Meeting Lelystad 10-3-2024; Trucktrial 56mm

Plaats reactie
Mahj
Premium
Contacteer:

Afbeelding
Daar gaan we dan.
Na een uitgebreide stemronde zijn we er uit; de offroad wedstrijd voor de volgende meeting wordt gereden op onderstaande banden van 56mm (of equivalent):

Afbeelding
1, 2, 3 en 4.

Wat heb je nodig om mee te doen?

1. Een voertuig dat voldoet aan onderstaande voorwaarden:
  • Het voertuig rijdt op wielen van 56m diameter maximaal (kleiner mag, maar is niet aan te raden) en is niet breder dan 17 noppen. Spiegels etc mogen uitsteken, en we kijken echt niet op een millimetertje meer of minder.
  • Gebouwd met 100% Lego onderdelen. Indien nodig kan niet-lego touw of elastiek gebruikt worden. Géen 3D geprinte onderdelen.
  • Aangedreven met maximaal 2 motoren. RC motoren zijn uitgesloten van deelname.
  • Sturing is niet beperkt aan aantal of soort motoren. Kniksturing en tanksturing zijn niet toegestaan.
  • Maximaal éen batterijdoos of accu. Van Lego.
  • Besturing gebeurt met Lego's eigen power functions, powered up, of als het écht moet met een Sbrick. Andere niet-Lego aansturing is niet toegestaan omdat je daarmee de stroom kan opvoeren, en da's niet eerlijk naar de rest.
  • Lijkt op een bestaand voertuig. We verwachten écht geen perfecte replica, maar en beetje aankleding en realisme wordt gewaardeerd.
  • Zorg dat je ergens een 2x4 tile op je voertuig kan bevestigen. Hint.
2. Een zelfgemaakt obstakel waar alle voertuigen overheen moeten. Een rots, hangbrug, wip-wap of iets heel anders. Deze hoeft niet van Lego te zijn, dus als je je uit wil leven met papier-maché of zilver gespoten kiezelsteentjes, ga je gang!

Prijzen: Die zijn er, worden nog specifiek aangekondigd. Daarnaast krijgt elke deelnemer een kleinigheid als dank voor de deelname.

Tips:
  • Doe maar liever geen differentieel tussen de wielen. Zodra een wiel van de grond komt raak je aandrijving kwijt.
  • De wedstrijd gaat er om dat je over obstakels heen kan komen, snelheid is van secundair belang.
  • Test je voertuig. Je wilt niet weten hoeveel mensen pas op een meeting er achterkomen dat hun voertuig een vermijdbare fout heeft.
  • De wedstrijd gebeurt binnen, dus je hoeft geen rekening te houden met water, modder of dergelijke dingen.
  • bezuinig niet op looks- degene met het mooiste/origineelste voertuig mag als eerste uit de prijzenpot kiezen.
  • Voldoet je voertuig niet 100% aan de regels? Is meestal geen probleem. We gooien er een strafpuntje tegenaan en gaan weer verder.
  • Post WIPs in dit topic- is leuk als inspiratie voor andere bouwers, en handig als je tips wilt.
  • Doe even een post als je van plan bent mee te doen, dan kan ik een beetje inschatten hoeveel deelnemerspresentjes geregeld moeten worden.
  • Vragen? Laat het weten!
Voorbeelden en inspiratie:
Rig & Roll wedstrijd
Eurobricks topic met sturende en aangedreven ophangingen
Truck van Eurobricks gebruiker Keymaker: Kraz 255

AppieNL
Premium

:duim:
 Ik heb er zin in!
Afol71
Premium

Leuk! Het zweten kan beginnen  :lookaround:

Griffon
Premium
Contacteer:

Leuk!  :duim: Ik ben al begonnen  :D.

LucRichters
Premium

Ik ben ook alvast begonnen met bouwen, eens kijkenof er genoeg plek is voor alle functies die ik bedacht heb.
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Leuk leuk leuk, heb er zin in  :klappen:  :klappen:  :eek: maar eens gaan nadenken tussen al mijn andere projecten door  :P

OwnGaming
Premium

Ik doe zeker mee, laat ik nu ook maar is beginnen!
Afol71
Premium

Ik vind die dubbele aandrijving uit de Kraz 255 van Keymaker waar naar gelinkt word geniaal. Hij gebruikt de CV joint, maar dit moet toch ook gaan met de normale kruiskoppelingen? De asjes krijgen wel meer te verduren dan denk ik?
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Ik kwam deze gisteren tegen op Youtube:

Instructies zijn overigens gratis te downloaden voor wie inspiratie zoekt.

AppieNL
Premium

Afol71 schreef: za nov 25, 2023 4:33 pm Ik vind die dubbele aandrijving uit de Kraz 255 van Keymaker waar naar gelinkt word geniaal. Hij gebruikt de CV joint, maar dit moet toch ook gaan met de normale kruiskoppelingen? De asjes krijgen wel meer te verduren dan denk ik?

Kan in principe wel ja. Ik weet eigenlijk niet of de nieuwe CV-joints sterker zijn dan de U-joints, maar dat zou allicht een reden zijn waarom hij daarvoor heeft gekozen. Bij zijn vooras heeft hij ook de nieuwe sliding CV-joints gebruikt, dus aan die kant zal dat wel hebben meegespeeld, aangezien die veel sterker zijn dan de oude (sliding) CV-joints.

Allicht nog een leuk wagentje van Eurobricks ter inspiratie. Hij gebruikt custom bandjes, maar die zijn 56mm. Hij gebruikt voor het sturen wel een non-Lego motor en een 3rd party battery box, maar dat lijkt me makkelijk te vervangen.
https://www.eurobricks.com/forum/index. ... kup-truck/

Afol71
Premium

Thanks @AppieNL :duim:
Afol71
Premium

IMG_2682.jpeg
IMG_2682.jpeg (29.05 KiB) 966 keer bekeken
 Ik trap waarschijnlijk in de grootste valkuil die er is voor iemand die voor het eerst een auto gaat bouwen. Maar als iemand die zijn wortels in de modelbouw heeft vind ik dat mijn bouwwerk ook op iets bestaands moet lijken. Vrijdag kwam ik plotseling een auto tegen waarvan ik dacht: Dat wordt hem!

Afgelopen dagen regelmatig informatie aan het zoeken geweest, foto’s bekeken (en bewaard) en de originele maatvoeringen gevonden. Nu op basis van het voorgeschreven 56 mm. wiel alles aan het omschalen en wat schetsen maken op mijn oude vertrouwde tekenbordje. (Lekker old school)

Wat het wordt blijft nog even geheim  :omg: , voorlopig heb ik er lol mee.

aawsum
Premium
Contacteer:

Als de wielen zo dicht bij elkaar staan dan wordt de keus beperkt, dus kunnen we vast gaan raden :-)
Afol71
Premium

Ik maak een diepe buiging voor je als je het zou raden :P

AppieNL
Premium

Mocht je het tekenen zat worden (of nuttig voor iemand anders die niet wil tekenen, maar wel op schaal wil bouwen), is er ook nog dit handige tooltje van Sariel:

http://scaler.sariel.pl/

Mahj
Premium
Contacteer:

Afbeelding
Zo, deze zijn ook weer binnen- zorg er voor dat je een plekje op je voertuig hebt om er eentje vast te maken. Iedereen deelnemer krijgt er eentje mee.

Lukt het bouwen nog een beetje?
Afol71
Premium

Mahj schreef: zo feb 18, 2024 7:26 pm Lukt het bouwen nog een beetje?

Leuk die tile :klappen:

Dit wordt mijn eerste serieuze bouwwerk en ik ben lekker bezig. Hoop binnenkort een rijdend chassis te laten zien.
Misschien moet ik mijn plannen voor het oorspronkelijke model voor nu loslaten om wel een rijdend voertuig mee te kunnen nemen.

Hoeveel aanmeldingen zijn er nu eigenlijk?

AppieNL
Premium

Afol71 schreef: zo feb 18, 2024 9:52 pm
Mahj schreef: zo feb 18, 2024 7:26 pm Lukt het bouwen nog een beetje?

Hoeveel aanmeldingen zijn er nu eigenlijk?

In dit topic lees ik 5-6 mensen met plannen wat te bouwen?

Ik ben ook wel benieuwd hoe de autootjes van anderen ervoor staan. Dit is hoe die van mij erbij stond van de week (inmiddels wat dingen getweakt en met de body begonnen)
Afbeelding2024-02-21_07-24-07 by Appie NL, on Flickr

Voor de assen van de wielen heb ik wat geleend van de eerder gelinkte Kraz, alleen wel aangepast zodat die wat smaller is.

Griffon
Premium
Contacteer:

Pffff.... dat ziet er goed uit! Lekker compact, zo compact is mij (nog) niet gelukt.
Afol71
Premium

Zeker mooi gedaan. Ook ik ben vertrokkenop basis van de Kraz van Keymaker.

Momenteel lig ik al even een paar dagen stil in afwachting van een BL levering :lookaround:

koffiemoc
Premium
Contacteer:

Ik ben wel wat van plan, maar nog niet verder dan twee voorassen (een met live axle, een met onafhankelijke wielophanging), een halve achteras (met Torsen differentieel, maar nog zonder vering), en twee vergelijkbare types automatische continuous variable transmission. Dit weekend eens kijken hoeveel verder ik kom.
Berthil
Premium
Contacteer:

Dit leek mij een leuke wedstrijd want ik verzamel al jaren allerlei Technic onderdelen om een keer Trial auto te maken. Maar ik vind het jammer dat het de 56mm bandenmaat is geworden, zelf had ik die niet gekozen. Ik ga niet naar Lelystad maar gisteren heb ik alvast een poging gewaagd voor XL, maar de kleine bandenmaat roept bij mij alleen frustratie op door ruimtegebrek ipv de bedoelde uitdaging. Een beetje sterke ophanging en aandrijving met twee motoren binnen 17 noppen in 100% LEGO met een attractief uiterlijk die alle obstakels 'op vreet' lijkt mij erg moeilijk.

Het voorbeeld van Autobacon via AppieNL lijkt de oplossing maar dan ben ik wat van iemand anders aan het bouwen en het lijkt mij te zwak als het volgeladen is met (zware) LEGO onderdelen. Bovendien gebruikt die een (CADA) micromotor voor de besturing. Ik ben benieuwd naar jullie creaties en beslis daarna of het voor mij mogelijk is om op deze schaal met plezier te ontwerpen en te bouwen.

Afbeelding

AppieNL
Premium

Griffon schreef: do feb 22, 2024 9:56 am Pffff.... dat ziet er goed uit! Lekker compact, zo compact is mij (nog) niet gelukt.

Afol71 schreef: do feb 22, 2024 12:31 pm Zeker mooi gedaan. Ook ik ben vertrokkenop basis van de Kraz van Keymaker.

Momenteel lig ik al even een paar dagen stil in afwachting van een BL levering :lookaround:

Dank jullie wel :)
Berthil schreef: za feb 24, 2024 1:06 pm Een beetje sterke ophanging en aandrijving met twee motoren binnen 17 noppen in 100% LEGO met een attractief uiterlijk die alle obstakels 'op vreet' lijkt mij erg moeilijk.

Ik vond het ook erg lastig, het model dat je benoemd met de Cada micro motor, heeft ook onderdelen rond de stuuras zitten die niet van Lego zijn. Ik heb eigenlijk niet geprobeerd dat op te lossen met Lego onderdelen, want een as zoals die van Keymaker (de Kraz uit de openingspost) vond ik veel nuttiger met een draaipunt bijna in het midden van de velg en ackermann. Ik heb dan niet een as gemaakt zoals Keymaker met 2 aandrijflijnen, maar wel geprobeerd een as te maken waardoor mijn wagentje 15 breed werd ipv 17 breed, vooral omdat ik daar wel voordeel in zag en ik dan niet letterlijk een kopie aan het maken ben van Keymaker's as (niet dat daar iets mis mee is als je dat wel doet, ik leer een hoop van andermans ontwerpen) en gewoon een beetje extra uitdaging.

Maar ja, je loopt al snel met deze bandjes tegen ground clearance problemen aan, vooral als je gewoon goed stevig wil bouwen, wat de as van Keymaker niet echt is (doordat het alleen bovenop vast zit, zakt het toch een beetje door), maar ja, wel 3 studs ground clearance daardoor, ook wat waard :)
koffiemoc schreef: za feb 24, 2024 1:35 am Ik ben wel wat van plan, maar nog niet verder dan twee voorassen (een met live axle, een met onafhankelijke wielophanging), een halve achteras (met Torsen differentieel, maar nog zonder vering), en twee vergelijkbare types automatische continuous variable transmission. Dit weekend eens kijken hoeveel verder ik kom.

Cool! Ik ben benieuwd naar een update van die assen (met wat foto's? :) ) Die technieken in deze schaal vind ik knap proppen.

Afol71
Premium

Ik heb - op basis van de as van Keymaker - een breedte van 15 studs aan de voorkant. Maar twijfel nog even of ik deze naar 17 breed uitvul (breder = meer stabiliteit?, maar smaller = wendbaarder?)
IMG_2949.jpeg
IMG_2949.jpeg (101.64 KiB) 210 keer bekeken

Verder in afwachting van mijn BL bestelling een paar andere bouwwerken geplunderd (wat ik niet van plan was, en ook niet toereikend is  :notimpressed: )

AppieNL
Premium

Ziet er goed uit, lekker stevig.

Het ligt er denk ik een beetje aan hoe hoog je wagentje wordt of 15 studs breed gunstig is en vooral, hoe hoog het meeste gewicht (battery box en motors) van het autootje zit. Bij mij zit het hoger dan wat ik wilde, want ik wilde vooral de battery box lager, maar kwam er niet uit voor de aandrijving (ook omdat de achteras sturend is).

Voor mijn autootje rekende ik trouwens 15 studs tot de buitenkant van de band, die van jou op de foto noem ik dus al 17 studs, maar misschien dat Mahj kan vertellen wat precies 15 en 17 studs is in deze, want dat lijkt me ook nuttige info voor de te bouwen obstakels :)

Afol71
Premium

Dank  :duim:
Dat zwaartepunt wordt inderdaad de volgende uitdaging, batterijbox en motoren moeten zo laag mogelijk komen. Ook de bereikbaarheid van de batterijbox wil ik goed proberen te houden. 

Sorry, ik maakt een belangrijke typefout. Van band-tot-band is het inderdaad 17 studs breed. Maar omdat ik druk was met die gele beam van 15 had ik 15 getypt

AppieNL
Premium

Dit is uiteindelijk mijn wagentje, een soort van Dakar rally truck:
Afbeelding20240227_134615 by Appie NL, on Flickr

Afbeelding20240227_134640 by Appie NL, on Flickr
Witte 2x4 tile op de zijkant is placeholder voor die kekke tile van Mahjqa.

Afbeelding20240227_134628 by Appie NL, on Flickr

Tools, ehbo kastje en banden achterin (en een kleine tribute naar de oude 62.4 truck trial ;))
Afbeelding20240227_134740 by Appie NL, on Flickr

Afbeelding20240227_125120 by Appie NL, on Flickr
Idee voor de "skid plates" voor de gear die uitsteekt onder de body gejat van de Kraz van Keymaker :)

Het hele bakkie is 15 studs breed, 16 studs hoog en 31 studs lang (wielbasis 21 studs) en over de hele wagen minimaal 3 studs ground clearance. Ik vond het gewoon leuk om zo klein te krijgen als ik kon, maar binnen de reglementen zit er nog wel wat vlees op de botten die ik onbenut laat (body kan 4 studs breder, want die is grotendeels 13 studs), assen kunnen 2 studs breder en ik had kunnen kiezen voor een langere soort wagen met 3 of 4 assen. We zullen zien 10 maart of dit een goede keus was :)

Mochten meer foto's gewenst zijn (aandrijving, asssen oid), laat maar weten.

Laatst gewijzigd door AppieNL op di feb 27, 2024 2:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Raven
Premium
Contacteer:

Wat een vette bak!!! herken echt de Dakar vibe in deze.
SamtheChemist
Premium
Contacteer:

Die is echt goed gelukt! Baal ervan dat de andere bouwprojecten te veel tijd kosten anders had ik zeker meegedaan.
Berthil
Premium
Contacteer:

Mooi idee om er een Dakar vibe aan te geven. Keek vroeger wel Jan de Rooy tijdens de Dakar, mooie tijden toen het nog echt Parijs Dakar was. Hopelijk doet deze het net zo goed :)
Afol71
Premium

R.I.P. Jan de Rooy, lang leve de revival van deze Dakar truck. Leuk idee en zeer mooi uitgevoerd wat mij betreft  :klappen:

Plaats reactie