Erwin bouwt een trein

Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

UrbanErwin schreef: vr sep 30, 2022 8:13 pm Jaren geleden heb ik ooit een Plan V gebouwd.

Tijdens de lockdown besloot ik dat er een aantal dingen grandioos mis waren, waaronder het door @aawsum correct opgemerkte doorhangen van de rijtuigen. 

 
Oops sorry.
wel mooi om te zien dat het je gelukt is met al dat gewicht er in.
Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Na het zien van dit soort treinen komt het bouwen van een loc steeds hoger op mijn prioriteitenlijstje te staan, erg leuke revisie UrbanErwin!
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

:klappen:
 Prachtig!! Super gedetailleerd ook, ik ben fan.
 
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Dankjulliewel allemaal!
@ravelino ik ben benieuwd wat je gaat maken
@aawsum ik vond het heel erg constructieve feedback hoor, en die is altijd welkom!
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Hij is prachtig geworden!
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Brilliant! So realisticly and seamlessly shaped just as all your other builds. I also love the greebling on the bogies.
Gebruikersavatar
HolidayBrickCreations
Premium
Berichten: 78
Lid geworden op: za mei 29, 2021 2:07 am

ziet er erg goed uit, en die details aan het onderstel zijn echt super!
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1471
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Het eerste wat mij opviel was de herkenbaarheid van de kop van de trein, en met het verder kijken vallen alle details ook op. Knap werk!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Dankjullie wel allen!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Ondanks dat deze wagon al bijna 2 maanden af was, kon ik m gisteravond eindelijk aan de wereld laten zien. Een PRR F34 plate wagen.

Afbeelding
PRR F34 by Ervvin, on Flickr

Gebouwd voor een secret santa wagon uitwisseling met een groep Amerikanen is dit een wagon die normaliter ver buiten mijn normaal ligt.

Afbeelding
PRR F34 by Ervvin, on Flickr

De wagon bevat een klein randje onder het laaddek wat ik heel graag na wou bouwen, uiteindelijk is dat gelukt met behulp van verrekijkers en robotarmpjes.

Afbeelding
The secret part by Ervvin, on Flickr

Gisteravond is het pakketje geopend door de nieuwe eigenaar in de VS. Mijn tegenpresatie laat helaas nog ff opzich wachten door meerdere vertragingen.


Verder ben ik rustig verder aan het prutsen met de wisselstraten voor bij mijn opstelterrein, deze moeten in het tweede weekend van januari klaar zijn omdat ze dan te zien zullen zijn in Rijswijk.

Afbeelding
Getting closer by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Green? by Ervvin, on Flickr
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Heel mooi geworden Ervvin! Heel mooi met die extra kist en het stophout erbij zo. k ben niet zo bekend met treinen, dus mag ik vragen wat die cheese slopes bij die wielen zijn?
En het opstelterrein vind ik ook erg mooi. Veel mooie details en kleurgebruik. Als het lukt hoop ik het live te kunnen aanschouwen in Rijswijk.
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Mooie wagon :duim:
 
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4103
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

:duim:
 Wat Human zegt!
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ziet er mooi uit en het kleine randje maakt het dan echt af. Heb je een speciaal onderdeel gemaakt (een half vlaggetje lijkt het wel) of een ander onderdeel gebruikt voor het randje?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ziet er strak uit allemaal, met die dubbele wielstellen past het vast heel goed in die lange trein opstellingen die Amerikanen hebben.
Dat vlaggetje, mmm die brak zeker per ongeluk  :lookaround:
 
De kleur van de foto is ook wat vaag, is de onderkant nu rood of is het echt dark red. Dat lijkt zo nl en vind ik wel een hele gave kleur voor het frame.
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Dark red is ook een broze kleur dus dat klinkt logisch
Gebruikersavatar
Griffon
Premium
Berichten: 234
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 12:49 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Erg mooi Erwin :duim:
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

All the details that go into building this... especially your trees! I would love a tutorial of him :D

And I see a big box of duplo under the table!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Afol71 schreef: vr dec 23, 2022 12:41 pm Heel mooi geworden Ervvin! Heel mooi met die extra kist en het stophout erbij zo. k ben niet zo bekend met treinen, dus mag ik vragen wat die cheese slopes bij die wielen zijn?
En het opstelterrein vind ik ook erg mooi. Veel mooie details en kleurgebruik. Als het lukt hoop ik het live te kunnen aanschouwen in Rijswijk.


 
Dankjewel, de driehoeken bij de wielen heet een Journal Box, het zijn bakjes vol met smeermiddel om de assen soepeler te laten draaien. Tot in Rijswijk!

@Human, @Sanderkoenen & @Griffon dankjullie wel!

@raven & @aawsum het randje is donker rood, het zijn inderdaad halve vlaggetjes, laten we het maar houden op broze onderdelen. :miss:
 Als ik de wagon voor mezelf had gebouwd had ik meer tijd gestopt in het verzinnen van een 100% puristische oplossing, maar tijdsgebrek (ik wou niet dat de wagon 2 maanden ongepland bij de douane bleef hangen) en het feit dat ik niet kan trouble shooten bij problemen hebben mij deze keuze laten maken. Ik had wat ideeën liggen met een deurtje of de driehoekige vlaggen, maar die waren allemaal niet stevig genoeg of niet in de juiste kleuren beschikbaar.

@Bishons dankjewel, bijna correct, de bak met blokken zijn 2xX blokken die ik gebruik als vulmateriaal.
Voor de bomen:
Afbeelding
I wanna live outside by Ervvin, on Flickr
dit is hoe ik het bladerdek van mijn loofbomen maak, met dit onderdeel als sleutelstuk. Mijn dennenbomen zijn ontworpen aan de hand van een ontwerp door @Pieter Post:

 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

UrbanErwin schreef: zo dec 25, 2022 1:07 pmDankjewel, de driehoeken bij de wielen heet een Journal Box, het zijn bakjes vol met smeermiddel om de assen soepeler te laten draaien. Tot in Rijswijk!

 
Helder, dank voor de toelichting  :duim:
 
Gebruikersavatar
swandutchman
Premium
Berichten: 525
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:25 pm
Contacteer:

Dat is wel een coole wagon! Het gebruik van de vlaggetjes om de dunne rand te maken is een mooie touch! :duim:
 
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Great tree tutorial! Thanks!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Eindelijk de tijd om verslag te doen.
Zoals sommigen van jullie al wisten stond ik samen met wat anderen van LLMTC 14 en 15 januari op de Nederlandse modelspoordagen in Rijswijk. Dit was voor mij de eerste keer dat ik op een niet hoofdzakelijk LEGO evenement stond.

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 Layout plan by Ervvin, on Flickr

De layout die we mee zouden nemen was gefocust op een diorama indeling zoals je wel vaker ziet bij modelbouw banen, compleet met achtergrondschermen. De layout had een lengte van ruim 15 meter, zodat zelfs de langere treinen genoeg ruimte hadden.

We waren met 5 bouwers voor dit evenement, die allen een eigen module hadden meegebracht. Met overleg vooraf was gepoogd een zo uniform mogelijk geheel te presenteren.
Van links naar rechts is eerst Enrico's ringloods en draaischijf. Gevolgd door Tamàs zijn uitgraving en boslandschap. Hierna kwam het polderlandschap van Raised. We hebben op het evenement zelf besloten deze andersom aan te sluiten om te zorgen dat samenhang van de bochten logischer is. Hierna komt de heide module van Ties, met als laatste mijn module.

Genoeg woorden, hier zijn wat plaatjes:
Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 Layout overview by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 Layout overview by Ervvin, on Flickr
(Gelukkig ben ik beter in bouwen dan foto's maken :miss:)

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 2023 by Ervvin, on Flickr

Afbeelding
NS 1847 in Yard by raised, on Flickr

Afbeelding
Forest and Polder by raised, on Flickr

Afbeelding
Meadows and Shadows by raised, on Flickr

Afbeelding
NS 3737 through the moorlands by Tamás de Groot, on Flickr

Afbeelding
Busy days at mine Bahnbetriebswerk. by Enrico Lussi, on Flickr

Meer foto's zijn te vinden op de respectievelijke Flickr pagina's

En als laatste, Ties heeft een video verslag van het evenement inclusief de opbouw gemaakt, die is hier te zien:

 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ziet er goed uit!! blije mensen zo te zien.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Goed om het weer eens zo bij elkaar te zien zeg. Ik word al wel weer een beetje angstig dat de mensen zo dichtbij staan. Ik moet dan gelijk weer aan mijn eerste bezoekers van LLXL denken, waarbij de 2 kinderen gelijk van alles sloopten.

Wel lekker veel enthousiaste mensen dan wel weer. Dat ziet er goed uit. Ik vind ook de verlichting in je locs wel een aanvulling, zeker als je ze op film aan ziet komen rijden dan geeft dat net wat extra's.

Ik zag op het filmpje zo snel geen werkende turntable, heeft die helemaal niet gedraaid?

Jaloersmakend het totaal weer hoor.
Gebruikersavatar
HolidayBrickCreations
Premium
Berichten: 78
Lid geworden op: za mei 29, 2021 2:07 am

was erg cool om live gezien te hebben. zag er allemaal heel leuk uit, en die treinen waren erg mooi gebouwd!
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Mooie layout en leuke film, aanrader om helemaal te kijken.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Awesome layout! The whole layout is stunning! The train in the thumbnail of the youtube video is very impressive with the front shaping. Who built that one?
 
Gebruikersavatar
Brick_Rebel
Premium
Berichten: 392
Lid geworden op: di nov 10, 2020 1:26 pm
Contacteer:

Indrukwekkende layout, met een divers landschap! Leuk dat je er zoveel van laat zien in de video! Alleen ik ben ook wel benieuwd naar meer beelden van de roundhouse (al dan niet draaiend), zijn die er?
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Prachtige layout en gedetailleerde treinen!
Mooi gefilmd en gemonteerd videoverslag.
 
 
Gebruikersavatar
Minoboys
Berichten: 779
Lid geworden op: di mar 30, 2021 12:25 pm
Locatie: Australia!
Contacteer:

Great documentation! The background definitely makes it look really nice! And of course the level of detail and the size of the layout makes it all the more stunning! Great job guys!
Gebruikersavatar
UrbanErwin
Premium
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:23 am
Contacteer:

Bedankt voor alle leuke reacties!
De draaischijf van Enrico is gemotoriseerd, maar door wat problemen met het egaliseren van de tafels bleef die te veel hangen dit evenement, en is die dus niet gebruikt.

@aawsum Ik vond het gebrek aan afstand eerst ook even spannend, maar dat ging verrassend goed eigenlijk, ik heb misschien een paar keer een bovenleidingsportaal moeten terugzetten. De verlichting is zeker iets waar ik heel tevreden over ben.

@Bishons Dat is de Mat' 54 Benelux van Ties

@Brick_Rebel Enrico heeft op zijn flickr pagina een aantal foto's van zijn ringloods staan: https://www.flickr.com/photos/154406928@N06

 
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ja scheve tafels is redelijk funest voor dit soort draaiende elektronica.
Ik heb al veel mogelijkheden geprobeerd om dat tegen te gaan maar nog geen eenvoudige oplossing gevonden waar je geen vrachtwagen voor nodig hebt.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

Vulblokjes en een waterpas/laser? En misschien wat lijnklemmen op de tafels aan elkaar te klemmen?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Het probleem zit vaak in het niet vlak zijn van het tafelblad
Gebruikersavatar
LegoRigs-II
Berichten: 22
Lid geworden op: do jan 21, 2021 5:48 pm
Contacteer:

Ik had een deel van het materiaal reeds afgelopen najaar tijdens het "Bricks in transport" evenement in Nieuw-Vennep mogen bewonderen. Ik heb ook in Rijswijk weer genoten van de gepresenteerde baan en het rijdend spul. Gezien de drukte was er aan belangstelling geen gebrek. Ik blijf zelf nog wel modelsporen in niet-LEGO.
Gebruikersavatar
Boindil_Lego
Premium
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:48 am
Locatie: Een, Drenthe
Contacteer:

aawsum schreef: vr feb 03, 2023 1:59 pm Het probleem zit vaak in het niet vlak zijn van het tafelblad

 
Ah dat wordt lastiger inderdaad. Om nou ook nog een schaaf mee te nemen....  :lol:
 
ludo
Premium
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jan 04, 2021 9:52 pm

Die layout ziet er geweldig uit, mooi werk! :omg:
 Jammer dat ik er even tussenuit was, ik had dit graag in persoon bekeken, en het is hier om de hoek... Ik hoop op een volgende keer  :)
 
 
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4121
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Je moet er wat voor over hebben Boindil
Plaats reactie