Erwin bouwt een trein

Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Ik zat op het vorige forum met name in de treinensectie mijn modellen te dumpen. Maar aangezien dat op dit moment niet meer bestaat ga ik jullie vanaf hier lastigvallen.
Ik gooi er direct ff een plaatje in om het geheel wat leuker te maken:
https://flic.kr/p/2jXXyND
Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Gezellig! Persoonlijk heb ik wel wat met treinen, maar als ik eerlijk ben weet ik niet eens waar de sectie staat op de oude site.
Goed dat jullie de algemene topics gebruiken. Kijk er naar uit ? 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

https://flic.kr/p/2k5wMhK

Vandaag heb ik een beginnetje gemaakt aan een Stadler Spurt. Dit zijn de treinen die rijden over de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen. Al deze modellen zijn vernoemd naar (lokale) bekenden, en ik kon het als Zwollenaar natuurlijk niet laten om de Herman Brood na te bouwen.

Er moet nog veel gebeuren, waaronder de cabine, die ik waarschijnlijk niet volledig digitaal getekend ga krijgen, maar het begin is er zeker.
[spoiler title="Origineel"][/spoiler]
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Oeh die ramen zijn tof zo met die 3 stukjes erboven. Leuk gedaan!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Dankjewel, het is een techniek die ik al een tijdje gebruik.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ja snap ik. Je hebt een aantal standaard componenten, net als de deuren waarschijnlijk, waar je de kleur van aanpast en dan snel wat meters kan maken. Ziet er geod uit in ieder geval, ook de onderkant van de voorkant heeft een mooie vorm zo.
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 239
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

Ziet er top uit Erwin, ik zelf zou er nooit aan beginnen(omdat ik niet weet waar ik zou moeten starten voornamelijk), maar kan wel altijd dit soort bouwwerken gigantisch waarderen ? 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@aawsum dat is helaas ook een beetje het nadeel van het relatief gestandaardiseerde materiaal op de rails in NL, de meeste ramen en deuren zijn in het echt bijna hetzelfde van formaat, dus dan is er ook weinig vari

@servertijd dankjewel, waar ik begin met een model hangt vaak heel erg af van het specifieke model. Voor deze ben ik begonnen met de aansluiting naar de buffers, waarna je dan langzaam omhoog werkt. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik onderaan ben begonnen. Voor mijn plan V heb ik een heel verslag getypt hier: https://www.lowlug.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=15636
Vandaag ben ik weer een stuk verder gegaan met een eerste poging voor de cabine zelf:


De taps toelopende form in meerdere dimensies is nog niet perfect, maar het gaat de goede kant op. 

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 57
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:03 pm
Contacteer:

Er komt steeds meer vorm in. Maar wat een uitdaging dat neusje!
Gebruikersavatar
Buur
Berichten: 57
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 8:50 am


Geplaatst door: @urbanerwin

Ik zat op het vorige forum met name in de treinensectie mijn modellen te dumpen. Maar aangezien dat op dit moment niet meer bestaat ga ik jullie vanaf hier lastigvallen.
Ik gooi er direct ff een plaatje in om het geheel wat leuker te maken:
https://flic.kr/p/2jXXyND

Ik begin even over totaal wat anders, maar vroeg het me al eerder af; Die geblokte, zwart witte loc, zijn dat decals of 1x2 bricks?
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@pieter Dankjewel, hoe meer ik er mee bezig ben, hoe leuker ik het ga vinden.
@buur De geblokte locomotief (HSL 1832) is volledig brick built. Er zitten (nog) geen stickers op, alleen heel veel 1x2 plates.
Gebruikersavatar
Buur
Berichten: 57
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 8:50 am

Wouw, dat heb je dan egt super gedaan!
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4173
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Dat zijn echt geweldige locs.  
Gebruikersavatar
Frank
Premium
Berichten: 65
Lid geworden op: do nov 12, 2020 6:35 pm
Contacteer:

Heel vet Erwin! Ik heb zelf niet heel veel met treinen maar het detail dat jij erin weet aan te brengen vind ik altijd erg mooi! Je topic titel kan trouwens zo prima gebruikt worden voor een carnaval's nummer.  
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@buur Dankjewel, ik vind het altijd een goede uitdaging om zo min mogelijk met stickers te doen zoals hier ook te zien is: https://www.flickr.com/photos/epjl/50375412602/in/dateposted-public/


@sanderkoenen Dankjewel!
@Frank Bedankt, een carnavalsnummer met mijn naam erin lijkt me dan echt weer mijn grootste nachtmerrie :P
https://www.flickr.com/photos/epjl/50597518262/in/dateposted-public/
De meeste gaten van de Spurt zitten ondertussen wel dicht, maar dat betekend niet dat ie bijna klaar is. Nu volgt de lol van de trein werkend krijgen, en met de bijzondere wielindeling gaat dat nog een leuke uitdaging worden.
Gebruikersavatar
Buur
Berichten: 57
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 8:50 am

@urbanerwin De srpinter had ik eerder al een aantal keer voorbij zien komen op het oude forum, vind het een geslaagd ontwerp met dat grafity op de zijkant en dan nog eens extra omdat het brick build is! Ik hou daar ook wel van maar een paar decals die egt niet brick build kunnen vind ik wel oke om je model van 95% naar 100% te tillen...
Spurt ziet er ook goed uit, goeie kleuren combi! Volgens mij rijden die dingen in Gelderland ook maar dan in het rood/wit?
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@buur Dankje, ja de SPURT's rijden door het hele land met allemaal verschillende kleuren, waaronder inderdaad rood-wit.
https://www.flickr.com/photos/epjl/50609644842
Ik kreeg van iemand de suggestie om de raamspijlen schuin te zetten. Na wat digitaal gepruts en wat proberen in het echt blijkt het te werken. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Nu de rest van de trein nog...
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Vergeleken met de vorige versie is het allemaal wat ronder nu inderdaad, het raam is wel veel groter geworden. Ik neem aan dat je witte tiles op waren dat je dbg hebt gebruikt?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2384
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ik ben echt heel gelukkig dat de aparte treinenafdeling hier (nog) niet bestaat. Ik keek er eigenlijk nooit, en daarmee miste ik heel veel moois!
Nu valt het wel op. Ik vind ze echt geweldig!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@aawsum dat klopt. Het echte model is ook wat ronder en de smalle ruit bij de vorige versie was iets waar ik mij aan stoorde, dit klopt al veel meer. En idd er kloppen een aantal kleuren niet, maar niks wat een BL bestelling niet kan oplossen.
@klaask Dankjewel, ik was idd eerst een beetje teleurgesteld dat het niet meer bestond, maar dit is inderdaad beter zo.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik moet er toch even een echte trein bijpakken om te vergelijken. Dan lijkt het veel beter. Het DBG zorgt voor verkeerde afleiding ook, maar inderdaad, een bestelling verder is dat gefixed.

Expres de rode genomen  
Een aparte treinensectie is helemaal niet nodig, lekker tussen de rest in.
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 600
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Goeie vorm! ? 
Gebruikersavatar
Arti
Berichten: 6
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 4:11 pm

Zeer goed gelukt en kenbare vorm. Ben benieuwd naar het complete eindresultaat. 
Gebruikersavatar
JerryLEGOcreations
Berichten: 5
Lid geworden op: vr nov 20, 2020 12:09 pm

Erg goed gedaan! Ik herkende hem meteen, heb er vaak in gezeten  
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 57
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:03 pm
Contacteer:

Volgens mij heb je het moeilijkste nu gehad, benieuwd naar het geheel!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Bedankt allen, terwijl ik wacht op de onderdelen ben ik verder gegaan met een (van de vele) andere projectjes:
Voor een volgende layout willen we graag wat meer vrijheid in de aansluitingen en vorm. Hiervoor ben ik wat losse spoor elementen gaan bouwen die kunnen dienen om losse eilanden met layout te koppelen. Een beetje zoals de kasteelbouwers dat vaak doen met een pad. Het staat nog in zijn kinderschoenen, maar ik ben wel een fan van waar het op begint te lijken.
https://flic.kr/p/2kc4dQ4
https://flic.kr/p/2kc8r8m
https://flic.kr/p/2k8widL
De rails ligt op MILS hoogte en de schuine platen worden op hun plek gehouden met behulp van 3839b en 60470b
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Mooie treinen weer Erwin, met erg leuke technieken!! Die blauwe trein neem ik altijd om in het weekend van studeerlocatie naar mijn collectie te reizen, hij is erg goed gedaan!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@Twan, dankjewel!
https://www.youtube.com/watch?v=MirC2i3V4LQ

In de tussentijd ben ik wezen prutsen op een spoorwegovergang, de aansturing gebeurt door middel van Arduino. Het is nu alleen nog een kwestie van de kabels etc wegwerken en de laatste onderdelen bestellen op BL.
Gebruikersavatar
NDL-GBC
Premium
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 15, 2020 12:44 am
Contacteer:

@urbanerwin Vet die spoorweg overgang!
Hoe stuur je de ledjes/motor aan?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ziet er goed uit @UrbanErwin mooi ook dat je de bomen wat trager naar beneden krijgt. Leuk dat je net als bij mij ook wat hickups hebt  
Ik ben ook wel benieuwd wat je als aandrijving hebt (@NDL-GBC mijn overgang draait op een m-motor aangestuurd door een arduino bord en ir sensor)


De plek van de sensor zal niet definitief zijn neem ik aan, die zit wel erg dichtbij de overgang nl, anders zijn de mensen al overreden voordat de bomen naar beneden zijn.  
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@ndl-gbc @aawsum dankjulliewel, de PF m-motor wordt in mijn geval aangestuurd met een doorgeknipte PF kabel die aan een motorshield vast zit.

Haha, de hickups komen door het te ligt zijn dan de bomen, misschien dat ik daar nog wat aan kan doen.

De sensoren zitten zeker niet definitief op een plek (zover iets definitief kan zijn met LEGO), maar dit was wel ff goed om te bepalen of het werkte.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:


Geplaatst door: @urbanerwin

Haha, de hickups komen door het te ligt zijn dan de bomen, misschien dat ik daar nog wat aan kan doen

je zou ze langer kunnen maken zodat ze over beide weghelften heenvallen
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Erg nice Erwin! Dingen die in een layout bewegen zijn altijd mooi!
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 313
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

De vorm is goed gelukt! ik ben overigens fan van al je treinen! 
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 239
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

Die voorkant ziet er top uit.  
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

https://flic.kr/p/2kk1JSA

ik ben weer wat verder gegaan aan de SPURT. Nog verre van klaar, maar de basis ligt er nu.
Gebruikersavatar
Servertijd
Premium
Berichten: 239
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 4:42 pm
Contacteer:

Dat is een hele mooie vordering  
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@servertijd Dankjewel
In de uren tussen de kerstverplichtingen heb ik een klein vrachtwagentje in elkaar gezet geïnspireerd door Griffon's Daf 95
https://www.flickr.com/photos/epjl/50763276227

De cheese slopes die functioneren als zonnescherm ga ik nog vervangen door trans purple, maar die had ik helaas niet op voorraad, dus voor nu gaat de vrachtwagen maar even door het leven als politievrachtwagen.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2348
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Grille enzo is prima, maar ik zou het dak iets minder plat maken, nu wordt het iets te rechthoekig (naar mijn smaak). Flatbed is wel een goed idee zo om vracht te vervoeren.
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 293
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

@aawsum ja, daar kan ik mij ook wel in vinden, ik ga er eens rustig voor zitten nog. 
Plaats reactie