Hoe MILS plate afwerken/versieren?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Ik ben me wat aan het verdiepen in MILS om gelijk een goede basis te hebben voor wat komende bouwsels. De site van Hispabricks en de info hier al doorgespit en veel bruikbare info gevonden. Mijn vraag gaat over de rand afwerking.

Als je - als deel van een grotere lay-out- een enkele baseplate met bouwwerk presenteert wordt de MILS plate ook wel eens mooi afgewerkt, zoals bijvoorbeeld deze van @L-space:  :duim:

<a data-flickr-embed="true" data-header="true" data-footer="true" href="

Als ik goed tel dan komt die rand om de baseplate heen (logisch ook  :cool:), maar maken jullie die rand dan nog vast aan de baseplate met de Technic pins waarmee je normaal de modules koppelt? Of ligt het gewoon er los om heen? 
En zijn er nog meer tips voor dit soort afwerking?

Alvast bedankt! 
 
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

iedereen maakt de rand een beetje op zijn eigen manier denk ik, en zwarte bricks of slopes is veel voorkomend. Bovenstaand lijkt de rand vastgeklikt ergens mee.
Voor layouts gebruiken we aan de buiten/zichtzijde vaak een zwarte brick, dat is gewoon strak en uniform als iedereen dat doet. Die staat dan overigens nog wel op de laatste baseplate.
Bij ons liggen de mils modules niet meer vast met technic pins, de ervaring leert dat dat teveel wrijving geeft en je het dan slecht vast (en ook los) krijgt. We gebruiken waar nodig technic axles in combi met bricks met holes zodat het wel gelijk ligt. Vast zetten is dan vaak met plates bovenop, gewoon waar ruimte is 2 modules aan elkaar bevestigen.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank, dat geeft inzicht!

Bedoel je dat als je met axles de plates koppelt je deze dan in de Technic hole steekt? Of wil je liever dan ook een sparing voor een axle?

En ik snap wat je schrijft over de zwarte Bricks aan de zichtzijde. Maar dan laat je daar dus ook de gekleurde hoeken weg die gebruikt worden ter identificatie?

En aanvullende vraag:
Ik zie veel verschillende opties om MILS plate zelf te maken, met 4x4, 4x6, 8x8 en 16x16 plates bovenop. Welke wijze heeft jullie voorkeur als je kijkt naar stevigheid en naar prijs?
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Die gekleurde hoeken hebben we 5 jaar geleden al losgelaten. Iedereen kent zijn/haar modules wel. De meeste van mijn modules zijn uitwisselbaar en hebben zelfs aan 2 kanten zwarte bricks.

de axles zitten vaak vast in 1 module op een brick met cross en aan de andere kant steek je ze in de brick met hole. Nogmaals alleen voor het levelen. Vastzetten doen we gewoon met plates of iets anders.

Het is best persoonlijk allemaal trouwens, dus er zijn zeker meerdere wegen naar Rome.

Voor MILS, ik gebruik heel veel 6x8. Hoofdreden is dat je makkelijk kan verhogen/verlagen. De 16x16 werken voor mij heel slecht, je moet er net zoveel bricks onder stoppen om doorbuigen te voorkomen dat je dus ook de kleinere plates kan gebruiken.
En ja het ligt vast aan mij, maar met 16x16 kom ik gewoon nooit uit, het maakt het te statisch. Ik ben blij dat ik er niet al te veel van heb.

Prijstechnisch vind ik het lastig, ik heb door de jaren heen veel 4x4/4x8/6x8 gekocht en koop af n toe ook bij als ik ze in een winkeltje redelijk goedkoop zie. Een basis MILS module is gewoon kostbaar, maar inmiddels heb ik er heel veel (trein layouts zijn gewoon groot) en af en toe bouw ik dan de oude (met grote plates) om naar wat compactere met kleinere plates. (sorry hier heb je niet zoveel aan vrees ik)
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Thanks Aawsum, daar heb ik zeker wel wat aan!  :duim:

Ik zie ook de voordelen om met 4x4 te bouwen, juist inderdaad voor detaillering van het landschap, maar ook voor verwerken van electra. 
Dat het kostbaar is geloof ik, maar het bepaald (voor mij althans) ook het totaalplaatje van het bouwwerk en ik zie het als integraal onderdeel ervan. Ik ge eens een boodschappenlijstje maken voor 32x32 en 16x16 plates  :miss:
 
 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb het ooit wel eens uitgerekend, maar dat is allang geleden. Ik houd nu meestal rekening met 25euro voor een MILS module op basis van nieuw waarde.
Gebruikersavatar
L-space
Premium
Berichten: 309
Lid geworden op: ma nov 23, 2020 11:01 am
Contacteer:

Mijn randen zijn net zo modulair als de MILS modules, kan er dus altijd wel een draai aan geven. Zoals hierboven al aangegeven is het koppelen van de modules bijna niet te doen met de pins. Dan kan ik ook makkelijk een module ruilen voor een ander. De rand maak ik echter wel vast.
In mijn geval komt er bij de stadsmuur modules ook een 1x2 brick tussen als kanteel. Het loopt dan mooi door en zo zit het wat hoger ook vast aan elkaar.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank L-space  :duim:
 
Van dat koppelen met de pins ga ik wel ervaren denk ik. In verschillende YouTube video’s ziet het er best eenvoudig uit, zowel koppelen als weer los maken. Ik ga het meemaken  ;)
 
Vanmiddag bij het Kruidvat alvast een baseplate meegenomen, eerdaags de rest bestellen. Even beslissen in welke kleur ik de bovenkant ga maken en of het een PAB of BL bestelling gaat worden.

 
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik gebruik voor de basis van MILS altijd 2x3 of 2x4 bricks in de goedkoopste kleur die er te vinden is. Ik heb bv veel geel daarvoor. Je ziet het toch niet dus dan maakt de prijs niet uit.
Gebruikersavatar
Raven
Premium
Berichten: 4123
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:25 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Min tip is om de zwarte pinnen met de blauwe met kruispin de combineren. Scheelt een hoop gepiel.
 
Gebruikersavatar
sparhawk
Premium
Berichten: 85
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 11:38 am
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Voor de laatste paar dingen die ik met MILS gedaan heb, heb ik de BrickLink - Part 65249 : LEGO Technic, Axle 2L with Pin without Friction Ridges [Technic, Axle] - BrickLink Reference Catalog gebruikt met daarnaast een normale pin zonder frictie. Met het axle deel kun je de modules goed uitlijnen en met de pin ernaast klik je de modules aan elkaar vast. 
Maar als de ondergrond niet geweldig vlak is, dan blijven de modules op deze manier niet super goed aan elkaar vast zitten, dus plates bovenop om ze aan elkaar vast de maken is dan nog steeds een goed idee.
 
Gebruikersavatar
OrangeSpaceman
Premium
Berichten: 634
Lid geworden op: ma nov 09, 2020 10:57 am
Contacteer:

Voor de randen gebruik ik geen lijst, maar een afloping of doorsnede van het terein.

Bij de afloping zijn de randen een plate hoog of zie je de onderliggende baseplate. Bij de doorsnede wat zich er onder de grond bevindt of als er genoeg plaats en hoogte verschil is zich kan afspelen.
 
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank voor de tips @Raven, @Sparhawk en @OrangeSpaceman :duim:

@Aawsum: Ik kom ook uit op ca. € 25,00 (via Bricklink, via P&B duurder, maar daar maakt de kleur niet uit en zijn alle 2x2 en 2x3 even duur). Binnenkort dus even een BL bestellinkje doen.
Gebruikersavatar
geert_h
Premium
Berichten: 1474
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Ik heb een paar keer een flinke lot tweedehands lego gekocht, en dan heb je ook meer dan genoeg blokken van 2 breed. Ook handig voor wanneer je de hoogte in wil. Anders is een bezoek aan een tweedehands Lego winkel nog een optie misschien. Ik ben een paar keer bij brams bouwstenen in Breda geweest en dan kun je een mandje vullen voor €27,50 , of 2 voor €50. In een mandje gaat met een beetje stapelen ruim 900 gram, dus ook de moeite waard. Er zijn vergelijkbare winkels door het land, maar hoe die precies werken verschilt per winkel.
Gebruikersavatar
aawsum
Premium
Berichten: 2334
Lid geworden op: zo nov 08, 2020 9:00 am
Contacteer:

Er zullen vast goede ervaringen zijn met 2ehands, maar degene die ik had daarvan waren vaak de noppen versleten en daarmee de klemkracht zo slecht dat ik alles weg heb gedaan. Maar ook dat is heel persoonlijk.
Gebruikersavatar
Afol71
Premium
Berichten: 1562
Lid geworden op: do feb 18, 2021 2:48 pm
Locatie: Tussen R’daal en BoZ

Dank geert_h, Brams in Breda kende ik nog niet. Is een half uurtje vanaf hier dus ik ga er zeker eens kijken.
Maar ik ben ook een beetje ‘bang’ voor wat @aawsum beschrijft. Mijn budget moet ik verdelen maar staat nieuw in dit geval wel toe.

Ik ga eerst eens knutselen met de MILS plate zelf en zie vervolgens wel hoe ik de rand afwerk. De optie die @OrangeSpaceman beschrijft is ook leuk. Zal een beetje situationeel worden denk ik nu….
Plaats reactie