Pybricks vragen!
Ik merk dat veel bouwers terughoudend zijn om Pybricks te gebruiken. Dit komt vooral omdat je toch wel enige programmeerkennis nodig hebt, vooral als je een op maat gemaakte oplossing nodig hebt. Daarom lijkt het mij een goed idee om een topic aan te maken waarin ik je kan helpen met al je vragen over Pybricks. Omdat ik het leuk vind om mee te denken over het integreren van Pybricks in je MOC's. Dus als je op zoek bent naar een oplossing, aarzel dan niet om een vraag te stellen!
Een voorbeeld vraag kan zijn:
"ik heb een kasteel gebouwd met een waterwiel tijdens events wil ik dat als er op de knop gedrukt wordt mijn waterwiel 5 seconde"
Een voorbeeld vraag kan zijn:
"ik heb een kasteel gebouwd met een waterwiel tijdens events wil ik dat als er op de knop gedrukt wordt mijn waterwiel 5 seconde"
Zag net je reactie op discord. Dus ik trap wel af, met een vraag.
Voor de moc waarmee ik bezig ben (onderwater basis), wil ik de gevel open en dicht laten gaan. Het open en dicht gaan op een interval timer is niet zo moeilijk. Maar om wat interactiviteit toe te voegen wilde ik het via de kleuren sensor laten werken. Als ik het goed begrijp zou het via pybricks mogelijk moeten zijn om het openen en sluiten te laten werken door de herkenning van bijv. rood.
Ik ben er mee bezig geweest, maar de variatie aan kleuren waarop het mechaniek reageert, is zo groot dat het eigenlijk de moeite niet waard is.
Is dit een onnauwkeurig in de sensor of pybricks?
Ps. Ik gebruik de nieuwe blocks versie van pybricks
Voor de moc waarmee ik bezig ben (onderwater basis), wil ik de gevel open en dicht laten gaan. Het open en dicht gaan op een interval timer is niet zo moeilijk. Maar om wat interactiviteit toe te voegen wilde ik het via de kleuren sensor laten werken. Als ik het goed begrijp zou het via pybricks mogelijk moeten zijn om het openen en sluiten te laten werken door de herkenning van bijv. rood.
Ik ben er mee bezig geweest, maar de variatie aan kleuren waarop het mechaniek reageert, is zo groot dat het eigenlijk de moeite niet waard is.
Is dit een onnauwkeurig in de sensor of pybricks?
Ps. Ik gebruik de nieuwe blocks versie van pybricks
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Je kan de waarde van de sensor uitlezen als de tegel die je wilt gebruiken er voor is en juist op die waarde controleren. Alleen de kleur naam kan idd niet precies genoeg zijn. Met het meten van de hsv (hue, saturation , value) krijgt je de exacte gereflecteerde 'kleur'. Het is wel zo dat omgevingslicht invloed kan hebben op de gereflecteerde kleur. Om dat te ondervangen kun je met de LED in de sensor de tegel verlichten.
Ik heb dit gebruikt om GBC ballen op kleur te controleren;
Die hsv waardes heb ik eerst door de sensor uit laten lezen en 'printen' in het Pybricks print scherm.
Dit is voorbeeld code van de Pybricks website voor meten van de hsv.
Op Pybricks .com staat alle voorbeeld code omtrent de color sensor.
Ik heb dit gebruikt om GBC ballen op kleur te controleren;
Code: Selecteer alles
sensor = ColorDistanceSensor(Port.A)
# Initialize the sensor and detectable colors
sensor.light.on(Color.WHITE)
Color.WHITE = Color(h=281, s=48, v=64)
Color.ORANGE = Color(h=353, s=96, v=57)
Color.RED = Color(h=347, s=93, v=32)
Color.BLUE = Color(h=224, s=98, v=36)
my_colors = (Color.WHITE, Color.ORANGE, Color.RED, Color.BLUE)
sensor.detectable_colors(my_colors)
Dit is voorbeeld code van de Pybricks website voor meten van de hsv.
from pybricks.pupdevices import ColorSensor
from pybricks.parameters import Port
from pybricks.tools import wait
# Initialize the sensor.
sensor = ColorSensor(Port.A)
while True:
# The standard color() method always "rounds" the
# measurement to the nearest "whole" color.
# That's useful for most applications.
# But you can get the original hue, saturation,
# and value without "rounding", as follows:
color = sensor.hsv()
# Print the results.
print(color)
# Wait so we can read the value.
wait(500)
Ik had de info uit de video over treinen laten reageren op gekleurde tegels in track. Dus inderdaad eerst de kleuren die je wil gebruiken laten meten door de sensor (hsv). Maar dan nog was er heel veel variatie mogelijk in kleuren.
Heb er ook aan zitten denken om de color sensor tegenover de spike color light matrix te zetten. Om op die manier de goede kleur te forceren. Maar heb nu alleen nog de spike essential hub (spike prime hub is onderweg). dus het aantal apparaten is nu beperkt tot 2.,
Maar ik ga het weer proberen, kijken of het dan wel lukt.
Heb er ook aan zitten denken om de color sensor tegenover de spike color light matrix te zetten. Om op die manier de goede kleur te forceren. Maar heb nu alleen nog de spike essential hub (spike prime hub is onderweg). dus het aantal apparaten is nu beperkt tot 2.,
Maar ik ga het weer proberen, kijken of het dan wel lukt.
Allereerst welke sensor gebruik je? er zijn er namelijk twee (45605 & 88007)
Op de website van pybricks staat het volgende over kleur sensoren:
Changing the detectable colors
By default, the sensor is configured to detect red, yellow, green, blue, white, or no color, which suits many applications.
For better results in your application, you can measure your desired colors in advance, and tell the sensor to look only for those colors. Be sure to measure them at the same distance and light conditions as in your final application. Then you’ll get very accurate results even for colors that are otherwise hard to detect.
Natuurlijk snap ik dat als je op een beurs staat je niet de kleur opnieuw wil meten en in je code wilt zetten daarom is het misschien handig om de metingen op hele korte afstand te doen zodat de led de voornaamste bron van licht is bijvoorbeeld 1 cm er vanaf. Dan zouden de licht omstandigheden weinig invloed hebben op de waardes.
Ik zou later vandaag wel even wat metingen doen om te kijken of ik een stukje code voor je kan schrijven die goed werkt
Op de website van pybricks staat het volgende over kleur sensoren:
Changing the detectable colors
By default, the sensor is configured to detect red, yellow, green, blue, white, or no color, which suits many applications.
For better results in your application, you can measure your desired colors in advance, and tell the sensor to look only for those colors. Be sure to measure them at the same distance and light conditions as in your final application. Then you’ll get very accurate results even for colors that are otherwise hard to detect.
Natuurlijk snap ik dat als je op een beurs staat je niet de kleur opnieuw wil meten en in je code wilt zetten daarom is het misschien handig om de metingen op hele korte afstand te doen zodat de led de voornaamste bron van licht is bijvoorbeeld 1 cm er vanaf. Dan zouden de licht omstandigheden weinig invloed hebben op de waardes.
Ik zou later vandaag wel even wat metingen doen om te kijken of ik een stukje code voor je kan schrijven die goed werkt

Ik heb het volgende gedaan een opstelling gemaakt en de kleuren op 2 studs afstand ervoor geplaatstDaar komen de volgende resultaten uit:
Rood = h=351, s=87, v=45
Geel = h=50, s=73, v=73
Blauw = h=216, s=87, v=36
Wit = h=60, s=1, v=77
Niks = h=0, s=0, v=0
Heb daarna met de template van pybricks zelf deze code geschreven:Hiermee leest hij dus de waardes uit als ik de juiste kleur voor de kleur sensor zet en print dan een scenario en welke kleur het is. In het scenario kan je dus je code implementeren met lampjes of motor beweging.
Met deze code kan ik de waardes meten als ik op de knob druk van de hub:Code: Selecteer alles
from pybricks.hubs import CityHub
from pybricks.parameters import Port, Button
# Initialize the hub.
hub = CityHub()
# Disable the stop button.
hub.system.set_stop_button(None)
# Initialize the sensor.
while True:
# The standard color() method always "rounds" the
# measurement to the nearest "whole" color.
# That's useful for most applications.
# But you can get the original hue, saturation,
# and value without "rounding", as follows:
color = sensor.hsv()
if hub.button.pressed():
# Print the results.
print(color)
# Wait so we can read the value.
wait(500)
Rood = h=351, s=87, v=45
Geel = h=50, s=73, v=73
Blauw = h=216, s=87, v=36
Wit = h=60, s=1, v=77
Niks = h=0, s=0, v=0
Heb daarna met de template van pybricks zelf deze code geschreven:
from pybricks.parameters import Port, Color
# Initialize the sensor.
# First, decide which objects you want to detect, and measure their HSV values.
# You can do that with the hsv() method as shown in the previous example.
#
# Use your measurements to override the default colors, or add new colors:
Color.RED = Color(h=351, s=87, v=45)
Color.YELLOW = Color(h=50, s=73, v=73)
Color.BLUE = Color(h=216, s=87, v=36)
Color.WHITE = Color(h=60, s=1, v=77)
Color.NONE = Color(h=0, s=0, v=0)
# Put your colors in a list or tuple.
my_colors = (Color.RED, Color.YELLOW, Color.BLUE, Color.WHITE, Color.NONE)
# Save your colors.
sensor.detectable_colors(my_colors)
# color() works as usual, but now it returns one of your specified colors.
while True:
color = sensor.color()
# Check which one it is.
if color == Color.RED:
print("Scenario 1, Red")
if color == Color.YELLOW:
print("Scenario 2, Yellow")
if color == Color.BLUE:
print("Scenario 3, Blue")
if color == Color.WHITE:
print("Scenario 4, White")
# Wait so we can read it.
wait(100)
- SamtheChemist
- Premium
- Contacteer:
Nice! Mocht ik een vraag hebben kom ik hier zeker even terug. Moet eerst hetgeen nog maken wat ik wil gaan aansturen namelijk
Dat moet denk ik wel te regelen zijn.
Demo tijdens een lowlug meeting vind ik zeker interessant 

- SamtheChemist
- Premium
- Contacteer:
Oewh ja demo is zeker interessant!
Ik sta zeker open voor een demo, op YouTube heb ik al allerlei manieren gezien waarop pybricks word gebruikt, maar een fysieke demo lijkt me super, dan kunnen er meteen vragen gesteld worden
Ik heb van de week voor het eerst PyBricks gebruikt voor mijn RC truck. Ik ben zwaar onder de indruk van de mogelijkheden. 
Je kan mijn code hier inzien, als je interesse hebt. Ik zal het de komende tijd proberen van wat commentaar te voorzien. Als er vragen zijn, kom maar op!

Je kan mijn code hier inzien, als je interesse hebt. Ik zal het de komende tijd proberen van wat commentaar te voorzien. Als er vragen zijn, kom maar op!
Bedankt voor jullie berichten! Ik denk dat de meetings in mei en/of augustus wel zou moeten lukken. Leuk!
Zijn er specifieke dingen die je graag zou willen zien? Bijvoorbeeld wat je met treinen kunt doen, GBC, auto's, of wellicht iets heel anders?
Als inspiratie voor de Truck Trial zal ik een kleine demo met de Xbox controller meenemen.

Zijn er specifieke dingen die je graag zou willen zien? Bijvoorbeeld wat je met treinen kunt doen, GBC, auto's, of wellicht iets heel anders?
Als inspiratie voor de Truck Trial zal ik een kleine demo met de Xbox controller meenemen.

- SamtheChemist
- Premium
- Contacteer:
Ik ben geïnteresseerd in de treinen op zich en zeker ook in je controller uitleg!
Ik heb wat vraagjes nadat ik eindelijk de Pybricks firmware op een CityHub heb gekregen (moest gewoon de Chrome browser gebruiken ipv de Samsung browser op mijn Samsung A52S). Er staat een hoop info op de site van Pybricks met handige voorbeelden, maar wellicht zie ik door de bomen het bos niet meer, want ik zoek gewoon een "simpele" uitleg of de code voor een bestuurbaar voertuig met CityHub met sturen op Port A en rijden op Port B. Aangezien ik ook een Xbox Series X controller heb, wil ik die ook gebruiken. Ik zie wel programma's staan voor de RC Technic set autootjes, die ik vervolgens op mijn CityHub heb geladen. Geen idee of dit kan en überhaupt werkt, want in de originele code zie ik nul referentie naar de Technic Hub.
Nadat ik het programma van zo'n setje via de PC in kladblok naar Dropbox naar mijn telefoon had gezet (iets met spaties die niet werken in de telefoon copy-paste), staat het programma dus op mijn CityHub. Daarna probeer ik de hub te connecten met de Xbox Controller door op "play" te drukken voor het programma op de hub waarbij ik de error krijg "Can't Import name XboxController". Ik probeer de beta versie van Pybricks met hetzelfde resultaat. De hub uit en bluetooth op telefoon uit en dan hub aanzetten met controller zoekende voor verbinding deed ook niks.
Ik weet vrij weinig van coding, dus waar het fout gaat, geen idee. Misschien kan ik dat programmaatje van een set helemaal niet gebruiken, maar hoe ik zo'n programma van nul zelf bouw of wat voor dingen ik wel en niet erin moet zetten voor iets basic als een RC auto programma heb ik vrij weinig benul van. Vooral dat de controller niet wil koppelen jeukt me nog het meest. Of moet ik die eerst echt ontkoppelen van de Xbox console of zo? Zou niet de eerste keer zijn dat een oude bluetooth connectie van een vorig apparaat me dwarsboomt bij dit soort dingen.
Nadat ik het programma van zo'n setje via de PC in kladblok naar Dropbox naar mijn telefoon had gezet (iets met spaties die niet werken in de telefoon copy-paste), staat het programma dus op mijn CityHub. Daarna probeer ik de hub te connecten met de Xbox Controller door op "play" te drukken voor het programma op de hub waarbij ik de error krijg "Can't Import name XboxController". Ik probeer de beta versie van Pybricks met hetzelfde resultaat. De hub uit en bluetooth op telefoon uit en dan hub aanzetten met controller zoekende voor verbinding deed ook niks.
Ik weet vrij weinig van coding, dus waar het fout gaat, geen idee. Misschien kan ik dat programmaatje van een set helemaal niet gebruiken, maar hoe ik zo'n programma van nul zelf bouw of wat voor dingen ik wel en niet erin moet zetten voor iets basic als een RC auto programma heb ik vrij weinig benul van. Vooral dat de controller niet wil koppelen jeukt me nog het meest. Of moet ik die eerst echt ontkoppelen van de Xbox console of zo? Zou niet de eerste keer zijn dat een oude bluetooth connectie van een vorig apparaat me dwarsboomt bij dit soort dingen.
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Hier staat een goed artikel hoe over hoe te verbinden met XBox controller voor een auto inclusief Python code onderaan de pagina (geen block code).
https://pybricks.com/project/technic-42109-xbox/
Maar de XBox controller werkt alleen met de Technic Hub of betere hub, niet met de City hub. Hier staat nog eens uitgelegd hoe te werken met de XBox controller via code Help:
https://code.pybricks.com/static/docs/v ... light=xbox
En de afbeelding over de Hub compatibiliteit op die pagina:
https://pybricks.com/project/technic-42109-xbox/
Maar de XBox controller werkt alleen met de Technic Hub of betere hub, niet met de City hub. Hier staat nog eens uitgelegd hoe te werken met de XBox controller via code Help:
https://code.pybricks.com/static/docs/v ... light=xbox
En de afbeelding over de Hub compatibiliteit op die pagina:
Dank je wel voor de informatie!
Op die pagina van de controller heb ik nog gezeten, maar dat plaatje van de compatible hubs zit imo wel lekker verstopt zeg (in een drop down driehoekje naast de titel op de pagina). Het is dat jij nu zegt dat het daar staat dat ik nog eens goed ging zoeken naar compatibiliteit.
Wel erg jammer dat het niet werkt met CityHub, is daar een specifieke reden voor waarom die (en de Boost hub) niet werken? Of zijn ze bij Pybricks nog druk het werkend te krijgen voor de CityHub?
Die code van de Top Gear auto had ik trouwens wel gezien, wat ik heb geladen was van de buggy aangezien ik counterclockwise moest hebben voor de aandrijving en dat daar al zag staan. Ik ga vanmiddag nog wel even kijken voor wat te doen met de CityHub, de Lego trein controller is niet ideaal aangezien die geen analoge controls heeft, dus wellicht blijft het dan toch brickcontroller voor mijn Trial wagentje.
Op die pagina van de controller heb ik nog gezeten, maar dat plaatje van de compatible hubs zit imo wel lekker verstopt zeg (in een drop down driehoekje naast de titel op de pagina). Het is dat jij nu zegt dat het daar staat dat ik nog eens goed ging zoeken naar compatibiliteit.
Wel erg jammer dat het niet werkt met CityHub, is daar een specifieke reden voor waarom die (en de Boost hub) niet werken? Of zijn ze bij Pybricks nog druk het werkend te krijgen voor de CityHub?
Die code van de Top Gear auto had ik trouwens wel gezien, wat ik heb geladen was van de buggy aangezien ik counterclockwise moest hebben voor de aandrijving en dat daar al zag staan. Ik ga vanmiddag nog wel even kijken voor wat te doen met de CityHub, de Lego trein controller is niet ideaal aangezien die geen analoge controls heeft, dus wellicht blijft het dan toch brickcontroller voor mijn Trial wagentje.
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Van Laurens (de man achter Pybricks) heb ik begrepen dat de Move hub te weinig werkgeheugen capaciteit heeft om alle Classes te laden. Ik verwacht dat dit met de City Hub hetzelfde is mbt de XBox Classes die in de Pybricks Firmware zitten. De Classes zijn de objecten die aan het begin van de code gedeclareerd worden zodat Python (via de Classes) omgezet kan worden naar Hub commando's.
from pybricks.iodevices import XboxController
from pybricks.parameters import Direction, Port
from pybricks.pupdevices import Motor
from pybricks.robotics import Car
Ok, helder, dank je wel. Daar is niks aan te doen. Ik kan allicht kijken of ik die kleine mindstorms hub dan gebruik. Die heeft redelijk dezelfde form factor, maar wellicht weer andere nadelen. Even op onderzoek uit 
Edit: als ik het zo zie, heeft de kleine mindstorms/spike hub wel 7.3V maar met 600mAh. Dus de motors krijgen net zoveel volt als met oplaadbare batterijen in een CityHub, maar hij is wel sneller leeg? Of zie ik dat verkeerd?

Edit: als ik het zo zie, heeft de kleine mindstorms/spike hub wel 7.3V maar met 600mAh. Dus de motors krijgen net zoveel volt als met oplaadbare batterijen in een CityHub, maar hij is wel sneller leeg? Of zie ik dat verkeerd?
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Pybricks is open source op SourceForge. 'Even' er in duiken en dan kan je misschien je eigen Cityhub firmware compileren met ondersteuning voor de Xbox controller 

Voor mijn crawler met trein remote heb ik geen gebruik gemaakt van de 'return to middle' vwb het sturen. Ik stuur in 10 stappen (na bepalen van de middenstand) zodat de wielen in een bepaalde stuur stand blijven staan. Hetzelfde doe ik voor de snelheid. Dit beviel qua controleerbaarheid met de trein controller heel goed maar we zullen zien in Meijel

Idd, "even" erin duiken. Maand later voor mij... 
Gevalletje "ik koop wel zo'n kleine mindstorms hub".
Idd op een trein remote kan het ook lekker werken, maar met een controller een autootje besturen (in games) ben ik te gewend dat het met een niet analoge trein remote toch een beetje ongemakkelijk voelt. Dat gezegd hebbende, zal ik waarschijnlijk wel een trein remote gebruiken bij mijn Aquazone sub voor XL.
Ik zou trouwens haast eerder kijken of ik analoge knoppen in een trein remote kan zetten dan dat ik een eigen firmware ga proberen te maken

Gevalletje "ik koop wel zo'n kleine mindstorms hub".
Idd op een trein remote kan het ook lekker werken, maar met een controller een autootje besturen (in games) ben ik te gewend dat het met een niet analoge trein remote toch een beetje ongemakkelijk voelt. Dat gezegd hebbende, zal ik waarschijnlijk wel een trein remote gebruiken bij mijn Aquazone sub voor XL.
Ik zou trouwens haast eerder kijken of ik analoge knoppen in een trein remote kan zetten dan dat ik een eigen firmware ga proberen te maken

Welke hub is dat? Die helemaal rechts?
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Ja, die kleine gele rechts. Bijna net zo duur als de gele grote broer maar 4 poorten minder en geen LED matrix bovenop.
https://www.lego.com/nl-nl/product/lego ... -hub-45609
Al is het moeilijk om aan de grote hubs te komen. De grote Mindstorm hub was in de aanbieding toen Mindstorms gestopt werd maar is nu niet meer te krijgen, ook BL en Marktplaats niet. Misschien het beste te krijgen via een tweedehands 51515 set.
https://www.lego.com/nl-nl/product/large-hub-88016
De grote gele hub (Spike) is technisch bijna gelijk aan de turquoise hub (Mindstorms) maar ik dacht dat de gele hub maar twee motor poorten heeft en de turquoise vier poorten maar zeker weten doe ik het niet. De turquoise hub gebruik ik met 4 motoren voor de Truck Trial zonder problemen.
https://www.lego.com/nl-nl/product/lego ... -hub-45609
Al is het moeilijk om aan de grote hubs te komen. De grote Mindstorm hub was in de aanbieding toen Mindstorms gestopt werd maar is nu niet meer te krijgen, ook BL en Marktplaats niet. Misschien het beste te krijgen via een tweedehands 51515 set.
https://www.lego.com/nl-nl/product/large-hub-88016
De grote gele hub (Spike) is technisch bijna gelijk aan de turquoise hub (Mindstorms) maar ik dacht dat de gele hub maar twee motor poorten heeft en de turquoise vier poorten maar zeker weten doe ik het niet. De turquoise hub gebruik ik met 4 motoren voor de Truck Trial zonder problemen.
Bedankt voor het proberen van Pybricks!Ik heb wat vraagjes nadat ik eindelijk de Pybricks firmware op een CityHub heb gekregen

De Bluetooth chip van de City Hub ondersteunt helaas niet de functies die nodig zijn om te koppelen met de Xbox Controller. De Boost Move Hub heeft te weinig ruimte. Dan blijft over de Technic Hub, de Spike Essential Hub, en de Spike Prime Hub / Robot Inventor Hub.Wel erg jammer dat het niet werkt met CityHub, is daar een specifieke reden voor waarom die (en de Boost hub) niet werken? Of zijn ze bij Pybricks nog druk het werkend te krijgen voor de CityHub?
De LEGO Trein remote werkt wel met alle hubs.
Daarnaast zou je misschien ook een leuke analoge remote kunnen maken met een andere hub. Je kunt dan bijvoorbeeld een eigen stuurwiel maken die je in de lucht draait, met een knop om gas te geven. Of een joystick / analoge inputs waarbij je zelf aan een motor draait. Of zelfs een "gaspedaal", als je iets voor de creativiteitsprijs zoekt

De Spike Essential hub is best goed vergelijkbaar met de City Hub met 6 oplaadbare AAA denk ik.Edit: als ik het zo zie, heeft de kleine mindstorms/spike hub wel 7.3V maar met 600mAh. Dus de motors krijgen net zoveel volt als met oplaadbare batterijen in een CityHub, maar hij is wel sneller leeg? Of zie ik dat verkeerd?
Ze zijn echt exact hetzelfde, op de kleur en identificatienummer na. Binnen Pybricks behandelen we ze gelijk.De grote gele hub (Spike) is technisch bijna gelijk aan de turquoise hub (Mindstorms) maar ik dacht dat de gele hub maar twee motor poorten heeft en de turquoise vier poorten maar zeker weten doe ik het niet. De turquoise hub gebruik ik met 4 motoren voor de Truck Trial zonder problemen.
Bij de officiële apps maakt de kleur van het plastic wel verschil. Groen is niet educatief genoeg, dus die kun je niet gebruiken met de educatie apps. Geel is niet speels genoeg, dus die kan je uiteraard niet gebruiken met een afstandsbediening. De groene werkt nu al voor steeds meer mensen niet meer met de officiële app vanwege een bekende bug die niet opgelost wordt omdat het product toch niet meer verkocht wordt.

Met blokjes uit 1960 kan je nog bouwen, maar een hele dure doos uit 2020 is binnen een paar jaar waardeloos? Dat is op zijn minst niet zo duurzaam.
Dit proberen wij op een positieve manier te veranderen. Technisch lukt deze verandering na veel inspanning best goed, want ze zijn echt hetzelfde. Ook de andere hubs maken we op deze manier allemaal op (bijna) dezelfde manier bruikbaar.
Maar qua communicatie naar buiten toe blijft het een uitdaging voor ons relatief kleine project. Die kleur van het plastic doosje maakt dus toch echt verschil.
Nou idd, maar ik heb er toch 1 gekocht, niet voor de €250 op Lego.com, maar nog wel steeds teveel

Maar goed, zoals Pybricks ook al zei, het is net een CityHub met oplaadbare batterijen, maar voor Technic wel een betere formfactor dan de CityHub omdat dit hubje 7x5x4 studs is (ofwel "in Technic system") en pinholes! Ik wilde zoiets eigenlijk al langer, maar ergens had ik dat hubje afgeschreven omdat ik dacht dat die minder volt deed of zo. Ik wilde ook wel genoegen nemen met een accu voor de CityHub voor de gewichtsbesparing, maar dit is eigenlijk nog beter. En straks met Pybricks is het gewoon controller aan en gaan

Dat is nou jammer van de CItyHub zeg en op zich wel apart toch dat ze voor die net een andere Bluetooth chip gebruiken.Pybricks schreef: ↑vr mei 31, 2024 8:49 pm De Bluetooth chip van de City Hub ondersteunt helaas niet de functies die nodig zijn om te koppelen met de Xbox Controller. De Boost Move Hub heeft te weinig ruimte. Dan blijft over de Technic Hub, de Spike Essential Hub, en de Spike Prime Hub / Robot Inventor Hub.
De LEGO Trein remote werkt wel met alle hubs.
Ik heb inmiddels zo'n klein Spike hubje binnen, maar heb gelijk al vragen voordat ik überhaupt kan beginnen aan Pybricks erop zetten:
Hij hangt aan mijn PC om op te laden, want out of the box gewoon batterij erin doet die helemaal niks, dus zal wel moeten laden (wat ik persoonlijk apart vind, want bij andere apparaten kreeg ik accu's toch wel binnen met 40-60% batterijlading). Wat mij stoort is dat die tijdens het laden een piepje geeft, constant piepje, heel zacht (met omgevingsgeluid hoor je het niet). Is dit normaal? Daarnaast is het ledje voor de charging (die volgens mij continu rood moet zijn) niet altijd rood, hij knippert soms, tegelijk met een kleine hickup in het piepje. Soms knippert het lampje zelfs naar groen om vervolgens weer rood te worden en dan weer een seconden of 10 rood te blijven met knipperlicht en geluid hickup erna.
PoweredUp app vind de hub niet, Brickcontroller ook niet en Pybricks kan ik hem niet testen, want daarvoor moet die eerst zonder USB kabel aan kunnen. Wellicht dat Brickcontroller hem niet vindt, omdat die nog aan de USB vast zit van de PC en doet de PoweredUp app het sowieso niet met deze hub. Er is blijkbaar geen Spike app die ik kan installeren op mijn telefoon. De firmware van Lego updaten is mij dus ook nog niet gelukt.
Ik heb nog nooit een apparaat gehad waarbij, tijdens het laden, het ding piept. Specifiek googelen naar Spike essential hub met dit fenomeen geeft geen resultaat. Nadat Mahj mij wist te vertellen dat zijn oplaadbare batterijen geluid maakte tijdens het laden, ging ik nog wat verder googelen en blijkbaar zijn er ook telefoons met dit fenomeen, maar dan niet per se "working as intended". Dit piepje jeukt hoe dan ook ontzettend. Het zou ook aan de USB kabel kunnen liggen, maar een tweede (dikkere) getest en die doet het ook. Andere lader geprobeerd dan mijn PC, zelfde piepje. Dat het lampje heel af en toe groen springt lijkt me ook geen goed teken. Laadt die wel? Is dit een error piepje? Het ding zit inmiddels bijna een uur aan de pc en kan nog steeds niet zelfstandig opstarten terwijl de laadtijd 3 uur is (toch?), zou die nu toch wel wat moeten kunnen. De hub zonder batterij aan de PC met USB snoer gekoppeld en dan op het knopje drukken, geeft de verwachte respons van een knipperend hub lampje en een knipperende charging led (volgens mij de indicator van low battery), dus lijkt me niet dat het de hub is? De batterij komt direct van Lego, de hub van Bricklink.
Iemand enig idee wat hier het probleem is?
Hij hangt aan mijn PC om op te laden, want out of the box gewoon batterij erin doet die helemaal niks, dus zal wel moeten laden (wat ik persoonlijk apart vind, want bij andere apparaten kreeg ik accu's toch wel binnen met 40-60% batterijlading). Wat mij stoort is dat die tijdens het laden een piepje geeft, constant piepje, heel zacht (met omgevingsgeluid hoor je het niet). Is dit normaal? Daarnaast is het ledje voor de charging (die volgens mij continu rood moet zijn) niet altijd rood, hij knippert soms, tegelijk met een kleine hickup in het piepje. Soms knippert het lampje zelfs naar groen om vervolgens weer rood te worden en dan weer een seconden of 10 rood te blijven met knipperlicht en geluid hickup erna.
PoweredUp app vind de hub niet, Brickcontroller ook niet en Pybricks kan ik hem niet testen, want daarvoor moet die eerst zonder USB kabel aan kunnen. Wellicht dat Brickcontroller hem niet vindt, omdat die nog aan de USB vast zit van de PC en doet de PoweredUp app het sowieso niet met deze hub. Er is blijkbaar geen Spike app die ik kan installeren op mijn telefoon. De firmware van Lego updaten is mij dus ook nog niet gelukt.
Ik heb nog nooit een apparaat gehad waarbij, tijdens het laden, het ding piept. Specifiek googelen naar Spike essential hub met dit fenomeen geeft geen resultaat. Nadat Mahj mij wist te vertellen dat zijn oplaadbare batterijen geluid maakte tijdens het laden, ging ik nog wat verder googelen en blijkbaar zijn er ook telefoons met dit fenomeen, maar dan niet per se "working as intended". Dit piepje jeukt hoe dan ook ontzettend. Het zou ook aan de USB kabel kunnen liggen, maar een tweede (dikkere) getest en die doet het ook. Andere lader geprobeerd dan mijn PC, zelfde piepje. Dat het lampje heel af en toe groen springt lijkt me ook geen goed teken. Laadt die wel? Is dit een error piepje? Het ding zit inmiddels bijna een uur aan de pc en kan nog steeds niet zelfstandig opstarten terwijl de laadtijd 3 uur is (toch?), zou die nu toch wel wat moeten kunnen. De hub zonder batterij aan de PC met USB snoer gekoppeld en dan op het knopje drukken, geeft de verwachte respons van een knipperend hub lampje en een knipperende charging led (volgens mij de indicator van low battery), dus lijkt me niet dat het de hub is? De batterij komt direct van Lego, de hub van Bricklink.
Iemand enig idee wat hier het probleem is?
Te laat voor een edit, dus sorry dubbelpost: ik heb inmiddels het programma voor Spike op mijn PC staan en daar kan ik wel de firmware updaten. Dus de hub, aangesloten op USB aan de PC, met batterij erin (niet getest zonder batterij) lijkt het wel gewoon te doen verder.
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Mogelijk dat na updaten naar Pybricks firmware de piep weg is. Binnenkort heb ik ook een paar van die kleine gele hubs dus kan ik het ook uitproberen. Heb je een originele USB kabel meekregen met de Spike hub? USB oplaadkabels functioneren niet bij flashen van de Pybricks firmware vanaf PC naar de hub. Pas toen ik eindelijk de originele kabel gevonden had functioneerde het.
Berthil schreef: ↑za jun 08, 2024 4:03 pm Mogelijk dat na updaten naar Pybricks firmware de piep weg is. Binnenkort heb ik ook een paar van die kleine gele hubs dus kan ik het ook uitproberen. Heb je een originele USB kabel meekregen met de Spike hub? USB oplaadkabels functioneren niet bij flashen van de Pybricks firmware vanaf PC naar de hub. Pas toen ik eindelijk de originele kabel gevonden had functioneerde het.

Zover was ik dus nog niet eens, maar lekker weer. Het kabeltje dat ik nu gebruik, werkte dus wel voor de firmware update van Lego zelf dus misschien goed genoeg? Ter zijne tijd koop ik die set nog wel eens waar zo'n kabeltje in zit (en dus nog een hubje). Dus het kopen van het officiële kabeltje komt nog wel eens. Geen zin om dat naar voren te moeten schuiven.
Edit: ding heeft inmiddels dik 2 uur aan de PC gehangen, met knipperend geel lampje (maar als je mij zegt dat het "rood" is, geloof ik je ook, zal niet het eerste apparaat waarbij ik dat verschil niet zie). Koppel hem los, wil hem aanzetten, doet nog niks. Ik begin hier moe van te worden...
Nou lees ik op de site van Pybricks (ook fijn dat ik deze info niet kon vinden op de site van Lego) dat een geel lampje (als dat het dus is) een probleem is met de lader. Zal het dan toch het USB snoertje zijn? Goed genoeg voor een controller opladen (met ook 5V en 500mA), maar niet een Lego hubje? Goed genoeg om firmware te updaten en verbinden te hebben via de PC met het hubje, maar niet om hem op te laden?
Er is er blijkbaar nog 1 met nagenoeg hetzelfde, maar dan met de grotere hub (denk ik): https://www.eurobricks.com/forum/index. ... ng-issues/
De SPIKE Essential Hub heeft bij sommige units kennelijk kennelijk problemen met de batterij. Misschien heeft die van jou dat ook. Maar soms is het een kwestie van veel geduld, als die uit de fabriek gewoon heel erg leeg was. Verschillende opladers en kabels is het proberen waard.
Als de batterij echt stuk zoals in de video hierboven is maakt de software niet uit, maar ik zou de officiële firmware er maar even op laten staan (of even terugzetten). Dan kan de LEGO klantenservice het standaard draaiboek gebruiken.
Wat USB kabel voor updates betreft: De officiële kabel is echt niet nodig. Als het maar een data kabel is (als in, niet alleen opladen), en die heb je al zo te lezen.
Als de batterij echt stuk zoals in de video hierboven is maakt de software niet uit, maar ik zou de officiële firmware er maar even op laten staan (of even terugzetten). Dan kan de LEGO klantenservice het standaard draaiboek gebruiken.
Wat USB kabel voor updates betreft: De officiële kabel is echt niet nodig. Als het maar een data kabel is (als in, niet alleen opladen), en die heb je al zo te lezen.
Dank je wel voor de info. Dit ziet er exact uit als wat ik heb. Sinds ik de Lego firmware heb geüpdatet, is het piepje en lampje net zo.
Fijn om te weten dat mijn USB kabeltje gewoon goed was. Ik heb van het weekend toch maar een kabeltje van Bricklink besteld, zal dus waarschijnlijk niet helpen, maar is iig weer iets dat ik kan uitsluiten bij een mogelijk contact met Lego.
Batterijen die heel leeg zijn, zat ik ook aan te denken, maar dan geef je toch geen error dat je helemaal niet wilt laden? Ik denk dat de batterij ergens door in de beveiliging is geschoten en daar gewoon niet uit wil. Ik zie wel filmpjes op internet hoe mensen oplaadbare AA die niet willen laden weer goed krijgen (goede AA en slechte AA en dan ala een auto met startkabels), maar dat is niet iets dat ik kan en wil proberen met deze accu.
Wordt denk ik dan toch een gevalletje Lego maar even contacten als het kabeltje geen soelaas biedt.
edit: Ik zie trouwens in de tekst bij het filmpje dat die hubs wel werken met andere batterijen. Dat is fijn nieuws, want de batterij komt direct van Lego (en zullen ze dus absoluut niet moeilijk over doen). De hub is van Bricklink en daar doen ze vast ook niet moeilijk over, maar is toch buiten de norm van wat je verwacht van een gemiddeld bedrijf. Ik weet niet of er verder iets van oplossingen bij dat filmpje zijn geboden, want als ik op de tekstballonnetjes druk, krijg ik een error "pagina niet beschikbaar".
Zeker geprobeerd, met een stekkerdoos die USB uitgangen heeft met 5V en 1.5A (oid) en mijn (universele) telefoonlader met 5V en 2A. Hetzelfde resultaat als via de PC. Van wat ik heb begrepen is meer ampère niet erg, hub pakt wat het nodig heeft, zolang het voltage maar gelijk is. En dat is in principe bij de PC ook 5V, maar hoeveel ampère durf ik niet te zeggen (is dacht ik wel onder 1A).
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Mijn nieuwe gele hubje is binnen en de accu besteld bij LEGO ook (met dubbele VIP punten). Direct uit de doos aan de USB laadkabel gehangen is er geen piepje en de accu laad zo te zien netjes op, een LED naast de USB stekker knippert afwisselend rood en groen. Ik kan geen handleiding van de hub vinden om te zien wat de LEDs betekenen dus direct daarna probleemloos verbonden met de app die een batterijstatus van 80% geeft. Dus de accu kwam opgeladen van TLG maar niet vol.
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Er is toch wat raars aan de hand, de accu laat ook bij mij niet op. De hub gaat niet aan zonder USB kabel. De Spike App zegt dat de batterij 80% vol is. Als ik de accu er uit trek met de USB kabel er in gaat de hub oranje knipperen zoals het hoort. Als ik de accu er weer in doe meld de App 0% batterij en gaat dan naar 80% binnen 5 seconden! Er is dus wat raars aan de hand. Firmware versie is 1.0.0.0 maar ik zie geen optie voor updaten in de Spike Essential App en alle andere LEGO Apps maken geen verbinding met de hub. Zonder kabel krijg ik hem niet de update modus want er is geen stroom.
- Berthil
- Premium
- Contacteer:
Ik heb intussen de firmware kunnen updaten naar 4.0.0.7 via lego.spikeeducation.com maar batterij status blijft nul ondanks opladen. Ik heb drie hubs via Bricklink en drie nieuwe batterijen van TLG en alledrie hebben ze dit. Ik heb de verkoper van de hubs (EducationEV3, Hongarije) maar eens gevraagd of hij bekend is met dit probleem. @Appie, heb jij je hub hier ook vandaan? Die was de goedkoopste en verzendkosten waren okay.