Nieuw, mijn start van diorama.

LegoHighlord
Premium

Hoi,
Ik zal mij even voorstellen. 
Ik ben klaas willem Hut, woonachtig in het hoge noorden.
zat al vaker af en toe wat leuke ideeën hier te bekijken. Sinds 1,5 maand nu toch begonnen met mijn eigen grote layout. De bouwtechnieken zijn voor de meeste van jullie wat simpel. Maar al doende de bouw, probeer ik mijzelf daar steeds verder in te verbeteren. Eerste stukjes van het kasteel en haventje zijn grotendeels de basis klaar. Nu de rest voor een grote layout. Doel is zo’n 2x8 meter met 4.000 figs en tot zo ver zo’n 1000 paardjes. 

ik sta altijd open voor tips 😁

Bijlagen
IMG_9829.jpeg
IMG_9829.jpeg (213.33 KiB) 2238 keer bekeken
IMG_0100.jpeg
IMG_0100.jpeg (239.25 KiB) 2238 keer bekeken
EA5A595D-6B6B-4552-863B-49D64EAD6F1E.jpeg
EA5A595D-6B6B-4552-863B-49D64EAD6F1E.jpeg (113.44 KiB) 2238 keer bekeken
LegoHighlord
Premium

Nog 2 kleine foto’s van de zo’n 2400 ridders tot nu toe
Bijlagen
IMG_9812.jpeg
IMG_9812.jpeg (243.7 KiB) 2238 keer bekeken
IMG_9810.jpeg
IMG_9810.jpeg (252.63 KiB) 2238 keer bekeken
Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Welkom Lego HighLord! Iemand uit het hoge noorden erbij, leuk! Hoe hoog precies?

Wat dacht je, ik begin met een klein projectje  :lol:? Het begin ziet er in ieder geval goed uit. En inderdaad al bouwende leer je het meest. Benieuwd naar de vorderingen! 

sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Je hebt al een flink kasteel en een flink leger!
Welkom!  :duim:

LegoHighlord
Premium

Goedemorgen,
nou niet helemaal het eerste, maar wel het eerste iets wat ik show waardig zou willen maken. Ik woon in de omgeving van veendam( Groningen) gelukkig genoeg ruimte voor de layout 😁

KlaasK
Premium
Contacteer:

Ga je de ridders allemaal op baseplates zetten, of wil je meer aandacht aan het terrein gaan geven? Want als er een compleet leger op een grasveld staat, is dat al gauw niet meer mooi vlak en egaal groen ;)
Een paar 1x1 en 1x2 plates in modderige kleuren maken het al gauw iets doorleefder.
Dennis-BB

Ha Klaaswillem. Ik had via Anne al wat foto's gezien van je legertje haha. Welkom ook hier :)
LegoHighlord
Premium

KlaasK schreef: vr jun 14, 2024 8:26 am Ga je de ridders allemaal op baseplates zetten, of wil je meer aandacht aan het terrein gaan geven? Want als er een compleet leger op een grasveld staat, is dat al gauw niet meer mooi vlak en egaal groen ;)
Een paar 1x1 en 1x2 plates in modderige kleuren maken het al gauw iets doorleefder.

Nee, komt een heel landschap, bos, zeeslag etc.( in mijn hoofd planning dan) dit is meer het opbouwen ervan. Leuk af en toe beetje mee knutselen. Ook koste het heel veel avonden alles neer en in elkaar te zetten en extra onderdelen bestellen. Dus ook fijn te zien als alles beetje op een rij staat en om de grootte in te schatten, ik denk wel dat ik een soort laagland of valei maak waar het grootste gedeelte staat. Simpel de Mill plates kosten mij iets te veel om er 220 van te maken. De randafwerking die ik hier lees kost al gauw 300 euro, dus zie daar nog even van af. En het hoeft ook niet allemaal 100% klaar dit jaar. Blijft er iets om verder mee te gaan en aan te passen.

LegoHighlord
Premium

Dennis-BB schreef: vr jun 14, 2024 8:33 am Ha Klaaswillem. Ik had via Anne al wat foto's gezien van je legertje haha. Welkom ook hier :)

Haha klopt, Anne verwees mij naar dit forum. 
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Nogmaals welkom! Ziet er al leuk uit!
Chef_NL
Premium
Contacteer:

Wow dat is een al een beste berg figs, benieuwd wat je ervan gaat maken. Welkom!
Berthil
Premium
Contacteer:

Indrukwekkend aantal figs. Misschien een idee om daar een (bekende) veldslag mee uit te beelden zoals men wel vaker ziet in dit soort diorama's? Zou zo niet weten welke aangezien het niet mijn kennisgebied is, eerste wat in mij opkomt zijn de kruistochten maar dan heb je ook veel Moren nodig. Maar er is vast nog wel een bekende belegering met alleen ridders en lekker veel trebuchets en klimtorens e.d. :)
LegoHighlord
Premium

Berthil schreef: vr jun 14, 2024 11:54 am Indrukwekkend aantal figs. Misschien een idee om daar een (bekende) veldslag mee uit te beelden zoals men wel vaker ziet in dit soort diorama's? Zou zo niet weten welke aangezien het niet mijn kennisgebied is, eerste wat in mij opkomt zijn de kruistochten maar dan heb je ook veel Moren nodig. Maar er is vast nog wel een bekende belegering met alleen ridders en lekker veel trebuchets en klimtorens e.d. :)

Ik zat zelf aan de slag om Azincourt te denken de falcons die over en op een heuvel verdedigen. Een Lord of the rings slag lijkt mij ook leuk, maar kom niet over de 150 orcs en trollen. Het word in ieder geval een Kingdoms/lions achtige diorama. En de lions belegeren of vallen de Falcons aan. Heb al een klein kasteel voor de falcons, wilde daar de viking dorpen aan toevoegen als in onder Falcons bewind en dat ze slag leveren daarvoor. Voor kasteel, stad en dorp gaan ook wel wat ridders in zitten. Ik heb het uit gezet om een beetje de schaal te bekijken. En alles vol vind ik ook niks, het moet wel wat ruimte hebben om te leven dus ga niet alles gebruiken. Grootste uitdaging nu voor mij is leuke goedkope bomen moccen/bouwen en hoeveel detail in het landschap genoeg is. 

Raven
Premium
Contacteer:

Ja een leuke boom is al gauw een dure grap.
Dennis-BB

Raven schreef: za jun 15, 2024 9:44 am Ja een leuke boom is al gauw een dure grap.

Nogal ja. Al ligt het er wel echt aan hoeveel details je erin wilt stoppen natuurlijk. Leuk uitziend in een groot diorama kan ook veelal wat bruine bricks, arches, plates en 6x5 / 4x3 bladeren zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt eigenlijk.
LegoHighlord
Premium

Dennis-BB schreef: za jun 15, 2024 7:53 pm
Raven schreef: za jun 15, 2024 9:44 am Ja een leuke boom is al gauw een dure grap.

Nogal ja. Al ligt het er wel echt aan hoeveel details je erin wilt stoppen natuurlijk. Leuk uitziend in een groot diorama kan ook veelal wat bruine bricks, arches, plates en 6x5 / 4x3 bladeren zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt eigenlijk.

Ik loop er zelf heel erg tegen aan dat ik 200 basis platen wil aankleden met details als andere een 16x16 nobs moc maken. Ik wilde bergen maken van plates voor glooiend landschap, maar kom dan gewoon financieel niet uit. Dus vandaag in surhuisterveen hele simpele gezien die er erg goed uit zien. Ik ben er ook nog niet achter hoe sommige alle blaadjes bevestigen voor die hele volle bomen met die flat leaves. Pas sinds kort weet ik dat grote sparren met hinges werken om ze schuin naar beneden te laten hangen. Vandaag ook meeste 2x2 round bruin tinten gekocht, zo’n 300+ en etenswaar als 50 croissants etc om het leger te voeden. Ook nog 23 paardjes op de kop getikt en 2 castle katapulten. Dus mijn belegering bestaat straks uit 10 castle katapulten. De set die mij samen met de joust in 2008 uit de dark ages hielp. 

Large
Premium

Het kost de meeste van ons niet voor niks jaren om een collectie op te bouwen waar we grote landschappen mee kunnen bouwen. Misschien moet je ook niet gelijk zo groot beginnen. Start eens met 4x4 mils modules leg daar een mooi landschap op en kleed dat aan met een deel van je minifigs. Daar zal je vast veel van leren en krijg je een beter beeld van de parts waar je in moet investeren om een nog groter landschap aan te leggen.

Heel eerlijk, minifigs hoarden kan iedereen (het is mij ook niet vreemd). Maar een mooi landschap aanleggen is een kunst op zich.

LegoHighlord
Premium

Large schreef: zo jun 16, 2024 8:29 am Het kost de meeste van ons niet voor niks jaren om een collectie op te bouwen waar we grote landschappen mee kunnen bouwen. Misschien moet je ook niet gelijk zo groot beginnen. Start eens met 4x4 mils modules leg daar een mooi landschap op en kleed dat aan met een deel van je minifigs. Daar zal je vast veel van leren en krijg je een beter beeld van de parts waar je in moet investeren om een nog groter landschap aan te leggen.

Heel eerlijk, minifigs hoarden kan iedereen (het is mij ook niet vreemd). Maar een mooi landschap aanleggen is een kunst op zich.

Klopt, dacht met 16 jaar verzamelen wel wat te hebben maar valt soms wel tegen of zit in andere werken verwerkt. Ach we gaan gewoon rustig bouwen en verder uitbreiden. Als dikste staat kan ik altijd extra huisjes bouwen of dichtere bossen maken 😁. Minifigs verzamelen kan iedereen 😁 toch wel trots hoe ik met een simpele baan, en heel veeel extra uren ze bij elkaar heb kunnen rapen de laatste 3 jaar. Met elke extra zaterdag of avond dacht ik ha dat zijn weer x aantal ridders 😉. Maar in theorie is dat met alles zo. Als ik een miljoen extra overhad kon ik zo naar pick a brick en alle onderdelen kopen die ik nodig had voor de beste landschappen. Voor mij is het nu de kunst eerst gebruiken wat ik heb en kijken hoe ver ik daarmee kom of met extra uren her en der de benodigde onderdelen te bekostigen. 

gisteren nog 3 mills gemaakt van 48x48 en toen waren de benodigde onderdelen eerst weer op. 😁 dus stapje voor stapje. En zal nog wel even wat jaren duren voor de complete layout de kwaliteit heeft van legoworld. We moeten alleen ergens beginnen. Ik probeer ook 20 thema’s te onderhouden en denk dat ik dat maar even moet stoppen. Zal vanavond even wat foto’s toevoegen van de extra stapjes. Nu riviertjes aan het maken in de mills etc. 

aawsum
Premium
Contacteer:

Mils platen zelf is ook iets wat je kan opbouwen. Ik heb er meer dan 100 inmiddels. Maar er iets goeds op krijgen is wel een vak apart, je blijft eigenlijk bezig merk ik.
Gewoon met iets kleins beginnen en dat steeds groter maken, dat is het mooie van mils. Het is eigenlijk onbeperkt.
LegoHighlord
Premium

Klein stukje verder met de layout. De volgende 60 16x16 plates en kleiner binnen voor de based plates 😁 ik ben verbaasd over hoeveel tiles erin een layout gaan. Er komen nog genoeg zelf gebouwde huisjes etc, maar ivm tijd en wilde even grote stappen zetten wat Sets neer gezet. Ook de nauwe gangetjes maak ik een stukje verder. 
Tips altijd welkom.
Bijlagen
IMG_0709.jpeg
IMG_0709.jpeg (577 KiB) 1756 keer bekeken
IMG_0710.jpeg
IMG_0710.jpeg (599.36 KiB) 1756 keer bekeken
KlaasK
Premium
Contacteer:

Op een 16x16 plate gaan 64 2x2 tegels.
Heb je 60 16x16 plates, heb je 3840 2x2 tegels nodig
sanderkoenen
Kopen!
Contacteer:

Gewoon eerst bepaalde stukken afmaken en dan lekker uitbreiden.
Dat werkt vaak beter.

Je bent wel lekker aan het bouwen!  :duim:

Raven
Premium
Contacteer:

Go big or go home, i like it!!!
Human
Premium
Contacteer:

Ben je voor een evenement aan het bouwen?

LegoHighlord
Premium

KlaasK schreef: wo jun 19, 2024 12:41 pm Op een 16x16 plate gaan 64 2x2 tegels.
Heb je 60 16x16 plates, heb je 3840 2x2 tegels nodig

Haha, ik heb dus te weinig, ik heb geen idee waar alles stopt. Probeer nu 14 platen 48x48 ( mills gebouwd) te bekleden met tiles. En dat reken sommetje niet gemaakt voor ik begon 😁 we gaan zien waar het schip strand. Nu alle plates aan het verzamelen want ook de normale plates straks met landschap wil ik hoogte verschillen in maken. Dus beetje opdelen waar ik wat voor gebruik. 

LegoHighlord
Premium

sanderkoenen schreef: wo jun 19, 2024 12:56 pm Gewoon eerst bepaalde stukken afmaken en dan lekker uitbreiden.
Dat werkt vaak beter.

Je bent wel lekker aan het bouwen!  :duim:

Ik ben momenteel ziek thuis dus beetje lastig alle aandacht bij 1 stukje te houden dus vlieg beetje van hot naar her, merk wel dat ik even dit hoekje klaar wilde hebben om beetje te visualiseren hoe verder. En moet wachten op de volgende 4000 stenen voor mijn hoofd kasteel, kan hier dus iets mee verder. 
LegoHighlord
Premium

Human schreef: wo jun 19, 2024 2:30 pm Ben je voor een evenement aan het bouwen?

Het idee is, zo ver mogelijk te komen met 8x2m voor Steenwijk. En dan uit te breiden, te verbeteren voor ? Legoworld 2030 ? Merk dat vooral voor sommige details ik de hoeveelheid steentjes mis, probeer het aan te vullen, gaat harder erdoor dan ik dacht. Even 200 raampjes is niks. 
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Als je voor Steenwijk een deel af hebt kan je natuurlijk dat meenemen naar b.v. Baarn, Lowlug XL om daar (ook) te showen. Ziet er goed uit trouwens ben heel benieuwd!

Laatst gewijzigd door WvdP op do jun 20, 2024 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mod-edit: onnodige quotes verwijderd
LegoHighlord
Premium

Ik zit nog beetje met kwaliteit, sommige mocs beangstigend mij een beetje om de mijne te laten zien 😁 ik zie nu al dat ik nog heel veel werk heb. Baarn was 25 aug? Maar lijkt mij leuk. Of ooit hier een showdag in het noorden 😉 ik heb een gratis locatie met gratis koffie. 

Laatst gewijzigd door WvdP op do jun 20, 2024 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Mod-edit: onnodige quotes verwijderd
aawsum
Premium
Contacteer:

Lego moet altijd een hobby blijven. Dus vooral geen stress en maak af wat je kan tot een kwaliteit die voor jou fijn is.
Af en toe laten zien helpt ook om feedback te gebruiken en het nog beter te maken.
Neem de tijd.

Ps. Het quoten van quoten van berichten vind ik erg onleesbaar worden. Dus als je gewoon reageert op het bovenstaande bericht is dat ook niet echt nodig.
WvdP
Site Admin

Omwille van de leesbaarheid heb ik de onnodige quotes maar verwijderd.
Ik snap wel dat je quote-knop gebruikt als je op een bericht reageert, dan kun je in je scherm wat makkelijker teruglezen waar je precies op wilde reageren. Maar als je reageert op het laatste bericht in een topic, is het fijn als je de quote vóór het posten weer uit je reactie weghaalt.
LegoHighlord
Premium

WvdP schreef: do jun 20, 2024 1:10 pm

Excuus, even uitvinden hoe de site/forum werkt. Op zo’n manier? Mvg
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Show in het Noorden zullen anderen ook wel voor te porren te zijn. Lowlug XL is 25 augustus (maar je kan natuurlijk ook volgend jaar komen ;-)) en Baarn is pas in maart 2025. Kwaliteit moet je je niet te veel zorgen over maken, ik ben ooit ook begonnen en je bouwwerken groeien ook door interactie met publiek.
Boindil_Lego
Premium
Contacteer:

Een meeting in het noorden zou ik zeker toejuichen. En wat betreft de kwaliteit van je bouwwerken, daar kijkt niemand je op aan hoor. Gewoon meenemen en van leren!
LegoHighlord
Premium

Vrouw is directrice van een basisschool in Hoogezand, dus redelijk wat ruimte, tafels etc zijn er wel. Dus als er behoefte is aan een locatie, geef maar een gil. Dit heb ik vorig jaar met mijn vrouw daar geregeld. Dus lego fanatiek zijn ze daar wel. 

Bijlagen
IMG_5689.jpeg
IMG_5689.jpeg (516.95 KiB) 1556 keer bekeken
Stuifzand
Site Admin
Contacteer:

Goed om eerst een keer naar een Lowlug meeting te komen denk ik 😊
LegoHighlord
Premium

Stuifzand schreef: do jun 20, 2024 2:37 pm Goed om eerst een keer naar een Lowlug meeting te komen denk ik 😊

Augustus staat in de agenda, even kijken of het lukt met de afstand 😁. 3 uurtjes rijden. 
aawsum
Premium
Contacteer:

Ik bedoelde dus dat je niet het bericht boven je hoeft te quoten als je reageert erop  :)

LegoHighlord
Premium

Oke, ik zal er even op letten 😁 zit denk ik teveel nog in FB modus. Dankjewel voor de tip.
LegoHighlord
Premium

Weer een laar bouw setjes klaar voor de layout 😁 nu ruimte maken voor alles neer te zetten. 
Bijlagen
IMG_1095.jpeg
IMG_1095.jpeg (634.63 KiB) 1159 keer bekeken
Plaats reactie