Bricklink ervaringen

Gebruikersavatar
Barthezz_Brick
Premium
Berichten: 396
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:19 am
Contacteer:

Mijn ervaring is dat er gewoon nog een 30/40euro bovenop komt.

Je betaalt en btw en gewoon handelingskosten vanuit Amerika onder de 150e. De Amerikaanse VAT is wat anders dan onze btw.

BL kan het evt. al verrekenen en dat is iets voordeliger gezien die handeling dan niet bij de douane/vervoerder ligt 

Ik bestel regelmatig in de US via BL.

Succes!
 
Gebruikersavatar
Twan
Premium
Berichten: 682
Lid geworden op: di nov 10, 2020 2:31 pm
Contacteer:

Ja volgens mij is er iets van een grens van 24 euro, vanaf waar er inklaringskosten e.d. bijop komen. dat kan idd oplopen to 30/40 euro. Ik vermijd daardoor de US altijd.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mijn advies is: koop alleen iets in de VS als je het nergens anders kan krijgen, alleen dan is de bestelling het waard.
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

Yes, USA shipping is always so much! Now I know why...

Even if only USA has it, just think of a replacement part ;)
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Bedankt voor het delen van de ervaringen en meedenken. Ik heb gisterenmiddag besteld, ik kan af en toe een beetje ongeduldig zijn en dacht alles wel goed in het vizier te hebben.

@Bishons: Alternatieve onderdelen ging in dit geval niet, maar anders is dat zeker een goed advies.

@sanderkoenen: Ik had voor dezelfde bestelling bij best veel Europese verkopers moeten kopen en dan was ik in plaats van ruim €100 voor de onderdelen zonder bijkomende kosten bijna €200 kwijt geweest, maar het is voor het eerst dat ik ook echt denk dat het de moeite is.

@Twan, de ondergrens van €22 is vorig jaar 1 juli vervallen toen de nieuwe Europese regelgeving van kracht werd.

@Barthezz_Brick: Bedankt voor je succes. Zoals ik uit bijgevoegde link begrepen heb, regelt Bricklink de BTW wanneer de order onder de €150 blijft en heeft dat bij mij nu ook al gedaan als ik het goed begrepen heb. Dat Bricklink over VAT praat komt denk ik voort uit het feit dat dat de Engelse term is. Ik zie bij mijn paypall betaling ook dat die niet is overgemaakt naar de verkoper. Maar ook wanneer dat niet het geval is is het nog steeds de moeite.
https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=2518

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

En Sander "kopen" Koenen kan het weten.
Gebruikersavatar
mtvgn
Berichten: 28
Lid geworden op: wo nov 18, 2020 12:58 am

Toch komt er niet altijd een importheffing overheen. Toen ik de sets https://brickset.com/sets/BL19010-1/Hot-Shot-Carnival en https://brickset.com/sets/BL19012-1/Bikes! kocht kwamen deze ook uit de VS en toen had ik geen bijkomende kosten.

Kennelijk door de mazen heen geglipt?

Edit: toen ik vorig jaar ook de blauwe fiat 500 wilde en deze door een kennis uit Engeland liet opsturen wel helaas en niet weinig ook ...
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Kan er inderdaad doorheen glippen. Dit is tegenwoordig alleen uitzondering dan regel.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ben inderdaad ook gestopt met bestellen uit de U.S., vroeger kwam er nog wel eens wat door zonder naheffingen maar de laatste paar keer was het steeds raak met veel extra kosten én veel vertraging. Dat is wel een paar jaar geleden. Als dat waar is met die 150 Euro dan is het misschien het proberen waard. Maar onlangs heb ik de belastingregels nog eens opgezocht en toen was het nog max. 22 Euro buiten de EU. Als het niet in NL te krijgen is probeer ik meestal Duitsland en dan goed kijken naar de Terms. Sommige hebben rare terms en/of gooien er onnodig veel verzendkosten bovenop (in de US en NL ook trouwens).
 
 
 
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

De terms van sommige verkopers is al een discussie op zichzelf. Ik heb ook weleens afgezien van een koop vanwege terms die mij niet zinde. De terms van deze verkoper waren in orde, en met €18 verzendkosten zonder andere bijkomende kosten vanuit de verkoper vond ik het ook wel meevallen aan verzendkosten vanuit de VS.

En ik heb ook al een aantal keer uit Duitsland iets besteld met goede ervaringen. Laatst zelfs blij verrast met de weinig bijkomende kosten met iets uit Frankrijk, €5,80 voor een brievenbuspakketje met track en trace, en dan ook nog 3 dagen na betaling in de bus.
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

mtvgn schreef: wo dec 28, 2022 11:32 am ...https://brickset.com/sets/BL19012-1/Bikes! kocht kwamen deze ook uit de VS ...


 
Heb je nu een set die verzonnen is door een Nederlander, gekocht uit de VS? :miss:
Ik heb die Designer program ronde ook gemist ja. Jammer maar helaas.
 
 
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Terms van sommige Nederlandse BL shops zijn soms ook zo vaag dat ik daar dan ook maar niet bestel.
Minimum zoveel per lot en dan nog per lot x kosten indien anders dan zoveel kosten enz enz.
Shops met heldere voorwaarden, daar doe ik graag zaken mee.

Nog nooit bij een Amerikaanse BL winkel besteld, wel 20 jaar geleden eens een pakketje uit Amerika ontvangen met "gifts" voor verschillende familieleden. Er zat een knuffel in voor één van mijn kinders, zakdoekjes en nog wat meuk bestemd voor verschillende tantes, allemaal in het aan mij geadresseerde pakket.
Ik kon ruim € 50,- even afrekenen bij de postbode.
Duurste knuffeltje ooit dus. Werd dan wel een lievelingsknuffel, mag ook wel voor dat geld.

Met Frankrijk goede ervaring, maar dat was maar 1 onderdeel dat in een envelop verzonden werd.
Daar geen gekke bijkomende kosten behalve de verzendkosten.

Een brievenbusdoosje uit Tjechië was ook de moeite waard (was zo'n serie minifigs die niet in NL uitkwam en in Tjechië inclusief verzendkosten zeer netjes was qua prijs)

In principe bestel ik binnen Nederland, ik heb al genoeg moeite met de terms van NL shops.
(niet alle shops zetten het tweetalig neer, en vage terms klinken in het Engels vaak nog vager)
Uitzondering als iets niet in NL te koop is of zo uit de markt is geprijsd dat ik over de grens ga kijken.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Tot op heden kan ik mijn pakketje uit America goed volgen met track en trace. Het is verzonden met usps en die hebben globalpost als partner gekozen om het vervoeren. Bij globalpost kun je mails krijgen bij elke stap in je verzending, dat is echt fijn. Gisteren is het door de Amerikaanse douane gegaan in NY met als bestemming HAGUE INTERNATIONAL MAIL CENTRE . Naar wat ik heb kunnen vinden op internet word het vanaf daar door postnl opgepakt, maar kan dat wel enkele dagen duren. Word vervolgd.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

En vandaag heb ik het pakketje op kunnen halen bij het postnl-punt, zonder inklaringskosten of andere bijkomende kosten. Op de buitenkant van het pakket zat een griplockzakje geplakt met daarin een VAT-Receipt, waarin duidelijk stond:
VAT had been collected sufficiently under the IOSS mechanism.

Ik ben erg blij met de onderdelen (vooral heel veel capejes), en zal zondag kijken of ik er een foto van kan maken voor het buit-topic. Minder is dat ik van 1 type capeje maar 10 exemplaren heb gehad ipv 20 (uiteraard de duurste), maar ik ben niet anders gewend dan dat bricklink-verkopers het netjes op willen lossen. Dus ook dit zal wel goed gaan komen.
Gebruikersavatar
Trijntje
Premium
Berichten: 363
Lid geworden op: wo nov 11, 2020 4:25 pm
Contacteer:

Dat is fijn dat je die zending uit Amerika hebt ontvangen zonder bijkomende kosten!
Het zal vast ook wel schelen dat de afzender zijn werk goed heeft gedaan en het (denk ik) maar een heel klein pakketje is geweest (?) Een groot pakket zal misschien meer de aandacht trekken van de douane?

Als je uitgaat van het ergste scenario (de hoofdprijs met alle invoerkosten enz) en dat geen probleem vindt, kan het daarna alleen maar meevallen.

Mooie buit trouwens, hopen dat het met die ontbrekende capejes nog goed geregeld wordt.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Hij heeft de ontbrekende capejes al nagezonden, ik heb net een track and trace gehad van hem. Het pakketje was inderdaad ook maar klein, het zat in een bubbelenveloppe.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

En de capejes zijn eind vorige week alsnog binnen gekomen, dus erg netjes dat hij die nagezonden heeft vanuit de VS. Vandaag weer een bestelling binnen gekregen, en weer ontbrak er iets. Ik denk dat momenteel bij 4 op de 5 bricklink-bestellingen die ik binnen krijg er iets ontbreekt, wat is daarmee jullie ervaring?
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Inmiddels heb ik heel wat BL bestellingen gedaan, maar zelden ontbrak er wat. Een keer een verkeerd geleverd onderdeel, en als meest negatieve een toch niet op voorraad zijnde minifig. Maar verder altijd tiptop in orde.
Gebruikersavatar
ID5
Premium
Berichten: 790
Lid geworden op: di mar 23, 2021 6:06 pm
Locatie: Friesland
Contacteer:

Ja ik mis ook wel geregeld 1 of 2 blokjes, of dat ze de order al verstuurd hebben en dan pas melden, oh ja, een paar blokjes waren toch niet op voorraad ik zal een deel van de kosten weer terug storten...

Beetje jammer als dat weer gebeurt, tot nu toe gelukkig nog niet gehad met blokjes waar ik de bestelling voor deed, maar anders is dat wel erg vervelend.

Als er wat mist en ze hebben het nog wel op voorraad, dan wordt het meestal wel direct na gezonden.
 
Gebruikersavatar
Bishons
Berichten: 1049
Lid geworden op: vr jan 28, 2022 9:20 pm
Locatie: Australia (same residence as MinoBoys)
Contacteer:

I've only had one or two orders refund. 20 LBG 1x3 plates and 1 Dark green 1x2 plate. But that is not a problem for me.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Leuke ontdekking: een pakketje uit Slovenië laten komen is goedkoper dan uit Duitsland of België :)
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Heel bijzonder.
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Ruim 300 gram Lego, verzonden voor 5,89 euro.
Gebruikersavatar
thomassio
Premium
Berichten: 420
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 6:19 pm
Contacteer:

Dat geldt ook voor Polen.
vortexico
Premium
Berichten: 79
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 5:13 pm

KlaasK schreef: ma mar 20, 2023 5:35 pm Leuke ontdekking: een pakketje uit Slovenië laten komen is goedkoper dan uit Duitsland of België :)

 
Dat ligt inderdaad aan afspraken met vervoerders en in welk land het de verzend keten in gaat.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar 10 jaar geleden was het goedkoper om een pakket van 10Kg vanuit Hong Kong naar Nederland te sturen dan alleen binnen Nederland. (terwijl het toch een vliegtuig en aardig wat handelingen extra kost)
 
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Je moet alleen geen haast hebben ;)
Gebruikersavatar
KlaasK
Premium
Berichten: 2339
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 9:56 am
Locatie: Tholen
Contacteer:

Maar gisteren kwam hij toch al binnen. Was op 27 maart geregistreerd bij de Sloveens posterijen, stond op 29 maart bij ons in huis. Gaat haast dus nog sneller dan een pakketje in Nederland en dan nog voor minder geld ook. Rare wereld leven we in.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

ID5 schreef: wo feb 01, 2023 6:03 pm Ja ik mis ook wel geregeld 1 of 2 blokjes, of dat ze de order al verstuurd hebben en dan pas melden, oh ja, een paar blokjes waren toch niet op voorraad ik zal een deel van de kosten weer terug storten...
 
Precies dat maakte ik vandaag mee. Er miste 4 blokjes uit 3 lots (waarvan 1 lot nu compleet). Gelukkig ook niet de blokjes waar ik de bestelling om deed, en met 1759 onderdelen in 108 lots kan er ook wel iets mis gaan. Ik ben zo iemand die rustig alles koopt van 1 lot, dus dat er dan van 42 plates 1 ontbreekt vind ik niet zo kwalijk.
 
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Vandaag een nieuwe ervaring, waar ik iets minder blij mee ben. Alle gebruikte onderdelen stonken behoorlijk naar de rook. Nu is dat uiteraard een risico van gebruikte onderdelen, maar zo sterk heb ik het nog niet eerder gehad. Ze liggen nu in een emmer met wat sop, zaterdagochtend maar spoelen en laten drogen.

ps: wanneer ik een winkel bookmark in bricklink met een commentaar erbij, ben ik dan de enige die dat kan lezen?
 
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik las toevallig ergens in commentaar op YouTube dit:
I got a smoker haul, baking soda worked good.
Dat zou je kunnen proberen.

Betreft de bookmark, probeer het eens uit en we horen graag hoe dat werkt.  :D
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Ik heb laatst een notitie gemaakt bij een verkoper, die is alleen voor jezelf
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Vandaag een flinke bestelling binnen gekregen en steeksproefsgewijs nageteld. Aantallen klopte wonderbaarlijk, maar ik had toch iets beter bedacht moeten zijn op de voorwaarde. Daarin staat dat de verkoper geen onderscheid maakt in variaties, maar doorgaans is dat voor mij geen probleem. Nu had ik echter het vlammetje 2126 mee besteld, maar kreeg de 2126B. Deze mist de pinnetjes aan de zijkant en kun je zodoende niet verlengen (zoals hier). Ik heb er maar een berichtje voor naar de verkoper aan gewaagd, maar twijfel een beetje tot in hoeverre dit onder variaties valt. Volgende keer kan ik beter op voorhand een berichtje doen, maar daar heb ik nu niets meer aan. Gelukkig gaat het maar om een beperkt bedrag, dus geen al te dure leerschool.
 
Gebruikersavatar
Human
Premium
Berichten: 1620
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 10:23 pm
Contacteer:

Ja die nieuwe vlammetjes gebruik ik om die reden ook veel minder
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4122
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Ik moed die techniek nog steeds een keer proberen.
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Ik heb nu twee bestellingen, die niet zijn aangekomen.
Beide verkopers geven aan dat de bezorging in Nederland drama is en dat ik even moet wachten.
Beide bestellingen zijn wel al even geleden.
Misschien toch maar weer een berichtje sturen.
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

sanderkoenen schreef: ma jul 24, 2023 10:02 amBeide verkopers geven aan dat de bezorging in Nederland drama is en dat ik even moet wachten.
 
Ik vrees dat ze daarin gelijk hebben...
Dit bericht is inmiddels vijf weken oud, maar sindsdien is er niet zoveel veranderd: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... zorgtijden
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Toch nog maar even wachten?  :lookaround:
 
 
Gebruikersavatar
WvdP
Site Admin
Berichten: 691
Lid geworden op: wo nov 04, 2020 5:08 pm
Locatie: in de buurt van Leiden

Ja, als de verkopers het hebben aangeleverd bij PostNL, kunnen zij verder ook niets meer doen toch?
Gebruikersavatar
Stuifzand
Site Admin
Berichten: 2090
Lid geworden op: di nov 03, 2020 10:02 am
Locatie: Meijel
Contacteer:

Zijn het pakketten?
Gebruikersavatar
sanderkoenen
Kopen!
Berichten: 4105
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:14 am
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Eentje komt uit Frankrijk, dus die wel.
De andere kom uit NL en is volgens mij een brievenbuspakket.
Plaats reactie