DakDekDiscussie

Plaats reactie
KlaasK
Premium
Contacteer:

Gisteren op LegoWorld raakte Boindel en ik in gesprek over daken. Sommige MOCs hebben schitterende daken, met de meest fantastische technieken (denk aan Jaapxaaps kippenpotendak*). Andere schitterende MOCs hebben (hoofdzakelijk) daken gemaakt van slopes.
Is onze inschatting dat dat een paar jaar geleden min of meer not-done was, maar dat daken van slopes nu weer meer "geaccepteerd" zijn juist? En hoe kijken jullie aan tegen een dak van slopes als kroon op een mooie MOC? Gemiste kans, of prima methode?

Ps. Ik heb even getwijfeld of het op dit subforum hoort, of meer in de Lounge. Als dat beter past wil een mod het vast wel verplaatsen.

Mansion of Mysterious Mornings | You are travelling through … | Flickr
WvdP
Site Admin

Leuk onderwerp om een discussie over te beginnen! Het deed me realiseren dat ik helemaal niet zo erg op daken let :lol:  Maar ik heb de foto's nog eens bekeken die ik gisteren heb gemaakt van een aantal MOCs. Het viel me op dat het merendeel van de daken inderdaad niet met slopes is gemaakt, maar een aantal andere daken wel. En doet dat afbreuk aan de MOC? Eigenlijk niet. Het hangt er ook van af wat voor gebouw het is. Bij sommige gebouwen is een funky dak met nieuw techniekjes de slagroom op de taart, terwijl je ook gebouwen hebt waarbij een slope-dak prima voldoet.
Eén van de MOCs waar ik gisteren veel naar heb zitten kijken, was een groot kasteel op een enorme rots met daaromheen water dat vrijwel geheel bestond uit blauwe plates (weet niet meer van wie de MOC was, niet van een Lowlugger i.i.g.). Mijn eerste gedachte was: "nou besteed je zoveel aandacht aan een supergedetailleerd kasteel en een supergedetailleerde rots, en dan is het water simpelweg één grote blauwe vlakte, met alleen trans-slopes om de branding aan te geven..." Maar toen ik nog eens keek, viel me op dat die blauwe vlakte wel heel mooi werkte om juist de nadruk te leggen op dat kasteel en die rots.
Ik vermoed dat het met daken ook zo kan werken: soms werkt het contrast ook heel mooi en dan zijn slopes een meer dan prima oplossing.

aawsum
Premium
Contacteer:

Waarom zou een dak van slopes niet geaccepteerd zijn? Wat mij betreft kan dat prima, ik denk ook dat je met wat kleine accessoires (dakkapel, dakraam, zonnepaneel, afvoerpijp, schoorsteen) al snel iets moois neer kan zetten.
Ik heb in de vinexwijk bv meerdere daken met zwarte slopes zitten, maar elk type huis is weer anders heb ik het idee.
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Waar ik zelf altijd moeite mee heb bij daken van slopes is dat ik dan met de rand zit en tegen zo’n trap aan kijk.
Dus dan ga ik methoden bedenken om dat af te dekken.
Soms lukt dat.

Soms worden ook wel dingen gemaakt “omdat het kan”, niet omdat het noodzakelijk mooier of realistischer is.

Voor torenspitsen gebruik ik best graag de 75 gr slopes.
Maar ik ben dan ook de gelukkige eigenaar van de bijbehorende dakpunten.
alois
Premium
Contacteer:

Ik heb zelf een stad met een afwisseling van daktypen. Het hangt af van de situatie. Soms is een dak met slopes gewoon de strakste oplossing, in andere gevallen is iets anders mooier. Ik heb zelfs een paar huizen met een Modulexdak. Ik zorg wel altijd dat de 'trapjes' niet zichtbaar zijn.
Aliencat
Premium
Contacteer:

Ik vind daken met slopes echt niet meer kunnen  :miss:

HoodedOne
Premium

Als je iets gaat bouwen voor de reactie van anderen, dan ben je volgens mij verkeerd bezig.
Het is jouw moc, en jij beslist hoe je bouwt, er is geen goed of fout. Als iemand het leuk vindt, fantastisch. Als ze het niet leuk vinden, jammer dan. Zolang je zelf tevreden bent over je moc, is het niet belangrijk wat een ander er van vindt.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Slopes gebruik ik niet vaak voor daken, want die vereisen vaak een goed fundament om op te rusten.
Anders krijg je dezelfde drama als bij de Crossroads Tavern van Daniel Siskind.
Human
Premium
Contacteer:

Het hangt een beetje van de situatie af voor mij. Als je een gedetailleerde gevel maakt, kun je er wat meer nadruk op leggen als je het dak wat simpeler houdt.
LegoHighlord
Premium

Ik vind slopes vaak erg mooi omdat het wat strakker is. Denk questie van smaak, als ik naar een kasteel kijk met slopes of een standaard huis met slopes dak vind ik dat super, ga je meer helemaal los dan kan je dak van alles zijn. Zelf ben ik nog wat aan het prutsen met verschillende dak types maar vind de iets strakkere lijnen van slopes vaak iets beter passen, misschien jeugd sentiment 😁
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

sanderkoenen schreef: di nov 05, 2024 7:10 pm Slopes gebruik ik niet vaak voor daken, want die vereisen vaak een goed fundament om op te rusten.
Anders krijg je dezelfde drama als bij de Crossroads Tavern van Daniel Siskind.

Als je een fatsoenlijke boog constructie eronder zet kun je een fijn afneembaar dak maken.
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Ja, dat klopt.

Maar de Crossroads Tavern zit altijd in mijn hoofd.  :miss:

eti
Premium
Contacteer:

Mijn moc op legoworld had ruim 40 kleine huisjes, en alle daken waren van slopes gemaakt (op de paar platte daken na). Maar realisme was niet de opzet - het moest juist op een blokkendoos lijken voor bij mijn speelgoedtreintje. Maar ik heb wel ieder huisje vier hoeken gegeven, dus altijd een dak dat aan vier kanten afloopt. Soms met nog extra binnenhoeken bij een dakkapel. Voor dat soort dingen werken die slopes uitstekend, ik gebruik ze graag.

Maar als je een eenvoudig dak bouwt met slopes krijg je inderdaad die zigzag langs de zijkant, en dat vind ik niet mooi. Dat kun je natuurlijk prima oplossen door de zijmuur met slopes af te werken bovenaan die net iets hoger zijn dan de slopes van het dak, maar vaak werken voor grotere en/of realistischer huizen andere dagtechnieken wel beter.

Dus lang verhaal kort: Voor elke techniek is er wel een plek.
Plaats reactie