Digitale instructies maken

Gebruikersavatar
Ravelino
Premium
Berichten: 707
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 1:13 pm
Locatie: Culifornia
Contacteer:

Heb je al wat onderdelen zoals een kast, muis of scherm? Want dan kan je voor (minder dan) 1500 nog wel wat krachtigere componenten krijgen dan een 13400 en een 3060. Jij bouwt vaak wel grote dingen dus het kan handig zijn om net een stapje hoger te gaan, hoewel de CPU en GPU upgraden ook weer invloed heeft op de hoeveelheid stroom die het beestje gaat slurpen en de hoeveelheid verkoeling die je nodig hebt.

Overigens is een non-F processor wel aan te raden ondanks dat je keuze voor de B760M(ik neem althans aan dat je die bedoelt) al doorschemert dat je niet wil gaan tweaken. Die iGPU kan verdraaid handig zijn als je videokaart het op de een of andere manier niet doet en daarnaast heeft het ook nog wel wat voordelen.

Wat Berthil zegt over intern geheugen en opslag klopt, en daarin is volume toch net iets belangrijker dan snelheid hoewel hoe je die laatste natuurlijk ook wil afvinken. Maar moet je bijvoorbeeld kiezen tussen 32GB maar heel snel of 64GB maar wat minder snel zou ik voor 64GB gaan.

Succes!
 
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Klopt, kast en randapparatuur heb ik nog, maar ik ga ook voor een nieuwe voeding & koeler.
Ik heb vroeger veel getweaked, incl overklokken en die gekkigheid, maar eerlijk gezegd, met de tijd die ik nu heb ben ik meer op zoek naar een systeem, waar ik na het assembleren gewoon lekker mee aan de gang kan, zonder al te veel te tweaken ;)

die 32 vs 64 zat ik ook al op te dubben, dan doe ik inderdaad 64GB, kan ik voorlopig even vooruit :)

bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
BrickChamps
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 29, 2020 1:14 am
Contacteer:

Heeft er iemand ervaring met custom kleuren in Studio? Ik heb enkele tutorials gekeken maar krijg het niet voor elkaar.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik niet helaas.

Hier thuis was de laptop nog prima in orde, maar zo verouderd dat die niet goed met Stud.io overweg kon en ook deupdates (van meerdere programma’s) niet meer aan kon.

Net als Chef_NL dus op zoek naar iets nieuws. Omdat we al lang geleden afscheid van Windhoos hebben genomen en helemaal ver-Mac-t zijn dus een nieuwe iMac besteld.
Daar valt niet zoveel aan samen te stellen, maar ik heb wel het werkgeheugen verdubbeld.
Moet ik de loop van deze week binnen komen.

Besteld in een stralend en creatief kleurtje  :cool:
0F8BDD49-EA12-451A-97D5-0FE1F9DB204C.jpeg
0F8BDD49-EA12-451A-97D5-0FE1F9DB204C.jpeg (70.65 KiB) 1358 keer bekeken
 Dan hoop ik ook Stud.io op te kunnen pakken 

 

 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Dat moet wel goed gaan, betere specificaties dan mijn oudere iMac, zo'n 24 inch Retina display ga je veel plezier van hebben.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

:duim:
Ik ben ook zeer benieuwd naar het scherm inderdaad.
Gebruikersavatar
Chef_NL
Premium
Berichten: 311
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:28 am
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Ah mooie aankoop, laat maar even weten hoe je studio ervaart op deze mac, ik ben wel benieuwd :)
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Zal ik zeker doen @Chef_NL  :duim:
Ik ben echter nog wel een starter in Stud.io, dus nog een diepgaande kennis van alle features die erin zitten. 
 
Gebruikersavatar
JunkstyleGio
Berichten: 35
Lid geworden op: ma dec 21, 2020 7:46 pm

Even snel een paar opmerkingen:
Het renderen van afbeelding kan lang duren. Maar het kan ook relatief snel.
Je moet je bewust zijn waarvoor je deze afbeeldingen gaat gebruiken.
Een afbeelding renderen voor een webpagina hoeft niet supergroot te zijn.

Dus bijvoorbeeld een 1024x574 in 16/9 verhouding is klaar in 7 minuten.
Een 1920x1080 afbeelding in dezelfde verhouding duurt al gauw zo'n 25-40 minuten.

Afbeelding

Het zelfde geld voor het maken van een draaiende animatie. Ik gebruik daarvoor meestal een Custom instelling
Het renderen van het filmpje van 10seconden 24 fr/s duurt in de verhouding 480x270 een klein uurtje...
(Iedere verdubbeling van de grootte duurt 4 tot 6 keer langer.)
Later kan je in een film bewerkingsprogramma de snelheid verlagen en/of de film grootte verdubbelen.

Klik hier voor een filmpje wat ik maakte van enkel renders. Plusminus 90 stills en een animatie van 25 seconden


Ook als je je render wenst af te laten drukken, is het maken van een (te) grote afbeelding niet noodzakelijk.
Bovengenoemde 1024x574 afbeelding laat zich probleemloos perfect afdrukken tot maximaal A4 formaat bij de gemiddelde afdrukservice.

Hieronder een paar voorbeelden van afgedrukte renders.

Afbeelding
 
 
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Leuk, dank voor de info. Heel nuttig, daar ga ik zeker mee experimenteren :duim:
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Wat JunkstyleGio zegt. Renderen is een hoofdstuk op zich. Inderdaad klein beginnen om te kijken of het naar je zin, daarna opschalen naar het benodigde formaat. Op het rendeer-scherm kun je kijkhoek en belichtingshoek vastleggen in voorkeuren om dezelfde settings te hebben bij een volgende render. Als je die settings nog een keer wil gebruiken is het verstandig om dat te gebruiken.

Verder kun je het zo gek maken als je wil qua renderen. Stud.io kan automatisch naar MP4 video exporteren waarbij je resolutie, duur van de video, rotatie en hoe je blokjes opgebouwd wil hebben kan instellen. Daarbij heb ik al eens de fout gemaakt om 6 seconden video op 4K te renderen want dat duurde twee weken en dat ook nog via de queue (wachtrij).

Nadeel van de wachtrij is dat je geen voortgang ziet per render en je moet Stud.io aan laten en kunt het niet gebruiken. Voordeel is dat je het onderbreken kan en later weer starten. Zonder wachtrij heeft het voordeel dat je Stud.io kan gebruiken maar je kan je computer niet uit zetten en natuurlijk 1 voor 1 handmatig renderen.

Met wat geduld is veel mogelijk. Zo heb ik eens 30 frames geëxporteerd voor 1 seconde bewegende video. Eerst de bewegende delen juist gegroepeerd en een Excel gemaakt met de bewegende groepen om via de tandwiel overbrengingen elk frame de juiste ashoek te berekenen. Daarna de hoeken van alle componenten juist ingesteld en frame exporteren.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Zo, de nieuwe iMac is gearriveerd :D . Verse installatie van Stud.io en even mijn Avatar gemaakt + gerenderd.
(transparante achtergrond geselecteerd, maar hij wordt dan zwart. Even uitzoeken nog......)
 
mimiman_3.jpg
mimiman_3.jpg (9.95 KiB) 1144 keer bekeken
 
 
 
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Dat de transparante achtergrond zwart is ligt aan het programma waarmee het bekeken wordt, Stud.io doet daar niks verkeerd.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ah, oké. Bedankt!
Gebruikersavatar
padrini
Premium
Berichten: 61
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 8:01 pm
Locatie: Emmen

Het kan ook nog liggen als wat voor bestand het opgeslagen wordt. Ik zie dat die je op het forum geplaatst hebt een jpg is, en dat type bestand ondersteund geen transparantie. Als hij opgeslagen zou worden als png zou het wel transparant moeten zijn.

Maar wat Berthil zegt komt ook voor, sommige programma's vullen zelf het transparante in met een kleur.
Gebruikersavatar
Berthil
Premium
Berichten: 869
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 2:33 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Dat van die JPG had ik gemist :)
In Stud.io kan je onderin het rendeer-scherm bij FORMAT het bestandstype instellen. Bij gebruik van transparantie dus inderdaad instellen op PNG, volgens mij is 8 bit voldoende.

Voor wie het nog niet weet, PNG heeft sowieso de voorkeur boven JPG want die heeft geen kwaliteitsverlies (artifacts) in het compressie algoritme. Dat is vooral merkbaar bij grotere vlakken van 1 kleur. JPG geeft wel kleinere bestanden bij foto's met veel kleuren en kleine vlakken, b.v. een foto van een echte boom. Door de vele kleine vlakken zijn de 'artifacts' dan meestal niet te zien.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1560
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank voor deze toelichtingen, erg verhelderend :duim:
Gebruikersavatar
Aliencat
Premium
Berichten: 597
Lid geworden op: za nov 07, 2020 12:24 pm
Contacteer:

Ik heb er een randje in mijn huis voor :D
 
 
 
Bijlagen
20230128_120953.jpg
20230128_120953.jpg (525.14 KiB) 1046 keer bekeken
Plaats reactie