Premium
Contacteer:

Sorry, weer even offtopic na die mooie tutorials van Pybricks.

Ik heb drie nieuwe accu's binnen, allemaal met code 403N2 (2022) zoals bij Appie, kwamen ook 80% opgeladen en werken ook. Ze zijn anders verpakt, kleiner doosje zonder zegel, papiertjes erbij en alles in een LEGO Ziplock zoals van de PaB.
Plaats reactie